Program: UCZENIE SIĘ PRZEZ CAŁE ŻYCIE Pod-program: LEONARDO DA VINCI Akcja: LEONARDO DA VINCI Projekty Partnerskie |
Zarys treści: Kurs ma na celu zdobycie przez studenta wiedzy merytorycznej na temat wpływu rzeźby terenu na funkcjonowanie gospodarki turystycznej w obszarach górskich przyrodniczo cennych. Zmierza również do określenia roli ekoturystyki w górach opartej na wiedzy w wybranych obszarach. Student zapozna się z oceną atrakcyjności turystycznej w tych obszarach. Zapozna się z analizą dokumentów planistycznych. Student pozna bariery formalne i ich powstawanie. Student będzie miał możliwość zapoznania się z pracami ekspertów z różnych dziedzin i instytucji. Szczególnie zapozna się z oddziaływaniem turystów na rzeźbę terenu. Zapozna się też z metodami ograniczania degradacji terenu w strefie ścieżek turystycznych i renowacji stoków użytkowanych turystycznie.
Wymiar i forma zajęć: 30 godzin – (16 wykładu, 14 godzin – ćwiczeń)
Liczba godzin pracy studenta – 50 godzin
Semestr:
Forma zaliczenia: Egzamin i wykonanie zadań
Warunki wstępne: –
Uwagi: Dla studentów studiów kierunku turystyka mających podstawową wiedzę przyrodniczą (studia I stopnia)
Zajęcia | Temat | Problematyka |
KONWERSATORIUM | ||
1 | Środowiskowe uwarunkowania obszarów górskich i wysokogórskich. | Przedstawienie celów kursu, planu zajęć do dyskusji i zajęć praktycznych. Przedstawienie sposobu zaliczenia oraz korzyści kursu. Zdobycie wiedzy merytorycznej na temat: kryteriów wydzielania obszarów górskich i wysokogórskich; pięter geoekologicznych w górach; współczesnych procesów rzeźbotwórczych (dominujących i drugorzędnych); znaczenia procesów katastrofalnych i sekularnych w rozwoju rzeźby górskiej; naturalnych i antropogenicznych uwarunkowań rozwoju rzeźby górskiej. -2 godz. |
2 | Korytarze ekologiczne | Istniejące i przygotowywane korytarze ekologiczne. Waloryzacja przyrodnicza wybranego obszaru pod kątem ekologicznym. Ogólna ocena oddziaływania gospodarczego na środowisko przyrodnicze oraz bariery i zagrożenia dla korytarzy ekologicznych. Przykłady barier i zagrożeń. – 2 godz. |
3 | Wpływ rzeźby terenu na funkcje turystyczne obszarów górskich przyrodniczo cennych | Najcenniejsze rejony geomorfologiczne w górach średnich i wysokich na wybranych przykładach. Obszary do tej pory niedoceniane. Ogólne możliwości wykorzystania tych obszarów dla ekoturystyki. – 2 godz. |
4 | Warunki udostępniania form różnego rzędu dla celów turystycznych | Jak najlepiej udostępniać obszary o ciekawej rzeźbie dla celów turystycznych. Szlaki turystyczne. Ścieżki dydaktyczne. Narciarstwo. Szlaki rowerowe. Szlaki konne. Turystyka indywidualna i masowa oraz specjalna dla explorerów. – 2 godz. |
5 | Obszary przyrodniczo wrażliwe | Udostępnianie obszarów górskich przyrodniczo wrażliwych. Niezbędna wiedza geomorfologiczna w obszarach przyrodniczo wrażliwych. Czasowe ograniczanie eksploracji omawianych obszarów. – 2godz. |
6 | Dywersyfikacja ruchu turystycznego w obszarach górskich | Wyniki badań przyrodników na temat oddziaływania gospodarki turystycznej na przyrodę. Wyznaczanie stref dla różnych typów ekoturystyki. Wyznaczanie stref turystycznych na przedpolu gór w celu zatrzymania nadmiaru turystów. Budowa obiektów turystycznych na przedpolu gór. – 2 godz. |
7 | Metody ograniczania degradacji terenu w strefie ścieżek turystycznych i renowacji stoków użytkowanych turystycznie. | Sposoby ograniczania degradacji ścieżek turystycznych, stref nartostrad i innych powierzchni udostępnionych turystom. Techniczne sposoby renowacji stoków użytkowanych turystycznie. – 2 godz. |
8 | Ekoturystyka jako szansa rozwoju regionu | Stworzenie mechanizmów lepszego zrozumienia form ochrony dziedzictwa Ziemi. Sposoby przekazu wiedzy i ich promocja. Rozwój funkcji turystycznych i zainteresowanie nimi lokalnej społeczności.– 2 godz. |
ĆWICZENIA | ||
1 | Opracowanie korytarza ekologicznego dla wybranego obszaru | Sporządzanie mapy obszarów korytarzy ekologicznych. Określanie barier i zagrożeń na wybranych przykładach. – 2 godz. |
2 | Udostępnianie obszarów o ciekawej rzeźbie dla celów turystycznych. | Opracowanie na wybranym przykładzie nowych szlaków turystycznych, ścieżek dydaktycznych, nartostrad i szlaków rowerowych. Uzasadnienie przyrodnicze i turystyczne podjętych decyzji. – 4 godz. |
3 | Praktyczne możliwości decentralizacji gospodarki turystycznej w obszarach górskich | Wykonanie projektu dywersyfikacji ruchu turystycznego na wybranym przykładzie. Wyjaśnienie i uzasadnienie zaprojektowanych propozycji. – 4 godz. |
4 | Techniczne sposoby udostępniania form dla celów turystycznych. | Propozycje udostępniania form terenu – możliwości i wyzwania. Wykonanie opracowania na wybranym przykładzie. – 2 godz. |
5 | Rekultywacja stoków i den dolin | Określenie prac terenowych i sposobów rekultywacji form erozyjnych na stokach i w dnach dolin z uwzględnieniem podejścia ekologicznego. Wykonanie konkretnego projektu z wybranego terenu. – 2 godz. |
Projekt został zrealizowany przy wsparciu finansowym Komisji Europejskiej w ramach programu „Uczenie się przez całe życie” |