OPIS PRZEDMIOTU |
Nazwa przedmiotu |
Hotelarstwo - praktyka |
Kod przedmiotu |
|
|
Wydział |
|
Instytut/Katedra |
|
Kierunek |
Turystyka i Rekreacja |
Specjalizacja/specjalność |
Hotelarstwo |
Poziom organizacyjny studiów |
studia pierwszego stopnia |
System studiów |
stacjonarne |
Rok/semestr |
|
1 |
|
Tytuł i/lub stopień naukowy/tytuł zawodowy, imię i nazwisko prowadzącego/ prowadzących przedmiot |
|
|
Liczba godzin dydaktycznych |
Praktyki 2- 3 miesiące |
Liczba punktów ECTS |
|
Opisywana forma zajęć |
Zajęcia praktyczne w hotelu |
Rygor |
Zaliczenie praktyk |
Typ przedmiotu |
Przedmiot fakultatywny |
Język wykładowy |
język angielski |
|
Przedmioty wprowadzające i wymagania wstępne |
Opanowanie wiedzy z przedmiotu „Rynek usług hotelarskich w Polsce i na świecie” oraz „Hotelarstwo i gastronomia” (fakultatywnie) |
Założenia i cele przedmiotu (w formie efektów kształcenia) |
Celem nauczania praktycznego jest podniesienie kwalifikacji studentów kierunków turystyczno-hotelarskich w zakresie profesjonalnej obsługi konsumenta w zakładach hotelarskich i gastronomicznych. W przebiegu szkolenia praktycznego w miejscu pracy ważnym aspektem jest wykorzystanie wiedzy teoretycznej, zdobytej przez studentów podczas zajęć z przedmiotów specjalistycznych. Ponadto kształcenie ma za zadanie poszerzenie ogólnej wiedzy dotyczącej prowadzenia działalności hotelarsko-gastronomicznej, zasad etyki zawodowej oraz kultury obsługi konsumenta, aby zwiększyć szanse na przyszłe zatrudnienie w zawodzie hotelarza. Program nauczania praktycznego przewiduje praktyki w najważniejszych, z punktu widzenia obsługi klienta, departamentach hotelu takich jak: recepcja hotelowa, dział gastronomii oraz dział służby pięter. Staże w poszczególnych działach prowadzone są pod kierunkiem opiekunów wyznaczonych przez osoby zarządzające hotelem. Podczas praktyk studenci poznają zakresy obowiązków pracowników na każdym stanowisku. Pozwoli to na wykorzystywanie w przyszłej pracy nowych kompetencji, które studenci zdobyli w trakcie szkoleń.
Wiedza: - zna zakres obowiązków i standardy jakości pracy na poszczególnych stanowiskach w hotelarstwie - ma wiedzę w zakresie zarządzania w przedsiębiorstwie hotelowym - ma wiedzę prawną dotyczącą usług hotelarskich - zna terminologię angielskojęzyczną w zakresie hotelarstwa
Umiejętności: - student zna zasady współpracy pomiędzy działami w przedsiębiorstwie hotelarskim oraz zakres obowiązków właściwy dla poszczególnych stanowisk - ma umiejętność pracy na poszczególnych stanowiskach hotelu - potrafi posługiwać się w pracy językiem angielskim
|
Treści programowe przedmiotu |
Program nauczania praktycznego:
I. Zapoznanie ze strukturą organizacyjną przedsiębiorstwa hotelowego Przedstawienie struktury organizacyjnej zakładu hotelarskiego. Wyjaśnienie różnic w organizacji przedsiębiorstw hotelowych w zależności od wielkości obiektu, ilości zatrudnionych osób, oferowanych usług dodatkowych. Zapoznanie ze strukturą zatrudnienia i kompetencjami wymaganymi od pracowników w zależności od stanowiska pracy. Wprowadzenie do standardów obowiązujących w hotelu. Zapoznanie z materiałami promocyjnymi hotelu oraz kanałami dystrybucji. Przedstawienie powiązań między wszystkimi działami w hotelu. Zwiedzanie hotelu od zaplecza.
II. Praktyka w dziale recepcji hotelowej (Front Office) Zapoznanie z obowiązkami poszczególnych pracowników działu recepcji. Poznanie dziennych obowiązków Kierownika Recepcji. Wprowadzenie do podstawowych procedur związanych z pracą recepcji. Obsługa konsumenta poczynając od dokonania rezerwacji hotelowej, przez zameldowanie (check-in), serwis bieżący, do wymeldowania (check-out). Zapoznanie studentów ze systemem zmianowym i przekazaniem zmiany recepcyjnej między pracownikami. Wprowadzenie do korzystania z oprogramowania hotelowego. Przeprowadzanie nocnego audytu i zamykanie doby hotelowej. Zapoznanie z metodami badania satysfakcji gości hotelowych oraz z postępowaniem w przypadku reklamacji.
III. Praktyka w dziale gastronomii ( F&B Departament) Dział gastronomii jest jednym z najbardziej rozbudowanych departamentów w hotelu. Nauczanie praktyczne w pionie gastronomii obejmuje praktykę w takich obszarach jak: restauracje, bary oraz kuchnia. Praktyka w restauracjach polega na przygotowywaniu sali konsumpcyjnej, nakrywanie stołów do różnych posiłków przed ich podawaniem oraz w obecności konsumentów, przyjmowanie zamówień od gości hotelowych. Studenci zapoznają się z różnorodnymi technikami i formami obsługi gościa w restauracji. Staż w hotelowym barze obejmuje przygotowanie stanowiska pracy. Zapoznanie się z technikami sporządzania poszczególnych koktajli i napojów. Ponadto poznanie zasad serwowania napojów przy barze oraz reguł obsługi klienta. Praktyki w kuchni polegają przede wszystkim na poznaniu podstawowych kwestii związanych z organizacją i bezpieczeństwem pracy, systemem kontroli higieny HACCP. Dodatkowo studenci zapoznają się z elementami wyposażenia zaplecza gastronomicznego, urządzeniami i sprzętem kuchennym.
IV. Praktyka w dziale służby pięter (Housekeeping) Wprowadzenie do pracy w dziale służby pięter. Zapoznanie ze specyfiką pracy, kompetencjami wymaganymi od pracowników oraz z ich obowiązkami. Poznanie zadań kierownika działu. Zapoznanie z wyposażeniem wózka pokojowej. Przygotowanie pokoju hotelowego na przyjazd klienta. Zapoznanie z procedurami związanymi z rzeczami pozostawionymi przez gości hotelowych.
|
Metody dydaktyczne |
Zajęcia praktyczne w hotelu |
Forma i warunki zaliczenia przedmiotu – wymagania i system oceniania |
Egzamin pisemny w formie testu (pytania otwarte). Zasady oceniania: Zaliczenie praktyk na wszystkich, wymienionych stanowiskach pracy |
|
Literatura podstawowa |
Bocho W. i in., 2006, Organizacja pracy w hotelarstwie, Krakowska Szkoła Hotelarska, Proksenia, Kraków. Oparka S., Nowicka T., 2006, Organizacja i technika pracy w hotelarstwie, Wydawnictwo Maria, Nowa Ruda Tulibacki T., 2005, Organizacja i zarządzanie hotelarstwem, Komitet wydawniczy WSHGiT. |
Literatura uzupełniająca (w tym portale internetowe) |
Rozporządzenie Ministra Gospodarki i Pracy z dnia 19 sierpnia 2004 r. w sprawie obiektów hotelarskich i innych obiektów, w których są świadczone usługi hotelarskie (Dz.U. z dnia 30 sierpnia 2004 r.) |
..................................................... ......................................................................................................................................... data podpis prowadzącego przedmiot/ koordynatora przedmiotu* |