Program: UCZENIE SIĘ PRZEZ CAŁE ŻYCIE Pod-program: LEONARDO DA VINCI Akcja: LEONARDO DA VINCI Projekty Partnerskie |
Zarys treści: Kurs jest poświecony zastosowaniu umiejętności i wiedzy studenta kierunku turystyka w analizie ocen roli rzeźby w obszarach przyrodniczo cennych. Zadaniem kursu jest zapoznanie się z opracowaniami waloryzacji typów form geomorfologicznych i planami zagospodarowania przestrzennego obszarów chronionych oraz z formami terenu specjalnej troski. Ponadto zadaniem kursu jest zapoznanie słuchacza z relacjami rzeźby terenu w stosunku do przyrody ożywionej na wybranych przykładach. Student poznaje bariery i ich pokonywanie w obszarach przyrodniczo cennych. Student będzie miał możliwość zapoznania się z wynikami prac ekspertów z różnych dziedzin w pokonywaniu barier związanych z geomorfologicznymi uwarunkowaniami oraz z miejscami konfliktowymi.
Założenia i cele przedmiotu (w formie efektów kształcenia):
Student po zakończeniu kursu
- zna metody i narzędzia pozyskiwania danych o środowisku oraz techniki i narzędzia badawcze stosowane w naukach geograficznych pozwalające opisać procesy i zachodzące między nimi relacje
- rozumie związki między osiągnięciami nauk geograficznych a możliwościami ich wykorzystania w życiu społeczno-gospodarczym z uwzględnieniem zrównoważonego użytkowania różnorodności biologicznej
- stosuje podstawowe techniki i narzędzia badawcze w zakresie nauk geograficznych
Wymiar i forma zajęć: 30 godzin – (16 godzin wykładu, 14 godzin – ćwiczeń
Liczba godzin pracy studenta 50 godzin
Semestr:
Forma zaliczenia: Wykonanie określonych ćwiczeń w toku zajęć, dyskusja tematów z kursu
Ćwiczenia – 75% oceny
Aktywność – 25% oceny
Warunki wstępne: –
Uwagi: Dla studentów studiów kierunku turystyka (studia I stopnia)
Zajęcia |
Temat |
Problematyka |
WYKŁAD |
||
1 |
Typy obszarów przyrodniczo cennych
|
Przedstawienie celów kursu, planu zajęć oraz zajęć praktycznych. Przedstawienie sposobu zaliczenia oraz korzyści z kursu. Rozumienie środowiska abiotycznego i biotycznego w różnych strefach klimatycznych. Poznanie metodyki ocen i waloryzacji krajobrazu obszarów przyrodniczo cennych w różnych krajach. Rola rzeźby w powyższych ocenach. -2 godz. |
2 |
Waloryzacja form geomorfologicznych w obszarach przyrodniczo cennych |
Cel przygotowywania waloryzacji form geomorfologicznych. Waloryzacja typów form geomorfologicznych wybranego obszaru pod kątem ekoturystyki. Metoda bonitacji punktowej. Różne jednostki przestrzenne. Różne skale dokładności. Etapy waloryzacji form geomorfologicznych. Etap 1: - kryteria oceny pierwszego etapu waloryzacji: a. formy o określonym pochodzeniu typowe w skali światowej, dobrze widoczne w krajobrazie. b. formy typowe dla danego regionu, dobrze widoczne w krajobrazie. c. formy o dużym znaczeniu w skali lokalnej uwarunkowane budową geologiczną. Postępowanie kwalifikacyjne. – 2 godz. |
3. |
Waloryzacja form geomorfologicznych zakwalifikowanych do drugiego etapu |
Etap 2: - waloryzacja szczegółowa. Wskazanie na mapie obszarów występowania form najlepiej wykształconych Wartość dydaktyczna analizowanych form. Drugi etap waloryzacji ze względu na:. a. stopień wykształcenia danej formy, b. stopień pokrycia przez szatę roślinną, c. znaczenie naukowe form, d. dostępność turystyczna (dostępność do zwiedzania). Formy i obszary najważniejsze z geoturystycznego punktu widzenia w wybranych obszarach przyrodniczo cennych. – 2 godz. |
4 |
Ocena potencjalnego oddziaływania gospodarki turystycznej na środowisko przyrodnicze, ze szczególnym uwzględnieniem rzeźby. |
Ocena oddziaływania gospodarczego na środowisko przyrodnicze obszarów przyrodniczo cennych ze szczególnym uwzględnieniem oddziaływania na rzeźbę terenu. Bariery i zagrożenia dla omawianych obszarów. Ocena ekspercka strat środowiskowych. Określenie pojemności turystycznej. Ewentualne ograniczanie czasowe dostępności turystycznej ze względu na nadmierne uaktywnianie procesów morfogenetycznych. - 2 godz. |
5 |
Sposoby organizacyjne ograniczenia zagrożenia dla rzeźby i innych cennych elementów środowiska przyrodniczego. |
Dekoncentracja ruchu turystycznego poprzez organizowanie różnych stref turystycznych i tras tematycznych. Zróżnicowanie dostępności do obiektów i atrakcji geoturystycznych. Monitoring środowiskowych skutków oddziaływania gospodarki turystycznej. – 2 godz. |
6. |
Aktualne i potencjalne trasy turystyczne ze względu na rodzaj turystyki uwzględniające zasady ekoturystyki |
Przykładowe trasy turystyczne z uwzględnieniem form geomorfologicznych spełniające zasady ekoturystyki. Odbiorcy oferty ekoturystycznej i geoturystycznej. -2godz. |
7 |
Sposoby zwiedzania obiektów geomorfologicznych |
Piesze szlaki turystyczne. Szlaki dla niepełnosprawnych. Środki techniczne ułatwiające dotarcie do najciekawszych form geomorfologicznych ( kolejki, wyciągi krzesełkowe, rowery, konno itd.)- 2 godz. |
8 |
Szansa rozwoju regionu (gminy) w strefie obszarów przyrodniczo cennych z dużą atrakcyjnością rzeźby terenu. |
Potencjalne warunki rozwoju gospodarki turystycznej. Promocja turystyczna. Rola lidera w rozwoju gospodarki turystycznej. Programy krajowe i międzynarodowe wpływające na rozwój ekoturystyki. Wizja rozwoju regionów przyrodniczo cennych. -2godz. |
ĆWICZENIA |
||
1 |
Obszary przyrodnicze cenne. Praktyczna analiza Planu Ochrony wybranego Parku Narodowego |
Prognozowanie skutków procesów naturalnych oraz prognozowanie skutków procesów antropogenicznych w wybranym obszarze. Zabiegi ochronne. Rola rzeźby w obszarach przyrodniczo cennych. - 2 godz. |
2 |
Waloryzacja form geomorfologicznych |
Praktyczne przeprowadzenie waloryzacji form geomorfologicznych na wybranym przykładzie. – 2 godz. |
3 |
Rozgęszczenie ruchu turystycznego w obszarze przyrodniczo cennym |
Praktyczne propozycje rozgęszczenie turystów w wybranym obszarze przyrodniczo cennym, Zaproponowanie środków technicznych do przemieszczania turystów w obszarach przyrodniczo cennych. – 2 godz. |
4 |
Poprawa funkcjonowania obszarów o atrakcyjnej rzeźbie |
Przygotowanie konspektu wniosku na konkurs projektów dofinansowujących gospodarowanie turystyczne w obszarze przyrodniczo cennym. Wnioski o dofinansowanie na poziomie gminy. – 4 godz.. |
5 |
Promocja obszarów przyrodniczo cennych z rzeźbą o dużej atrakcyjności. |
Praktyczne przygotowanie konspektu folderów i innych materiałów promocyjnych. – 2 godz. |
6 |
Prognozy rozwoju turystyki w obszarach o atrakcyjnej rzeźbie |
Praktyczne wykorzystanie prognoz na wybranym obszarze. – 2 godz. |
Projekt został zrealizowany przy wsparciu finansowym Komisji Europejskiej w ramach programu „Uczenie się przez całe życie” |