Ta strona używa cookies
Ze względu na ustawienia Twojej przeglądarki oraz celem usprawnienia funkcjonowania witryny umcs.pl zostały zainstalowane pliki cookies. Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na ich używanie. Możesz to zmienić w ustawieniach swojej przeglądarki.
W dniach 12-13 czerwca 2023 roku studenci 3 roku I stopnia kierunku geografia, wraz z prowadzącymi – dr hab. Teresą Brzezińską-Wójcik, prof. UMCS, dr hab. Ewą Skowronek, prof. UMCS i dr hab. Janem Rodzikiem, prof. UMCS – przebywali na Roztoczu w ramach przedmiotu "Ćwiczenia terenowe regionalne na Roztoczu".
Treść zajęć terenowych koncentrowała się na zagadnieniach związanych z zasobami przyrodniczymi regionu (m.in.: cechach geologii i form rzeźby terenu, warunkach klimatycznych, wodach, klimacie), dziedzictwem kulturowym (różnorodności wyznaniowej i narodowościowej oraz spuściźnie Ordynacji Zamoyskiej), formami ochrony przyrody oraz działalnością gospodarczą na Roztoczu.
W trakcie zajęć studenci poznali: grodzisko w Sąsiadce; cechy lessu w głębocznicach w Szczebrzeszynie i Sąsiadce; historię i zabytki oraz współczesne funkcje miejscowości Szczebrzeszyn, Krasnobród, Zwierzyniec, Józefów, Górecko Kościelne; przełomową dolinę Sopotu i rezerwat „Czartowe Pole” oraz papiernię jako pozostałość przemysłu i rzemiosła w Hamerni; cechy skał mioceńskich w kamieniołomie w Józefowie i sposoby ich gospodarczego wykorzystania (m.in. w kamieniarstwie); cechy skał mioceńskich i skamieniałości przewodnich w odsłonięciu w Hucie Różanieckiej; przełomową dolinę Tanwi i rezerwat „Nad Tanwią”; cechy skał późnej kredy i skamieniałości przewodnich (m. in. amonity) w odsłonięciu w Krasnobrodzie.
Oprócz bardzo napiętego grafiku zajęć merytorycznych był czas na zajęcia rekreacyjne, a także dyskusje na różne inne tematy, w tym podczas ogniska w miejscu noclegu w Szkolnym Schronisku Młodzieżowym w Hucie Różanieckiej.
Owocem ćwiczeń terenowych jest pięknie zachowana ośródka amonita dokumentująca gezy późnej kredy w Krasnobrodzie.
Teresa Brzezińska-Wójcik, Ewa Skowronek
Fot. Autorki, studenci