Niezależnie od tego kim jesteśmy, każdy z nas może doświadczyć kryzysu psychicznego. Z badań statystycznych wynika, że jedna na cztery osoby przeżyje tego typu trudności. Jednym z najważniejszych czynników chroniących jest wsparcie otoczenia. Nie tylko zapobiega ono powstaniu kryzysu, ale również, jeśli dojdzie do załamania, wspiera jego przezwyciężanie.
To od nas zależy jakie relacje tworzymy. Budując wspierającą społeczność, tworzymy przestrzeń, w której my i ważne dla nas osoby możemy czuć się bezpiecznie. Jest to ważne zarówno w rodzinie, wśród znajomych jak i w przestrzeni akademickiej.
Projekt Przyjazny Uniwersytet służy między innymi temu byśmy mogli uczyć się jak dawać i przyjmować pomoc w kwestii zdrowia psychicznego.
Wskazówki jak zaopiekować się sobą znajdziesz tutaj.
Poniżej znajduje się natomiast propozycja sposobów w jakie można udzielić wsparcia innej osobie.
Pomoc powinna być dostosowana do etapu rozwoju problemu.
Do udzielenia skutecznej pomocy niezbędne jest zrozumienie nie tylko sytuacji osoby wspomaganej, ale także siebie i własnych uczuć. Dominującą emocją pojawiającą się w kontakcie z tym, co nieznane, jest strach. W relacjach z osobami z trudnościami psychicznymi obawiamy się o siebie i o to, czy nie zranimy drugiej osoby. Większość takich przekonań ma przyczynę w niewiedzy i znika wraz ze świadomością tego, jak naprawdę wyglądają relacje z kimś, kto ma kłopoty z własną psychiką. Poniżej przedstawione zostaną najczęstsze związane z tym obawy.
Tego typu obawy wynikają z naszej troski o drugiego człowieka, nie mają jednak pokrycia w rzeczywistości. Najczęściej to brak zainteresowania i odrzucenie ze strony otoczenia przynoszą cierpienie osobie, która doświadcza trudności psychicznych. Należy pamiętać, że naszym celem jest okazanie wsparcia, a nie uzdrowienie tej osoby czy rozwiązanie jej problemów. Dlatego też nie jest potrzebna żadna specjalistyczna wiedza z zakresu psychopatologii – wystarczy trochę uwagi i dobre słowo, by pomóc.
Dla cierpiącej osoby każda oznaka zainteresowania może być pozytywnym aspektem, nawet jeśli w danym momencie nie potrafi ona z niej skorzystać. By uniknąć urażenia kogoś, należy podczas rozmowy informować jedynie o zauważonych przez siebie sytuacjach, które wzbudziły nasz niepokój. Trzeba natomiast powstrzymać się od stawiania. Jeżeli ktoś nie życzy sobie takiej rozmowy, nie naciskamy.
Nie można wyznaczyć sztywnych granic pomocy drugiemu człowiekowi. Świadomość, iż zrobiliśmy krok, by osoba w kryzysie została objęta specjalistyczną opieką, pozwala zachowywać zdrowy dystansu w relacji. Ważne jest, by pamiętać, że nasza pomoc nie powinna polegać na wyręczaniu kogoś w jego obowiązkach, braniu na siebie odpowiedzialności za cudze postępowanie czy na decydowaniu za drugą osobę. W całą sprawę warto zaangażować innych ludzi (np. przyjaciół, znajomych, rodzinę), by nie pozostać jedynym wsparciem dla osoby cierpiącej. Jeżeli pojawiają się jakieś obawy, dobrze jest skorzystać z porady specjalisty.
Prawdopodobieństwo ataku jest niewielkie, ponieważ problemy psychiczne znacznie częściej objawiają się pod postacią stanu depresyjnego (przygnębienie, lęk i brak pewności siebie) niż problemów z kontrolą agresji. Jeśli dochodzi do wybuchu złości, to ma on najczęściej charakter słowny. Co więcej, agresywne zachowania nie pojawiają się zazwyczaj jako początkowe objawy zaburzenia. Dlatego, jeżeli będziemy wcześnie reagować na zauważone oznaki trudności psychicznych, ryzyko ich eskalacji znacznie zmaleje.
Uniknięciu tego typu sytuacji sprzyja powstrzymywanie się od stawiania diagnoz. Wystarczy, że poinformujemy rozmówcę o zauważonych przez siebie niepokojących sygnałach. Jeżeli nawet mylnie zinterpretujemy pewne zachowania, to osoba, której próbowaliśmy pomóc, odbierze to zapewne jako wyraz zainteresowania i troski o nią. Myli się każdy, a obawa przed tym nie powinna przysłaniać gotowości do niesienia pomocy i zapewniania wsparcia.
Wszystkie te obawy są naturalne i mogą wystąpić u każdego, kto pozostaje w kontakcie z osobą przejawiającą trudności psychiczne. Poniższe informacje mają na celu pokazanie, jak skutecznie pomóc osobie z zaburzeniem psychicznym przy jednoczesnym zachowaniu właściwych granic tej pomocy oraz zachowaniu własnego komfortu.
Problemy psychiczne zazwyczaj rozwijają się powoli. Na początkowym etapie możemy zaobserwować pewne niepokojące sygnały. Człowiek, którego psychika przestaje odpowiednio funkcjonować, najprawdopodobniej nie jest jeszcze w pełni świadomy swojego stanu. Zapewne czuje, że dzieje się z nim coś niepokojącego, nie wie jednak, że są to oznaki problemów psychicznych i że wymaga specjalistycznej pomocy.
Link prowadzi do opisu objawów najczęstszych zaburzeń i chorób psychicznych. Poniżej znajdziesz natomiast kilka ogólnych wskazówek które mogą pomóc Ci ocenić, czy potrzebna jest Twoja interwencja.
Co może świadczyć o wystąpieniu zaburzenia psychicznego:
Jeżeli ktoś zazwyczaj reaguje niepokojem na trudności czy nowe sytuacje w życiu, ale odczuwane obawy nie przeszkadzają mu w funkcjonowaniu, to nie raczej nie mamy do czynienia z zaburzeniem psychicznym. Jeśli natomiast druga osoba wcześniej raczej wierzyła w siebie i optymistyczna, a od kilku tygodni wydaje się być zalękniona, pełna obaw i niepewna, to możemy zgadywać, że doświadcza trudności psychicznych.
Negatywne objawy w krótszym czasie mogą być tylko przejściowym, naturalnym spadkiem nastroju
Obawa przed trudnym egzaminem może sprawić, że ktoś będzie pełen obaw przez okres dłuższy niż 2 tygodnie. Jeśli jednak, mimo to skutecznie funkcjonuje, to nie mamy jeszcze wystarczających podstaw by sądzić, że cierpi na zaburzenie psychiczne.
Wyraża się on poczuciem, że nie możemy zrozumieć czyjegoś zachowania ani się z nim porozumieć ze względu na jego stan psychiczny.
Należy porozmawiać z osobą w kryzysie na osobności i zapewnić o swojej dyskrecji.
Powinniśmy poinformować ją o tym, co dostrzegamy jednak bez stawiania diagnoz:
Widzę, że ostatnio jesteś bardziej wycofany/-a, przeżywasz dużo stresu itp. Unikamy stwierdzeń typu: Masz depresję, nerwicę, problemy psychiczne. Naszym celem nie jest diagnoza, dlatego mówimy tylko o swoich spostrzeżeniach i odczuciach!
Oferujemy osobie zmagającej się z trudnościami możliwość rozmowy i wysłuchania.
Jeżeli ta osoba nie wyraża chęci rozmowy, zapewniamy o tym, że możemy do tego wrócić, gdy zmieni zdanie. Nie należy brać odmowy do siebie; najprawdopodobniej wynika ona z braku gotowości do konfrontacji ze swoim stanem.
Jeżeli osoba w kryzysie chce z nami rozmawiać, to należy pozwolić jej opowiedzieć o swojej sytuacji, o tym, co czuje i myśli w związku z nią.
Ważne jest, by nastawić się na zrozumienie, a nie na rozwiązanie jego/jej problemu (acha, rozumiem, a więc tak to odczuwasz, to może być trudne itp.).
Nie należy:
Na podstawie rozmowy z osobą cierpiącą określamy, czy jej kłopoty wskazują na potrzebę kontaktu ze specjalistą. Przykładowo obniżony nastrój może być wynikiem żałoby, która zazwyczaj nie wymaga spotkania z psychologiem. Jeżeli mamy podejrzenia, że sytuacja wymaga interwencji, to przedstawiamy możliwości uzyskania pomocy.
W razie oporu okazujemy zrozumienie dla niechęci skorzystania ze specjalistycznej pomocy (rozumiem, że możesz się obawiać, wstydzić takiego kontaktu), ale pozostajemy na stanowisku, że jest to właściwe rozwiązanie.
Możemy użyć argumentów w rodzaju:
Nie naciskamy zbyt mocno: Decyzja należy do Ciebie.
Przedstawiamy możliwość skorzystania z pomocy na UMCS.
Najważniejsze zasady
Nie zawsze udaje się rozpoznać problemy psychiczne na samym początku ich pojawiania się. Poniżej zajmiemy się dwoma typami zachowań, jakie mogą z nich wynikać. Są to sytuacje, w których występuje:
Opis
Sytuacje zakłócania zajęć przez osobę z problemami psychicznymi to między innymi:
pojawianie się „dziwnych” wypowiedzi – osoba zadaje pytania lub wypowiada się w sposób, który wskazuje, że jej kontakt z rzeczywistością jest ograniczony;
agresja słowna – osoba przeklina, podnosi głos, obraża, grozi, krzyczy;
agresja fizyczna – osoba rzuca przedmiotami, niszczy sprzęt, atakuje inne osoby.
W przypadku, gdy zachowanie osoby cierpiącej wskazuje na to, że ma ona kontakt z rzeczywistością i nie jest niebezpieczna, staramy się samodzielnie rozwiązać sytuację. Schematy postępowania znajdują się poniżej.
Jeżeli mamy podejrzenie, że osoba przeżywająca kryzys jest w stanie psychotycznym, wzywamy pogotowie i pozostajemy z osobą do jego przyjazdu.
Objawy stanu psychotycznego:
W razie wątpliwości dobrze jest zadzwonić na pogotowie i opowiedzieć o całej sytuacji. Osoba dyżurująca powinna pomóc w ocenie, czy konieczne jest wzywanie karetki.
Gdy zachowanie osoby z trudnościami psychicznymi zagraża jej lub innym, wzywamy służby porządkowe oraz pogotowie
Najważniejsze jest, by zachować spokój i nie zdenerwować się. W tym celu:
Należy mieć świadomość, że zachowanie osoby w kryzysie jest wynikiem jej osobistych problemów i podstawę stanowi jej własny lęk. Jej słowa i czyny nie są w sposób świadomy wymierzone przeciwko komukolwiek. Warto pamiętać, że nasze zdenerwowanie jedynie pogorszy sytuację.
Należy przyjąć wyprostowaną postawę ciała, głowę trzymać wysoko i utrzymywać kontakt wzrokowy. W ten sposób poczujemy się pewniej i jednocześnie wywołamy takie wrażenie.
Dać cierpiącemu się wypowiedzieć (o ile to możliwe ze względu na przebieg zajęć).
Wykazać zrozumienie dla potrzeby wypowiedzi, zaznaczając jednocześnie, że dezorganizuje on/ona aktualne czynności (np. Widzę, że jesteś bardzo zaangażowany/-a w tę kwestię, nie mamy jednak czasu, by zająć się nią teraz).
Zaproponować rozmowę, gdy osoba w kryzysie będzie spokojniejsza.
Przed spotkaniem najlepiej skonsultować się z psychologiem UMCS lub innym oraz pracownikiem Zespołu ds. Wsparcia Osób Niepełnosprawnych UMCS
W trakcie rozmowy należy postępować według wskazówek zawartych w części: Początki problemów.
Należy okazać zrozumienie dla emocji osoby przeżywającej kryzys, stawiając jednak granice ich wyrażania (np. Widzę, że jesteś zdenerwowany/a, nie chciałbym/łabym jednak, abyś przeklinał/a w moim towarzystwie).
Dobrze jest usunąć bodźce, które mogłyby spowodować narastanie gniewu lub niepokoju osoby (poprosić inne osoby, by się nie włączały, wyłączyć sprzęt grający, nie mówić więcej niż potrzeba itp.).
Zaproponować rozmowę, gdy osoba cierpiąca będzie spokojniejsza.
Przed spotkaniem najlepiej skonsultować się z psychologiem UMCS lub innym oraz pracownikiem Zespołu ds. Wsparcia Osób Niepełnosprawnych UMCS. W trakcie rozmowy należy postępować według wskazówek zawartych w części: Początki problemów.
W jasny i spokojny sposób zakomunikować osobie przeżywającej kryzys, jakich jej działań się nie akceptuje.
Poprosić jedną z osób przebywającą w otoczeniu, aby wezwała kogoś z personelu oraz służby porządkowe na pomoc.
Nakazać opuszczenie sali osobom postronnym.
Pozostać z osobą z trudnościami psychicznymi i innym pracownikiem (o ile pozwalają na to względy bezpieczeństwa) do czasu przyjazdu służb, mając jednocześnie możliwość ucieczki (stać bliżej drzwi czy po otwartej stronie korytarza).
We wszystkich przypadkach należy powstrzymać się od:
Najważniejsze zasady
Samobójstwo to niezwykle trudny temat. Istnieje wokół niego wiele mitów i obaw. Nie należy jednak rezygnować z interwencji, gdy obawiamy się, że ktoś może mieć myśli i zamiary samobójcze. Pamiętajmy, że pojedynczy symptom nie może być podstawą diagnozy. Powinien on skłonić nas do obserwacji zachowania osoby i prób delikatnego wybadania sprawy.
Sygnały zamiarów samobójczych
Podejmujemy rozmowę z osobą u której obserwujemy niepokojące objawy i w razie potrzeby wzywamy pogotowie.
Jak to należy zrobić?
Jeżeli dostrzeżemy u kogoś objawy myśli samobójczych, warto zapytać go/ją o nie wprost (nie należy się obawiać, że w ten sposób podsunie się komuś tę myśl). Rozmowa tego typu powinna odbyć się w podobnie jak dialog opisany w części: Początki problemów. Trzeba jednak dodatkowo trzymać się kilku zasad.
Najważniejsze zasady
Należy:
Nie należy:
Zdarza się, że niektóre osoby, które znalazły się w tego typu sytuacji, nie chcą wzywać pogotowia czy służb porządkowych w obawie, że wpędzą kogoś w kłopoty. Musimy jednak pamiętać, że to nie ewentualny pobyt w szpitalu stanowi problem, ale stan zdrowia tej osoby. Ktoś, kto doświadcza stanu psychotycznego, napadu agresji czy ma myśli samobójcze, stanowi zagrożenie nie tylko dla innych, ale także dla samego siebie. Jeżeli stan ten jest wynikiem zaburzeń psychicznych, to w szpitalu ta osoba uzyska niezbędną pomoc. Takie zdarzenie może także zmotywować ją do podjęcia leczenia. Jeżeli będziemy udawać, że nic się nie dzieje, to utrudnimy tej osobie konfrontację z jej stanem zdrowia i skorzystanie z pomocy.
Opis
Dzięki psychoterapii i stosowaniu leków potrzebująca osoba może wrócić do funkcjonowania w życiu. Ustąpienie objawów zaburzenia nie oznacza jednak końca jego/jej problemów. Różnego rodzaju trudności pojawiają się wraz z zaburzeniami i utrzymują nawet w okresie remisji. Poniżej opisano cztery rodzaje trudności, które mogą się pojawić jako skutek problemów psychicznych. Jest ich o wiele więcej, tutaj jednak wybrane zostały te, które w największym stopniu wpływają na proces studiowania.
Trudności praktyczne:
Trudności poznawcze:
Trudności emocjonalne:
Trudności społeczne:
Efektywny powrót do funkcjonowania w życiu może dodać wiary we własne siły i zwiększyć poczucie własnej sprawczości u osoby po przebytym epizodzie załamania zdrowia psychicznego. Nie można pozwolić, by coś, co jest przejściowym problemem, czy możliwą do opanowania przypadłością, wykluczało człowieka z grupy społecznej oraz by nasz własny lęk, wynikający z nieznajomości tematu, był powodem odwracania się od drugiego człowieka, który potrzebuje pomocy – dlatego należy otworzyć się na osoby z trudnościami psychicznymi. Istnieje wiele korzyści, jakie możemy odnieść z relacji z kimś, kogo życie wewnętrzne znacznie różni się od naszego:
Co można zrobić jeśli jesteś pracownikiem uczelni?
Stworzyć studentowi możliwości pracy i zaliczania materiału, które są dostosowane do dynamiki doświadczanych przez niego trudności.
Ze względu na trudności poznawcze można:
Ze względu na trudności praktyczne można:
Ze względu na trudności emocjonalne można:
Ze względu na trudności społeczne można:
Najważniejsze zasady
Co możwa\ zrobić jeśli jesteś studentem/ką?
Pomóc koledze/koleżance na nowo zaaklimatyzować się na uczelni oraz wesprzeć ją w wypełnianiu obowiązków studenckich (zarówno związanych z nauką jak i sprawami administracyjnymi).
Ze względu na trudności poznawcze można:
Ze względu na trudności praktyczne można:
Ze względu na trudności emocjonalne można:
Ze względu na trudności społeczne można:
Najważniejsze zasady
Jako ludzie jestesmy istotami społecznymi. Dlatego też kiedy dbamy o innych, dbamy równiez os iebie. Budując wspierającą wspólnotę sprawiamy, że sami czujemy sie spokojnie i pewnie w swoim otoczeniu. Kiedy natomiast zamykany się na trudności innych, powodujemy swoją własną izolację - tracimy zaufanie i czujemy się obco.