Pracowała na Wydziale Filozofii i Socjologii UMCS w latach 1978-2021
W Zakładzie Historii Filozofii Nowożytnej UMCS została zatrudniona 1 października 1978 roku. W roku 1987 uzyskała stopień doktora nauk humanistycznych w zakresie filozofii na podstawie dysertacji Rozwój teoretyczny poglądów Novalisa i kształtowanie się romantycznej filozofii historii przygotowanej pod kierunkiem doc. dra hab. Zdzisława Jerzego Czarneckiego. W roku 1999 uzyskała stopień naukowy doktora habilitowanego nauk humanistycznych w zakresie filozofii na podstawie rozprawy Idea wolności w niemieckiej myśli teologiczno-filozoficznej od Lutra do Herdera. W latach 2004 -2021 pełniła funkcję kierownika Zakładu Historii Filozofii Nowożytnej (w 2016 przemianowanego na Zakład Historii Filozofii Nowożytnej i Współczesnej, a następnie – po zmianach w strukturze WFiS w roku 2019 – na Katedrę Historii Filozofii i Filozofii Porównawczej). W latach 2005-2009 była Zastępcą Dyrektora Instytutu Filozofii, w latach 2009-2013 – Dyrektorem Instytutu Filozofii. W latach 2005-2012 była członkiem Senatu UMCS (XXI i XXII kadencja). W roku 2007 została zatrudniona na stanowisku profesora nadzwyczajnego. W latach 2011-2014 była członkiem Komitetu Nauk Filozoficznych PAN, przewodniczącą Komisji ds. oceny stanu filozofii polskiej. W okresie 2015-2018 była członkiem Komitetu Nauk Filozoficznych PAN. Od roku 1978 była członkiem Polskiego Towarzystwa Filozoficznego, od roku 2007 - Lubelskiego Towarzystwa Naukowego, a od roku 2012 - członkiem Polskiego Towarzystwa Kantowskiego (od 2012). Od roku 2019 pełniła funkcję zastępcy sekretarza generalnego Lubelskiego Towarzystwa Naukowego. W roku 2014 była członkiem Zespołu Ekspertów w dziale Nauk Humanistycznych, Społecznych i o Sztuce (panel HS1) Narodowego Centrum Nauki. Była członkiem rad naukowych czasopism „Kultura i Wartości” (od 2012 do teraz) oraz „Studia z Historii Filozofii”.
Za osiągnięcia w pracy naukowej i organizacyjnej była wielokrotnie nagradzana: Medalem Komisji Edukacji Narodowej (2007); Nagrodą Rektora KUL - zespołowa I stopnia - za udział w opracowaniu 10-tomowej Powszechnej Encyklopedii Filozofii (2009); Medalem Złotym za Długoletnią Służbę (2013); Nagrodami Rektora UMCS (2005, 2007, 2009, 2013); Odznaką Zasłużony dla Środowiska Naukowego Lublina (Pro Societate Scientiarum et Litterarum Lublinensi Merito) (2014). Była recenzentką 5 rozpraw habilitacyjnych i 6 prac doktorskich. Wypromowała 2 doktorów: Bogumił Chmiel, Philosophia perennis jako ideał wiedzy – studium historyczne; Damian Liszka, Teorie funkcjonowania umysłu w pismach młodego Zygmunta Freuda.
Zainteresowania naukowe prof. Jakuszko koncentrowały się na historii filozofii nowożytnej, w tym w szczególności filozofii Oświecenia i klasycznej filozofii niemieckiej, a także innych okresów filozofii niemieckiej. Opublikowała 3 monografie autorskie. Redagowała i współredagowała 6 opracowań zbiorowych. Jest autorką kilkudziesięciu artykułów naukowych. Prof. Jakuszko wniosła nieoceniony wkład w przygotowanie Powszechnej Encyklopedii Filozofii – w której była redaktorką działu „filozofia nowożytna”; łącznie opracowała ponad 100 haseł do tomów III-X (razem 308 stron) – jak również innych wydawnictw słownikowych i encyklopedycznych.
Monografie:
- Novalis: Kształtowanie się romantycznej filozofii historii, Lublin 1993, s. 163.
- Idea wolności w niemieckiej myśli teologiczno-filozoficznej, Lublin 1999, s. 171.
- Greckie i chrześcijańskie źródła filozofii niemieckiej, Lublin 2004, s. 77.
- Duch filozofii. Lubelskie odczyty filozoficzne, monografia zbiorowa współredagowana z J. Mizińską, Lublin 2005, s. 300.
- Racjonalność teoretyczna i praktyczna, redakcja i wstęp do monografii zbiorowej, „Annales UMCS” 2005, Sect. I. vol. XXX (wyszło drukiem w 2007).
- W kręgu zagadnień filozofii XVII wieku, red. H. Jakuszko, L. Kopciuch, Lubelskie Towarzystwo Naukowe, Wydawnictwo Olech, Lublin 2009, s. 224.
- Człowiek w kontekstach kulturowych i historycznych, red. H. Jakuszko, L. Kopciuch, Wydawnictwo UMCS, Lublin 2012.
- Rozumienie świata kultury z perspektywy nauki i filozofii (red. i wstęp). „Kultura i Wartości” 2012, nr 4.
- Z badań nad filozofią XVII wieku, jej źródłami i kontynuacjami, red. H. Jakuszko, Lubelskie Towarzystwo Naukowe, Lublin 2013, s. 354.
Artykuły naukowe:
- Proces dziejowy w ujęciu F. von Hardenberga (Novalisa), „Annales UMCS“ 1980, Vol. V, Sect. I, s. 169-187.
- A. Cieszkowski’s Prolegomena as an Attempt to Overcome Hegel’s Philosophy of History, „Annales UMCS“ 1981, Vol. VI, Sect. I. S. 91-111.
- Akademickie Lehrjahre Novalisa jako okres poszukiwania własnego poglądu na historię, „Annales UMCC” 1986, Vol. XI, Sect. I, s. 161-176.
- Aksjologiczny charakter idei oświecenia w filozofii Novalisa, „Annales UMCS“ 1987/1988, Vol. XII/XIII, Sect. I, s. 23-38.
- Lessing: prawda religijna a historia, „Annales UMCS“ 1989/1990, Vol. XIV/XV, Sect. I, s. 149-62.
- Novalis: chrześcijaństwo w strukturze czasu historycznego, „Archiwum Historii Filozofii i Myśli Społecznej“ 1990, t. 35, s. 51-70.
- Egzystencjalna utopia Gottfrieda Arnolda, „Archiwum Historii Filozofii i Myśli Społecznej“ 1991, t. 36, s. 121-35.
- Idea wychowywania ku wolności w teologii Augusta Hermanna Franckego, „Annales UMCS“ 1996/1997, Sect. I, s. 99-113.
- Refleksja nad czasem historycznym we wczesnym romantyzmie niemieckim, (w:) Czas, wartości i historia. Studia nad aksjologią czasu historycznego, red. Z. J. Czarnecki, Lublin 1990, s. 113-130.
- G. Arnolda pojmowanie chrześcijaństwa a teoria regresu dziejowego, (w:) Historyczna dynamika wartości. Studia nad aksjologicznymi interpretacjami dziejów, red. Z. J. Czarnecki, S. Symotiuk, Lublin 1990, s. 35-49.
- Novalis – Miłość jako źródło poznawania wartości, (w:) Wartości i wartościowania w historii filozofii. Materiały z Ogólnopolskiej Konferencji Naukowej. Karpacz 1988, Cz. I, red. K. Bal, Z. J. Czarnecki, J. Gajda, Wrocław 1992, s. 107-118.
- Konsekwencje idei postępu w ocenie Herdera, (w:) W kręgu pesymizmu historycznego. Studia nad nowożytnymi filozofiami historii, red. Z. J. Czarnecki, Lublin 1992, s. 133-149.
- Idea wolności w filozofii Novalisa, (w:) Liberalizm i polis: Przeszłość i przyszłość, red. J. Dębowski, J. Mizińska, Z. Muszyński, Lublin 1993, s. 25-45.
- Rozumienie wolności w teologii Martina Lutra, (w:) Studia nad ideą wolności, red. Z. J. Czarnecki, Lublin 1995, s. 37-55.
- Idea podmiotowości w oświeceniu niemieckim, (w:) Studia nad ideą podmiotowości, red. Z. J. Czarnecki, Lublin 1999, s. 85-99.
- Christian Wolff. Rozum jako zasada wolności, (w:) Considerationes Philosophicales. W czterdziestolecie pracy naukowej Profesora Tadeusza Kwiatkowskiego, red. J. Świderek, W. Pycka, Lublin 1999, s. 359-380.
- Inspiracja Pierre’a Bayle’a w oświeceniu niemieckim, (w:) Rekonesanse filozoficzne. Człowiek, wartości, historia. Księga pamiątkowa poświęcona Profesorowi Zdzisławowi Jerzemu Czarneckiemu, red. H. Jakuszko, S. Jedynak, A. L. Zachariasz, J. Zdybel, Lublin 1999, s. 127-137.
- Idea człowieczeństwa w kulturze niemieckiej na przełomie XVIII i XIX wieku, (w:) Humanizm. Tradycje i przyszłość, red. T. Szkołut, Lublin 2003, s. 37-63.
- Źródła absolutyzacji podmiotu w poznaniu filozoficznym i jego skutki, (w:) Błąd antropologiczny, red. A. Maryniarczyk, K. Stępień, Lublin 2003, s. 153-167.
- Krytyka metafizyki tradycyjnej i perspektywy nowej metafizyki w pismach Immanuela Kanta, (w:) Metafizyka w filozofii, red. A. Maryniarczyk, K. Stępień, Lublin 2004, s. 273-291.
- Religijne tło idei człowieczeństwa w filozofii Johanna Gottfrieda Herdera, (w:) Rozum i świat. Herder i filozofia XVIII, XIX i XX wieku, M. Heinz, M. Potępa, Z. Zwoliński, Warszawa 2004, s. 231-143.
- Aprioryczne kategorie Kanta a problem racjonalnego poznania świata, (w:) Analogia w filozofii, red. A. Maryniarczyk, K. Stępień, P. Skrzydlewski, Lublin 2005, s. 237-257.
- Duch filozofii niemieckiej, (w:) Duch filozofii. Lubelskie odczyty filozoficzne, red. H. Jakuszko, J. Mizińska, Lublin 2005, s. 39-50.
- Krytyka oświeceniowych koncepcji prawa naturalnego, (w:) Substancja, natura, prawo naturalne, red. A. Maryniarczyk, K. Stępień, P. Gondek, Lublin 2006, s. 289-307.
- Ludwig Landgrebe – Die Frage nach der Verantwortung des Menschen für die gemeinsame Welt, (w:) Etyka a współczesność, red. R. Kozłowski, K. M. Cern, Poznań 2007, s. 153-163.
- Idea wolności w filozofii Leonarda Nelsona, (w:) Wolność w epoce poszukiwań, red. M. Szulakiewicz, Z. Karpuś, Toruń 2007, s. 173-183.
- Źródła i skutki odrzucenia przyczyny celowej w filozofii nowożytnej, (w:) Spór o cel. Problematyka celu i celowościowego wyjaśniania, red. A. Maryniarczyk, K. Stępień, P. Gondek, Lublin 2008, s. 35-57.
- Inspiracja Spinozy w późnym oświeceniu niemieckim, (w:) Filozofia XVII wieku i jej kontynuacje, red. Z. Drozdowicz, Poznań 2009, s. 55-71.
- The Spinoza Inspiration in the Late German Enlightenment (Spätaufklärung), (w:) „Studies in Logic, Grammar and Rhetoric”, 15 (29) 2009, s. 173-189.
- Przedmiot i zadanie „philosophiae perennis”, (w:) Spór o rozumienie filozofii, red. A. Maryniarczyk, K. Stępień, Lublin 2009, s. 139-149.
- Krytyka Locke’owskiej idei Boga w ujęciu Fritza Mauthnera, (w:) W kręgu zagadnień filozofii XVII wieku, red. H. Jakuszko, L. Kopciuch (red.),Lubelskie Towarzystwo Naukowe, Wydawnictwo Olech, Lublin 2009, s. 169-181.
- Próby racjonalizacji uczuć. Od Kartezjusza do Heideggera, (w:) Osoba i uczucia, red. A. Maryniarczyk, K. Stępień, P. Gondek, Lublin 2010, s. 359-397.
- Fritz Mauthner’s Critique of Locke’s Idea of God, “Studies in Logic, Grammar and Rhetoric” 20 (33) 2010, s. 65-79.
- Philosophia perennis w rozumieniu G. W. Leibniza, (w:) Leibniz. Tradycja i idee nowoczesnej filozofii, red. B. Paź, Wydawnictwo Aureus, Kraków 2010, s. 29-45.
- John Locke jako prekursor krytycyzmu Kanta, (w:) Filozofia XVII wieku. Twórcy, problemy, kontynuacje, red. J. Żelazna, Wydawnictwo Naukowe UMK, Toruń 2011, s. 221-235.
- Specyfika problemów metafizycznych w ujęciu Immanuela Kanta i Nicolaia Hartmanna, (w:) Studia nad filozofią Nicolaia Hartmanna z bibliografią polskich przekładów i opracowań po roku 1945, red. L. Kopciuch, Lublin 2013, s. 23-37.
- Problem wolności woli w ujęciu Wilhelma Windelbanda, w: L. Kopciuch (red.), Współczesne i historyczne konteksty wolności, Wydawnictwo UMCS, Lublin 2013, s. 169-185.
- Kuna Fischera interpretacja dzieła Kartezjusza, w:H. Jakuszko (red.), Z badań nad filozofią XVII wieku, jej źródłami i kontynuacjami, Lubelskie Towarzystwo Naukowe, Lublin 2013, s. 101-113.
- Najważniejsze osiągnięcia metafizyki Zachodu, w: T. Duma, A. Maryniarczyk, P. Sulenta (red.), Sztuka i realizm. Księga pamiątkowa z okazji Jubileuszu urodzin i pracy naukowej na KUL Profesora Henryka Kieresia, Polskie Towarzystwo Tomasza z Akwinu, Lublin 2014, s. 435-452.
- Źródła i skutki negacji natury w filozofii, w: Spór o naturę ludzką,red. A. Maryniarczyk, K. Stępień, A. Gudaniec, Polskie Towarzystwo Tomasza z Akwinu, Lublin 2014, s. 69-93.
- Sinngehalte der Aufklarungsidee in der Philosophie von Novalis, "Kultura i Wartości" 13/2015, s. 171-187.
- Problem metafizyki w ujęciu Immanuela Kanta, w: S. Janeczek, A. Starościc (red.), Metafizyka. Dydaktyka filozofii, t. 6, Wydawnictwo KUL, Lublin 2017, s. 109-130.
- Novalis o sztuce rozumienia historii (Sinn fur Geschichte), "Ruch Filozoficzny"Vol. LXXIII, 1/2017, s.81-96.
- Filozofia jako krytyka języka w ujęciu Fritza Mauthnera, w: Uomo universale. Rozważania o człowieku, społeczeństwie i wartościach poświęcone pamięci Profesora Stanislawa Jedynaka, red. J. Zdybel, L. Zdybel, Wydawnictwo UMCS, Lublin 2018, s. 139-153.
- Kondycja ludzka według Pierre'a Bayle'a, "Studia z Historii Filozofii" 1(10) 2019, s. 55-75.
- Dziedzictwo marksizmu, w: Historia filozofii, cz. III: Meandry przemian, red. S. Janeczek, A. Starościc, [seria: Dydaktyka filozofii, t.10,] Wyd. KUL, Lublin 2020, s. 439-460.
Redaktor działu:
- Filozofia nowożytna, (w:) Powszechna Encyklopedia Filozofii, red. A. Maryniarczyk,t. IV-X, Lublin 2003-2009.
- Filozofia nowożytna, (w:) Encyklopedia Filozofii Polskiej, A. Maryniarczyk (red.), t. I-II, Lublin 2011.
Hasła w encyklopediach
Hasła w Powszechnej Encyklopedii Filozofii, red. A. Maryniarczyk, t. III, E-Gn, Lublin 2002.
- Fichte Immanuel Hermann, s. 414-416
- Fichte Johann Gottlieb, s. 416-424.
- Fink Eugen, s. 548-551.
- Forberg Friedrich Karl, s. 572.
- Frankfurcka szkoła, s. 610-623.
- Freyer Hans, s. 638-640.
- Frohschammer Jacob, s. 643-644.
- Freudenthal Jacob, s. 633-635.
- Geiger Moritz Alfred, s. 730-732. (razem s. 42).
Hasła w Powszechnej Encyklopedii Filozofii, red. A. Maryniarczyk, t. IV, Go-Iq, Lublin 2003.
- Goethe Johann Wolfgang von, s. 22-29.
- Görres Johann Joseph von, s. 46-49.
- Habermas Jürgen, s. 159-163.
- Hamann Johann Georg, s. 191-193.
- Hartley David, s. 242-244.
- Hazard Paul (Historia idei), s. 270-271.
- Hemsterhuis Frans, s. 330-331.
- Herbart Johann Friedrich, s. 364-368.
- Herder Johann Gottfried, s. 378-381.
- Höffding Harald, s. 533-534. (razem s. 38).
Hasła w Powszechnej Encyklopedii Filozofii, red. A. Maryniarczyk, t. V, Ir-Ko, Lublin 2004.
- Jacobi Friedrich Heinrich, s. 160-164.
- Jaja Donato, s. 169-170.
- Jean Paul (współautorstwo), s. 293-295.
- Jodl Friedrich, s. 368-369.
- Kafka Franz, s. 418-420.
- Kesseler Kurt, s. 588-590.
- Keyserling Hermann Alexander, s. 594-596.
- Kielmeyer Karl Friedrich von, s. 601-602.
- Kirchner Friedrich, s. 611-614.
- Klages Ludwig, s. 620-622.
- Klaus Georg, s. 628-629.
- Kleist Heinrich Wilhelm von (współautorstwo), s. 635-636.
- Knittermeyer Hinrich, (współautorstwo), s. 671-673.
- Knutzen Martin, s. 673. (razem s. 29).
Hasła w Powszechnej Encyklopedii Filozofii, red. A. Maryniarczyk, t. VI, Kr-Mc, Lublin 2005.
- Kraft Julius, s. 9-11.
- Kraus Oskar, s. 35-36.
- Krause Karl Christian Friedrich, s. 36-38.
- Kroner Richard, s. 79-81.
- Krueger Felix, s. 86-87.
- Krug Wilhelm Traugott, s. 87-88.
- Kühnemann Eugen, s. 121-122.
- Külpe Oswald, (współautorstwo), s. 128-129.
- Landgraf Artur Michael, (współautorstwo), s. 230-232.
- Landgrebe Ludwig, s. 232-234.
- Lavater Johann Kaspar, s. 255-257.
- Lessing Gotthold Ephraim, s. 336-338.
- Lessing Theodor, s. 339-340.
- Liebert Arthur, s. 429-430.
- Lipps Hans, s. 445-447.
- Löwith Karl, s. 526-528.
- Luther Martin (współautorstwo), s. 582-587.
- Maier Anneliese, s. 710-711
- Maier Heinrich, s. 711-715..
- Marburska szkoła, s. 798-807. (razem: 60 s.).
Hasła w Powszechnej Encyklopedii Filozofii, red. A. Maryniarczyk, t. VII, Me-Pań, Lublin 2006.
- Meier Georg Friedrich, s. 32-34.
- Meyer Hans, s. 137-139.
- Michelet Karl Ludwig, s. 156-158.
- Nelson Leonard, s. 567-570.
- Neofriezjańska szkoła, s. 574-579.
- Nicolai Christoph Friedrich, s. 604-605.
- Nicole Pierre, s. 607-608.
- Niemiecka klasyczna filozofia, s. 617-628.
- Niethammer Friedrich Immanuel, s. 635-637.
- Nink Caspar, s. 667-668.
- Novalis (Friedrich Leopold von Hardenberg), s. 719-722.
- Oetinger Friedrich Christoph, s. 773-774.
- Oświeceniowa filozofia, 906-915. (Razem: 50 s.).
Hasła w Powszechnej Encyklopedii Filozofii, red. A. Maryniarczyk, t. VIII, Pap-Sc, Lublin 2007.
- Pichler Hans, s. 184-186.
- Pietyzm, s. 196-199.
- Plessner Helmut, s. 285-288.
- Pohlenz Max, s. 313-314.
- Portmann Adolf, s. 377-378.
- Pozytywizm (neopozytywizm), s. 404-412.
- Ranke Franz Leopold, s. 643-645.
- Rée Paul, s. 678-679.
- Rehmke Johannes, s. 691-692.
- Reimarus Hermann Samuel, s. 698-700,
- Reinhardt Karl, s. 701.
- Reinhold Karl Leonard, s. 701-703.
- Riehl Alois, s. 781-783.
- Ritschl Albrecht, s. 789-791.
- Rosenkranz Karl Johannes Friedrich, s. 817-818.
- Rothacker Erich, s. 825-827.
- Ruge Arnold, s. 845-846.
- Schlegel Friedrich, s. 952-954.
- Schleiermacher Friedrich Daniel Ernst, s. 954-957. (Razem 54 s.).
Hasła w Powszechnej Encyklopedii Filozofii, red. A. Maryniarczyk, t. IX, Se-Ź, Lublin 2008.
- Solger Karl Wilhelm Ferdinand, s. 93-94.
- Spann Othmar, s. 116-117.
- Stein Heinrich von, s. 190-191.
- Stein Ludwig, s. 191-192.
- Stirner Max, 203-205.
- Tetens Johann Nicolaus, s.452-454.
- Thomasius Christian, s. 460-461.
- Troeltsch Ernst Peter Wilhelm, s. 549-550.
- Ueberweg Friedrich, s. 588-589,
- Ulrici Hermann, s. 592-593.
- Vaihinger Hans, s. 633-634.
- Volkelt Johannes, s. 677-678.
- Weber Max ( Karl Emil Maximilian), s. 719-721.
- Wundt Max, 850-852.
- Würzburska szkoła, s. 854-856. (Razem: 35 s.).
Hasło w Powszechnej Encyklopedii Filozofii, red. A. Maryniarczyk, t. X, Suplement, Lublin 2009.
W tomach III-IX razem s. 308.
Hasło w Encyklopedii Filozofii Polskiej, red. A. Maryniarczyk, t. II, Lublin, 2011.
- Smolikowski Seweryn, s. 569-570.
Hasła w Encyklopedii Katolickiej, t. XIII, Lublin 2009.
- Nelson Leonard, s. 898.
- Neoidealizm, s. 906-909.
- Neokantyzm, s. 908-909.
- Neopozytywizm, s. 919-921.
Hasła w Encyklopedii Katolickiej, t. XVI, Lublin 2012.
- Reichenbach Hans, s. 1334-1335.
- Reinhold Karl Leonard, s. 1343-1344.
Hasła w: Encyklopedii Katolickiej, t. XVII, Lublin 2012.
- Rickert Heinrich, s. 93-94.
- Riehl Alois, s. 99.
- Schlick Moritz, s. 1244.
Hasła w Encyklopedii Katolickiej, t. XIX, Lublin 2013.
- transcendentalna filozofia, s. 979-981.
Hasła w Encyklopedii Katolickiej, t. XX, Lublin 2014
- Vaihinger Hans, s. 6-7.
- Windelband Wilhelm, s. 666-667.
- Volkelt Johannes Immanuel, s. 112-113.
- Wurzburska szkoła, s. 1033-1034.
- Wust Peter, s. 1034-1035.
Referaty na konferencjach naukowych:
- 01-05.10.1988: Novalis – Miłość jako źródło poznania wartości (Ogólnopolska Konferencja Naukowa: „Wartości i wartościowania w historii filozofii“, Karpacz).
- 17-18.05.1990: Idea wolności w filozofii Novalisa (Oddział Lubelski PTF temat: „Liberalizm: przeszłość i przyszłość“)
- 12.1999: Duch filozofii niemieckiej (Oddział Lubelski PTF).
- 12.12.2002: Źródła absolutyzacji podmiotu w poznaniu filozoficznym i jego skutki (V Międzynarodowe Sympozjum Metafizyczne „Błąd antropologiczny i jego konsekwencje w kulturze“ (KUL).
- 28.09-02.10.2003: Religiöse Hintergründe der Humanitätsidee in der Philosophie von J. G. Herder (Międzynarodowa Konferencja „Herder i filozofia XVIII i XIX wieku“ Olsztyn-Morąg).
- 16-17.10.2003: „Religia człowieczeństwa“ w pismach J. G. Herdera (sesja naukowa „Johann Gottfried Herder. W 200. rocznicę śmierci 1803-2003“, Olsztyn-Morąg).
- 11.12.2003: Krytyka metafizyki tradycyjnej i perspektywy nowej metafizyki w pismach Immanuela Kanta (VI. Międzynarodowe Sympozjum Metafizyczne „Metafizyka w filozofii“ KUL).
- 02. 03.2004: Najważniejsze osiągnięcia metafizyki Zachodu (XLVI. Tydzień Filozoficzny „Filozofia Zachodu i filozofia Wschodu“ KUL).
- 25-27.11.2004: Ludwig Landgrebe – Die Frage nach der Verantwortung des Menschen für die gemeinsame Welt (Międzynarodowa Konferencja Naukowa „Etyka a współczesność“, UAM).
- 10.12.2004: Aprioryczne kategorie Kanta a problem racjonalnego poznania świata (VII Międzynarodowe Sympozjum Metafizyczne „Powrót do analogii w filozofii. U podstaw racjonalnego poznania rzeczywistości“ KUL).
- 15.12.2005: Krytyka oświeceniowych koncepcji prawa naturalnego (VIII Międzynarodowe Sympozjum Metafizyczne „Substancja — natura — prawo naturalne“ KUL).
- 1-3. 06. 2006: Idea wolności w filozofii Leonarda Nelsona (Konferencja Naukowa „Kultura współczesna w poszukiwaniu wolności”, UMK).
- 3-4.07.2006: Philosophia perennis w rozumieniu G. W. Leibniza (Konferencja Naukowa "Calculemus! „Leibniz jako filozof i prekursor informatyki”, UWr).
- 17-18.09.2007: Utopia ewangeliczna: Johann Valentin Andreae „Christianopolis” (1619) (Krajowa Konferencja „Oblicza filozofii XVII wieku”, Katedra Historii Filozofii w Polsce, KUL).
- 13.12. 2007: Źródła i skutki odrzucenia przyczyny celowej w filozofii nowożytnej (X Międzynarodowe Sympozjum Metafizyczne „Spór o cel i celowościowe wyjaśnianie”, Katedra Metafizyki KUL).
- 13.06-14-06.2008: Inspiracja Spinozy w późnym Oświeceniu niemieckim (Krajowa Konferencja „Spotkania z filozofią XVII wieku i jej kontynuacjami”, Instytut Filozofii UAM w Poznaniu, Centrum Badań Interdyscyplinarnych).
- 11.12.2008: Przedmiot i zadanie philosophiae perennis (XI Międzynarodowe Sympozjum Metafizyczne "Spór o rozumienie filozofii" Katedra Metafizyki KUL).
- 17-18.06.2009: Krytyka Locke’owskiej idei Boga w ujęciu Fritza Mauthnera (konferencja krajowa "Filozofia XVII wieku – jej źródła i kontynuacje", Lubelskie Towarzystwo Naukowe, Zakład Historii Filozofii Nowożytnej UMCS).
- 10.12.2009: Próby racjonalizacji uczuć - od Kartezjusza do Heideggera (XII Międzynarodowe Sympozjum Metafizyczne "Osoba i uczucia. Rola uczuć w życiu człowieka" , (Katedra Metafizyki KUL).
- 8.03. 2010: Zagadnienie szczęścia w filozofii nowożytnej. Czy szczęśliwość jest dobrem najwyższym (Kartezjusz, Kant) (52. Tydzień Filozoficzny – "Filozofia Szczęścia", Katolicki Uniwersytet Lubelski).
- 8 marca 2010: John Locke jako prekursor krytycyzmu Kanta (konferencja krajowa "Filozofia XVII wieku – jej źródła i kontynuacje", Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu).
- 2011: Maxa Wundta koncepcja historii filozofii (konferencja krajowa "Filozofia XVII wieku – jej źródła i kontynuacje", Uniwersytet Gdański).
- 29-30.03. 2012: Specyfika problemów metafizycznych w ujęciu I. Kanta i N. Hartmanna (konferencja krajowa "Nicolai Hartmann (1882-1950) źródła, krytyki, kontynuacje", UMCS).
- 17-18.05.2012: Rozumienie kultury w pismach J. G. Herdera, (konferencja krajowa "Człowiek w kulturze – historia i wyzwania współczesne", UMCS).
- 18-19.06. 2012: Karla Jaspersa krytyka racjonalizmu R. Descartesa, (konferencja krajowa "Filozofia XVII wieku – jej źródła i kontynuacje", UMK).
- 21-22.03. 2013: Problem wolności woli w ujęciu Wilhelma Windelbanda, (konferencja krajowa "Konteksty wolności" (UMCS, LTN).
- 20-21.06. 2013:Kuna Fischera interpretacja dzieła Kartezjusza (konferencja krajowa "Filozofia XVII wieku – źródła i kontynuacje" (UMCS, LTN).
- 17-18.10. 2013: Filozofia na uniwersytecie, (konferencja krajowa "Filozofia 2.0. Paradygmaty – wartości – instytucje" (UwB).
- 12.12. 2013: Źródła i skutki negacji natury w filozofii (XVI Międzynarodowe Sympozjum Metafizycznym "Spór o naturę ludzką", Katedra Metafizyki KUL).
- 8-9.05.2014: Adam Mahrburg – krytyczny wielbiciel Kanta? (konferencja krajowa "Immanuel Kant i filozofia polska", UMK).
- 17-18.06. 2014: Teologiczne implikacje sporu Gottfrieda Wilhelma Leibniza z Samuelem Clarke’m (konferencja krajowa "Filozofia XVII wieku – jej źródła i kontynuacje" (KUL).
- 9-10.10.2014: Obraz Oświecenia w filozofii niemieckiej (konferencja krajowa "Znaczenie filozofii Oświecenia w kulturze europejskiej", UMCS).
- 16-17.06.2015: Karla Jaspersa krytyczna charakterystyka filozofii Spinozy (konferencja krajowa "Filozofia XVII wieku - jej źródła i kontynuacje", UwB).
- udzial w debacie zorganizowanej przez OL PTF Humanistyka w uniwersytecie i życiu publicznym
- 19-20.09.2015: Człowiek i świat w ujęciu Novalisa (sympozjum "Sentio: Novalis", Gardzienicki Ośrodek Praktyk Teatralnych.
- 4.02.2016: Czy Kant byl prekursorem ateizmu ? (odczyt na forum Oddziału Lubelskiego Polskiego Towarzystwa Filozoficznego).
- 9-10.06.2016: Idea Boga w filozofii krytycznej I. Kanta (konferencja krajowa: "Homo communicativus. Między historią filozofii a filozofia komunikacji", UAM).
- 25-26.06.2018: Obraz Oświecenia w pismach Johanna Gottfrieda Herdera (konferencja krajowa "Znaczenie filozofii Oświecenia w kulturze europejskiej", UMCS).
- 29-30.11.2019: Rozum i objawienie w filozofii Oświecenia niemieckiego (konferencja krajowa „Znaczenie filozofii Oświecenia w kulturze europejskiej. Rozum i rozumienie", UMK).