Dr hab. Anna Żuk

Pracowała na Wydziale Filozofii i Socjologii UMCS w latach 1981-2014

Urodziła się 31 grudnia 1951 roku w Lublinie. W latach 1969-1974 studiowała  socjologię na Uniwersytecie Warszawskim. W roku 1974 uzyskała dyplom magistra socjologii, broniąc pracę magisterską pt. Reinterpretacje psychoanalizy. Erich Fromm i Herbert Marcuse napisaną pod kierownictwem naukowym prof. dra hab. Jerzego Szackiego. Od 1 lutego 1975 roku do 31 marca 1981 roku pracowała w Szkole Głównej Planowania i Statystyki w Warszawie w Zakładzie Filozofii Społecznej w charakterze pracownika naukowo-dydaktycznego. W czerwcu 1980 roku, w Uniwersytecie Warszawskim w Instytucie Socjologii, obroniła pracę doktorską pt. Antypsychiatria a programy kontrkultury, uzyskując stopień naukowy doktora nauk humanistycznych. Promotorem tej pracy był
prof. dr hab. Jerzy Szacki.

Od 1 kwietnia 1981 roku rozpoczęła pracę w Zakładzie Historii Myśli  Społecznej w Międzyuczelnianym Instytucie Filozofii i Socjologii w Uniwersytecie Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie.

W czerwcu 1997 roku, na podstawie dorobku naukowego i przedstawionej  rozprawy habilitacyjnej pt. Filozofia walki, dr Anna Żuk, uchwałą rady Wydziału Filozofii i Socjologii UMCS, uzyskała stopień naukowy doktora habilitowanego nauk humanistycznych w zakresie filozofii, specjalność filozofia życia. Recenzentami w przewodzie habilitacyjnym byli: prof. dr hab. Józef Borgosz, prof. dr hab. Jan Woleński oraz dr hab. Stefan Symotiuk prof. UMCS. W latach 1996-1999 Anna Żuk była członkiem Senatu Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej.

Zainteresowania badawcze dr hab. Anny Żuk były rozległe i obejmowały: socjologię współczesną, historię myśli społecznej, socjologię kultury, filozofię kultury, religioznawstwo, historię religii, psychologię społeczną. W swoich publikacjach prezentowała interdyscyplinarne podejście do badanych
problemów. Wykazywała dużą pomysłowość, nieszablonowość i oryginalność w ujmowaniu badanych kwestii. Jej kompetencje naukowe, samodzielność myślenia, żywe zainteresowanie współczesnymi problemami społeczno-kulturowymi znalazły odzwierciedlenie w jej książkach i artykułach. Dr hab. Anna Żuk na emeryturę przeszła 30 września 2014 roku. Zmarła 13 marca 2024 roku. Została pochowana w Lublinie na cmentarzu przy ul. Lipowej.

Książki „autorskie”:

  • Filozofowie i zwykli ludzie : o konfrontacji myślenia teoretycznego z myśleniem konkretnym, Wydaw. UMCS, Lublin 1992.
  • Transcendentalne chcenie, Lublin 1993.
  • Filozofia walki, Wydaw. UMCS, Lublin 1996.

Książki redagowane:

  • Konflikt i walka, red. Anna Żuk, Wydaw. UMCS, Lublin 1996.
  • Granice języka, red. Anna Żuk, Wydaw. UMCS, Lublin 1998.

Powieść:

  • Szpiedzy i pokutnicy, Warszawska Firma Wydawnicza SC, Warszawa 2014.

Artykuły:

  • Rozdział w książce Obraz świadomości robotników wielkoprzemysłowych w Polsce, pod red. Leszka Gilejko, Instytut Wydawniczy CRZZ Centralnej Rady Związków Zawodowych, Warszawa 1980.
  • Idea kooperacyjnego społeczeństwa Ludwika Krzywickiego, „Biuletyn IGS”,1981.
  • Powstanie chasydyzmu Żydów polskich, program resortowy UJ Kraków 1982.
  • Duchowość polskich muzułmanów i problem spotkania dwóch kultur, „Al-Islam” 5, 1983.
  • Chasydzka interpretacja Tory, „Studia Religiologia” 10, 1983.
  • Proces lub kłótnia z Bogiem, „Więź” 4, 1984.
  • Mesjanizm żydowski i polski, „Al.-Islam” 97, 1986.
  • Tradycja judeochrześcijańska a problem utopii, „Colloquia Communia” 2, 1986.
  • Kulturowe i filozoficzne uwarunkowania sensu pojęcia utopii, „Colloquia Communia” 2, 1986.
  • Intelektualna kultura Żydów polskich i jej społeczne determinanty, [w:] Dzieje Lubelszczyzny t. IV, Warszawa 1987.
  • A Mobile Class, „Polin” 2, 1987.
  • Mit choroby psychicznej. Krytyczna teoria społeczna, „Colloquia Communia” nr 1-2, 1987.
  • Mesjanizm żydowski i polski, [w:] Religia i kultura żydowska: materiały z Sesji Judaistycznej, red. B. Wodecki, E. Śliwka, Pieniężno 1986.
  • Główne idee chasydyzmu Żydów polskich, [w:] Religia i kultura żydowska: materiały z Sesji Judaistycznej, red. B. Wodecki, E. Śliwka, Pieniężno 1986.
  • Byt określa świadomość albo egzystencjalny realizm, „Studia Filozoficzne” 11, 1989.
  • Podmiotowość społeczna i duch apokalipsy, „Colloquia Communia” 2, 1989.
  • Pojęcie istnienia w judaizmie rabinicznym, „Ruch Filozoficzny” t. XLVII/1, 1991.
  • Etyka anarchistów, [w:] Etyka XX wieku, t. II, red. L. Gawor, K. Kosior, Wydaw. UMCS, Lublin 1991.
  • Japońska filozofia formy, [w:] Odkrywanie dharmy, red. K. Kosior, Wyd. Daimonion, Lublin 1993.
  • Społeczna etyka Bushido czyli japoński Duch, [w:] Filozofia społeczna: w kręgu wybranych zagadnień, red. L. Zdybel, Wydaw. UMCS, Lublin 1993.
  • Szkice z socjologii obłudy, „Annales Universitatis Mariae Curie-Skłodowska. Sectio I. Philosophia-Sociologia” 1994, vol. 19, nr 4.
  • Symbolizm herbaty u Japończyków, [w:] Symbol w kulturze, red. G. Głuchowski, Wydaw. UMCS, Lublin 1995.
  • O socjologii wojny, [w:] Natura a kultura, pod red. A. Drabarek, Wydaw. UMCS, Lublin 1995.
  • Szkice z socjologii niewiedzy, [w:] Socjologia wiedzy i jej wrogowie, red. J. Mizińska, M. Kociuba, Wydaw. UMCS, Lublin 1995.
  • Myślenie potoczne czyli siła wyobraźni, [w:] Między antropologią a filozofią i historią, red. K. J. Brozi, Wydaw. UMCS, Lublin 1995.
  • Chińska, klasyczna filozofia wojny, [w:] Konflikt i walka, red. A. Żuk, Wydaw. UMCS, Lublin 1995.
  • Wojna a filozofia życia. Analiza pamiętników żołnierzy, [w:] Konflikt i walka,red. A. Żuk, Wydaw. UMCS, Lublin 1995.
  • Świat jako pojęcie i marzenie – filozoficzna analiza utworów Andrzeja Struga,[w:] Studia z polskiej myśli filozoficznej 1900-1939, pod red. L. Gawora, Wydaw. UMCS, Lublin 1997.
  • Renesans w kulturze żydowskiej, „Res Humana”, 1997, nr 2 (27).
  • Konflikt w warunkach nieprzekładalności semantycznej, [w:] Komunikowanie się w walce w skali mikro, pod red. nauk. T. Leczykiewicza, WOS, Wrocław 1997.
  • O współczuciu, [w:] Pamięć, miejsce, obecność: współczesne refleksje nad kulturą i ich implikacje pedagogiczne, red. J. P. Hudzik, J. Mizińska, Wyd. UMCS, Lublin 1997.
  • Charakter narodowy a militaryzm, [w:] Charakter narodowy a religia, red. K. Wiliński, Wyd. UMCS, Lublin 1998.
  • Japończycy wobec śmierci, [w:] Charakter narodowy i religia, red. K. Wiliński, Wyd. UMCS, Lublin 1998.
  • Norwid i Gombrowicz o duchu polskim, [w:] Być w narodzie. Szkice o idei narodu, narodowej kulturze i nacjonalizmie, red. L. Zdybel, Wyd. UMCS, Lublin 1998.
  • Słowacki o ukraińskim duchu, [w:] Być w narodzie. Szkice o idei narodu, narodowej kulturze i nacjonalizmie, red. L. Zdybel, Wyd. UMCS, Lublin 1998.
  • „Mówił dziad do obrazu…”, czyli o dialogu w warunkach nieprzekładalności, [w:] Dialog kultur: o granicach pluralizmu, red. P. Bytniewski, J. Mizińska, Wyd. UMCS, Lublin 1998.
  • Dekonstrukcja zdekonstruowana. Logiczna krytyka metody Derridy, [w:] Granice języka, red. A. Żuk, Wyd. UMCS, Lublin 1998.
  • Co Absolut ma do Ja?, „Res Humana” nr 2 (39), 1999.
  • Za co kochamy Ludwiga Wittgensteina, „Anthropos” zbiór 1, 1999.
  • Symbol miecza w kulturze Japonii i Korei, [w:] Symbol w kulturze, cz.2, red. G. Głuchowski, Wyd. UMCS, Lublin 1999.
  • Filozofia walki a wychowanie, [w:] Dylematy współczesnego wychowania, red. J. Kojkoł, AMW, Gdynia 1999.
  • O honorze, [w:] Considerationes Philosophicales. W czterdziestolecie pracy naukowej Profesora Tadeusza Kwiatkowskiego, komitet red. J. Świderek, M. Flis-Jaszczuk, W. Pycka, Wydaw. UMCS, Lublin 1999.
  • Filozofia i poezja, [w:] Hominem Quero. Studia z etyki, estetyki, historii nauki i filozofii, historii myśli społecznej. Księga jubileuszowa ofiarowana Profesorowi Stanisławowi Jedynakowi, pod red. A. Drabarek i S. Symotiuka, Wydaw. UMCS, Lublin 1999.
  • Filozofia jako przemiana. Wątki filozofii Tanabe Hajime’a, [w:] Podmiot w procesie, pod red. J. Jusiaka, J. Mizińskiej, Wydaw. UMCS, Lublin 1999.
  • Slovackij pro ukrainskij duh, Mandriwiec, Kijev, 4/1999.
  • Duch wieje kędy chce, „Al-Islam” 1/2002 (160).
  • O kulturze logicznej i płynących z niej pożytkach, „Res Humana”, nr 2 (63), 2003.
  • O samowiedzy logicznej i korzyściach z niej płynących, „Anthropos´3/2004.
  • O wybranych aspektach konfliktu XXI wieku, [w:] Filozofia wobec XXI, pod red. L. Gawora, Wydaw. UMCS, Lublin 2004.
  • O cnocie miłosierdzia, „Colloquia Communia” 2004, nr 1.
  • O duchu żydowskiej aparatury pojęciowej i kultury logicznej, [w:] Duch filozofii, red. H. Jakuszko, J. Mizińska, Wyd. UMCS, Lublin 2005.
  • Stanisław Brzozowski: a Romantic Pragmatic, [in:] Polish Axiology: The 20th Century and beyond. Polish Philosophical Studies, V, S. Jedynak ed.; Cultural Heritage and contemporary change in Central and Eastern Europe [gen. ed. G.F. MacLean], vol. IV A. 25, Washington 2005,
  • Filozofia tęsknoty w poezji Marii Konopnickiej, „Akant. Miesięcznik Literacki”, 2006, nr 10.
  • Katastrofa czy życie - o współczesnych zagrożeniach dla człowieka i Ziemi, „Problemy Ekorozwoju”, 2007, vol 2, nr 2.
  • Kobieta jako Ja¸ „Colloquia Communia” 2008, nr 85.
  • Kobieta jako jędza, „Colloquia Communia” 2008, nr 85.
  • Duchowość polskich muzułmanów w aspekcie spotkania dwóch kultur, „Rocznik Muzułmański” 2009, t. 7.
  • Stefan Symotiuk: filozofia Ikara, [w:] Homo inquietus. Człowiek niespokojny. Prace ofiarowane Profesorowi Stefanowi Symotiukowi przez przyjaciół, red. B. Banasiak, J. Mizińska, Wyd. UMCS, Lublin 2009.
  • Filozofia tęsknoty w poezji Marii Konopnickiej, [w:] Tęsknota w kulturze, red. J. Mizińska, H. Rarot, Wyd. UMCS, Lublin 2009.
  • Człowiek jako nędzarz metafizyczny, „Colloquia Communia” 2014, t. 1.
  • Geniusz filozoficzny i logiczny Franza Kafki , [w:] Panoptikum filozoficzne, pod red. J. Mizińskiej, M. Żółtowskiej-Sikory, Toruń 2015. style="text-align: left;"> Logika jako światło wędrowca, Infiltracja kultur w świecie wiecznych wędrowców, t. 2, pod red. A. B. Jagiełłowicz i P. Martina, Wydział Nauk Społecznych Uniwersytetu Wrocławskiego, Wrocław 2018.