Ta strona używa cookies
Ze względu na ustawienia Twojej przeglądarki oraz celem usprawnienia funkcjonowania witryny umcs.pl zostały zainstalowane pliki cookies. Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na ich używanie. Możesz to zmienić w ustawieniach swojej przeglądarki.
W dniach 5-7 grudnia na Wydziale Filozofii i Socjologii odbędą się wykłady dr Anity Pacholik-Żuromskiej (Zakład Kognitywistyki i Epistemologii, Instytut Filozofii, Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu). Wykłady zostały zorganizowane w ramach współpracy między Instytutem Filozofii UMK i Instytutem Filozofii UMCS.
Wykłady odbywać się będą w Sali Rady Wydziału Filozofii i Socjologii (pl. Marii Curie-Skłodowskiej 4, sala nr 4)
Serdecznie zapraszamy wszystkich pracowników i studentów!
W jednym ze swoich kluczowych artykułów, Michael Tomasello zadał pytanie, co czyni ludzkie poznanie wyjątkowym. Według niego o wyjątkowości decyduje zdolność do intencjonalności współdzielonej. Według tezy forsowanej przez autorkę wykładów o wyjątkowości decyduje zaś unikalna kombinacja trzech zdolności - zdolności do intencjonalności, rozumienia i samowiedzy. To one tworzą fundament ludzkiego poznania.
Zagadnienie to zostanie przedstawione na gruncie interdyscyplinarnych dyskusji, w których filozofia spotyka się z psychologią, inżynierią komputerową, czy neurobiologią.
Anita Pacholik-Żuromska – doktor Nauk Humanistycznych w zakresie Filozofii, magister Filologii germańskiej, adiunkt w Zakładzie Kognitywistyki i Epistemologii w Instytucie Filozofii na Uniwersytecie Mikołaja Kopernika w Toruniu. Członek Polskiego Towarzystwa Filozoficznego, Mind Group przy Frankfurt Institute for Advanced Studies we Frankfurcie nad Menem, Z-ca Prezesa Polskiego Towarzystwa Kognitywistycznego, Laureatka Stypendium naukowego MNiSW dla młodych naukowców (2012). Autorka książek: Poznając siebie, czyli konceptualne podstawy samowiedzy, Niemiecka analityczna filozofia umysłu (red.). Zainteresowania: filozofia umysłu, epistemologia, kognitywistyka, szczególnie: zagadnienie świadomości i uwagi oraz problem podmiotowości na gruncie nauk kognitywnych.