Doświadczenie estetyczne w czasach Czwartej Rewolucji Przemysłowej - z cyklu seminariów PTE

Zaproszenie na seminarium Polskiego Towarzystwa Estetycznego, które odbędzie się 12 stycznia 2024 roku o godz. 10.00, sala 4, (parter), Wydział Filozofii i Socjologii UMCS, Plac Marii Curie-Skłodowskiej 4, Lublin.

12 stycznia 2024 roku o godz. 10.00

sala 4, (parter)

Już w najbliższy piątek zapraszamy do uczestnictwa w pierwszym z cyklu seminariów PTE Doświadczenie estetyczne w czasach Czwartej Rewolucji Przemysłowej, na którym

10:30 - 11:30
mgr Liliana Kozak - wykład
Początki przemian doświadczenia estetycznego sztuki na przełomie XX i XXI wieku.

Abstrakt:
Rewolucja naukowo-techniczna, która zaczęła się w latach 50.XX, wzmocniła relację wzajemnego wpływu sztuki i nauki. Doświadczenie estetyczne sztuki wykorzystującej technologię to doświadczenie obecnie zachodzących głębokich przemian rzeczywistości oraz świadomość tego, że obecna postać sztuki ma wpływ na to, w którą stronę to przemiana będzie się kierować. Z tego względu podczas seminarium zostanie podjęta refleksja nad przemianami doświadczenia estetycznego na przełomie XX i XXI wieku w znacznej mierze warunkowanego rozwojem technologii.

mgr Liliana Kozak
– doktorantka w katedrze Estetyki i Filozofii Kultury Wydziału Filozofii i Socjologii UMCS, tytuł pracy doktorskiej: „Doświadczenie estetyczne sztuki w relacji z nauką”. Należy do: Polskiego Towarzystwa Estetycznego, Polskiego Stowarzyszenia Transhumanistycznego, jest wiceprzewodniczącą Głównej Komisji Rewizyjnej Związku Polskich Artystów Plastyków. Zainteresowania naukowe: teoria sztuki współczesnej, neuroestetyka, somaestyka, filozofia technologii, transhumanizm, relacje sztuki i nauki, futurologia.

11:30 - 11:45 przerwa

11:15 - 12:45
dr hab. Aleksandry Łukaszewicz, prof. AS w Szczecinie - wykład
Konieczność redefinicji estetyki w perspektywie zmian form doświadczania oraz form rzeczywistości.

Abstrakt:
Współcześnie doświadczamy w sposób estetyczny różnych form rzeczywistości, formy fizycznej, ale też tej cyfrowej, wirtualnej czy rozszerzonej. W efekcie rzeczywistość naszego doświadczenia ma charakter hybrydowy, łączący w różnych proporcjach różne formy bytu.
Słuszne jest przezwyciężenie wymuszonego dualizmu pojęciowego pomiędzy tym, co wirtualne , a tym, co fizyczne, jak zaproponował Michał Ostrowicki, aka Sidey Myoo, wskazując na realność tak fizyczności, jak wirtualności. Należy wychodząc od tej świadomości, zwrócić uwagę na realne hybrydowe środowisko życia i doświadczenia, które powinno stanowić punkt odniesienia do konceptualizacji doświadczenia estetycznego. Proponuję zatem rewizję podejścia estetyki środowiskowej biorąc pod uwagę hybrydowy charakter współczesnych środowisk, w których jest realizowane doświadczenie estetyczne.

dr hab. Aleksandra Łukaszewicz prof. AS
– doktor habilitowana w dziedzinie nauk o kulturze, doktor filozofii zajmująca się filozofią sztuki i kultury oraz estetyką filozoficzne w perspektywie transkulturowej i transhumanistycznej. Prezes Polskiego Towarzystwa Estetycznego.
Zdobywczyni licznych grantów i nagród, w tym nagrody im. S. Morawskiego za pracę doktorską Epistemologiczna rola obrazu fotograficznego (2012). Stypendystka Fundacji Kościuszkowskiej badająca filozofię sztuki kultury i estetyki na Temple University w Filadelfii u profesora Josepha Margolisa (2016). Efektem badań jest m.in. książka Are Cyborg Persons? An Account on Futurist Ethics, wydana przez Palgrave Macmillan w 2021 roku.
Dyskutując z pozycji filozoficznych z posthumanizmem i transhumanizmem poddaje rozważaniom kategorię osoby w perspektywie możliwych różnych form ucieleśnienia. Istotny jest dla niej kontekst etyczny, społeczny i prawny, który ulega transformacji wraz z pojawieniem się w przestrzeni społecznej i kulturowej bytów, a zwłaszcza osób, nieludzkich.
Od 2017 koordynatorka międzynarodowych projektów badawczych finansowanych w ramach programów strategicznych Unii Europejskiej Horyzont 2020 i Horyzont Europa, skupionych na komunikacji wizualnej, sztuce, przemysłach kulturowych, dziedzictwie kulturowym i edukacji artystycznej w perspektywie transkulturowej.
Pasjonatka sztuk performatywnych, fotografii, poezji oraz sztuki współczesnej Globalnego Południa.

Spotkanie będzie odbywać się na żywo oraz w przestrzeni wirtualnej na platformie Academia Electronica - link otworzy się w odrębnej zakładce.

Jak dostać się do Academia Electronica w Spatial:

  1. Należy utworzyć konto na stronie (przycisk: "Login" na górze strony, można połączyć konto z innym serwisem lub wybrać e-mail).
  2. Po zakończeniu rejestracji należy utworzyć awatara.
  3. Do Spatial można zalogować się z 3 różnych urządzeń: a) Komputera – poprzez stronę, b) Urządzenia mobilnego (smarfona/tabletu) – należy pobrać aplikację Spatial ze sklepu Google (Android) lub Apple Store (iOS), c) Gogli VR – pobrać aplikację ze sklepu danego urządzenia.
  4. Aby dotrzeć do Academia Electronica należy otworzyć wyszukiwarkę miejsc i wpisać „Academia Agora”: a) Wyszukiwarka znajduje się tuż pod tytułem: Explore Immersive Spaces. b) W aplikacji mobilnej jest to ikona lupy. c) W aplikacji VR jest to ikona portalu (na prawo od +), tam należy przejść do wyszukiwania „Browse”.
  5. Gdy wyświetlą się wyniki, należy szukać tych, które są utworzone przez: Neutrinka, nazwa miejsca: "Academia Agora"

12:45 - 14:00 przerwa obiadowa

14:00 - 15:00
zapraszamy na wydarzenie towarzyszące

– oprowadzanie autorskie i kuratorskie po wystawie The Nkrombe Series w wirtualnej przestrzeni wystawowej Galerii Konkret AR.T z udziałem autorki wystawianych prac dr Anne Mwiti i kurator wystawy dr Bogny J. Gladden-Obidzińskiej, założycielki i dyrektor Galerii Konkret AR.T.

dr Bogna J. Gladden-Obidzińska,
jest filozofem i estetykiem, współredaguje czasopismo naukowe Sztuka i Filozofia oraz należy do zarządu Polskiego Towarzystwa Estetycznego. Uczyła się w UWC of the Adriatic w Duino we Włoszech oraz uzyskała doktorat z filozofii na Uniwersytecie Warszawskim. Prowadziła badania naukowe i wykłady m.in. w Wielkiej Brytanii, Stanach Zjednoczonych, Hiszpanii, Włoszech i Polsce (UW i UJ). Brała czynny udział w projektach ochrony spuścizny kulturowej w Polsce, Estonii, na Litwie i Białorusi.

dr Anne Mwiti
- „Sięgając do malowideł twarzy i ciała Masajów z Kenii, północnej Tanzanii i wybranych społeczności Doliny Omo w Etiopii, a także zagadek i przysłów ludu Ameru ze wschodniej Kenii, Mwiti eksploruje trzecią przestrzeń w afrykańskiej sztuce współczesnej. Jest to przestrzeń umiejscowiona na granicy tego, co rodzime i tego, co zglobalizowane, możliwa do uchwycenia w kontekście teorii „trzeciej przestrzeni” – postkolonialnej przestrzeni liminalnej Homi Bhabhy.
Eksplorując przestrzeń liminalną, poprzez medium sztuki, autorka bada również własną hybrydową tożsamość transkulturową. Efektem są minimalistyczne abstrakcje formalnie nawiązujące do tradycji modernizmu, ale zakorzenione w innej kulturze niż ta, z której modernizm się wywodził.”

Zapraszamy!

Fotorelacja z wydarzenia

    Aktualności

    Data dodania
    10 stycznia 2024