Zasady wyjazdów na praktyki KA131-2024

Wyjazdy na praktyki (SMT)

1. Kto może wyjechać?

  • Studenci i doktoranci UMCS oraz świeżo upieczeni absolwenci jeśli zostali zakwalifikowani na ostatnim roku studiów, a wyjazd musi odbyć się do 12 miesięcy od ukończenia studiów.
  • W przypadku praktyk długoterminowych minimalny okres mobilności to 2 miesiące, maksymalny – 6 miesięcy.
  • W przypadku praktyk krótkoterminowych minimalny okres mobilności to 5 dni, a maksymalny to 30 dni mobilności fizycznej + obowiązkowa część wirtualna (dla doktorantów opcjonalna).

2. Gdzie i kiedy odbywa się rekrutacja?

  • Na Wydziale (lub w innej jednostce macierzystej studenta/doktoranta), na podstawie umów zawartych z instytucjami zagranicznymi w ramach konkretnego kierunku, rekrutacja w lutym/marcu.
  • W Biurze Programu Erasmus (jeżeli student składa aplikację indywidualnie do samodzielnie wyszukanego ośrodka zagranicznego), rekrutacja do 30 kwietnia na wyjazdy w wakacje bądź w następnym roku akademickim.
  • Jeśli będą wolne środki finansowe w ramach projektu rekrutacja będzie odbywać się w Biurze Programu Erasmus, w trybie ciągłym, kwalifikacja według kolejności zgłoszeń.
  • Szczegółowe warunki kwalifikacji określa Komisja Wydziałowa z koordynatorem wydziałowym/kierunkowym na czele i ogłasza do publicznej wiadomości; a w przypadku aplikacji indywidualnych Biuro Programu Erasmus.

3. Finansowanie:

  • Dla długoterminowych praktyk stypendium w wysokości 750 lub 820 EUR miesięcznie, zależne od kraju praktyk.
  • W przypadku długoterminowych praktyk  dodatkowe dofinansowanie dla osób z mniejszymi szansami w wysokości  250 EUR/miesiąc.
  • Dla krótkoterminowych praktyk (5-30 dni): wsparcie finansowe w wysokości 79 EURO dziennie przy wyjazdach na okres od 5 do 14 dni lub 56 EURO dziennie przy wyjazdach na okres od 15 do 30 dni.
  • W przypadku krótkoterminowych praktyk dodatkowe dofinansowanie dla osób z mniejszymi szansami w wysokości 100 EUR na okres mobilności trwającej od 5 do 14 dni lub 150 EUR od 15 do 30 dni.
  • Ryczałt na podróż, którego wysokość zależy od odległości oraz rodzaju podróży – standardowa podróż (ze standardowym ryczałtem) lub podróż „green travel” (z ryczałtem w zwiększonej wysokości), pod warunkiem spełnienia określonych w zasadach kryteriów.
  • Możliwość uzyskania dofinansowania  na wsparcie dni podróży – przy podróży standardowej do maksymalnie 2 dni,  przy podróży green travel -  do 6 dni, według określonych zasad.
  • Studenci z niepełnosprawnościami mogą ubiegać się według określonych zasad o dodatkowe wsparcie finansowe, tzw. „wsparcie włączenia”.

4. Formalności po zakwalifikowaniu się:

  • Przed wyjazdem:

- konieczność przedstawienia zaproszenia z instytucji przyjmującej (w przypadku aplikacji indywidualnej),
- ustalenie i zatwierdzenie programu praktyk (Learning Agreement for Traineeships).
- wykupienie/uzyskanie ubezpieczenia oraz uzyskanie wizy (jeśli dotyczy),
- możliwość realizacji testu językowego oraz kursu językowego na platformie OLS,
- złożenie w Biurze Erasmus innych wymaganych dokumentów (jeśli dotyczy),
- podpisanie umowy na wyjazd.

  • W trakcie wyjazdu:

- uzyskanie potwierdzenia rozpoczęcia praktyk w organizacji przyjmującej,
- wprowadzenie zmian do Learning Agreement w ciągu maksymalnie 30 dni od rozpoczęcia praktyk (tylko jeśli zaistnieją zmiany),
- pod koniec mobilności zebranie dokumentów z organizacji przyjmującej potrzebnych do rozliczenia.

  • Po powrocie:

Rozliczenie mobilności wymaga dostarczenia do Biura Programu Erasmus następujących dokumentów (i/oraz oddzielnie do Dziekanatu/koordynatora wydziałowego):
- zaświadczenie z terminami odbycia praktyk  - Confirmation of traineeship period,
- potwierdzenie z instytucji przyjmującej o zrealizowaniu praktyki – L.A. for traineeships After the mobility, tzw. "Traineeship certificate",
- wypełnienie ankiety on-line - EU Survey.

 

Szczegółowe Zasady rekrutacji, realizacji i finansowania wyjazdów studentów, doktorantów i wczesnych absolwentów na praktyki zawodowe (SMT) w ramach projektu nr 2024-1-PL01-KA131-HED-000197751 znajdują się w załączniku.