Ta strona używa cookies
Ze względu na ustawienia Twojej przeglądarki oraz celem usprawnienia funkcjonowania witryny umcs.pl zostały zainstalowane pliki cookies. Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na ich używanie. Możesz to zmienić w ustawieniach swojej przeglądarki.
W maju 1998 roku ministrowie edukacji Francji, Niemiec, Włoch i Wielkiej Brytanii podpisali w Paryżu tzw. Deklarację Sorbońską. Miała ona zmobilizować właściwe narodowe instytucje do zmiany systemów edukacyjnych tak, aby sprostały wymaganiom rynków ekonomicznych, komercyjnych i finansowych, które powstały wskutek zjednoczenia się części Europy. Istniejące różnice w systemach edukacji, a tym samym różnice w kwalifikacjach, uniemożliwiały swobodne przemieszczanie się oraz zatrudnianie obywateli, a także zmniejszały szanse Europy w światowym współzawodnictwie.
Deklaracja Bolońska, podpisana 19 czerwca 1999 roku przez ministrów odpowiedzialnych za szkolnictwo wyższe w 29 krajach europejskich, zapoczątkowała proces istotnych zmian w systemach edukacji poszczególnych państw. Proces ten, nazywany często Procesem Bolońskim, zmierza do utworzenia do 2010 roku – w wyniku uzgodnienia pewnych ogólnych zasad organizacji kształcenia – Europejskiej Przestrzeni Szkolnictwa Wyższego (European Higher Education Area). Założenia Deklaracji „biorą w pełni pod uwagę różnorodność kultur, języków, krajowych systemów szkolnictwa oraz autonomię uniwersytetów” i zakładają współpracę w zakresie koordynacji polityk w zakresie szkolnictwa wyższego.
Deklaracja w sposób specjalny honoruje fundamentalne wartości i różnorodność europejskiego szkolnictwa wyższego:
Proces Boloński stanowi próbę wypracowania wspólnej „europejskiej” reakcji na problemy występujące w większości krajów tak, aby:
Celem zachodzących procesów integracyjnych nie jest standaryzacja, lecz raczej „harmonizacja”, czyli wypracowanie zasad współdziałania z uwzględnieniem zróżnicowania i autonomii poszczególnych państw i uczelni.
W Deklaracji Bolońskiej zawarte jest sześć postulatów wskazujących sposoby realizacji celów przyświecających idei tworzenia Europejskiej Przestrzeni Szkolnictwa Wyższego:
W Komunikacie Praskim ministrowie potwierdzili znaczenie postulatów Deklaracji Bolońskiej, a ponadto wskazali następujące elementy Europejskiej Przestrzeni Szkolnictwa Wyższego:
W Komunikacie Berlińskim ministrowie dokonali oceny przebiegu realizacji postulatów sformułowanych w Deklaracji Bolońskiej i Komunikacie Praskim oraz wskazali nowe aspekty Procesu Bolońskiego, podkreślając:
Zwrócono także uwagę na konieczność dalszych intensywnych działań w zakresie:
Komunikat z Bergen
Następna konferencja ministrów jest planowana w maju 2007 roku w Londynie. Informacje na jej temat oraz aktualne informacje dotyczące międzynarodowych kierunków rozwoju procesu bolońskiego można znaleźć na stronie www.education.gov.uk.
O przebiegu Procesu Bolońskiego decydują nie tylko ministrowie. W okresie pomiędzy spotkaniami ministrów Proces Boloński jest koordynowany przez grupę wdrożeniową (BFUG – Bologna Follow-up Group). W skład grupy wdrożeniowej, której zadaniem jest planowanie działań wynikających z ustaleń przyjętych przez ministrów, wchodzą przedstawiciele 40 krajów uczestniczących w Procesie Bolońskim oraz przedstawiciele Komisji Europejskiej.
Wynikiem ustaleń przyjętych przez ministrów na kolejnych spotkaniach są konkretne działania, które mają różną formę. Na poziomie europejskim, z inicjatywy i przy finansowym wsparciu Komisji Europejskiej, realizowane są liczne programy współpracy międzynarodowej i projekty pilotażowe oraz organizowane są spotkania informacyjno-konsultacyjne. Wiele z tych spotkań odbywa się pod patronatem EUA (European University Association), organizacji zrzeszającej uczelnie akademickie.
Przykładowy schemat kompleksowego działania, zmierzającego do tworzenia Europejskiej Przestrzeni Edukacyjnej w ramach Procesu Bolońskiego, można przedstawić następująco:
W każdym z państw uczestniczących w tworzeniu Europejskiej Przestrzeni Szkolnictwa Wyższego (European Higher Education Area) koordynacja tego procesu jest zadaniem ministra. Ważną rolę spełnia też Koordynator Procesu Bolońskiego (Bologna contact person).
Tzw. contact person ds. Deklaracji Bolońskiej jest Pani Maria Bołtruszko (tel. 022 318 94 93; fax: 022 318 93 40; e-mail: boltrusz@menis.gov.pl), starszy specjalista w Departamencie Współpracy Międzynarodowej, która ściśle współpracuje z Departamentem Szkolnictwa Wyższego i Państwową Komisją Akredytacyjną.
Materiały dotyczące realizacji Deklaracji Bolońskiej w ramach tzw. Procesu Bolońskiego oraz informacje o kierunkach edukacyjnych w Unii Europejskiej znaleźć można na stronie internetowej Ministerstwa Edukacji Narodowej.
Angielskie wersje podstawowych dokumentów związanych z Procesem Bolońskim znajdują się na stronie: www.bologna-berlin2003.de/pdf/compendium_of.pdf.