Rok akademicki 2022/2023
a) PsychoKino – cykl spotkań filmowych z panelami dyskusyjnymi o tematyce dotyczącej zdrowia psychicznego:
b) Warsztaty dla pracowników, studentów, doktorantów UMCS. Tematyka spotkań dotyczyła wsparcia osób o w kryzysie psychicznym, budowania wspierającej wspólnoty wokół problemów zdrowa psychicznego. Warsztaty prowadzone praz psychologa specjalistę zdrowia psychicznego:
c) Kawiarenka – kawiarenki to spotkania na żywo, które mają formę rozmowy przy kawie i herbacie, spotkanie o tematyce chorób i zaburzeń psychicznych, termin 8.12.2022 r.
d) Akademia Przyjaznego Uniwersytetu – cykl 5 wykładów interakcyjnych, na których uczestniczki i uczestnicy poznają koncepcję inteligencji emocjonalnej i nauczą się, jak rozwijać ją u siebie. Termin 15.12.2022 r.
Czas realizacji projektu: kwiecie 2023 r. w roku akademickim 2022/2023. Wydarzenie współorganizowane z Akademickim Centrum Wsparcia, Studenckim Kołem Naukowym Psychologii “Adesse” oraz Naukowym Kołem Logopedów i Audiologów. Projekt obejmował wydarzenia, które miały na celu zwrócenie uwagi na problematykę funkcjonowania osób z zaburzeniami ze spektrum autyzmu, mając równocześnie realny wpływ na promocję wiedzy i szerzenie świadomości w danej problematyce.
W ramach wydarzenia odbyły się:
1. Warsztaty psychoedukacyjne:
2. Organizacja stoisk na 3 Wydziałach UMCS, gdzie Akademickie Centrum Wsparcia szerzyło wiedzę o spektrum autyzmu oraz promowało działalność ACW.
3. Warsztaty na innych uczelniach wyższych:
4.Warsztaty dla dzieci ze szkoły podstawowej na terenie Lublina.
Projekt “Asystent studenta z ASD” współfinansowany jest w ramach IV Osi Priorytetowej Programu Operacyjnego Wiedza Edukacja Rozwój 2014 – 2020 „Innowacje społeczne i współpraca ponadnarodowa”.
Celem projektu jest poprawa sytuacji neuronietypowych studentów (osób z zaburzeniami ze spektrum autyzmu – ASD) szkół wyższych w Polsce poprzez wdrożenie do praktyki funkcjonowania uczelni innowacji społecznej Tłumacz/Adwokat społeczny – asystent osoby z ASD.
W ramach tego projektu student ze spektrum autyzmu, w tym z zespołem Aspergera, może otrzymać profesjonalną pomoc asystenta w czasie realizacji procesu kształcenia przez najbliższe dwa lata.
Efektem projektu jest opracowanie modelu oraz zbioru dobrych praktyk dotyczących wdrażania już opracowanej innowacji społecznej, dedykowanej studentom z ASD.
Rok akademicki 2021/2022
a) PsychoKino – nowości filmowe i teatralne, cykl spotkań filmowych oraz spektaklów teatralnych z panelem dyskusyjnym (wraz z udziałem ekspertów) o tematyce dotyczącej zdrowia psychicznego:
b) Warsztaty dla pracowników, studentów, doktorantów UMCS. Tematyka spotkań dotyczyła wsparcia osób o w kryzysie psychicznym, budowania wspierającej wspólnoty wokół problemów zdrowa psychicznego. Warsztaty prowadzone praz psychologa specjalistę zdrowia psychicznego:
c) Psychoperformatyka – czytanie performatywne tekstów literackich o tematyce związanej z dobrostanem psychicznym:
d) Emocjonalna pierwsza pomoc – cykl krótkich 7-minutowych spotów tym jak radzić sobie z trudnymi emocjami inspiracja do wykonania ćwiczeń z zakresu dbania o higienę psychiczną (https://www.umcs.pl/pl/emocjonalna-pierwsza-pomoc,24750.htm).
e) Dni Zdrowia Psychicznego – seminaria poświęcone psychoedukacji, szereg wykładów paneli i spotkań dotyczących szerzenia wiedzy i pozytywnych postaw w zakresie dbania o zdrowie psychiczne i wspierania innych, głownie w kontekście doświadczeń po pandemii COVID-19, działania mające walory profilaktyczne. Termin: 16-20.05.2022
f) Kawiarenka – Porozmawiajmy o depresji – kawiarenki to spotkania na żywo, które mają formę rozmowy przy kawie i herbacie, poruszony został temat depresji: tego, jak jest doświadczana, co zmienia w naszym życiu i jak sobie z nią radzić. Termin 19.05.2022 r.
g) Promocja książeczki „Po swojej stronie” - 11.12.2021 r.
Cel główny:
1. Zwiększenie dostępności edukacyjnej Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie skierowanej do osób z niepełnosprawnościami poprzez wdrożenie rozwiązań niwelujących zidentyfikowane bariery w zakresie dostępności strukturalnej, architektonicznej, technologicznej, proceduralnej i wsparcia edukacyjnego oraz podniesienie świadomości niepełnosprawności i kompetencji u co najmniej 64 pracowników uczelni w zakresie świadczenia wysokiej jakości obsługi i dydaktyki dla osób z niepełnosprawnościami
2. Planowane efekty/ rezultaty:
W ramach projektu zorganizowane zostały:
Czas realizacji projektu: kwiecień 2022 roku w ramach roku akademickiego 2021/2022. Organizatorami byli: Akademickie Centrum Wsparcia oraz Biuro ds. Osób z Niepełnosprawnościami i Wsparcia Psychologicznego. Projekt obejmował wydarzenia, które miały na celu zwrócenie uwagi na problematykę funkcjonowania osób z zaburzeniami ze spektrum autyzmu, mając równocześnie realny wpływ na promocję wiedzy i szerzenie świadomości w danej problematyce.
Wydarzenia, które odbyły się w ramach projektu Dni Świadomości Autyzmu „Język autyzmu”:
W maju 2021 roku Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie rozpoczął realizację finansowanego w ramach Programu Erasmus+ projektu Innowacyjne zasoby edukacyjne w kształceniu zdalnym (OIR).
Zgodnie z ideą Programu Erasmus+ projekt przebiega w międzynarodowym partnerstwie. W skład konsorcjum wchodzą: UMCS (Polska), University of Messina (Włochy) oraz University of Oviedo (Hiszpania). Po stronie UMCS – pełniącego w projekcie funkcję lidera – działania realizuje Wydział Pedagogiki i Psychologii we współpracy z Centrum Kształcenia i Obsługi Studiów UMCS. Pod względem merytorycznym projektem kierują pomysłodawczynie projektu zatrudnione w Instytucie Pedagogiki: dr hab. Agnieszka Lewicka-Zelent, prof. UMCS, Prodziekan ds. jakości kształcenia, dr Dorota Chimicz oraz dr Alicja Lisiecka. Koordynatorem administracyjnym projektu jest mgr Dorota Chiluta – pracownik Biura ds. Obsługi Studiów i Studentów Zagranicznych UMCS.
Projekt OIR jest odpowiedzią na potrzeby ujawnione w okresie powszechnej edukacji zdalnej spowodowanej pandemią COVID-19. Celem projektu stało się wzmocnienie zdolności szkół wyższych do zapewniania wysokiej jakości edukacji cyfrowej sprzyjającej włączeniu społecznemu, a w szczególności udoskonalenie form i metod kształcenia przyszłych nauczycieli poprzez stworzenie ogólnodostępnych, wyspecjalizowanych, innowacyjnych cyfrowych zasobów edukacyjnych dostosowanych do potrzeb osób uczących się, także tych posiadających specjalne potrzeby edukacyjne (SPE), zgodnie z zasadami projektowania uniwersalnego dla edukacji (UDL).
W zamyśle Partnerów, w długoterminowej perspektywie, projekt stanie się mocnym impulsem do stałego podnoszenia jakości kształcenia zdalnego i hybrydowego oraz do rozwijania pedagogicznych kompetencji cyfrowych nauczycieli akademickich, nauczycieli szkolnych i studentów kierunków nauczycielskich przebiegającego w środowisku międzynarodowym.
Rezultaty intelektualne projektu OIR po stronie Polskiej obejmują:
1. Programy i materiały szkoleniowe w trzech modułach:
2. Otwarte cyfrowe zasoby edukacyjne
3. Filmy edukacyjne
Wszystkie rezultaty intelektualne zostały przygotowane przez specjalistów zatrudnionych w Uniwersytecie Marii Curie-Skłodowskiej.
Wszystkie materiały dostępne są pod linkami:
OIR Poland | Lublin | Facebook
Część badawcza:
Sprawozdanie z badań w ramach VI edycji projektu Przyjazny Uniwersytet
Część praktyczna:
W budowie.
Część badawcza:
Część praktyczna:
Lubelski Konwent przed III Kongresem Osób Niepełnosprawnych 2017 odbędzie się 12.10.2017 r. w Instytucie Pedagogiki UMCS, ul. Narutowicza 12 w Lublinie.
Tematem Konwentu „Uczeń z niepełnosprawnością w polskim systemie edukacji”
Organizatorzy konwentu w Lublinie:
Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej
Stowarzyszenie Pomocy Dzieciom Niepełnosprawnym „Krok za krokiem” w Zamościu
Fundacja ALPHA
W trosce o bezpieczeństwo studentów naszej Uczelni w roku akademickim 2017/2018 rozpoczęliśmy realizację projektu „Dobre życie”, które głównym celem jest przeciwdziałanie samobójstwom w społeczności akademickiej oraz wzrost świadomości społecznej w zakresie komunikacji i zmniejszania piętna otaczającego samobójstwo. Projekt będzie koncentrował się głównie na działaniach profilaktycznych, których celem będzie promocja zdrowia psychicznego takich jak szkolenia dla studentów i pracowników uniwersytetu, zaprojektowanie i wdrożenie aplikacji, badania i akcje informacyjne w społeczności akademickiej, warsztaty z arteterapii oraz powołanie grupy terapeutycznej, dla studentów potrzebujących wsparcia w kryzysie zdrowia psychicznego.
Broszura „Zaprzyjaźnij się ze sobą na studiach”
Czas realizacji projektu: rok akademicki 2016/2017
Czwarta edycja projektu w oparciu o doświadczenia poprzednich edycji obejmowała działania, które są kontynuacją przedsięwzięć z poprzednich lat, a także nowe inicjatywy. Zorganizowano szereg szkoleń, warsztatów, wykładów, paneli dyskusyjnych, Festiwal Pozytywnej Energii, Otwarte Seminaria Filozoficzno-Psychiatryczne oraz cykl Psychokina.
Część praktyczna:
IV Otwarte Seminarium Filozoficzno-Psychiatryczne pt. „Antropologia doświadczenia a zdrowie psychiczne”. Głównym tematem konferencji były pojęcia doświadczenia, rozumienia, emocji i perspektywy bliskiej doświadczeniu. Przedmiot dyskusji stanowiły rozmaite wymiary doświadczenia i emocji, sposoby doświadczania siebie, świata i innych oraz odpowiadające im narracje. Konferencji towarzyszyły warsztaty oraz wydarzenia kulturalne takie jak performance i pokazy filmowe połączone z komentarzem oraz dyskusją.
Konkurs na komiks zawierający historię studentów, którzy przezwyciężali kryzys psychiczny - na początku roku akademickiego przeprowadzony został konkurs na komiks dla studentów i absolwentów UMCS. Zadaniem było obrazowe przedstawienie krótkiej historii o roli wsparcia społecznego w wychodzeniu z kryzysu psychicznego. Pani Izabela Borkowska, studentka Wydziału Biologii i Biotechnologii naszego Uniwersytetu.
https://phavi.umcs.pl/at/attachments/2017/0507/194819-ania-i-depresja.pdf
https://phavi.umcs.pl/at/attachments/2017/0401/093937-marek-i-schizofrenia.pdf
https://phavi.umcs.pl/at/attachments/2017/0411/234204-karolina-i-zaburznia-odzywiania.pdf
PsychoKino – seria spotkań filmowych, połączonych z prelekcją i panelem dyskusyjnym obejmujących problematykę zdrowia psychicznego oraz towarzyszącym problemom. W IV edycji nowością był udział gościa specjalnego, czyli osoby po kryzysie psychicznym. Podczas spotkań filmowych z panelem dyskusyjnym zaprezentowano takie filmy jak: "Ostatnia rodzina", "Szwedzka teoria miłości", "Melancholia", "Kamper". Małe PsychoKino, czyli spotkania filmowe połączone z pracą warsztatową zawierały takie filmy jak: ,"Kot Bob i Ja", "W głowie się nie mieści", "Szukając Erica", "Nietykalni". Spotkania miały na celu przybliżenie specyfiki problemów, z jakimi muszą mierzyć się osoby z zaburzeniami oraz rolę otoczenia w procesie powrotu do zdrowia.
Warsztaty z arteterapii – miały na celu usprawnienie komunikacji między ludźmi poprzez działania artystyczne. Arteterapia stosowana jest jako metoda rozwoju osobistego oraz dzięki wykorzystaniu różnych metod i środków artystycznych pozwala zrozumieć naturę problemów i nauczyć się radzenia sobie z napięciem emocjonalnym i panowaniem nad stresem.
Festiwal Pozytywnej Energii - seria warsztatów dla pracowników naukowych obejmujących tematykę wsparcia studentów doświadczających kryzysów zdrowia psychicznego oraz trudnych sytuacji interpersonalnych w pracy nauczyciela akademickiego. Dla studentów i doktorantów przeprowadzono warsztaty m.in.: coachingowe, antydyskryminacyjne i arteterapii. W ramach festiwalu odbyły się również trzy wykłady interakcyjne, które w szczególny sposób odznaczały się szczególnym zaangażowaniem publiczności w całość spotkania.
Czas realizacji projektu: rok akademicki 2015/2016
Trzecia edycja projektu kontynuująca tematykę wsparcia osób doświadczających kryzysów zdrowia psychicznego. W ramach projektu zorganizowane zostało III Otwarte Seminarium Filozoficzno-Psychiatryczne, PsychoKino, Dni Higieny Psychicznej oraz wiele wykładów, szkoleń, warsztatów poświęconej tematyce zdrowia psychicznego.
Część teoretyczna:
III Otwarte Seminarium Filozoficzno-Psychiatryczne pt. „Diagnozy współczesności” – konferencja dotycząca społecznych i kulturowych uwarunkowań zdrowia psychicznego oraz problematyki higieny psychicznej w kontekście wyzwań współczesności. Głównym tematem konferencji była kondycja młodzieży studiującej oraz możliwości propagowania wiedzy z zakresu psychoprofilaktyki, psychoedukacji i samorozwoju w obrębie społeczności akademickiej. Pojęcie diagnozy wzięte z praktyki klinicznej odnosi się tu do szerszych zjawisk kulturalno-społecznych: wyzwań edukacyjnych, procesów globalizacji, migracji społecznej, idei wielokulturowości, procesów psychiatryzacji i technologizacji współczesnego myślenia.
PsychoKino – seria spotkań filmowych połączonych z prelekcją i dyskusją na temat kwestii związanych ze zdrowiem psychicznym. Spotkania przybliżą w przystępny sposób problematykę psychoedukacji oraz stanowią próbę walki z mitami i stereotypami na temat zaburzeń i chorób psychicznych. Zaprezentowano takie filmy jak: "Body/Ciało", "Requiem", "Dziewczyna z szafy", "Musimy porozmawiać o Kevinie", "Pod Mocnym Aniołem", "Miłość Larsa".
Część praktyczna:
Biuletyn informacyjny – broszura zawierająca informacje na temat zasad postępowania w kontakcie ze studentem z problemami psychicznym oraz strategii niesienia mu pomocy na UMCS.
Dni Higieny Psychicznej – wydarzenie skierowane do społeczności akademickiej, mające na celu uwrażliwienie uczestników warsztatów i spotkań na problematykę higieny psychicznej, psychoprofilaktyki i psychoedukacji.
Warsztaty z arteterapii – forma wsparcia psychicznego poprzez pokazanie uczestnikom form artystycznego wyrazu uczuć i emocji oraz kreatywnych sposobów spędzania czasu.
Broszury informacyjno-edukacyjne dla pracowników oraz studentów UMCS pod tytułami „Wsparcie studentów doświadczających kryzysów zdrowia psychicznego” i „Wsparcie kolegów doświadczających kryzysów zdrowia psychicznego”. Broszury zawierały informacje i wskazówki na temat tego jak postępować w sytuacji, kiedy ktoś w naszym otoczeniu doświadcza trudności psychicznych oraz wiadomości na temat tego, gdzie na UMCS można szukać pomocy w takich sytuacjach.
„Wsparcie studentów doświadczających kryzysów zdrowia psychicznego”
„Wsparcie kolegów doświadczających kryzysów zdrowia psychicznego”
Czas realizacji projektu: rok akademicki 2014/2015
Projekt był kontynuacją działań szkoleniowych podjętych w pierwszej edycji. W ramach projektu lubelscy psychiatrzy przeprowadzili serię wykładów, w trakcie których przedstawiali zagadnienia dotyczące kryzysów zdrowia psychicznego, depresji, zaburzeń lękowych oraz zaburzeń osobowości. Projekt obejmował również warsztaty dla pracowników i studentów UMCS.
Czas realizacji projektu: rok akademicki 2013/2014
Celem projektu było zwrócenie uwagi środowiska akademickiego na potrzeby osób chorych psychicznie. Projekt miał charakter badawczy i zakładał działania szkoleniowe skierowane do studentów i pracowników UMCS.
Cześć badawcza:
Ankiety skierowane do studentów UMCS, które przeprowadzono w formie on-line, miały charakter zarówno ilościowy, jak i jakościowy przez możliwość komentowania i uzasadniania odpowiedzi. Ankiety miały na celu zebranie informacji o poglądach studentów na temat zaburzeń i chorób psychicznych oraz osób nimi dotkniętych. Zawierały pytania dotyczące przekonań i wiedzy z zakresu psychopatologii, emocji związanych z kwestią kryzysów zdrowia psychicznego.
Wywiady pogłębione z pracownikami naukowymi oraz administracyjnymi UMCS, które miały na celu rozpoznanie postaw pracowników uczelni wobec problematyki zdrowia psychicznego studentów. Pytania dotyczyły weryfikacji wiedzy z zakresu zaburzeń psychicznych oraz możliwości wsparcia osób na nie cierpiących.
Część praktyczna:
Konkurs na plakat antydyskryminacyjny - mający na celu propagowanie integracji w środowisku akademickim studentów, którzy doświadczają kryzysów zdrowia psychicznego. Podejmowane kwestie mogły dotyczyć obszaru dydaktycznego, relacji społecznych oraz funkcjonowania w wymogach uczelni.
Warsztaty z psychoedukacji - ich celem było przekazanie uczestnikom informacji o przebiegu kryzysu zdrowia psychicznego oraz sposobach skutecznego komunikowania się i reagowania w kontaktach z osobami doświadczających takich problemów.
Warsztaty z psychoprofilaktyki - dotyczyły one stereotypów związanych z zaburzeniami psychicznymi oraz kwestii higieny psychicznej. W zakres warsztatów wchodziła tematyka promocji zdrowia psychicznego, w tym: sposoby rozwiązywania problemów, niwelowanie stresu i dbanie o pozytywne nastawienie oraz tematykę walki z dyskryminacją i uwrażliwienie na potrzeby osób z problemami zdrowia psychicznego.
Panel Ekspercki - wydarzenie w formie dyskusji, każdy referent prezentował swoją wiedzę oraz doświadczenia z zakresu pracy ze studentami doświadczającymi zaburzeń psychicznych. Na wydarzenie zostali zaproszeni pracownicy naukowi administracyjni i studenci UMCS, osoby związane z psychiatrią lubelską, władze miasta oraz przedstawiciele organizacji studenckich z innych uniwersytetów. Podczas trwania panelu prowadzone było tłumaczenie w języku migowym oraz transkrypcja treści na tablicy.
Pierwszy etap projektu: 1 kwietnia 2015 r. - 31 marca 2016 r.
Projekt realizowany przez Zespół ds. Wsparcia Osób z Niepełnosprawnościami oraz Fundację Instytut Rozwoju Regionalnego.
Projekt służy zapewnieniu kompleksowego wsparcia w wejściu na rynek pracy osobom kończących studnia lub będącym absolwentami.
Czas realizacji projektu: 01.09.2014 r. do 31.12.2015 r.
Projekt był realizowany przez Zespół ds. Wsparcia Osób z Niepełnosprawnościami oraz Wydział Pedagogiki i Psychologii. Miał na celu usystematyzowanie działań Uniwersytetu prowadzonych na rzecz studentów z niepełnosprawnościami, a także wypracowanie strategii wsparcia studentów z różnymi rodzajami niepełnosprawności na poszczególnych wydziałach UMCS.
Projekt miał charakter badawczy. Obejmował także publikację materiałów informacyjnych i przeprowadzenie szkoleń.
Projekt polegał na przeprowadzeniu audytu budynków UMCS i zidentyfikowaniu występujących w nich barier architektonicznych dla osób z niepełnosprawnością. Wyniki audytu zostały przekazane jednostkom, które mają wpływ na planowanie oraz przeprowadzanie prac inwestycyjnych i remontowych.