Wyjazdy na studia długoterminowe (SMS)
1. Kto może wyjechać?
- Studenci UMCS studiów I, II stopnia, jednolitych magisterskich oraz doktoranci UMCS, możliwy wyjazd od II roku studiów I stopnia.
- Minimalny okres mobilności to 2 miesiące, maksymalny – 12 miesięcy (na jednym poziomie studiów – I, II, III), a na jednolitych studiach magisterskich – 24 miesiące.
- Najczęściej wyjazdy na studia są realizowane na jeden semestr (4-5 miesięcy), rzadziej na jeden pełny rok akademicki.
2. Gdzie i kiedy odbywa się rekrutacja?
- Na Wydziale (lub w innej jednostce macierzystej studenta/doktoranta) na podstawie umów zawartych z uczelniami zagranicznymi w ramach konkretnego kierunku.
- Zazwyczaj w lutym/ marcu na wyjazdy w następnym roku akademickim; wydziały mogą ogłosić dodatkową rekrutację w październiku na wyjazdy w II semestrze tego samego roku akademickiego, o ile będą jeszcze wolne środki finansowe.
- Szczegółowe warunki kwalifikacji określa Komisja Wydziałowa z koordynatorem wydziałowym/kierunkowym na czele i ogłasza do publicznej wiadomości.
3. Finansowanie:
- Stypendium w wysokości 600 lub 670 EUR miesięcznie, w zależności od kraju wyjazdu.
- Dodatkowe dofinansowanie w wysokości 250 EUR/miesiąc dla „osób z mniejszymi szansami”.
- Ryczałt na podróż, którego wysokość zależy od odległości oraz rodzaju podróży – standardowa podróż (ze standardowym ryczałtem) lub podróż „green travel” (z ryczałtem w zwiększonej wysokości), pod warunkiem spełnienia określonych zasad.
- Możliwość uzyskania dofinansowania/stypendium na wsparcie dni podróży – przy podróży standardowej do maksymalnie 2 dni, przy podróży green travel do 6 dni, według określonych zasad.
- Studenci z niepełnosprawnościami mogą ubiegać się według określonych zasad o dodatkowe wsparcie finansowe, tzw. „wsparcie włączenia”.
4. Formalności po zakwalifikowaniu się:
- wymagane przygotowanie i uzyskanie zatwierdzenia Porozumienia o programie studiów – „Learning Agreement for studies”,
- wysłanie aplikacji do uniwersytetu przyjmującego w odpowiednim terminie i uzyskanie potwierdzenia przyjęcia na studia,
- wykupienie/uzyskanie ubezpieczenia oraz uzyskanie wizy (jeśli dotyczy),
- możliwość realizacji testu językowego oraz kursu językowego na platformie OLS
- złożenie w Biurze Programu Erasmus innych wymaganych dokumentów (jeśli dotyczy),
- podpisanie umowy na wyjazd.
- uzyskanie potwierdzenia rozpoczęcia studiów na uczelni przyjmującej,
- wprowadzenie zmian do Learning Agreement w ciągu maksymalnie 30 dni od rozpoczęcia studiów (tylko jeśli zaistnieją zmiany),
- pod koniec mobilności zebranie dokumentów z uczelni przyjmującej potrzebnych do rozliczenia.
Rozliczenie w Biurze Programu Erasmus następującymi dokumentami: (i/oraz oddzielnie w Dziekanacie/u koordynatora wydziałowego):
- zaświadczenie z terminami odbycia studiów - Confirmation of study period,
- Transcript of Records (wykaz zaliczonych przedmiotów z uzyskanymi punktami ECTS) wydany przez instytucję przyjmującą,
- L.A. for studies (ze zmianami),
- L.A. for studies After the mobility,
- wypełnienie ankiety on-line -EU Survey.
Szczegółowe Zasady rekrutacji, realizacji i finansowania wyjazdów studentów na studia (SMS) w ramach projektu nr 2024-1-PL01-KA131-HED-000197751 znajdują się w załączniku.