Deklaracja dostępności aplikacji MobiWsparcie UMCS

Deklaracja Dostępności

Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie zobowiązuje się zapewnić dostępność swojej aplikacji mobilnej zgodnie z ustawą z dnia 4 kwietnia 2019 r. o dostępności cyfrowej stron internetowych i aplikacji mobilnych podmiotów publicznych.

Deklaracja Dostępności dotyczy aplikacji mobilnej mobiWsparcie (wersja 1.10.0) na system operacyjny Android.

  • Aplikacja opublikowana: 21 lipca 2021 r.
  • Ostatnia aktualizacja aplikacji: 14 grudnia 2024 r.

Stan dostępności cyfrowej

Ta aplikacja mobilna jest częściowo zgodna z załącznikiem do ustawy o dostępności cyfrowej z dnia 4 kwietnia 2019 r. o dostępności cyfrowej stron internetowych i aplikacji mobilnych podmiotów publicznych z powodu niezgodności i wyłączeń wymienionych poniżej.

Niedostępne treści

Niezgodność z załącznikiem

  • Aplikacja działa tylko w orientacji pionowej.
  • Brak wyróżnienia wymaganych pól etykiet formularzy w formularzu zakładania konta, formularzu logowania, formularzu dodawania zleceń. W formularzu zakładania konta oraz formularzu logowania wszystkie pola są wymagane. W formularzu dodawania zleceń wymagane są pola: Wybierz studenta, Wybierz rodzaj asystenta, Data rozpoczęcia, Godzina rozpoczęcia, Godzina zakończenia (szacunkowa) oraz Wybierz miejsce spotkania w przypadku wybrania opcji Asystent transportowy w polu Wybierz rodzaj asystenta.
  • Kolor tekstu etykiet formularzy nie spełnia kryterium kontrastu 4,5:1 w formularzu zakładania konta, formularzu logowania, formularz wyszukiwania w kafelku Kampus, polu dodawania wiadomości w kafelku Czat oraz częściowo w formularzu dodawania zleceń (w polach niewymaganych „Wybierz miejsce spotkania” oraz „Wpisz wiadomość”). Aby zobaczyć etykiety w wymaganym kontraście możesz skorzystać z kontrastowej wersji widoku.
  • W formularzu zakładania konta w polu Numer telefonu identyfikacja błędu nie działa, jeśli wpiszesz numer o długości 8 cyfr lub od 10 do 11 cyfr (nie pojawi się komunikat o błędzie).
  • W formularzu zakładania konta w polu Numer telefonu i Adres e-mail oraz w formularzu logowania w polu Adres e-mail w przypadku błędnie wpisanej wartości brakuje sugestii korekty błędu, jest tylko informacja, że wartość jest nieprawidłowa. Należy sprawdzić, czy podany adres e-mail jest prawidłowy oraz czy numer telefonu składa się z 9 cyfr.
  • Niektóre linki w formularzu zakładania konta, formularzu logowania, Aktualnościach oraz kafelku Potrzebuję pomocy nie są poprawnie oznaczone wizualnie (brak podkreślenia, brak wyróżnienia kolorem lub kolor nie spełnia kryterium kontrastu 4,5:1 do tła) i nie są dostępne dla czytników ekranu. W celu zapoznania się z treścią informacji dostępnych za pomocą linków możesz skontaktować się z nami, pisząc na adres e-mailowy boniwp@mail.umcs.pl lub dzwoniąc do nas na numer telefonu 81 537 58 90.
  • Po powiększeniu widoku do 200% część informacji jest niewidoczna lub nieczytelna.
  • Przycisk przywracania domyślnych ustawień kontrastu nie spełnia kryterium kontrastu dla elementów nietekstowych 3:1 do tła.
  • W menu Opcje w pozycji Zgłoś problem etykieta pola do wpisania treści nie spełnia kryterium kontrastu koloru tekstu do tła (jest mniejszy niż 4,5:1).
  • Brak informacji o formacie pliku raportu do pobrania w kafelku Rozliczenia. Plik pobiera się w formacie „.docx”.
  • Plik do pobrania (raport) w kafelku Rozliczenia nie jest w pełni dostępny i zawiera błędy w formatowaniu i wyrównaniu w postaci pustych znaków. W przygotowaniu jest plik dostępny cyfrowo.
  • Jeśli użytkownik wyloguje się będąc w kafelku Potrzebuję pomocy lub Informacje to po wylogowaniu nie zostanie przeniesiony na ekran logowania, tylko pozostanie na danym ekranie bez opcji przeniesienia się na ekran logowania. W celu otworzenia ekranu logowania należy wyłączyć i ponownie włączyć aplikację.
  • Treści zawarte w Aktualnościach, Kampusie, Dokumentach i Aktach prawnych nie są sformatowane pod kątem nagłówków, paragrafów i linków.
  • W kafelku Aktualności nie ma możliwości wyłączenia wybranych filtrów jednym przyciskiem.
  • W przypadku używania czytnika ekranu do nawigacji po elementach sterujących lub akapitach elementy nawigacji są takie same.
  • Na niektórych urządzeniach w przypadku używania czytnika ekranu do nawigacji po kolejnych kafelkach na ekranie głównym fokus nie wraca na elementy, które zostały przesunięte do góry i są niewidoczne na ekranie. Żeby je wybrać należy cofnąć się fokusem.
  • Na niektórych urządzeniach w przypadku używania czytnika ekranu w formularzu dodawania zleceń widok przesuwa w pionie i kiedy fokus dojdzie do końca to nie wraca do pierwszej pozycji tylko na pierwszą widoczna na ekranie. Żeby wybrać niewidoczne pozycje należy cofnąć się fokusem.
  • Na niektórych urządzeniach w przypadku używania czytnika ekranu w kafelku Rozliczenia widok z listą przesuwa w pionie i kiedy fokus dojdzie do końca to nie wraca do pierwszej pozycji tylko na pierwszą widoczna na ekranie. Żeby wybrać niewidoczne pozycje należy cofnąć się fokusem.
  • Na niektórych urządzeniach w przypadku używania czytnika ekranu w kafelku Kampus widok z listą przesuwa w pionie i kiedy fokus dojdzie do końca to nie wraca do pierwszej pozycji tylko na pierwszą widoczna na ekranie. Żeby wybrać niewidoczne pozycje należy cofnąć się fokusem.
  • W przypadku używania czytnika ekranu w kafelku Rozliczenia czytnik umożliwia akcję na nieaktywnych już (zielonych) przyciskach „Rozliczono” (są zielone, kiedy Asystent zatwierdzi raport i się rozliczy) i na wyszarzonych przyciskach „Zatwierdź” (są wyszarzone kiedy w danym miesiącu nie ma żadnych zleceń). Czytnik powinien czytać tylko aktywne przyciski do pobrania raportów oraz przyciski zatwierdzenia nierozliczonych raportów.

Treści nieobjęte przepisami

W kafelku Kampus przycisk Otwórz mapę otwiera odnośnik do nawigacji do danego obiektu w Mapach Google. Zgodnie z art. 3 ustawy o dostępności cyfrowej mapy podlegają wyłączaniu z przepisów tejże. W celu zapewnienia dostępności cyfrowej w opisie każdego obiektu podano dane teleadresowe.

Przygotowanie Deklaracji Dostępności

Przygotowanie Deklaracji Dostępności i jej aktualizacja

  • Data sporządzenia deklaracji: 14 marca 2025 r.
  • Data ostatniego przeglądu deklaracji: 14 marca 2025 r.

Deklarację sporządziliśmy na podstawie samooceny.

Raport z informacjami o somoocenie dostępności

Informacje zwrotne i dane kontaktowe

Wszystkie problemy z dostępnością cyfrową tej aplikacji mobilnej możesz zgłosić do Biuro ds. Osób z Niepełnosprawnościami i Wsparcia Psychologicznego — mailowo boniwp@mail.umcs.pl lub telefonicznie 815375890.

Każdy ma prawo wystąpić z żądaniem zapewnienia dostępności cyfrowej tej aplikacji mobilnej lub jej elementów.

Zgłaszając takie żądanie podaj:

  • swoje imię i nazwisko,
  • swoje dane kontaktowe (np. numer telefonu, e-mail),
  • numer wersji aplikacji mobilnej oraz informację, w którym dokładnie miejscu jest problem z dostępnością cyfrową,
  • opis na czym polega problem i jaki sposób jego rozwiązania byłby dla Ciebie najwygodniejszy.

Na Twoje zgłoszenie odpowiemy najszybciej jak to możliwe, nie później niż w ciągu 7 dni od jego otrzymania.

Jeżeli ten termin będzie dla nas zbyt krótki poinformujemy Cię o tym. W tej informacji podamy nowy termin, do którego poprawimy zgłoszone przez Ciebie błędy lub przygotujemy informacje w alternatywny sposób. Ten nowy termin nie będzie dłuższy niż 2 miesiące.

Jeżeli nie będziemy w stanie zapewnić dostępności cyfrowej aplikacji mobilnej lub treści, wskazanej w Twoim żądaniu, zaproponujemy Ci dostęp do nich w alternatywny sposób.

Obsługa wniosków i skarg związanych z dostępnością

Jeżeli w odpowiedzi na Twój wniosek o zapewnienie dostępności cyfrowej, odmówimy zapewnienia żądanej przez Ciebie dostępności cyfrowej, a Ty nie zgadzasz się z tą odmową, masz prawo złożyć skargę.

Skargę masz prawo złożyć także, jeśli nie zgadzasz się na skorzystanie z alternatywnego sposobu dostępu, który zaproponowaliśmy Ci w odpowiedzi na Twój wniosek o zapewnienie dostępności cyfrowej.

Ewentualną skargę złóż listownie lub mailowo:

Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie,
Adres: pl. Marii Curie-Skłodowskiej 5, 20-031 Lublin.

Pomocne mogą być informacje, które można znaleźć na rządowym portalu gov.pl.

Możesz także poinformować o tej sytuacji Rzecznika Praw Obywatelskich i poprosić o interwencję w Twojej sprawie.

Pozostałe informacje

Dostępność architektoniczna

Adres siedziby głównej Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej – budynek Rektoratu:
pl. Marii Curie-Skłodowskiej 5
20-031 Lublin

Do budynku prowadzą trzy wejścia: wejście główne od placu Marii Curie-Skłodowskiej – dostępne z poziomu chodnika, wejście od strony ulicy Radziszewskiego – dostępne za pomocą schodów i pochylni oraz wejście w prześwicie przez Wydział Ekonomiczny – dostępne z poziomu chodnika.

Główne wejście posiada automatyczne drzwi. Drzwi i ściany szklane nie są oznaczone w sposób kontrastowy.

Recepcja jest po prawej stronie od wejścia głównego. Informacji o sposobie poruszania się po budynku udziela pracownik recepcji. Recepcja jest wyposażona w pętlę indukcyjną.

Przy recepcji znajduje się duża winda, która zatrzymuje się na wszystkich piętrach. Przy wejściu od strony ulicy Radziszewskiego, w dobudowanej klatce schodowej, znajduje się druga duża winda, która również zatrzymuje się na wszystkich piętrach. W korytarzu po lewej stronie od wejścia głównego znajdują się dwie małe windy, które zatrzymują się od czwartego piętra. Przyciski w windach są oznaczone alfabetem brajla.

Schody są wyposażone w poręcze. Szerokość korytarzy pozwala na swobodne poruszanie się osobom z niepełnosprawnością ruchową. Dojście do biblioteki Wydziału Ekonomicznego (poziom -1) jest wyłącznie po schodach. Wsparcie w wypożyczeniu książek może zapewnić m.in. dedykowany asystent osoby z niepełnosprawnością.

Toalety dla osób z niepełnosprawnościami znajdują się na parterze.

Przed budynkiem znajdują się wyznaczone miejsca parkingowe dla osób z niepełnosprawnościami.

Do budynku można dojechać komunikacją miejską liniami: 26, 031, 0N2, 150, 303. Najbliższe przystanki znajdują się na ul. Sowińskiego: UMCS 01 oraz UMCS 02.

Do budynku jest możliwy wstęp z psem asystującym.

Dostępność komunikacyjno-informacyjna

W dziekanatach Wydziałów oraz w Biurze ds. Osób z Niepełnosprawnościami i Wsparcia Psychologicznego można skorzystać z tłumacza polskiego języka migowego (PJM) online. Usługa jest dostępna w godzinach pracy poszczególnych jednostek uczelni. W dziekanatach Wydziałów są zamontowane pętle indukcyjne.