Zgłoszenie członków rodziny

Zarówno pracownik, jak i zleceniobiorca ma prawo zgłosić do ubezpieczenia zdrowotnego członków swojej rodziny, którzy nie mają własnego tytułu ubezpieczenia.

Za członka rodziny – dla celów ubezpieczenia zdrowotnego – uważa się:

- Dzieci własne, małżonka, przysposobione, wnuk bądź dziecko obce, dla którego ustanowiono opiekę, albo dziecko obce w ramach rodziny zastępczej lub rodzinnego domu dziecka  (do 18 lat, do 26 lat w przypadku nauki, bez ograniczeń wiekowych w przypadku dzieci niepełnosprawnych)

- Małżonka

- Wstępnych (np. rodziców, dziadków), którzy zamieszkują we wspólnym gospodarstwie domowym.

Zgłoszenia członka rodziny do ubezpieczenia zdrowotnego dokonuje się na podstawie złożonego przez pracownika oświadczenia (druk do pobrania poniżej).

Członek rodziny straci ten status, gdy będzie mieć inny tytuł do ubezpieczenia zdrowotnego np. zostanie zatrudniony jako pracownik lub zleceniobiorca, zacznie prowadzić działalność gospodarczą, zarejestruje się jako bezrobotny. O takiej sytuacji pracownik w ciągu 7 dni musi powiadomić uczelnię aby wyrejestrować go z ubezpieczenia jako członka swojej rodziny.

Pracownik może ponownie zgłosić członka rodziny do ubezpieczenia zdrowotnego, jeśli ten straci własny tytuł do ubezpieczenia zdrowotnego.

Więcej informacji na temat Elektronicznej Weryfikacji Uprawnień Świadczeniobiorców (eWUŚ) można znaleźć na stronie internetowej NFZ: www.nfz.gov.pl.