Zdalne kształcenie

I.  PROWADZENIE ZAJĘĆ ONLINE

Pracownicy UMCS mają do dyspozycji dwa środowiska:

1. Wirtualny Kampus (kampus.umcs.pl) - uczelniana platforma e-learnigowa przeznaczona do realizacji zajęć dydaktycznych i szkoleń za pośrednictwem Internetu, w systemie e-learning lub blended learning (mieszanym).

  • Pracownicy i współpracownicy UMCS znajdują się w bazie użytkowników Wirtualnego Kampusu – posiadają konta bez konieczności ich aktywowania.
  • Rozpoczęcie pracy na WK wymaga zalogowania się na platformę – logowanie odbywa się tymi samymi danymi, co do systemu USOS, przez stronę kampus.umcs.pl lub przez Punkt logowania UMCS login.umcs.pl
  • Struktura platformy odzwierciedla strukturę Uniwersytetu – dla pracowników tworzone są obszary dydaktyczne, w których mogą zakładać kursy po uzyskaniu odpowiednich uprawnień.
  • Po otrzymanie uprawnień należy zwrócić się do administracji WK – napisać e-mail do pracowników Biura ds. Zdalnego Kształcenia na adres kampus@umcs.pl, podając swoje imię, nazwisko oraz Wydział.
  • Razem z uprawnieniami pracownicy uzyskują dostęp do kursów szkoleniowych wprowadzających w pracę na WK.

Z Wirtualnego Kampusu można korzystać przez przeglądarkę i aplikację mobilną na telefon.

Szczegółowe informacje tutaj.

2.  MS Teams – jedna z aplikacji dostępnych w ramach usługi Microsoft 365.

  • konieczna jest aktywacja konta uczelnianego  – instrukcja
  • po dokonaniu aktywacji do konta pracownika przypisana zostaje licencja dla nauczycieli i wykładowców, która pozwala na prowadzenie zajęć – zakładanie zespołów, planowanie spotkań itp.
  • Gdy konto jest aktywne, można zalogować się do aplikacji – instrukcja.

Z aplikacji Microsoft Teams można korzystać:

  • przez dowolną przeglądarkę
  • przez aplikację instalowaną na komputerze - do pobrania tutaj
  • przez aplikację mobilną na telefon - do pobrania tutaj.

Szczegółowe informacje: teams.umcs.pl

II.  OBSŁUGA ADMINISTRACYJNA - USOS

Uniwersytecki System Obsługi Studiów – system dziekanatowy do kompleksowej obsługi toku studiów, studentów, doktorantów oraz pracowników naukowo-dydaktycznych.
Na koncie pracownika znajdują się prowadzone przez niego przedmioty. Wykładowca ma możliwość m.in. wysłania wiadomości do studentów lub grup zajęciowych za pośrednictwem USOSmail, przesyłania załączników z materiałami do zajęć.

Konto w USOS ma każdy pracownik. Należy je aktywować w centralnym Punkcie logowania UMCSinstrukcja.

Z sytemu można korzystać:

  • przez przeglądarkę internetową na stronie internetowej usosweb.umcs.pl
  • przez Mobilny USOS – aplikację na telefon do pobrania tutaj

Szczegółowe informacje tutaj

III.  KOMUNIKACJA ZE STUDENTAMI

  1. Profil pracownika – pracownik może wykorzystać swój profil uczelniany jako kanał komunikacji ze studentami i zamieszczać na nim ważne informacje dla studentów, np. o konsultacjach online. Szczegółowe informacje: Profil osobowy pracownika.
  2. Strona www Wydziału – pracownik może publikowac na Tablicy ogłoszeń komunikaty dla studentów, np. o nieodbyciu się zajęć w przewidzianym terminie, przełożeniu terminu zajęć itp. - instrukcja.
  3. USOSmail – poczta wewnętrzna w systemie USOS, pozwalająca na wysłanie wiadomości do grupy zajęciowej lub do jednej osoby, np. o publikacji ocen prac wykonanych online
  4. Wiadomości na Wirtualnym Kampusie – prowadzący zajęcia może skontaktować się z całą grupą studentów uczęszczających na kurs lub z wybranym użytkownikiem platformy
  5. MS Teams – prowadzący może połączyć się z użytkownikiem aplikacji głosowo, za pomocą wideokonferencji lub czatu

IV.  PRZECHOWYWANIE PLIKÓW W CHMURZE

Pracownicy UMCS mogą korzystać z dwóch usług, które pozwalają na:

  • bezpłatne przechowywanie plików w chmurze (online, dostęp przez przegladarkę internetową)
  • synchronizację między urządzeniami
  • udostępnianie plików innym osobom w celu przeglądania, pobrania lub współedytowania

1. OneDrive

  • usługa dostęona w ramach pakietu Microsoft 365 dla UMCS.
  • wymagana aktywacja konta uczelnianego – instrukcja
  • pojemność 100 GB (dla jednego użytkownika) oraz możliwość gromadzenia plików w SharePoint
  • szczegółowe informacje tutaj

 2. Pionier Box

  • projekt międzyuczelniany.
  • wymagana aktywacja konta uczelnianego
  • pojemność 100 GB
  • szczegółowe informacje tutaj

V.  EDYTOWANIE PLIKÓW

1. Microsoft 365

  • Pracownicy UMCS mogą korzystać z aplikacji biurowych Word, Excel, PowerPoint i in. w ramach usługi Microsoft 365, dostępnej bezpłatnie online.
  • konieczna jest aktywacja konta uczelnianego  – instrukcja
  • po dokonaniu aktywacji można zalogować się na swoje konto uczelniane w usłudze Microsoft 365 i edytować dokumenty online tj. tylko w przeglądarce internetowej
  • pliki można również udostępniać innym użytkownikom (pracownikom, studentom, doktorantom) w celu przeglądania lub współedytowania online

2. Licencje Microsoft Office

Pracownicy UMCS mogą kupić licencję Microsoft Office na korzystanie z pakietu na swoim komputerze służbowym (edycja offline).
Zakup oprogramowania Microsoft - informacje

VI.  AKTY PRAWNE

Zarządzenie Rektora UMCS Nr 81/2021 ws. organizacji zajęć dydaktycznych online
Zarządzenie Rektora UMCS Nr 102/2021 ws. organizacji zaliczeń i egzaminów online
Zarządzenie Rektora UMCS Nr 81/2022 ws. przeprowadzania egzaminów dyplomowych online