I. PROWADZENIE ZAJĘĆ ONLINE
Pracownicy UMCS mają do dyspozycji dwa środowiska:
1. Wirtualny Kampus (kampus.umcs.pl) - uczelniana platforma e-learnigowa przeznaczona do realizacji zajęć dydaktycznych i szkoleń za pośrednictwem Internetu, w systemie e-learning lub blended learning (mieszanym).
- Pracownicy i współpracownicy UMCS znajdują się w bazie użytkowników Wirtualnego Kampusu – posiadają konta bez konieczności ich aktywowania.
- Rozpoczęcie pracy na WK wymaga zalogowania się na platformę – logowanie odbywa się tymi samymi danymi, co do systemu USOS, przez stronę kampus.umcs.pl lub przez Punkt logowania UMCS login.umcs.pl
- Struktura platformy odzwierciedla strukturę Uniwersytetu – dla pracowników tworzone są obszary dydaktyczne, w których mogą zakładać kursy po uzyskaniu odpowiednich uprawnień.
- Po otrzymanie uprawnień należy zwrócić się do administracji WK – napisać e-mail do pracowników Biura ds. Zdalnego Kształcenia na adres kampus@umcs.pl, podając swoje imię, nazwisko oraz Wydział.
- Razem z uprawnieniami pracownicy uzyskują dostęp do kursów szkoleniowych wprowadzających w pracę na WK.
Z Wirtualnego Kampusu można korzystać przez przeglądarkę i aplikację mobilną na telefon.
Szczegółowe informacje tutaj.
2. MS Teams – jedna z aplikacji dostępnych w ramach usługi Microsoft 365.
- konieczna jest aktywacja konta uczelnianego – instrukcja
- po dokonaniu aktywacji do konta pracownika przypisana zostaje licencja dla nauczycieli i wykładowców, która pozwala na prowadzenie zajęć – zakładanie zespołów, planowanie spotkań itp.
- Gdy konto jest aktywne, można zalogować się do aplikacji – instrukcja.
Z aplikacji Microsoft Teams można korzystać:
- przez dowolną przeglądarkę
- przez aplikację instalowaną na komputerze - do pobrania tutaj
- przez aplikację mobilną na telefon - do pobrania tutaj.
Szczegółowe informacje: teams.umcs.pl
II. OBSŁUGA ADMINISTRACYJNA - USOS
Uniwersytecki System Obsługi Studiów – system dziekanatowy do kompleksowej obsługi toku studiów, studentów, doktorantów oraz pracowników naukowo-dydaktycznych.
Na koncie pracownika znajdują się prowadzone przez niego przedmioty. Wykładowca ma możliwość m.in. wysłania wiadomości do studentów lub grup zajęciowych za pośrednictwem USOSmail, przesyłania załączników z materiałami do zajęć.
Konto w USOS ma każdy pracownik. Należy je aktywować w centralnym Punkcie logowania UMCS – instrukcja.
Z sytemu można korzystać:
- przez przeglądarkę internetową na stronie internetowej usosweb.umcs.pl
- przez Mobilny USOS – aplikację na telefon do pobrania tutaj
Szczegółowe informacje tutaj
III. KOMUNIKACJA ZE STUDENTAMI
- Profil pracownika – pracownik może wykorzystać swój profil uczelniany jako kanał komunikacji ze studentami i zamieszczać na nim ważne informacje dla studentów, np. o konsultacjach online. Szczegółowe informacje: Profil osobowy pracownika.
- Strona www Wydziału – pracownik może publikowac na Tablicy ogłoszeń komunikaty dla studentów, np. o nieodbyciu się zajęć w przewidzianym terminie, przełożeniu terminu zajęć itp. - instrukcja.
- USOSmail – poczta wewnętrzna w systemie USOS, pozwalająca na wysłanie wiadomości do grupy zajęciowej lub do jednej osoby, np. o publikacji ocen prac wykonanych online
- Wiadomości na Wirtualnym Kampusie – prowadzący zajęcia może skontaktować się z całą grupą studentów uczęszczających na kurs lub z wybranym użytkownikiem platformy
- MS Teams – prowadzący może połączyć się z użytkownikiem aplikacji głosowo, za pomocą wideokonferencji lub czatu
IV. PRZECHOWYWANIE PLIKÓW W CHMURZE
Pracownicy UMCS mogą korzystać z dwóch usług, które pozwalają na:
- bezpłatne przechowywanie plików w chmurze (online, dostęp przez przegladarkę internetową)
- synchronizację między urządzeniami
- udostępnianie plików innym osobom w celu przeglądania, pobrania lub współedytowania
1. OneDrive
- usługa dostęona w ramach pakietu Microsoft 365 dla UMCS.
- wymagana aktywacja konta uczelnianego – instrukcja
- pojemność 100 GB (dla jednego użytkownika) oraz możliwość gromadzenia plików w SharePoint
- szczegółowe informacje tutaj
2. Pionier Box
- projekt międzyuczelniany.
- wymagana aktywacja konta uczelnianego
- pojemność 100 GB
- szczegółowe informacje tutaj
V. EDYTOWANIE PLIKÓW
1. Microsoft 365
- Pracownicy UMCS mogą korzystać z aplikacji biurowych Word, Excel, PowerPoint i in. w ramach usługi Microsoft 365, dostępnej bezpłatnie online.
- konieczna jest aktywacja konta uczelnianego – instrukcja
- po dokonaniu aktywacji można zalogować się na swoje konto uczelniane w usłudze Microsoft 365 i edytować dokumenty online tj. tylko w przeglądarce internetowej
- pliki można również udostępniać innym użytkownikom (pracownikom, studentom, doktorantom) w celu przeglądania lub współedytowania online
2. Licencje Microsoft Office
Pracownicy UMCS mogą kupić licencję Microsoft Office na korzystanie z pakietu na swoim komputerze służbowym (edycja offline).
Zakup oprogramowania Microsoft - informacje
VI. AKTY PRAWNE
Zarządzenie Rektora UMCS Nr 81/2021 ws. organizacji zajęć dydaktycznych online
Zarządzenie Rektora UMCS Nr 102/2021 ws. organizacji zaliczeń i egzaminów online
Zarządzenie Rektora UMCS Nr 81/2022 ws. przeprowadzania egzaminów dyplomowych online