Ta strona używa cookies
Ze względu na ustawienia Twojej przeglądarki oraz celem usprawnienia funkcjonowania witryny umcs.pl zostały zainstalowane pliki cookies. Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na ich używanie. Możesz to zmienić w ustawieniach swojej przeglądarki.
Biuro ds. Współpracy Międzynarodowej zaprasza do zapoznania się z ofertą wybranych konkursów w ramach programu Horyzont 2020.
Nr konkursu: FCH-01-10-2016
Termin zamknięcia naboru: 3 maja 2016
Szacowany okres trwania projektu: 4-5 lat
Tematyka projektu: rozwój oraz faza demonstracyjna ogniw paliwowych flot ciężarowych na terenach miejskich (samochodów ciężarowych o masie brutto pojazdu 3,5-20 ton operujących na obszarach miejskich). Projekt powinien obejmować produkcję, wdrożenie oraz ocenę przez rzeczywistych użytkowników końcowych w rzeczywistym środowisku operacyjnym co najmniej 10 ww aut i związanej z nimi infrastruktury. Pojazdy powinny być rozmieszczone w co najmniej dwóch głównych miastach europejskich. Miasta powinny zapewnić duży wkład w promocję testowanej technologii, a zwłaszcza ułatwiać rozwój i eksploatację nowych pojazdów. Projekt powinien również obejmować stacje tankowania wodoru (HRS) przystosowane do spełnienia wymogów operacyjnych co najmniej 5 pojazdów. Jednym z zadań projektu ma być również zidentyfikowanie oraz upowszechnienie doświadczeń z jego realizacji oraz zbadanie wpływu ilościowego i jakościowego technologii na zdrowie publiczne oraz życie w mieście.
Szczegółowe informacje dotyczące wymagań technicznych pojazdów, HRS oraz zakresu projektu znajdują się pod linkiem FCH-01-10-2016:Validation of fuel cell urban trucks and related infrastructure.
Nr konkursu: FCH-01-2-2016
Termin zamknięcia naboru: 3 maj 2016
Szacowany okres trwania projektu: 3 lata
Tematyka projektu: standaryzacja interfejsów oraz komponentów systemowych technologii ogniw paliwowych z membraną do wymiany protonów poprzez rozwój dostępnych komponentów i interfejsów, a nie tworzenie nowych standardów i regulacji. Komponenty podlegające standaryzacji obejmują m. in. nawiewy, dopływy paliwa, zawory, czujniki, elementy chłodzenia, przetwornice, złącza. Projekt zakłada m.in. identyfikację oraz selekcję minimum trzech komponentów lub podsystemów, dostosowanie specyfikacji i interfejsów dla każdego komponentu i subsystemu, zdefiniowanie i uzgodnienie standardowych protokołów testowych weryfikacji, walidacji i kwalifikacji, benchmark komponentów i podsystemów (w tym testowanie dostępnych na rynku komponentów oraz próbek inżynierskich od partnerów projektu), wygenerowanie wkładu dla dalszego rozwoju zaawansowanych komponentów systemów ogniw paliwowych z elektrolitem polimerowym (PEMFC), przekazywanie rekomendacji dot. standaryzowanych komponentów dla kodów przemysłowych i standardów we współdziałaniu z odpowiednimi komitetami ISO i IEC, oszacowanie kosztów wynikających ze standaryzacji.
Szczegółowe informacje dotyczące zakresu projektu znajdują się pod linkiem FCH-01-2-2016: Standardisation of components for cost-efficient fuel cell systems for automotive applications.
Nr konkursu: FCH-01-3-2016
Termin zamknięcia naboru: 3 maj 2016
Szacowany okres trwania projektu: 3-4 lata
Tematyka projektu: systemy ogniw paliwowych potrzebują znaczącej redukcji kosztów w kilku obszarach, m. in. rozwoju, produkcji, montażu, oprzyrządowania. Główny nacisk propozycji projektowej powinien zostać położony na rozwój technologii produkcyjnych systemów komponentów ogniw paliwowych z elektrolitem polimerowym (PEMFC) dla zastosowań w transporcie, umożliwiających zwiększenie wolumenu produkcyjnego oraz uproszczenie technologii produkcyjnych. Elementy, których powinien dotyczyć projekt to przede wszystkim kompresory, wymienniki ciepła, napędy i czujniki. Minimalny poziom gotowości technologicznej (TRL) na początku projektu dla systemów ogniw paliwowych i komponentów systemowych to 5, a na końcu projektu – 7. Oprócz działań zmierzających do redukcji kosztów produkcji, projekt powinien zawierać elementy usprawniające czas cyklu, wydajność oraz niezawodność procesu produkcyjnego m. in. poprzez przeniesienie najlepszych praktyk z przemysłu motoryzacyjnego takich jak lean manufacturing, Kaisen, six sigma, rozwój strategii odpowiednich dla sektora transportu kompatybilnej ze standardem ISO/TS 16949.
Szczegółowe informacje dotyczące zakresu projektu znajdują się pod linkiem FCH-01-3-2016:PEMFC system manufacturing technologies and quality assurance.
Inne konkursy związane z systemami komponentów ogniw paliwowych z elektrolitem polimerowym (PEMFC):
FCH-01-1-2016:Manufacturing technologies for PEMFC stack components and stacks.
FCH-01-4-2016:Development of industrialization-ready PEMFC systems and system components.
Biuro ds. Współpracy Międzynarodowej
Centrum Badań Naukowych i Współpracy Międzynarodowej
tel. 537 54 58
e-mail: magdalena.pokrzycka@umcs.pl; marlena.wosiak@umcs.pl