Ta strona używa cookies
Ze względu na ustawienia Twojej przeglądarki oraz celem usprawnienia funkcjonowania witryny umcs.pl zostały zainstalowane pliki cookies. Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na ich używanie. Możesz to zmienić w ustawieniach swojej przeglądarki.
W 2017 r. w lubelskim Wydawnictwie Muzycznym POLIHYMNIA opublikowane zostało pięć partytur prof. Mariusza Dubaja. Były to: A tre na obój, fagot i fortepian (pierwsza nagroda na Konkursie Kompozytorskim z okazji „Tygodnia Talentów” Tarnów’85), Canti movimenti na dwa fortepiany (w 2016 r. ukazała się wersja utworu na fortepian i orkiestrę smyczkową), Z pół bitewnych (Karliński. Olszyn koło Częstochowy, 1587/88) na trąbkę i fortepian, 3 Modlitwy (Ojcze nasz, Zdrowaś Maryjo, Gloria) na różne rodzaje chórów oraz Modlitwa do Madonny – pieśń kościelna do słów Marii Gleń napisana dla uczczenia Cudu Lubelskiego w Archikatedrze Lubelskiej w 1949 roku na różne rodzaje chórów (wydanie drugie poprawione i uzupełnione).
W dniu 9 lutego 2018 r. podczas XIII Międzynarodowego Forum Pianistycznego „Bieszczady bez granic” w Sanoku prof. Mariusz Dubaj wygłosił wykład pt. Czy można polubić muzykę współczesną? (nagranie DVD jest dostępne u organizatorów). Podczas Forum, w którym udział wzięło ok. 400 młodych pianistów z wielu krajów świata, wykłady mieli wybitni profesorowie, np. prof. Andrzej Jasiński z Akademii Muzycznej w Katowicach (nauczyciel Maestro Krystiana Zimermana), a z recitalami wystąpili m.in. Lidia Grychtołówna, Kevin Kenner (USA) oraz rodzina Osokinsów z Łotwy.
W dniu 26 marca 2018 r. w ramach Obserwatorium Muzycznego Instytutu Teorii Muzyki oraz Wydziału Dyrygentury, Kompozycji i Teorii Muzyki Akademii Muzycznej im. St. Moniuszki w Gdańsku odbyło się spotkanie autorskie prof. Mariusza Dubaja pt. Między „minimal music” a ewolucyjnością, którego moderatorem była dr Ewa M. Zarzycka. Spotkanie miało miejsce na zaproszenie światowej sławy teoretyka muzyki, wybitnego profesora Marka Podhajskiego.
W dniu 13 kwietnia 2018 r. podczas uroczystej Gali w Centrum Spotkania Kultur prof. Mariusz Dubaj odznaczony został przez prezydenta Lublina dr Krzysztofa Żuka Medalem 700-lecia Miasta Lublin za wkład i zaangażowanie w rozwój miasta, a w tym powołanie w 1989 r. Lubelskiego Oddziału Związku Kompozytorów Polskich oraz organizację koncertów kompozytorów lubelskich z cyklu AKORD.
Oficjalna promocja płyty CD Lubelskiego Oddziału Związku Kompozytorów Polskich pt. W kręgu Andrzeja Nikodemowicza (DUX 1450), której pomysłodawcą i koordynatorem był w roku 2017 prof. Mariusz Dubaj, odbyła się 16 maja 2018 r. podczas XXII Forum Witolda Lutosławskiego „Most” w Filharmonii im. H. Wieniawskiego w Lublinie. W ramach promocji miał miejsce recital fortepianowy Michała Drewnowskiego z Akademii Muzycznej w Łodzi, obejmujący kompozycje Mariusza Dubaja, Tadeusza Majerskiego, Andrzeja Nikodemowicza oraz Stefana Kisielewskiego. Prof. Mariusz Dubaj wygłosił także słowo o muzyce. Przed drugą częścią recitalu odtworzone zostało nagranie ostatniego publicznego wywiadu z prof. Andrzejem Nikodemowiczem (ok. 15 minut), przeprowadzonego przez prof. Mariusza Dubaja w grudniu 2015 r. podczas koncertu kompozytorów lubelskich pt. AKORD XV na Wydziale Artystycznym UMCS. Po recitalu odsłonięto w Foyer na parterze Filharmonii tablicę pamięci prof. Andrzeja Nikodemowicza. Ważnym elementem promocji płyty była obecność stoiska Firmy DUX z Warszawy. Podczas całego Forum w Foyer Filharmonii miała miejsce ekspozycja plansz z okazji Jubileuszu 30-lecia koncertów Lubelskiego Oddziału Związku Kompozytorów Polskich z cyklu AKORD (w latach 1988-2015 piętnaście edycji). Koncert dofinansowano m.in. ze środków Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego w ramach programu „Muzyka”.
W czerwcu 2018 r. prof. Mariusz Dubaj, reprezentujący Zarząd Główny Związku Kompozytorów Polskich w Warszawie oraz Lubelski Oddział Związku, wziął udział w powołanej przez Urząd Marszałkowski komisji konkursowej wybierającej dyrektora naczelnego Filharmonii im. H. Wieniawskiego w Lublinie. Na stanowisko to wybrany został Wojciech Rodek. (zkpl)