1. Polityka jakości kształcenia
Dokładnie określona i spójna Polityka jakości kształcenia stanowi podstawęSystemu zarządzania jakością kształcenia na Wydziale Artystycznym UMCS w Lublinie. Dotyczy ona sfery planowania i wyznaczania kierunków działań: rozpatrywania różnych wariantów postępowania oraz przewidywania konsekwencji podejmowanych decyzji.
Polityka jakości kształcenia na Wydziale Artystycznym UMCS skupiona jest na konsekwentnym dążeniu do doskonalenia jakości kształcenia, a przez to osiągnięcia i utrzymania wiodącej pozycji na rynku usług edukacyjnych w zakresie studiów artystycznych, co jest realizowane poprzez:
- Projektowanie programów studiów gwarantujących wysoką jakość kształcenia pod względem merytorycznym, metodologicznym i organizacyjnym.
- Planowanie wprowadzenia nowych kierunków i form kształcenia, zgodnie z opiniami interesariuszy zewnętrznych.
- Stałe poszerzanie oferty wydziału o nowe studia podyplomowe skierowane do różnych grup wiekowych zgodnie z ideą programu „lll – lifelong learning”.
- Stosowanie procedur gromadzenia, analizowania i wykorzystywania informacji dla podnoszenia jakości kształcenia, w tym ankietowania i badania preferencji edukacyjnych potencjalnych studentów.
- Motywowanie kadry naukowo-dydaktycznej do rozwoju, podnoszenia kwalifikacji i uczestniczenia w badaniach naukowych.
- Stymulowanie kreatywności i innowacyjności wśród pracowników i studentów.
- Angażowanie wszystkich uczestników procesu kształcenia w jego monitorowanie i doskonalenie, powoływanie zespołów do prac projakościowych, organizowanie szkoleń informacyjnych.
- Wykorzystywanie analiz i wyciąganie wniosków z sukcesów oraz porażek.
- Prowadzenie działań i akcji informacyjnych, promocyjnych i reklamowych, m. in. aukcji i koncertów charytatywnych, z wykorzystaniem prac studentów.
- Zacieśnianie współpracy z placówkami kulturalnymi i przedsiębiorstwami lublina a także krajowymi i zagranicznymi: galeriami sztuki, muzeami, domami kultury, wydawnictwami, firmami reklamowymi.
- Prowadzenie optymalnej polityki finansowej.
2. Zadania Systemu zarządzania jakością kształcenia
- Zarządzanie zasobami ludzkimi, procedurami oraz dokumentacją.
- Kompleksowe koordynowanie działań projakościowych we wszystkich obszarach.
- Systematyzowanie procedur i określanie ich wzajemnych relacji.
- Stwarzanie przejrzystych zasad odpowiedzialności i kompetencji.
- Standaryzacja mechanizmów nadzoru, analizy, doskonalenia, identyfikowania problemów, korygowania błędów i zapobiegania patologiom.
- Zapewnianie rzetelnie opracowanej dokumentacji dotyczącej jakości kształcenia.
- Zaszczepianie wśród nauczycieli akademickich i studentów nawyku myślenia i podejścia projakościowego przy realizacji przydzielonych zadań.
3. Struktura zarządzania jakością kształcenia
- W procesie zarządzania jakością kształcenia uczestniczą wszyscyczłonkowie społeczności akademickiej, w tym władze Wydziału, nauczyciele akademiccy, pracownicy administracji, studenci oraz słuchacze studiów podyplomowych.
- System zarządzania jakością kształcenia jest oceniany i doskonalony przy udziale społeczności akademickiej oraz interesariuszy zewnętrznych.
- Funkcjonowanie systemu opiera się na działaniach Wydziałowego Zespołu ds. Jakości Kształcenia. System zarządzania jakością kształcenia nadzoruje Dziekan.
4. Zarządzanie jakością kształcenia realizowane jest poprzez:
- zapewnianie jakości kształcenia,
- kontrolę jakości kształcenia (monitorowanie i ewaluację),
- analizę wyników badań i kontroli,
- doskonalenie jakości kształcenia, inicjatywy, rozwój.
5. System zarządzania jakością kształcenia obejmuje wszystkie etapy procesu edukacyjnego: rekrutację, tok studiów, dyplomowanie, monitorowanie losów absolwentów.
6. Dokumentacja jakości kształcenia.
1. Wdrażanie i funkcjonowanie Systemu zarządzania jakością kształcenia wymaga tworzenia jednolitej dokumentacji we wszystkich obszarach działań. Dokumentacja zarządzania jakością kształcenia dzieli się na dwa rodzaje:
- dokumenty zatwierdzone, np. opisy procedur,
- dokumenty pomocnicze, np. spisy, wykazy, zestawienia, protokoły, arkusze ankiet lub ocen, itp.
2. Szczegółowy opis procedury jako instrukcji postępowania zapewniającej osiąganie wymaganego standardu wykonania zadań i procesów, zatwierdzany jest uchwałą Kolegium Dziekańskiego.