Science Teachers Education Programme (STEP)
JEP nr: 12224 Słowa kluczowe: kształcenie nauczycieli dwóch przedmiotów, studia licencjackie i magisterskie, fizyka, chemia, biologia, geografia Tytuł oryginalny: Science Teachers Education Programme (STEP) Tytuł polski: Program kształcenia nauczycieli nauk przyrodniczych Okres realizacji - lata: 1997/1998; 1998/1999; 1999/2000 |
|
Uczestnicy projektu: Koordynator: Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie, Wydział Chemii Partnerzy: Uniwersytet Opolski, Wydział Matematyki, Fizyki i Chemii; Wyższa Szkoła Pedagogiczna w Kielcach, Wydział Matematyczno-Przyrodniczy; Uniwersytet Jagielloński, Wydział Matematyki i Fizyki; Szkoła Nauk Ścisłych PAN, Warszawa; Akademia Pedagogiczna w Krakowie, Instytut Biologii; Rijksuniversiteit Utrecht, Holandia; Universita degli Studi di Pisa, Włochy; Universitat Dortmund, Niemcy; University College of Karlstad, Szwecja; International Organisation for Science and Technology Education, Kiel, Niemcy |
1. Cel projektu Wprowadzenie dwustopniowego systemu studiów w kształceniu nauczycieli dwóch lub więcej przedmiotów z nauk przyrodniczych: fizyki, chemii, biologu i geografii. 2. Główne zamierzenia projektu Zmiany w programie nauczania Planuje się wprowadzić studia na dwóch poziomach: licencjackim i magisterskim. Studia licencjackie trwałyby 3-lata i kształciłyby studentów - przyszłych nauczycieli szkół podstawowych w czterech dziedzinach: fizyce, chemii, biologii i geografii. Studenci mogliby dowolnie łączyć przedmioty, np.: fizykę z chemią, biologię z chemią, chemię z fizyką i geografią. Studia te zostałyby wprowadzone przez trzy uczelnie: UMCS, Uniwersytet Opolski i WSP w Kielcach. Uniwersytet Jagielloński będzie pełnił rolę konsultanta przy opracowaniu nowego programu studiów, natomiast WSP w Krakowie rolę obserwatora. Planowane jest opracowanie następujących przedmiotów:
Program studiów magisterskich zostałby opracowany przez Szkołę Nauk Ścisłych w zakresie fizyki i chemii dla studentów po studiach licencjackich UMCS i WSP w Kielcach.
W pierwszym roku realizacji projektu przewiduje się przeprowadzenie analizy systemów studiów w krajach partnerskich z Unii Europejskiej, a następnie przygotowanie raportu , który wykorzystany zostanie przy opracowaniu programów nauczania, materiałów dydaktycznych i organizacji nowego typu studiów.
Osoby odpowiedzialne za realizację projektu w polskich uczelniach: |
|
Dr Ryszard Janiuk Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie Wydział Chemii tel: 081/5375691 fax: 5375629 e-mail: rmjaniuk@hermes.umcs.lublin.pl |
Prof. dr hab. Krystyna Borecka Uniwersytet Opolski w Opolu tel: 077/4545189 fax: 077/4538387 e-mail: rektorat@uni.opole.pl |
Prof. dr hab. Wiesław Stawiński Akademia Pedagogiczna w Krakowie Instytut Biologii tel/fax: 012/4222668 |
Dr hab. Edward Tutaj Uniwersytet Jagielloński Wydział Matematyki i Fizyki tel: 012/632-48-88 wew. 5400 e-mail: Edward.Tutaj@im.uj.edu.pl |
Dr Józef Głowacki Wyższa Szkoła Pedagogiczna w Kielcach Instytut Chemii tel: 041/3616011 fax: 041/3614962 e-mail: glowacki@pu.kielce.pl |
Dr Jerzy Górecki Szkoła Nauk Ścisłych w Warszawie Instytut Chemii Fizycznej tel/fax: 022/6325276 e-mail: gorecki@ichf.edu.pl |