- nauczysz się samodzielnie planować oraz efektywnie ćwiczyć i rozwijać umiejętności warsztatowe w obszarze interpretacji muzyki jazzowej i gatunków pokrewnych (pop, blues, rock, soul)
- poznasz sposoby tworzenia, wykonywania, analizowania i interpretowania utworów muzycznych, w tym sposoby improwizowania
- dowiesz się, jak opracować utwór do wykonania solowego i zespołowego, jak budować własną wizję artystyczną w oparciu o posiadaną wiedzę i technikę, jak świadomie wykorzystywać swą emocjonalność w celu przekazania przemyślanej i konsekwentnej koncepcji artystycznej
- nauczysz się tworzyć własną treść muzyczną, w swych pracach artystycznych dobierać i stosować właściwe metody i narzędzia, w tym posługiwać się sprzętem służącym do rejestrowania dźwięku
- nauczysz się odczytywać i interpretować utwory muzyki jazzowej i gatunków pokrewnych oraz je rozpoznawać i zapamiętywać, współdziałać z innymi osobami w ramach zespołów muzycznych, organizować pracę własną i zespołową
- poznasz style i gatunki muzyczne oraz związane z nimi tradycje wykonawcze
- poznasz zagadnienia i kierunki rozwoju w historii muzyki jazzowej i rozrywkowej, w tym reprezentatywne dzieła i podstawowy repertuar z nimi związany
Specjalności:
- wykonawstwo instrumentalne
- wykonawstwo wokalne
Mocne strony:
- włączanie studentów do profesjonalnej działalności estradowej
- wszechstronność programu kształcenia, różnorodność zajęć zapewniająca gruntowne i zaawansowane wykształcenie muzyczne
- współpraca z instytucjami i placówkami kultury
- koncerty studentów z udziałem wykładowców i gwiazd polskiego jazzu, aktywny udział studentów w wydarzeniach kulturalnych regionu nie tylko w roli wykonawców, ale też inicjatorów i organizatorów artystycznych działań zespołowych
- infrastruktura i wyposażenie zapewniające odpowiednie warunki kształcenia w zakresie sztuk muzycznych
- studenckie koncerty jazzowe, wokalne i instrumentalne oraz warsztaty muzyczne
- cykliczne imprezy artystyczne i kulturalne
- możliwość realizacji kreatywnych projektów w trakcie studiów
- rozwijanie zainteresowań w kołach naukowo-artystycznych
- współpraca z krajowymi i międzynarodowymi ośrodkami życia artystycznego, kulturalnego i naukowego
Gdzie można pracować po jazzie i muzyce estradowej:
Możesz prowadzić własną działalność artystyczną jako artysta muzyk mający kompetencje w poruszaniu się w różnorodnej stylistyce jazzowo-rozrywkowej. Możesz podjąć działalność estradową i pracę we wszelkich projektach muzycznych, prowadzić zespoły wokalne i instrumentalne w charakterze instruktora oraz upowszechniać muzykę jazzową i rozrywkową. Pracę znajdziesz też w różnych instytucjach jako animator kultury.
Kwalifikacja odbywa się w dwóch etapach: I etap - sprawdzian umiejętności wykonawczych w zakresie przedmiotu kierunkowego:
- śpiew solowy (dla kandydatów na specjalność wykonawstwo wokalne), dwa utwory - dowolny standard jazzowy w języku angielskim oraz utwór dowolny utrzymany w stylistyce jazzowej lub rozrywkowej w języku polskim (w przypadku obcokrajowców w wybranym języku). Utwory muszą być wykonane z akompaniamentem fortepianu, gitary lub sekcji rytmicznej (instrument harmoniczny, kontrabas/gitara basowa, perkusja). Dopuszczalne jest użycie akompaniamentu z pendrive’a lub aplikacji komputerowej (np. iReal, minus one).
- gra na wybranym instrumencie - trąbka, puzon, saksofon, flet, skrzypce, altówka, fortepian, gitara, kontrabas, gitara basowa, perkusja, akordeon (dla kandydatów na specjalność wykonawstwo instrumentalne), dwa utwory - dowolny standard jazzowy (do wyboru: blues, swing, ballada, eveneights lub latin) oraz utwór dowolny utrzymany w stylistyce jazzowej lub rozrywkowej. Pianiści i gitarzyści utwór dowolny mogą wykonać solo, standard musi być wykonany z akompaniamentem sekcji rytmicznej (instrument harmoniczny, kontrabas/gitara basowa, perkusja). W przypadku basistów standard musi zawierać walkingbass. W przypadku perkusistów jeden z utworów musi zawierać improwizowane solo wykonane “in time”. Dopuszczalne jest użycie akompaniamentu z pendrive’a lub aplikacji komputerowej (np. iReal, minus one). Sprawdzian w zakresie przedmiotu kierunkowego podlega ocenie w skali od 0 do 25 punktów. Minimalna liczba punktów oznaczająca pozytywny wynik wynosi 16 pkt. Kandydaci, którzy nie otrzymają w pierwszym etapie minimalnej liczby punktów nie przystępują do II etapu.
II etap - sprawdzian predyspozycji słuchowych:
- rozpoznawanie ilości zagranych dźwięków; rozróżnianie trójdźwięków dur, moll; rozpoznawanie i śpiewanie interwałów; powtarzanie przebiegów melodyczno-rytmicznych Sprawdzian w zakresie predyspozycji słuchowych podlega ocenie w skali od 0 do 15 punktów. Minimalna liczba punktów oznaczająca pozytywny wynik wynosi 9 pkt. Przy jednakowej sumie punktów o miejscu w rankingu decyduje wyższa punktacja z przedmiotu kierunkowego.
Katedra Muzyki Jazzowej i Rozrywkowej
dr hab. Mariusz Bogdanowicz, prof. UMCS - Kierownik Katedry - kontrabas, gitara basowa, zespoły instrumentalne, historia polskiej muzyki jazzowej i rozrywkowej
pracownicy naukowo-dydaktyczni
dr hab. Stanisław Halat, prof. UMCS - perkusja, kształcenie rytmiczne
dr Anna Michałowska-Kotynia, asystent - śpiew z improwizacją, emisja głosu
mgr Agnieszka Derlak, asystent - fortepian, zespoły instrumentalne, akompaniament
mgr Marcelina Gawron, asystent – śpiew z improwizacją, zespół wokalny
dr Jadwiga Jasińska - historia jazzu, muzyki pop i gatunków pokrewnych
mgr Dawid Lubowicz – skrzypce, altówka
mgr Michał Iwanek – harmonia jazzowa, improwizacja instrumentalna, produkcje muzyczna, akordeon, akompaniament
mgr Adam Jarzmik, asystent - fortepian, zespoły instrumentalne, kompozycja, aranżacja
mgr Michał Lewartowicz – gitara, zespoły instrumentalne
mgr Miłosz Wośko – produkcja muzyczna, narzędzia produkcji cyfrowej, muzyka dla mediów
współpracownicy
dr Mateusz Obroślak – śpiew z improwizacją, chór jazzowy
dr Paweł Błędowski – blues, pop, rock – następstwa i inspiracje
dr Michał Szkil – fortepian jazzowy z improwizacją (dodatkowy),
dr Jerzy Małek – trąbka, puzon
mgr Piotr Budniak – perkusja
mgr Jakub Łępa – saksofon
mgr Arkadiusz Borzęcki – home recording, aranżacja komputerowa i produkcja muzyczna
mgr Rafał Czarnacki – fortepian jazzowy z improwizacją (dodatkowy), akompaniament, czytanie partytur (produkcja muzyczna)
mgr Lech Pukos – techniki pracy w studio, realizacja nagrań, postprodukcja
mgr Jarosław Tomica – literacka interpretacja utworów wokalnych, ruch sceniczny w małych formach wokalnych, propedeutyka sceny, we współczesnej wokalistyce
fot.: Katarzyna Mikulska
Koncert Ballads and Other Songs Made in #jazzUMCS pod opieką dr hab. Mariusza Bogdanowicza, prof. UMCS, 22.01.2020. ACK UMCS Chatka Żaka, Lublin