Ta strona używa cookies
Ze względu na ustawienia Twojej przeglądarki oraz celem usprawnienia funkcjonowania witryny umcs.pl zostały zainstalowane pliki cookies. Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na ich używanie. Możesz to zmienić w ustawieniach swojej przeglądarki.
Zapraszamy do zapoznania się z fotorelacją oraz opisami projektów, które miały miejsce na naszym Wydziale piątego dnia XVIII Lubelskiego Festiwalu Nauki.
Kodowanie na kartce i dywanie
Organizatorzy: dr Anna Bednarska, dr Magdalena Skrzypiec, dr Anna Gąsior
Piąty i ostatni dzień Festiwalu na Wydziale Matematyki, Fizyki i Informatyki rozpoczął się od ciekawych warsztatów, skierowanych do uczennic oraz uczniów pierwszych klas szkoły podstawowej. W formie angażującej i kreatywnej zabawy organizatorzy wprowadzali elementy programowania i kodowania bez użycia komputera. Dzięki takiej formie zabawy młodzi uczestnicy mogli rozwinąć umiejętności logicznego myślenia, analizowania, względnie precyzyjnego formułowania poleceń, które są niezwykle przydatne w codziennym funkcjonowaniu.
Trójkąty i kwadraty idą w ruch!
Organizatorzy: dr Anna Pyzara, dr Eliza Jackowska-Boryc
Z dwóch trójkątów można zbudować kwadrat, romb, trapez. Z wielu trójkątów można zbudować różne kształty. Czy wykorzystując własności figur płaskich można zbudować domek lub królika? Czy można się bawić figurami płaskimi? W ramach tego warsztatu uczestnicy wykorzystali metody aktywizujące do powtórzenia wiadomości o własnościach figur płaskich.
Wyrzuć sobie szóstkę z matmy
Organizatorzy: dr Magdalena Skrzypiec, dr Anna Gąsior, dr Anna Bednarska
W ramach tych zajęć warsztatowych dzieci miały możliwość zabawy za pomocą kostek do gry - w kształcie brył platońskich, kostek dziesięciościennych, elektronicznych oraz kostek w kostce. Uczestnicy zagrali w różne gry z ich użyciem.
Matematyczne parkiety
Orgzanizatorzy: dr Anna Gąsior, dr Anna Bednarska, dr Magdalena Skrzypiec, dr hab. Monika Budzyńska
Podczas warsztatów uczestnicy zapoznali się z pojęciem Parkietaży. Parkietaż to pokrycie płaszczyzny wielokątami przylegającymi i nie zachodzącymi na siebie. Można rozpatrywać parkietaże części płaszczyzny oraz powierzchni, które nie są płaskie (np. parkietaże sfery). Można także badać parkietaże przestrzeni trójwymiarowej i przestrzeni wymiarów wyższych. Nie jest konieczne ograniczanie się do przestrzeni euklidesowych. W praktyce (parkietaż chodnika na zdjęciu) elementy parkietażu nie muszą być wielokątami. Dzieci miały okazję narysować także własne parkietaże.
Matemagia w ogrodach nauki
Organizator: dr Piotr Kowalski
Wiele efektownych sztuczek magicznych nie wymaga użycia wyszukanych rekwizytów, a jedynie znajomości własności liczb i działań na nich, geometrii albo umiejętności sprawnego wykonywania obliczeń. Dotyczy to także trików wykonywanych przez tak znanych iluzjonistów jak David Copperfield. Zajęcia warsztatowe, które poprowadził dr Piotr Kowalski poświęcone były ciekawym zagadkom matematycznym oraz wyjątkowo przydatnym trikom obliczeniowym, które mogą być niezwykle przydatne dla uczniów na co dzień mierzących się z zadaniami matematycznymi.