Lubelski Festiwal Nauki – fotorelacja z drugiego dnia

Na Wydziale Matematyki, Fizyki i Informatyki trwa Lubelski Festiwal Nauki, w ramach którego zorganizowano wiele niezmiernie ciekawych zajęć i warsztatów. Zapraszamy do zapoznania się z opisami festiwalowych projektów oraz fotorelacjami dokumentującymi ich przebieg.

Haft matematyczny  

Organizatorzy: dr Anna Bednarska, dr Magdalena Skrzypiec, dr Anna Gąsior, dr Anna Walczuk  

Warsztaty z haftu matematycznego to zajęcia, na których uczestnicy uczą się jednocześnie sztuki ręcznej oraz matematyki. Podczas tych warsztatów, uczestnicy wykorzystywali igłę i nici, aby stworzyć piękne wzory i motywy złożone z figur geometrycznych, takich jak prostokąty, trójkąty i koła. Przy tworzeniu tych wzorów, uczestnicy musieli dokonywać obliczeń matematycznych, aby zapewnić, że ich projekty są proporcjonalne i symetryczne. Warsztaty z haftu matematycznego pomagają uczestnikom rozwijać ich zdolności manualne oraz zdolności matematyczne, takie jak umiejętność czytania schematów i rozwiązywania problemów geometrycznych. To doskonała okazja do połączenia nauki z kreatywnością i rozwijania umiejętności, które mogą być przydatne w różnych dziedzinach życia. 


Nie daj się hakerom – jak czuć się bezpiecznie w cyfrowej rzeczywistości 

Organizatorzy: dr Marek Miśkiewicz, dr Katarzyna Mazur, dr Łukasz Kurant 

Pokaz Nie daj się hakerom — jak czuć się bezpiecznie w cyfrowej rzeczywistości  skierowany był głównie do uczniów szkół ponadpodstawowych, choć mile widziani byli także uczniowie klas 7 i 8. Organizatorzy dostarczyli im praktyczną wiedzę, umożliwiającą zrozumienie zagrożeń w sieci i podejmowanie świadomych decyzji w zakresie bezpieczeństwa. Celem organizatorów było zwiększenie świadomości na tem at cyberbezpieczeństwa , wyposażenie uczestników w umiejętności ochrony swojej prywatności online i promowanie zdrowego, bezpiecznego korzystania z technologii cyfrowych.  


O! Ozoboty  

Organizatorzy: dr Małgorzata Cudna, Klaudia Świątek, Julia Bajdak, Aleksandra Brodziak, Julia Domańska 


Wielościany ruchome 

Organizatorzy: dr Magdalena Skrzypiec, dr Anna Gąsior, dr Anna Bednarska, dr Anna Walczuk  

Celem warsztatów było zapoznanie uczestników z pewnymi ciekawostkami matematycznymi jakimi są wielościany ruchome, multistabilne i fleksory. Organizatorzy zapre zentowali przykładowe, gotowe modele takich wielościanów. Zaprezentowali też ich siatki. Uczestnicy mogli samodzielnie wyciąć i skleić model wybranej bryły. Celem zajęć było rozbudzenie ciekawości i wyobraźni matematycznej oraz ćwiczenie sprawności manualnej, a przez to wsparcie integracji sensorycznej.  


Wycieczka po Kozim Grodzie z Genibotem  

Organizator: dr Iwona Ćwiklińska 

Genibot to uniwersalny robot edukacyjny do nauki programowania, który jest świetnym narzędziem do rozwijania umiejętności w zakresie edukacji STEAM (ang. Science, Technology, Engineering, Art, Maths ). Uczestnicy warsztatów mieli okazję do eksperymentowania i poszukiwania własnych twórczych rozwiązań problemów związanych z poruszaniem się po Kozim Grodzie wokół jego zabytków. Była to świetna zabawa służąca rozpoznawaniu charakterystycznych miejsc miasta, opowiadaniu o ciekawostkach z nim związanych, ale też doskonała możliwość utrwalenia podstawowych konstrukcji programistycznych (warunek, pętla, funkcja). Uczniowie wykorzystywali karty do kodowania Genibota, aby w intuicyjny sposób, niewymagający dostępu do sieci i sprzętu komputerowego zaprogramować wycieczkę po Kozim Grodzie. Uczestnicy warsztatów poszukiwali też optymalnych rozwiązań postawionych problemów.  


Mikrokosmos – wibracje natury odkrywane laserowym spojrzeniem 

Organizatorzy: dr hab. Rafał Luchowski, prof. UMCS, mgr Sebastian Janik  

Uczestnicy poznali kulisy budowy i działania laserów oraz odkryli podstawowe zjawiska fizyczne, które są z nimi związane. Fascynujące doświadczenia z użyciem światła laserowego umożliwiły młodzieży zgłębienie podstawowych pojęć dotyczących natury światła. 

Zajęcia były również okazją do zanurzenia się w różnorodnych technikach mikroskopowych. Przedstawiono mikroskop konfokalny i ramanowski, opowiadając o zasadach ich działania. Dodatkowo, uczestnicy mieli możliwość nauki przygotowywania wybranych preparatów oraz tworzenia własnych obrazów organelli i cząsteczek obecnych w liściach roślin.  


Genialne Geniboty

Organizator: dr Małgorzata Cudna, Klaudia Świątek, Julia Bajdak, Aleksandra Brodziak, Julia Domańska

Podczas tych zajęć z robotyki z Genibotami uczestnicy programowali i tworzyli muzykę.

 


Obrazowanie medyczne - wykorzystanie odkryć fizycznych w praktyce 

Organizator: dr Marek Wiertel  

Zajęcia realizowane w ramach projektu są połączeniem prelekcji z pokazami i elementami warsztatów. Przedstawione są wybrane metody obrazowania medycznego, których wprowadzenie umożliwiły niektóre odkrycia w fizyce: ultrasonografia, rentgenodiagnostyka konwencjonalna, a także metody medycyny nuklearnej: tomografia emisyjna i scyntygrafia. W trakcie zajęć zostały zwięźle przedstawione fizyczne podstawy funkcjonowania aparatury diagnostycznej wykorzystującej promieniowanie ultradźwiękowe lub jonizujące. Podane zostały także podstawowe informacje na temat bezpieczeństwa stosowanych metod.  

Omówienie każdej z metod składało się z kilkuminutowej prelekcji na temat odkryć w dziedzinie fizyki leżących u podstaw danej metody oraz demonstracji aparatury dostępnej w Pracowni Fizyki Medycznej Instytutu Fizyki UMCS. Poziom trudności przekazywanej wiedzy teoretycznej został dostosowany do charakteru audytorium. W trakcie demonstracji i pomiarów możliwe było zadawanie pytań i krótka dyskusja. 


OKO okiem fizyka – spojrzenie w mikrOKOsmos procesów widzenia  

Organizator: dr hab. Wojciech Grudziński, prof. UMCS 

Naszym najcenniejszym zmysłem jest wzrok. Inaczej na oko spogląda lekarz okulista, inaczej optyk, a jeszcze inaczej specjalista anatomii. Z perspektywy fizyka to złożony układ optyczny, w którym część parametrów można precyzyjnie zmierzyć i opisać. 

W Instytucie Fizyki UMCS istnieje niezwykle nowocześnie wyposażona i funkcjonalna Pracownia Optometrii, w której na proces widzenia spoglądamy z perspektywy fizyka. Dostrzegamy nie tylko złożony układ optyczny, ale również analizujemy takie aspekty jak widzenie barw, widzenie przestrzenne, przestrzenna czułość oka i pole widzenia.  

Podczas zajęć warsztatowych uczestnicy mieli możliwość zapoznania się z różnymi testami i urządzeniami z gabinetu optometrysty, wykonali także proste testy zarówno z pozycji pacjenta jak również diagnosty.  


Wizualizacja danych 

Organizator: dr Beata Rodzik 

Graficzna prezentacja danych jest istotna zarówno na etapie poznawania rzeczywistości opisywanej przez dane statystyczne, jak i na etapie prezentacji wyników przeprowadzonych analiz. Przejrzysta i czytelna wizualizacja danych wzmacnia siłę wyników i jest często niezbędna by w pełni zrozumieć badane zjawisko. Grafika statystyczna jest piękna nie tylko dzięki swojej estetyce, ale niesie przede wszystkim cenną wartość przedstawianej informacji.  


Pokazy Słońca przez teleskopy 

Organizatorzy: dr hab. Tomasz Kwapiński, prof. UMCS, mgr Mieczysław Paradowski, Zbigniew Rzepka, inż. Bogumił Bielak, dr Piotr Sagan  

Podczas pokazów Słońca można było obejrzeć protuberancje słoneczne na skraju tarczy Słońca i na jej tle (włókna) oraz plamy słoneczne. Na pokazie, do dyspozycji były teleskopy do obserwacji Słońca i lornetka, m.in.:  

  • teleskop systemu Maksutowa-Cassegraina MTO11CA na montażu paralaktycznym do obserwacji plam na Słońcu w świetle widzialnym,  

  • teleskop słoneczny SolarMax 40BF10 firmy Coronado , wyposażony w wąskopasmowy filtr H alfa (szerokość pasma poniżej 0.07nm), przepuszczający światło czerwone w linii wodoru o długości 656.28nm i służący do obserwacji protuberancji słonecznych,  

  • lornetka Nikon Action EX 12x50 z filtrami Baadera do obserwacji plam na Słońcu.  


Tworzenie fraktali 

Organizatorzy: dr Magdalena Skrzypiec, dr Anna Gąsior, dr Anna Bednarska, dr Anna Walczuk  

Zajęcia warsztatowe przybliżyły kilka matematycznych ciekawostek. Uczestnicy poznali zbiory dwuwymiarowe i trójwymiarowe. A czy zbiór może mieć wymiar ułamkowy? Z pomocą linijki i ołówka wykonali kilka pierwszych etapów konstrukcji pewnych zbiorów, zwanych fraktalami i obliczymy dla nich wymiar Hausdorffa. Korzystając z zasobów internetowych nasycili oczy niezwykłymi obrazami zbiorów Julii i innych fraktali. W ybrali się też na wycieczkę w głąb zbioru Mandelbrota, by zaobserwować zadziwiającą samopowtarzalność tego zbioru. Pozna li liczne obiekty w przyrodzie, które mają naturę fraktalną i dowiedzieli się do czego wykorzystuje fraktale współczesna nauka i technika.  


 Wyrzuć sobie szóstkę z matmy  

Organizatorzy: dr Magdalena Skrzypiec, dr Anna Gąsior, dr Anna Bednarska, dr Anna Walczuk  

Celem zajęć warsztatowych była nauka poprzez zabawę przy pomocy kostek do gry. 

    Aktualności

    Autor
    Marta Kostrzewa
    Data dodania
    19 września 2023