Ta strona używa cookies
Ze względu na ustawienia Twojej przeglądarki oraz celem usprawnienia funkcjonowania witryny umcs.pl zostały zainstalowane pliki cookies. Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na ich używanie. Możesz to zmienić w ustawieniach swojej przeglądarki.
Na Wydziale Matematyki, Fizyki i Informatyki trwa Lubelski Festiwal Nauki, w ramach którego zorganizowano wiele niezmiernie ciekawych zajęć i warsztatów. Zapraszamy do zapoznania się z opisami festiwalowych projektów oraz fotorelacjami dokumentującymi ich przebieg.
Haft matematyczny
Organizatorzy: dr Anna Bednarska, dr Magdalena Skrzypiec, dr Anna Gąsior, dr Anna Walczuk
Warsztaty z haftu matematycznego to zajęcia, na których uczestnicy uczą się jednocześnie sztuki ręcznej oraz matematyki. Podczas tych warsztatów, uczestnicy wykorzystywali igłę i nici, aby stworzyć piękne wzory i motywy złożone z figur geometrycznych, takich jak prostokąty, trójkąty i koła. Przy tworzeniu tych wzorów, uczestnicy musieli dokonywać obliczeń matematycznych, aby zapewnić, że ich projekty są proporcjonalne i symetryczne. Warsztaty z haftu matematycznego pomagają uczestnikom rozwijać ich zdolności manualne oraz zdolności matematyczne, takie jak umiejętność czytania schematów i rozwiązywania problemów geometrycznych. To doskonała okazja do połączenia nauki z kreatywnością i rozwijania umiejętności, które mogą być przydatne w różnych dziedzinach życia.
Nie daj się hakerom – jak czuć się bezpiecznie w cyfrowej rzeczywistości
Organizatorzy: dr Marek Miśkiewicz, dr Katarzyna Mazur, dr Łukasz Kurant
Pokaz Nie daj się hakerom — jak czuć się bezpiecznie w cyfrowej rzeczywistości skierowany był głównie do uczniów szkół ponadpodstawowych, choć mile widziani byli także uczniowie klas 7 i 8. Organizatorzy dostarczyli im praktyczną wiedzę, umożliwiającą zrozumienie zagrożeń w sieci i podejmowanie świadomych decyzji w zakresie bezpieczeństwa. Celem organizatorów było zwiększenie świadomości na tem at cyberbezpieczeństwa , wyposażenie uczestników w umiejętności ochrony swojej prywatności online i promowanie zdrowego, bezpiecznego korzystania z technologii cyfrowych.
O! Ozoboty
Organizatorzy: dr Małgorzata Cudna, Klaudia Świątek, Julia Bajdak, Aleksandra Brodziak, Julia Domańska
Wielościany ruchome
Organizatorzy: dr Magdalena Skrzypiec, dr Anna Gąsior, dr Anna Bednarska, dr Anna Walczuk
Celem warsztatów było zapoznanie uczestników z pewnymi ciekawostkami matematycznymi jakimi są wielościany ruchome, multistabilne i fleksory. Organizatorzy zapre zentowali przykładowe, gotowe modele takich wielościanów. Zaprezentowali też ich siatki. Uczestnicy mogli samodzielnie wyciąć i skleić model wybranej bryły. Celem zajęć było rozbudzenie ciekawości i wyobraźni matematycznej oraz ćwiczenie sprawności manualnej, a przez to wsparcie integracji sensorycznej.
Wycieczka po Kozim Grodzie z Genibotem
Organizator: dr Iwona Ćwiklińska
Genibot to uniwersalny robot edukacyjny do nauki programowania, który jest świetnym narzędziem do rozwijania umiejętności w zakresie edukacji STEAM (ang. Science, Technology, Engineering, Art, Maths ). Uczestnicy warsztatów mieli okazję do eksperymentowania i poszukiwania własnych twórczych rozwiązań problemów związanych z poruszaniem się po Kozim Grodzie wokół jego zabytków. Była to świetna zabawa służąca rozpoznawaniu charakterystycznych miejsc miasta, opowiadaniu o ciekawostkach z nim związanych, ale też doskonała możliwość utrwalenia podstawowych konstrukcji programistycznych (warunek, pętla, funkcja). Uczniowie wykorzystywali karty do kodowania Genibota, aby w intuicyjny sposób, niewymagający dostępu do sieci i sprzętu komputerowego zaprogramować wycieczkę po Kozim Grodzie. Uczestnicy warsztatów poszukiwali też optymalnych rozwiązań postawionych problemów.
Mikrokosmos – wibracje natury odkrywane laserowym spojrzeniem
Organizatorzy: dr hab. Rafał Luchowski, prof. UMCS, mgr Sebastian Janik
Uczestnicy poznali kulisy budowy i działania laserów oraz odkryli podstawowe zjawiska fizyczne, które są z nimi związane. Fascynujące doświadczenia z użyciem światła laserowego umożliwiły młodzieży zgłębienie podstawowych pojęć dotyczących natury światła.
Zajęcia były również okazją do zanurzenia się w różnorodnych technikach mikroskopowych. Przedstawiono mikroskop konfokalny i ramanowski, opowiadając o zasadach ich działania. Dodatkowo, uczestnicy mieli możliwość nauki przygotowywania wybranych preparatów oraz tworzenia własnych obrazów organelli i cząsteczek obecnych w liściach roślin.
Genialne Geniboty
Organizator: dr Małgorzata Cudna, Klaudia Świątek, Julia Bajdak, Aleksandra Brodziak, Julia Domańska
Podczas tych zajęć z robotyki z Genibotami uczestnicy programowali i tworzyli muzykę.
Obrazowanie medyczne - wykorzystanie odkryć fizycznych w praktyce
Organizator: dr Marek Wiertel
Zajęcia realizowane w ramach projektu są połączeniem prelekcji z pokazami i elementami warsztatów. Przedstawione są wybrane metody obrazowania medycznego, których wprowadzenie umożliwiły niektóre odkrycia w fizyce: ultrasonografia, rentgenodiagnostyka konwencjonalna, a także metody medycyny nuklearnej: tomografia emisyjna i scyntygrafia. W trakcie zajęć zostały zwięźle przedstawione fizyczne podstawy funkcjonowania aparatury diagnostycznej wykorzystującej promieniowanie ultradźwiękowe lub jonizujące. Podane zostały także podstawowe informacje na temat bezpieczeństwa stosowanych metod.
Omówienie każdej z metod składało się z kilkuminutowej prelekcji na temat odkryć w dziedzinie fizyki leżących u podstaw danej metody oraz demonstracji aparatury dostępnej w Pracowni Fizyki Medycznej Instytutu Fizyki UMCS. Poziom trudności przekazywanej wiedzy teoretycznej został dostosowany do charakteru audytorium. W trakcie demonstracji i pomiarów możliwe było zadawanie pytań i krótka dyskusja.
OKO okiem fizyka – spojrzenie w mikrOKOsmos procesów widzenia
Organizator: dr hab. Wojciech Grudziński, prof. UMCS
Naszym najcenniejszym zmysłem jest wzrok. Inaczej na oko spogląda lekarz okulista, inaczej optyk, a jeszcze inaczej specjalista anatomii. Z perspektywy fizyka to złożony układ optyczny, w którym część parametrów można precyzyjnie zmierzyć i opisać.
W Instytucie Fizyki UMCS istnieje niezwykle nowocześnie wyposażona i funkcjonalna Pracownia Optometrii, w której na proces widzenia spoglądamy z perspektywy fizyka. Dostrzegamy nie tylko złożony układ optyczny, ale również analizujemy takie aspekty jak widzenie barw, widzenie przestrzenne, przestrzenna czułość oka i pole widzenia.
Podczas zajęć warsztatowych uczestnicy mieli możliwość zapoznania się z różnymi testami i urządzeniami z gabinetu optometrysty, wykonali także proste testy zarówno z pozycji pacjenta jak również diagnosty.
Wizualizacja danych
Organizator: dr Beata Rodzik
Graficzna prezentacja danych jest istotna zarówno na etapie poznawania rzeczywistości opisywanej przez dane statystyczne, jak i na etapie prezentacji wyników przeprowadzonych analiz. Przejrzysta i czytelna wizualizacja danych wzmacnia siłę wyników i jest często niezbędna by w pełni zrozumieć badane zjawisko. Grafika statystyczna jest piękna nie tylko dzięki swojej estetyce, ale niesie przede wszystkim cenną wartość przedstawianej informacji.
Pokazy Słońca przez teleskopy
Organizatorzy: dr hab. Tomasz Kwapiński, prof. UMCS, mgr Mieczysław Paradowski, Zbigniew Rzepka, inż. Bogumił Bielak, dr Piotr Sagan
Podczas pokazów Słońca można było obejrzeć protuberancje słoneczne na skraju tarczy Słońca i na jej tle (włókna) oraz plamy słoneczne. Na pokazie, do dyspozycji były teleskopy do obserwacji Słońca i lornetka, m.in.:
teleskop systemu Maksutowa-Cassegraina MTO11CA na montażu paralaktycznym do obserwacji plam na Słońcu w świetle widzialnym,
teleskop słoneczny SolarMax 40BF10 firmy Coronado , wyposażony w wąskopasmowy filtr H alfa (szerokość pasma poniżej 0.07nm), przepuszczający światło czerwone w linii wodoru o długości 656.28nm i służący do obserwacji protuberancji słonecznych,
lornetka Nikon Action EX 12x50 z filtrami Baadera do obserwacji plam na Słońcu.
Tworzenie fraktali
Organizatorzy: dr Magdalena Skrzypiec, dr Anna Gąsior, dr Anna Bednarska, dr Anna Walczuk
Zajęcia warsztatowe przybliżyły kilka matematycznych ciekawostek. Uczestnicy poznali zbiory dwuwymiarowe i trójwymiarowe. A czy zbiór może mieć wymiar ułamkowy? Z pomocą linijki i ołówka wykonali kilka pierwszych etapów konstrukcji pewnych zbiorów, zwanych fraktalami i obliczymy dla nich wymiar Hausdorffa. Korzystając z zasobów internetowych nasycili oczy niezwykłymi obrazami zbiorów Julii i innych fraktali. W ybrali się też na wycieczkę w głąb zbioru Mandelbrota, by zaobserwować zadziwiającą samopowtarzalność tego zbioru. Pozna li liczne obiekty w przyrodzie, które mają naturę fraktalną i dowiedzieli się do czego wykorzystuje fraktale współczesna nauka i technika.
Wyrzuć sobie szóstkę z matmy
Organizatorzy: dr Magdalena Skrzypiec, dr Anna Gąsior, dr Anna Bednarska, dr Anna Walczuk
Celem zajęć warsztatowych była nauka poprzez zabawę przy pomocy kostek do gry.