Wizyta studyjna w projekcie "Wielokulturowość wyzwaniem dla systemu edukacji

W ramach projektu „Wielokulturowość wyzwaniem dla edukacji” czteroosobowy zespół pracowników Katedry Dydaktyki Instytutu Pedagogiki UMCS w Lublinie, w składzie: dr hab. Teresa Parczewska, prof UMCS, dr hab. Urszula Oszwa, prof UMCS, dr Justyna Sala-Suszyńska oraz dr Ewa Sosnowska-Bielicz, wziął udział w wizycie studyjnej w Laugarnesskóli w Reykjavik w Islandii.

Program trzydniowej wizyty obejmował zapoznanie z islandzkim systemem edukacji, podstawy programowej i sposobu jej realizacji na poziomie edukacji wczesnoszkolnej (klasy 1-4). Szczególnie interesujące dla pracowników Katedry Dydaktyki były praktyczne sposoby realizowania idei włączania w społeczność lokalną rodzin emigrantów, w tym poznanie zasad organizowania jej zarówno od strony programowo-wychowawczej, jak i administracyjno-prawnej.

Ze strony Islandzkiej w przebieg spotkań wprowadzających zaangażowani byli liczni pracownicy Laugarnesskóli, m.in.: dyrektor Sigríður Heiða Bragadóttir, wicedyrektor Björn Gunnlaugsson oraz nauczyciel uczący klasy z uczniami, dla których język islandzki nie jest pierwszym językiem. Ponadto miało miejsce spotkanie w Departamencie Oświaty z Panią Magdaleną Elísabet Andrésdóttir, polskojęzyczny mediatorem językowym i kulturowym, która przedstawiła specyfikę islandzkiego systemu edukacji ze szczególnym uwzględnieniem kierunku pracy z uczniami i rodzinami emigranckimi.  Przedstawicielki strony polskiej przedstawiły charakterystyki organizacji i programu studiów na kierunku pedagogika przedszkolna i wczesnoszkolna realizowanych w UMCS.

Oprócz wyżej wspomnianych aktywności uczestniczki wizyty miały możliwość wzięcia udziału w zajęciach realizowanych w ramach edukacji wczesnoszkolnej, uczestniczyły w rozmowach z nauczycielami, którzy w swojej praktyce nauczycielskiej pracują z uczniami z rodzin emigranckich, oraz spotkań z uczniami polskiego pochodzenia uczęszczającymi do Laugarnesskóli.

Rezultatami wizyty studyjnej są m.in. wstępne zarysowanie wspólnych planów badawczych oraz powstająca koncepcja wykorzystania doświadczeń związanych z wielokulturowością dla podniesienia, jakości kształcenia nauczycieli na kierunku pedagogika przedszkolna i wczesnoszkolna.

Projekt „Wielokulturowość wyzwaniem dla edukacji” korzysta z dofinansowania o wartości 6740 Euro otrzymanego od Islandii, Liechtensteinu i Norwegii w ramach Funduszy EOG. Celem projektu jest stworzenie warunków sprzyjających rozwojowi zawodowemu pracowników naukowych Zakładu Dydaktyki zatrudnionych w Instytucie Pedagogiki Uniwersytetu Marii Curie Skłodowskiej w Lublinie oraz nawiązanie długoterminowej współpracy pomiędzy Wydziałem Pedagogiki i Psychologii UMCS a Szkołą Laugarnesskóli w Reykjaviku w Islandii.

 

    Aktualności

    Data dodania
    20 czerwca 2022