JEDNOSTKA UMCS: Wydział Pedagogiki i Psychologii
INSTYTUCJA PRZYJMUJĄCA: Polska Szkoła we Fredrikstad
Polska Szkoła we Fredrikstad jest przeznaczona dla uczniów, którzy chcą podnosić swoją wiedzę i rozwijać umiejętności związane Polską i Polakami (uczyć się języka polskiego, WOS-u, przyrody, historii i geografii Polski). Lekcje odbywają się w soboty. Szkoła ma typową strukturę charakterystyczną dla polskich szkół podstawowych (od klasy zerowej do klasy VIII) i realizuje podstawę programową zatwierdzoną przez MEN. Wśród uczniów znajdują się dzieci ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, które nie są zdiagnozowane, gdyż Polacy mieszkający w Norwegii obawiają się diagnozy dzieci w kierunku zaburzeń, ponieważ jest to jedna z podstaw do odebrania im opieki i umieszczenia dzieci w instytucji opiekuńczej. Wybrano tę szkołę do projektu z uwagi na to, że w 2016 roku nawiązano z nią współpracę. Ponadto bardzo ważna jest odmienna kultura obu krajów, a szczególnie język i reakcja dorosłych na zachowanie dzieci. Dlatego tak istotna jest wymiana doświadczeń między pracownikami szkoły a uczestnikami projektu. Wymiernych korzyści oczekuje się zarówno dla współpracujących instytucji, jak i samych uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi w Polsce i Norwegii. Planuje się przeprowadzenie diagnozy wśród uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, a następnie porównanie uzyskanych wyników z tymi z Polski i Islandii, aby uchwycić pewne podobieństwa, różnice, prawidłowości we wsparciu tychże uczniów. W przypadku uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi ważny jest kontekst kulturowy i socjalny ich wychowania i nauczania. We wszystkich tych państwach propaguje się idee edukacji włączającej, ale realizuje się ją w inny sposób. Warto przeanalizować, które działania są najbardziej efektywne.
CELE WIZYTY
- podniesienie kompetencji kadry dydaktycznej kształcącej przyszłych nauczycieli poprzez wymianę doświadczeń między specjalistami z Polski i Norwegii w zakresie edukacji włączającej,
- rozszerzenie współpracy pomiędzy instytucjami w w/w obszarze.
- nabycie przez uczestników nowej wiedzy i rozwinięcie kompetencji zawodowych niezbędnych do pracy z uczniami ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, zwłaszcza te dotyczące pracy z rodziną, z dziećmi z ADHD, zaburzeniami emocjonalnymi i w zachowaniu, z dysleksją rozwojową.
- planowanie przeprowadzenia badań wśród uczniów ze SPE w Polsce i w Norwegii i porównanie ich z badaniami zrealizowanymi na Islandii w zakresie ich psychospołecznego i socjalnego funkcjonowania w edukacji włączającej. Współpraca będzie miała na celu wymianę doświadczeń między dwoma instytucjami,
- zwiększanie świadomości Polaków i Norwegów, a także Islandczyków na temat potrzeby propagowania idei edukacji włączającej dzięki upowszechnieniu materiałów przygotowanych z badań.
Projekt stanowi kontynuację współpracy nawiązanej między UMCS i Szkołą Polską. Odpowiada on na potrzeby zgłaszane przez instytucję zapraszającą i stanowi istotny krok w rozwoju pracowników UMCS.
Efektem projektu będzie zwiększenie poziomu kompetencji zawodowych wykładowców przygotowujących przyszłych nauczycieli do pracy. Uczestnicy projektu w miejscu pracy będą upowszechniali uzyskane wyniki badań dotyczące funkcjonowania uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnym w Norwegii oraz wiedzę zdobytą na temat diagnozy oraz pracy z nimi.
PLANOWANE DZIAŁANIA
W ramach projektu przewidziano następujące działania:
Wizyta studyjna z uwagi na mnogość działań oraz planowane przeprowadzenie badań została zaplanowana na 5 dni. Działania projektowe służą˛ realizacji celów długofalowych. Materiał z badań przeznaczony zostanie w przyszłości do publikacji w czasopismach naukowych oraz sformułowania propozycji zmian w kształceniu przyszłych nauczycieli pracujących z uczniami ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi.
REZULTATY
- podniesienie poziomu wiedzy uczestników na temat edukacji włączającej w Norwegii, w tym sposobów diagnozy i metod nauczania oraz wychowania, systemu wsparcia uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi,
- zapoznanie się uczestników ze strukturą organizacyjną i infrastrukturą placówki oraz sposobem zarządzania, co będą mogli wykorzystać w przygotowaniu propozycji zmian w programach kształcenia na studiach na kierunkach nauczycielskich na Wydziale Pedagogiki i Psychologii UMCS, co ważne jest w działaniach zmierzających do umiędzynarodowienia oraz podwyższania jakości kształcenia. Dzięki temu studenci i nauczyciele w Polsce będą bardziej kompetentni w zakresie udzielania pomocy uczniom z SPE,
- pracownicy szkoły polskiej w Fredrikstad wymienią się doświadczeniami i dobrymi praktykami z pracownikami UMCS i będą mogli zaimplementować pewne rozwiązania w nauczaniu uczniów z SPE w swoim kraju dzięki zaproponowanym zmianom w ich edukacji. Docelowo wsparcie uzyskają uczniowie ze specjalnymi potrzebami dzięki przeprowadzonej diagnozie, do której ich nauczyciele mogą dostosować odpowiednie metody pracy. Na podstawie uzyskanych wyników badań oraz podczas przeprowadzonych lekcji dzieci uzyskają wskazówki, w jaki sposób skutecznie uczyć się, a podczas zorganizowanego spotkania – ich rodzice, jak wspierać je w nauce i rozwoju,
- poziom wiedzy Polaków oraz nauczycieli w szkole w Norwegii wzrośnie na temat założeń edukacji włączającej dzięki upowszechnieniu materiałów przygotowanych po wizycie studyjnej a także wykładom, które uczestnicy projektu będą głosili na UMCS i innych uczelniach, a także spotkaniom z dyrektorami wybranych polskich szkół,
- w przyszłości planuje się zainicjowanie wspólnego projektu badawczego dotyczącego problemów edukacji włączającej w Polsce, Islandii i Norwegii.
Projekt „Edukacja włączająca bez granic – Polska-Norwegia” korzysta z dofinansowania o wartości 8600 Euro otrzymanego od Islandii, Liechtensteinu i Norwegii w ramach Funduszy EOG. Celem projektu jest podniesienie kompetencji kadry dydaktycznej kształcącej przyszłych nauczycieli poprzez wymianę doświadczeń między specjalistami z Polski i Norwegii w zakresie edukacji włączającej, a także rozszerzenie współpracy pomiędzy instytucjami w w/w obszarze.
Kwota przyznanego dofinansowania w 85% współfinansowana jest ze środków Mechanizmu Finansowego EOG 2014-2021 oraz w 15% z budżetu państwa.