"Wielokulturowość wyzwaniem dla systemu edukacji"

JEDNOSTKA UMCS: Wydział Pedagogiki i Psychologii

INSTYTUCJA PRZYJMUJĄCA: Laugarnesskóli w Reykjaviku

Laugarnesskóli jest szkołą okręgową w Reykjaviku, jest jedną z najstarszych szkół w Reykjaviku, rozpoczęła pracę 19 października 1935r. Laugarnesskóli należy do School of Education, a program nauczania oparty jest na polityce i wizji miasta. Od momentu rozpoczęcia pracy różne tradycje stały się częścią pracy szkolnej, a wiele z nich tworzy wyjątkową pozycję wśród szkoły podstawowej w Reykjavíku. Należą do nich szkolna kolekcja dzieł sztuki i przyrody, tradycje śpiewu i aktorstwa. Polityka szkoły polega na utrzymywaniu i rozwijaniu ugruntowanych tradycji, kierując się faktem, że uczniowie szkoły są dojrzali do uczestnictwa w nich. Jest to publiczna szkoła podstawowa do której uczęszczają uczniowie w klasach 1-6. Obecnie w szkole kształci się 570 uczniów, jednocześnie do placówki uczęszcza znaczącą grupa dzieci, których językiem ojczystym nie jest język islandzki – w szkole uczniowie mówią w 38 językach. Szkoła koncentruje się na zindywidualizowanym uczeniu się i współpracy z uczniami, edukacji włączającej, dobrym samopoczuciu uczniów, niezależności szkolnej i dobrej współpracy z sąsiednią społecznością. W Laugarnesskóli pracują nauczyciele, trenerzy rozwoju i inni pracownicy, którzy wykonują różne zadania związane z administracją szkoły. Szkoła zatrudnia również dyrektora finansowego, opiekuna, kierowników działów, dyrektora i zastępcę dyrektora. Asystent dyrektora jest zastępcą dyrektora. Zgodnie z prawem Rada Rodziców pracuje w szkole i jest częścią jej systemu administracyjnego. To placówka realizująca programy uwzgledniające wielokulturowość i nastawiona na pomoc wynikającą z barier edukacyjnych napotykanych przez grupy mniejszościowe oraz na edukację rodzin w celu aktywnego włączania ich w lokalną społeczność islandzką.

CELE WIZYTY

Celem projektu jest:
- stworzenie warunków sprzyjających rozwojowi zawodowemu pracowników naukowych Zakładu Dydaktyki, zatrudnionych w Instytucie Pedagogiki Uniwersytetu Marii Curie Skłodowskiej w Lublinie,
- zapoznanie się z obowiązującym w Islandii modelem kształcenia, szczególnie na poziomie edukacji początkowej, stanowiącej podstawę dla dalszego rozwoju edukacyjnego,
- rozwój wiedzy i umiejętności uczestników, otwarcie na dalszą współpracę, zbudowanie więzów naukowych między uczonymi,
- realizacja wizyty wpisuje się w zapotrzebowanie Zakładu Dydaktyki UMCS w Lublinie, którego pracownicy uczestniczyć będą w projekcie w związku z dynamicznymi zmianami w modelach i programie kształcenia nauczycieli edukacji przedszkolnej i wczesnoszkolnej. Istotne zatem jest tworzenie studentom możliwości uzyskiwania wykształcenia, umożliwiającego znalezienie zatrudnienia poza granicami Polski,
- przeprowadzenie studium przypadku placówki edukacyjnej działającej w oparciu o zasady otwartości i przygotowanej do pracy z dziećmi, dla których obowiązujący język nie jest ojczystym,
- zapoznanie się z islandzkimi rozwiązaniami wdrażania wielokulturowości w obrębie edukacji dziecka w wieku szkolnym,
- nawiązanie długoterminowej współpracy między stroną wnioskodawcy (Wydział Pedagogiki i Psychologii UMCS) a Szkołą Laugarnesskóli w Reykjaviku,
- planowanie uruchomienie systemu eksperckich, dwustronnych konsultacji oraz opracowanie programu wyjazdów studyjnych dla studentów kierunku: Pedagogika Przedszkolna i Wczesnoszkolna, jak również opracowanie metodycznych materiałów, służących poznawaniu kultury Polski przez kadrę pedagogiczną.

PLANOWANE DZIAŁANIA

- spotkanie z kadrą pedagogiczna Laugarnesskóli, podjęcie wstępnych rozmów dotyczących systemu edukacyjnego programów kształcenia oraz praktycznego aspektu ich realizacji,
- zapoznanie z modelem kształcenia nauczycieli edukacji małego dziecka, wymagań, zadań i obowiązków względem niego,
- prezentacja Polski, jej historii, kultury i panujących zwyczajów jak również systemu edukacyjnego, programów kształcenia,
- obserwacja zajęć edukacyjnych w poszczególnych klasach (1,2,3,4). Refleksje i dyskusje metodyczne,
- rozmowy z nauczycielami na temat ich doświadczeń, wyzwań, sukcesów w pracy,
- kontakt z dziećmi w celu poznania ich doświadczeń w szkole.

REZULTATY PROJEKTU

- uczestnicy projektu pozyskają informacje odnośnie systemu kształcenia nauczycieli i możliwości zatrudnienia dla absolwentów kierunków nauczycielskich UMCS,
- zdobyte informacje posłużą do wprowadzenia w programie kształcenia nauczycieli edukacji przedszkolnej i wczesnoszkolnej zajęć związanych z przygotowaniem nauczycieli do pracy poza granicami kraju,
- Wydział Pedagogiki i Psychologii UMCS pozyska Instytucję przygotowaną na kolejne wizyty studyjne skierowane do studentów, którzy poszerzą swoją wiedzę, kompetencje i zyskają nowe możliwości zatrudnienia,
- Instytucja Przyjmująca pozyska potencjalnych nauczycieli oraz wiedzę o kulturze i zwyczajach, panujących w Polsce, co pozwoli na lepsze przygotowanie się do pracy z polskimi uczniami,
- planowane jest przeprowadzenie rozmów i ankiet wśród społeczności polskiej zamieszkałej w Reykjaviku, a których dzieci uczęszczają do przyjmującej placówki oświatowej. Efektem tych działań będzie publikacja poświęcona sytuacji edukacyjnej polskich obywateli w Islandii,
- nawiązanie długoterminowej współpracy między Wydziałem Pedagogiki i Psychologii UMCS, a Szkołą Laugarnesskóli w Reykjaviku,
- planowanie uruchomienia systemu eksperckich, dwustronnych konsultacji oraz opracowanie programu wyjazdów studyjnych dla studentów kierunku: Pedagogika Przedszkolna i Wczesnoszkolna,
- opracowanie metodycznych materiałów, służących poznawaniu kultury Polski przez kadrę pedagogiczną Laugarnesskóli w Reykjaviku, a także materiałów służących poznawaniu kultury Islandzkiej dla studentów UMCS.

Projekt „Wielokulturowość wyzwaniem dla edukacji” korzysta z dofinansowania o wartości 6740 Euro otrzymanego od Islandii, Liechtensteinu i Norwegii w ramach Funduszy EOG. Celem projektu jest stworzenie warunków sprzyjających rozwojowi zawodowemu pracowników naukowych Zakładu Dydaktyki zatrudnionych w Instytucie Pedagogiki Uniwersytetu Marii Curie Skłodowskiej w Lublinie oraz nawiązanie długoterminowej współpracy pomiędzy Wydziałem Pedagogiki i Psychologii UMCS a Szkołą Laugarnesskóli w Reykjaviku w Islandii.

Kwota przyznanego dofinansowania w 85% współfinansowana jest ze środków Mechanizmu Finansowego EOG 2014-2021 oraz w 15% z budżetu państwa.