Szczegółowe warunki, tryb przeprowadzania państwowych egzaminów certyfikatowych z języka polskiego jako obcego oraz wydawania stosownych certyfikatów, a także standardy wymagań dla poszczególnych poziomów zaawansowania językowego określa Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 26 lutego 2016 r. (Dziennik Ustaw z dnia 30 marca 2016 r., poz. 405). Zgodnie z ww. rozporządzeniem struktura egzaminu przedstawia się następująco:
CJKP UMCS posiada uprawnienia do przeprowadzania egzaminów certyfikatowych z języka polskiego jako obcego w grupie dostosowanej do potrzeb osób dorosłych (na poziomach: A1, A2, B1, B2, C1, C2).
Egzamin pisemny dla poszczególnych poziomów trwa odpowiednio:
|
A1 |
A2 |
B1 |
B2, C1 |
C2 |
rozumienie ze słuchu |
20 min |
25 min |
25 min
|
30 min |
30 min |
rozumienie tekstów pisanych |
30 min |
45 min |
45 min
|
60 min |
90 min |
poprawność gramatyczna |
-------- |
--------- |
45 min
|
60 min
|
60 min |
umiejętność pisania |
40 min |
45 min |
75 min
|
90 min |
90 min |
RAZEM |
90 min |
115 min |
190 min |
240 min |
270 min |
Po każdej części egzaminu pisemnego przewidziana jest około 10-15-minutowa przerwa.
Rozumienie ze słuchu
W tej części egzaminu zdający rozwiązują 4 – 5 ćwiczeń. Zdający wysłuchują nagrań jeden raz lub dwa razy. Podczas słuchania rozwiązują zadania: zaznaczają prawidłowe odpowiedzi lub uzupełniają luki w tekście albo odpowiadają na pytania. Zadania testują stopień zrozumienia słuchanego tekstu. Rola egzaminatora polega tylko na włączeniu płyty lub kasety na początku testu i jej wyłączeniu po zakończeniu nagrania. Podczas testu egzaminator nie udziela żadnych wskazówek, gdyż wszystkie niezbędne informacje wyjaśniające przebieg egzaminu i zasady postępowania znajdują się w nagraniu.
Rozumienie tekstów pisanych
W tej części egzaminu zdający powinni rozwiązać 4 – 5 ćwiczeń (6 na poziomie A2). Zadanie polega na uważnej lekturze tekstów (teksty jednozdaniowe, akapity, dłuższe teksty) i zaznaczeniu bądź udzieleniu właściwej odpowiedzi na pytania dotyczące każdego z nich. Zadania sprawdzają ogólne, selektywne i szczegółowe zrozumienie tekstów.
Poprawność gramatyczna
W tej części zdający wykonują na poziomach B1 – C2 8-10 zadań. Rozwiązanie zadań polega na rozpoznaniu i zaznaczeniu prawidłowej formy (zadanie wyboru) bądź utworzeniu i wpisaniu poprawnej formy gramatycznej. Celem tej części testu jest sprawdzenie umiejętności praktycznego użycia poprawnych form gramatycznych.
Wypowiedź pisemna
Zadaniem zdających jest wybranie jednego z dwóch lub trzech zestawów zadań (w zależności od poziomu) i napisanie tekstów zgodnie z poleceniami. Tematy nie wymagają wiedzy specjalistycznej. Celem tej części egzaminu jest sprawdzenie umiejętności formułowania wypowiedzi pisemnej.
Egzamin ustny odbywa się następnego dnia lub – w uzasadnionych przypadkach – pierwszego dnia po przerwie obiadowej pod warunkiem uzyskania zgody przewodniczącego komisji egzaminacyjnej.
Czas trwania egzaminu ustnego na poszczególnych poziomach wynosi odpowiednio:
|
A1, A2 |
B1, B2 |
C1 |
C2 |
mówienie |
10 min + przygotowanie |
15 min + przygotowanie
|
20 min + przygotowanie
|
30 min + przygotowanie
|
Egzamin ustny
W tej części egzaminu zadaniem zdającego jest sformułowanie wypowiedzi ustnej w oparciu o różnorodne materiały – tekstowe i ikonograficzne. Zdający losują jeden z trzech zestawów, z których każdy składa się z dwóch lub trzech zadań.
CJKP UMCS posiada uprawnienia do przeprowadzania egzaminów certyfikatowych z języka polskiego jako obcego w grupie dostosowanej do potrzeb dzieci i młodzieży (na poziomach: A1, A2, B1, B2).
Egzamin na poziomie B1 dostosowany do potrzeb dzieci i młodzieży sprawdza biegłość w posługiwaniu się językiem polskim w odniesieniu do uniwersalnych wskaźników umiejętności, przyjętych dla poziomu B1 w Europejskim systemie opisu kształcenia językowego: uczenie się, nauczanie, ocenianie (Warszawa 2003).
Egzamin adresowany do młodszych kandydatów różni się od egzaminu dla dorosłych tematyką tekstów oraz typem zadań i instrukcji, które zostały dostosowane do potrzeb i możliwości rozwojowych uczniów w wieku szkolnym. Inna jest także liczba zadań tworzących niektóre moduły egzaminu oraz czas przeznaczony na ich rozwiązanie. Ponadto, w przypadku egzaminu dla dorosłych biegłość w zakresie rozumienia tekstów pisanych oraz poprawności gramatycznej jest sprawdzana w obrębie dwóch oddzielnych modułów. Natomiast test dostosowany do potrzeb dzieci i młodzieży sprawdza te kompetencje w obrębie jednego, zintegrowanego modułu.
Warunkiem zdania egzaminu w grupie dostosowanej do potrzeb dzieci i młodzieży jest uzyskanie co najmniej 50% punktów z części pisemnej i 50% punktów z części ustnej egzaminu. Natomiast warunkiem zdania egzaminu dla osób dorosłych jest uzyskanie co najmniej 50% punktów z każdego modułu części pisemnej egzaminu oraz ustnej egzaminu (zob. Rozporządzenie MNiSW w sprawie egzaminów z języka polskiego jako obcego z dn. 26 lutego 2016 r.).
STRUKTURA EGZAMINU NA POZIOMIE B1 W GRUPIE DOSTOSOWANEJ DO POTRZEB DZIECI I MŁODZIEŻY
(w wieku 14-17 lat)
CZĘŚĆ PISEMNA (3 MODUŁY) |
CZAS TRWANIA |
LICZBA ZADAŃ |
LICZBA PUNKTÓW |
ROZUMIENIE ZE SŁUCHU |
30 min. |
5 |
30 |
ROZUMIENIE TEKSTÓW PISANYCH Z ROZPOZNAWANIEM STRUKTUR GRAMATYCZNYCH |
60 min. |
7 |
40 |
PISANIE |
60 min. |
2 |
30 |
RAZEM: |
150 min. |
14 |
100 |
CZĘŚĆ USTNA (1 MODUŁ) |
CZAS TRWANIA |
LICZBA ZADAŃ |
LICZBA PUNKTÓW |
MÓWIENIE |
15 min. |
2 |
40 |