Ta strona używa cookies
Ze względu na ustawienia Twojej przeglądarki oraz celem usprawnienia funkcjonowania witryny umcs.pl zostały zainstalowane pliki cookies. Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na ich używanie. Możesz to zmienić w ustawieniach swojej przeglądarki.
„Ruch, który uczy. EDUballe i mini-EDUballe w edukacji i terapii dzieci” – pod takim tytułem odbyło się seminarium naukowo-szkoleniowe zorganizowane 22 listopada przez Instytut Pedagogiki UMCS, Centrum Kultury Fizycznej UMCS, Akademię Wychowania Fizycznego im. Polskich Olimpijczyków we Wrocławiu oraz Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu.
Wydarzenie przebiegało w dwóch kompatybilnych etapach. Pierwszy z nich, naukowy, obejmował sesję dyskusyjną nad wspólnie realizowanymi projektami badawczymi. Naukowcy z Akademii Wychowania Fizycznego pod kierownictwem rektora prof. Andrzeja Rokity, Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza oraz Instytutu Pedagogiki UMCS koncentrowali się na eksperymentalnym podejściu w ustalaniu roli Eduball w poznawczym funkcjonowaniu dzieci w wieku wczesnoszkolnym oraz osób z autyzmem.
Ważnym elementem spotkania była debata naukowa w Laboratorium Badań nad Nuroedukacją, w którym będą realizowane zaprojektowane badania. Ta część seminarium zakończyła się wykładem poprowadzonym przez prof. Andrzeja Rokitę (AWF Wrocław) i prof. Michała Klichowskiego (UAM Poznań) na temat dotychczasowych wyników badań z zastosowaniem EduBALL oraz mini-Eduball. Wykład cieszył się dużym zainteresowaniem pracowników Instytutu, nauczycieli edukacji wczesnoszkolnej i przedszkolnej, wychowania fizycznego, nauczycieli szkół i placówek pracujących z uczniami o specjalnych potrzebach edukacyjnych, a także studentów.
Drugi etap seminarium, już typowo szkoleniowy, odbywał się w hali sportowej Centrum Kultury Fizycznej UMCS. Przeprowadzono zajęcia praktyczne z udziałem piłek edukacyjnych. Spotkanie prowadził lider zespołu EDUballa, współtwórca piłek edukacyjnych EDUball i mini-EDUball, prof. Andrzej Rokita wraz z zespołem. Warsztat pokazujący praktyczne zastosowanie tych nowatorskich piłek edukacyjnych zakończono dyskusją nad możliwościami ich zastosowania w edukacji, terapii i rehabilitacji osób w różnych etapach rozwojowych i ze zróżnicowaną kondycją psychofizyczną.
Zgodnie z przyjętymi założeniami, EDUball stanowią innowacyjną pomoc dydaktyczną, składającą się ze stu piłek w pięciu kolorach, na których umieszczono cyfry i litery oraz znaki matematyczne, których wykorzystanie wspomaga rozwój motoryczno-intelektualny dzieci w wieku 5-10 lat (czyli w istotnym okresie rozwoju młodego człowieka, tzw. złotym wieku motoryczności). Zajęcia ruchowe z EDUballami stwarzają warunki do harmonijnego rozwoju człowieka we wszystkich obszarach: fizycznym, intelektualnym, a dzięki formie działania zespołowego przebiegającego w atmosferze pozytywnej zabawy, także emocjonalnym i społecznym.
Treść: dr Urszula Lewartowicz
Fot. Bartosz Proll