Zadanie skierowane jest do 56 studentów z Wydziału Pedagogiki i Psychologii.
Uczestnikami zajęć będą studenci z kierunku studiów:
1) Animacja kultury – 14 osób – studenci studiów stacjonarnych I stopnia:
- w module I studenci wezmą udział podczas II semestru studiów w roku akademickim 2020/2021
- w module II studenci wezmą udział podczas IV semestru studiów w roku akademickim 2021/2022
Moduł I
Przedmiot I
Uniwersalne projektowanie – od założeń do praktyki w wymiarze 15 godz. dydaktycznych, w tym:
- warsztaty – 9 godz. dydaktycznych
- zajęcia terenowe – 6 godz. dydaktycznych
Ramowy program zajęć
Celem zajęć jest zapoznanie studentów z zasadami uniwersalnego projektowania oraz różnorodnymi strategiami ich implementowania. Warsztaty służą ponadto uświadomieniu sobie związków między ideą uniwersalnego projektowania a inkluzją społeczną.
Zakres tematyczny
- Zasady uniwersalnego projektowania
- Projektowanie uniwersalne w architekturze, medycynie, inżynierii, informatyce studia przypadków
- Universal Design for Learning (UDL) zasady i dobre praktyki
- Specjalne czy różnorodne potrzeby edukacyjne? dyskusja z udziałem zaproszonych gości (osób z niepełnosprawnościami, które wykonują zadania zawodowe związane z edukacją w ramach III sektora. Ich zadaniem będzie ocena pomysłów studentów i jej omówienie. )
- Idea inkluzji społecznej, włączenie w edukacji
- Projektowanie uniwersalne w psychologii możliwości, bariery, wyzwania
- Projektowanie uniwersalne pragmatyka życiowa (zajęcia w terenie 6 godz.)
- Celem współpracy z instytucjami zajmującymi się osobami wykluczonymi jest pokazanie w praktyce studentom rozwiązań mających na celu optymalne dostosowania metod, sprzętu i przestrzeni do potrzeb osób z różnymi niepełnosprawnościami.
Przedmiot II
Savoir vivre bez barier w wymiarze 15 godz. dydaktycznych
Ramowy program zajęć
Celem przedmiotu jest nabywanie przez studenta kompetencji projektowania uniwersalnego procesu edukacji, w tym zajęć edukacyjnych dla grupy uczniów; chodzi o zwiększenia wiedzy pod kątem różnych rodzajów niepełnosprawności.
Zakres tematyczny
- Poznanie rodzajów potrzeb, wynikających m.in. z niepełnosprawności (wzroku, słuchu, narządu ruchu, intelektualna i spektrum autyzmu) czy wieku
- Zasady projektowania uniwersalnego uwzględniające potrzeby i niezbędne wsparcie każdego z uczestników procesu edukacji, w tym uczniów z niepełnosprawnością (wzroku, słuchu, narządu ruchu, intelektualna i spektrum autyzmu)
- Savoir vivre w kontaktach z osobami z niepełnosprawnościami
- Projektowanie uniwersalne w zakresie metod komunikacji alternatywnej i wspomagającej a zapewnienie różnorodnych środków przekazu informacji
- Doradztwo osobie z niepełnosprawnością i jej rodzinie w wyborze instrumentów umożliwiających integrację społeczną
- Formy różnorodnej ekspresji uczniów z niepełnosprawnością
- Symulacja różnych sytuacji funkcjonowania osób niepełnosprawnych i osób starszych
- Panel dyskusyjny w ramach spotkania z zaproszonym gościem (np. osoba z niepełnosprawnością ruchową, na co dzień poruszająca się na wózku inwalidzkim)
Termin realizacji zajęć: II semestr studiów I stopnia
Prowadzący zajęcia: kadra akademicka Wydz. PiP
Miejsce realizacji zajęć: Wydział Pedagogiki i Psychologii
Moduł II
Przedmiot III
Projektowanie superrewizji w pracy animatora kultury z osobami wykluczonymi społecznie w wymiarze 15 godz. dydaktycznych
Ramowy program zajęć
Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z wiedzą na temat superwizji w pracy z osobami wykluczonymi społecznie oraz rozwinięcie ich umiejętności analizy sytuacji problemowej na podstawie posiadanych kompetencji superwizyjnych. Jednocześnie poznają praktyczne zastosowanie zasad projektowania uniwersalnego w projektowaniu superwizji w ramach pracy kulturalnej z osobami wykluczonymi.
Zakres tematyczny
- Superwizja i jej projektowanie w działalności artystycznej
- Zalety i wady superwizji w pracy z osobami wykluczonymi społecznie
- Efektywność superwizji a predyspozycje osobowościowe superwizora
- Projektowanie uniwersalne w superwizji pozwalające na lepsze rozumienie diagnozy, ustaleń kontraktowych, procesu artystycznego z osobami wykluczonymi
- Analiza problemów w superwizji - różnorodne modele
Przedmiot IV
Projektowanie uniwersalne projektów edukacyjnych dotyczących przełamywania barier w funkcjonowaniu osób wykluczonych w wymiarze 15 godz. dydaktycznych, w tym:
- warsztaty
- prezentacja projektu edukacyjnego w grupach
Ramowy program zajęć
Celem zajęć jest wyposażenie studentów w umiejętności pracy metodą projektu edukacyjnego dotyczącego osób wykluczonych. W ramach prowadzonego studium projektowego studenci będą mieć możliwość łączenia działań praktycznych z samodzielnym zdobywanymi wiadomościami na temat osób wykluczonych. Opracują konkretne działania edukacyjne przeciwdziałające wykluczaniu oraz dokonają opisu prowadzonego projektu.
Zakres tematyczny
- Metody projektu edukacyjnego w zakresie projektowania uniwersalne skierowanego do osób wykluczonych
- Rodzaje projektów
- Etapy pracy metodą projektów
- Przygotowanie projektu planowanie i procedura pracy
- Wybór celów i tematu w aspekcie przełamywania barier w funkcjonowaniu osób wykluczonych
- Zapoznanie z instrukcją opisu projektu
- Realizacja projektu przez studentów
- Opracowanie scenariuszy zajęć
- Prezentacja projektów w opisie i działaniu
- Ocena i samoocena
- Omówienie podstawowych zagadnień dotyczących wykluczenia społecznego z uwzględnieniem m.in. osób starszych i odmiennych kulturowo.
Termin realizacji zajęć: IV semestr studiów I stopnia
Prowadzący zajęcia: kadra akademicka Wydz. PiP
Miejsce realizacji zajęć: Wydział Pedagogiki i Psychologii
2) Pedagogika – 14 osób – studenci studiów stacjonarnych I stopnia:
- w module I studenci wezmą udział podczas II semestru studiów w roku akademickim 2020/2021
- w module II studenci wezmą udział podczas IV semestru studiów w roku akademickim 2021/2022
Moduł I
Przedmiot I
Uniwersalne projektowanie – od założeń do praktyki w wymiarze 15 godz. dydaktycznych, w tym:
- warsztaty – 9 godz. dydaktycznych
- zajęcia terenowe – 6 godz. dydaktycznych
Ramowy program zajęć
Celem zajęć jest zapoznanie studentów z zasadami uniwersalnego projektowania oraz różnorodnymi strategiami ich implementowania. Warsztaty służą ponadto uświadomieniu sobie związków między ideą uniwersalnego projektowania a inkluzją społeczną.
Zakres tematyczny
- Zasady uniwersalnego projektowania
- Projektowanie uniwersalne w architekturze, medycynie, inżynierii, informatyce studia przypadków
- Universal Design for Learning (UDL) zasady i dobre praktyki
- Specjalne czy różnorodne potrzeby edukacyjne? dyskusja z udziałem zaproszonych gości (osób z niepełnosprawnościami, które wykonują zadania zawodowe związane z edukacją w ramach III sektora. Ich zadaniem będzie ocena pomysłów studentów i jej omówienie. )
- Idea inkluzji społecznej, włączenie w edukacji
- Projektowanie uniwersalne w psychologii możliwości, bariery, wyzwania
- Projektowanie uniwersalne pragmatyka życiowa (zajęcia w terenie 6 godz.)
- Celem współpracy z instytucjami zajmującymi się osobami wykluczonymi jest pokazanie w praktyce studentom rozwiązań mających na celu optymalne dostosowania metod, sprzętu i przestrzeni do potrzeb osób z różnymi niepełnosprawnościami.
Przedmiot II
Savoir vivre bez barier w wymiarze 15 godz. dydaktycznych
Ramowy program zajęć
Celem przedmiotu jest nabywanie przez studenta kompetencji projektowania uniwersalnego procesu edukacji, w tym zajęć edukacyjnych dla grupy uczniów; chodzi o zwiększenia wiedzy pod kątem różnych rodzajów niepełnosprawności.
Zakres tematyczny
- Poznanie rodzajów potrzeb, wynikających m.in. z niepełnosprawności (wzroku, słuchu, narządu ruchu, intelektualna i spektrum autyzmu) czy wieku
- Zasady projektowania uniwersalnego uwzględniające potrzeby i niezbędne wsparcie każdego z uczestników procesu edukacji, w tym uczniów z niepełnosprawnością (wzroku, słuchu, narządu ruchu, intelektualna i spektrum autyzmu)
- Savoir vivre w kontaktach z osobami z niepełnosprawnościami
- Projektowanie uniwersalne w zakresie metod komunikacji alternatywnej i wspomagającej a zapewnienie różnorodnych środków przekazu informacji
- Doradztwo osobie z niepełnosprawnością i jej rodzinie w wyborze instrumentów umożliwiających integrację społeczną
- Formy różnorodnej ekspresji uczniów z niepełnosprawnością
- Symulacja różnych sytuacji funkcjonowania osób niepełnosprawnych i osób starszych
- Panel dyskusyjny w ramach spotkania z zaproszonym gościem (np. osoba z niepełnosprawnością ruchową, na co dzień poruszająca się na wózku inwalidzkim)
Termin realizacji zajęć: II semestr studiów I stopnia
Prowadzący zajęcia: kadra akademicka Wydz. PiP
Miejsce realizacji zajęć: Wydział Pedagogiki i Psychologii
Moduł II
Przedmiot III
Projektowanie uniwersalne w przeciwdziałaniu poczuciu wykluczenia w wymiarze 15 godz. dydaktycznych
Ramowy program zajęć
Cele zajęć
- wyposażenie studentów w wiedzę na temat psychologicznych i pedagogicznych uzasadnień wykorzystywania oceniania kształtującego w przeciwdziałaniu powstawania zjawisk: stygmatyzacji w relacjach społecznych oraz poczucia wykluczenia ocenianych
- kształtowanie umiejętności świadomego zbierania danych w procesie oceniania, formułowania ocen i komunikowania informacji zwrotnej w odniesieniu do różnych podmiotów
Zakres tematów
- Ocenianie istota, proces formowania, tendencyjność i błędy w procesie oceniania oraz psychologiczne i pedagogiczne zasady dobrego oceniania
- Ocenianie kształtujące teorie: Reflected Best Self i samospełniającego się proroctwa jako uzasadnienie koncepcji oceniania kształtującego
- Projektowanie zasad formułowania wspierającej informacji zwrotnej z wykorzystaniem danych kontekstowych
- Warunki skutecznego komunikowania ocen
- Projektowanie działań kontrolno-oceniających przeciwdziałający stygmatyzacja
- Symulacja komunikowania ocen wspierających osoby z poczuciem wykluczenia
Termin realizacji zajęć: IV semestr studiów I stopnia
Prowadzący zajęcia: kadra akademicka Wydz. PiP
Miejsce realizacji zajęć: Wydział Pedagogiki i Psychologii
3) Praca socjalna – 14 osób – studenci studiów stacjonarnych I stopnia:
- w module I studenci wezmą udział podczas II semestru studiów w roku akademickim 2020/2021
- w module II studenci wezmą udział podczas IV semestru studiów w roku akademickim 2021/2022
Moduł I
Przedmiot I
Uniwersalne projektowanie – od założeń do praktyki w wymiarze 15 godz. dydaktycznych, w tym:
- warsztaty – 9 godz. dydaktycznych
- zajęcia terenowe – 6 godz. dydaktycznych
Ramowy program zajęć
Celem zajęć jest zapoznanie studentów z zasadami uniwersalnego projektowania oraz różnorodnymi strategiami ich implementowania. Warsztaty służą ponadto uświadomieniu sobie związków między ideą uniwersalnego projektowania a inkluzją społeczną.
Zakres tematyczny
- Zasady uniwersalnego projektowania
- Projektowanie uniwersalne w architekturze, medycynie, inżynierii, informatyce studia przypadków
- Universal Design for Learning (UDL) zasady i dobre praktyki
- Specjalne czy różnorodne potrzeby edukacyjne? dyskusja z udziałem zaproszonych gości (osób z niepełnosprawnościami, które wykonują zadania zawodowe związane z edukacją w ramach III sektora. Ich zadaniem będzie ocena pomysłów studentów i jej omówienie. )
- Idea inkluzji społecznej, włączenie w edukacji
- Projektowanie uniwersalne w psychologii możliwości, bariery, wyzwania
- Projektowanie uniwersalne pragmatyka życiowa (zajęcia w terenie 6 godz.)
- Celem współpracy z instytucjami zajmującymi się osobami wykluczonymi jest pokazanie w praktyce studentom rozwiązań mających na celu optymalne dostosowania metod, sprzętu i przestrzeni do potrzeb osób z różnymi niepełnosprawnościami.
Przedmiot II
Savoir vivre bez barier w wymiarze 15 godz. dydaktycznych
Ramowy program zajęć
Celem przedmiotu jest nabywanie przez studenta kompetencji projektowania uniwersalnego procesu edukacji, w tym zajęć edukacyjnych dla grupy uczniów; chodzi o zwiększenia wiedzy pod kątem różnych rodzajów niepełnosprawności.
Zakres tematyczny
- Poznanie rodzajów potrzeb, wynikających m.in. z niepełnosprawności (wzroku, słuchu, narządu ruchu, intelektualna i spektrum autyzmu) czy wieku
- Zasady projektowania uniwersalnego uwzględniające potrzeby i niezbędne wsparcie każdego z uczestników procesu edukacji, w tym uczniów z niepełnosprawnością (wzroku, słuchu, narządu ruchu, intelektualna i spektrum autyzmu)
- Savoir vivre w kontaktach z osobami z niepełnosprawnościami
- Projektowanie uniwersalne w zakresie metod komunikacji alternatywnej i wspomagającej a zapewnienie różnorodnych środków przekazu informacji
- Doradztwo osobie z niepełnosprawnością i jej rodzinie w wyborze instrumentów umożliwiających integrację społeczną
- Formy różnorodnej ekspresji uczniów z niepełnosprawnością
- Symulacja różnych sytuacji funkcjonowania osób niepełnosprawnych i osób starszych
- Panel dyskusyjny w ramach spotkania z zaproszonym gościem (np. osoba z niepełnosprawnością ruchową, na co dzień poruszająca się na wózku inwalidzkim)
Termin realizacji zajęć: II semestr studiów I stopnia
Prowadzący zajęcia: kadra akademicka Wydz. PiP
Miejsce realizacji zajęć: Wydział Pedagogiki i Psychologii
Moduł II
Przedmiot III
Projektowanie uniwersalne w pracy socjalnej z rodziną w wymiarze 15 godz. dydaktycznych
Ramowy program zajęć
Celem zajęć z zakresu projektowania w zakresie innowacyjnych metod pracy socjalnej z rodziną jest wyposażenie studentów w wiedzę na temat m.in. metod pracy z rodziną: dialog motywujący, podejście skoncentrowane na rozwiązaniach, konferencja grupy rodzinnej, projekt socjalny. Wpisuje się one w model systemowej pracy z rodziną doświadczającą różnego rodzaju problemów społecznych/zagrożoną wykluczeniem społecznym. Jednocześnie pozwoli nauczyć studenta w jaki sposób ma przygotować do pracy z rodziną zagrożoną wykluczeniem usługi i produkty (usługi edukacyjne, pomoce dydaktyczne, programy rehabilitacyjne, zajęcia terapeutyczne itp.). Podczas zajęć projektowania uniwersalnego w obszarze edukacji innowacyjnych metod pracy socjalnej z rodziną nauczy się savoir vivre w stosunku do różnych osób wykluczonych, żeby nie stygmatyzować i dodatkowo nie wykluczać społecznie. Bazuje na podejściu empowermentu. Studenci nabędą także umiejętności stosowania w/w metod w praktyce poprzez praktyczną prace w grupach, tworzenia projektów socjalnych.
Zakres tematyczny
- Praca socjalna z rodziną- podejście funkcjonalne i systemowe
- Dialog motywujący w pracy socjalnej z rodziną
- Projektowanie uniwersalne pracy z rodziną z wykorzystaniem podejścia skoncentrowanego na rozwiązaniach
- Projektowanie uniwersalne konferencji grupy rodzinnej dotkniętej wykluczeniem
- Projektowanie uniwersalne prawidłowych sposobu kontaktów w rodzinie z osobami ze specjalnymi potrzebami, w tym starszymi
- Projektowanie uniwersalne projektów socjalnych jako sposobów twórczego rozwiązywania problemów społecznych w rodzinie
Przedmiot IV
Projektowanie działań edukacyjnych i włączających w obszarze edukacji globalnej w wymiarze 15 godz. dydaktycznych
Ramowy program zajęć
Celem przedmiotu jest wyposażenie studentów w wiedzę na temat roli, zadań i metod edukacji globalnej, ze szczególnym uwzględnieniem dyskryminacji osób ze względu na wiek i niepełnosprawność oraz umiejętności konstruowania programów edukacyjnych służących kształtowaniu kompetencji obywatelskich.
Uczestnicy będą mogli w czasie zajęć zrozumieć zagadnienia globalnego obywatelstwa we współzależnym świecie, w szczególności postaw wobec osób wykluczonych i dyskryminowanych. Rozwiną swoje umiejętności rozpoznawania problemów globalnych współzależności, wykorzystania metod i form pracy edukacji globalnej do projektowania działań edukacyjnych i włączających defaworyzowane grupy społeczne.
Zakres tematyczny
- Edukacja globalna i na rzecz zrównoważonego rozwoju
- Projektowanie uniwersalne w kontekście celów Zrównoważonego Rozwoju ONZ (CZR) w zapobieganiu i niwelowaniu dyskryminacji i wykluczeniu
- Opracowywanie analiz zasobów i potencjału grup wykluczonych i dyskryminowanych
- Projektowanie metod i form rozwijania kompetencji obywatelskich w perspektywie lokalnej i globalnej
- Konstruowanie projektów uniwersalnych wobec osób wykluczonych i dyskryminowanych w aspekcie edukacji globalnej i dla zrównoważonego rozwoju
Termin realizacji zajęć: IV semestr studiów I stopnia
Prowadzący zajęcia: kadra akademicka Wydz. PiP
Miejsce realizacji zajęć: Wydział Pedagogiki i Psychologii
4) Psychologia – 14 osób – studenci studiów jednolitych magisterskich:
- w module I studenci wezmą udział podczas VI semestru studiów w roku akademickim 2020/2021
- w module II studenci wezmą udział podczas VII semestru studiów w roku akademickim 2021/2022
- w module III studenci wezmą udział podczas VIII semestru studiów w roku akademickim 2021/2022
Moduł I
Przedmiot I
Uniwersalne projektowanie - od założeń do praktyki w wymiarze 30 godz. dydaktycznych, w tym:
- warsztaty – 24 godz. dydaktycznych
- zajęcia praktyczne – 6 godz. dydaktycznych
Ramowy program zajęć
Celem zajęć jest zapoznanie studentów z zasadami uniwersalnego projektowania oraz różnorodnymi strategiami ich implementowania. Warsztaty służą ponadto uświadomieniu sobie związków między ideą uniwersalnego projektowania a inkluzją społeczną.
Zakres tematyczny
- Zasady uniwersalnego projektowania
- Projektowanie uniwersalne w architekturze, medycynie, inżynierii, informatyce studia przypadków
- Universal Design for Learning (UDL) zasady i dobre praktyki
- Specjalne czy różnorodne potrzeby edukacyjne? dyskusja z udziałem zaproszonych gości (osób z niepełnosprawnościami)
- Idea inkluzji społecznej, włączenie w edukacji
- Projektowanie uniwersalne w psychologii możliwości, bariery, wyzwania
- Projektowanie uniwersalne pragmatyka życiowa (zajęcia praktyczne)
Termin realizacji zajęć: VI semestr jednolitych studiów magisterskich
Prowadzący zajęcia: kadra akademicka Wydz. PiP
Miejsce realizacji zajęć: Wydział Pedagogiki i Psychologii i zajęcia w terenie (np. placówki typu: SCWEW, placówki prowadzące kształcenie specjalne, organizacje pozarządowe działające na rzecz os. niepełnosprawnych)
Moduł II
Przedmiot II
Projektowanie uniwersalne w diagnozie psychologicznej w wymiarze 30 godz. dydaktycznych
Ramowy program zajęć
- Zasady tworzenia testów a zasady uniwersalnego projektowania ujęcie porównawcze
- Dostosowania testów a problem równoległości
- Przegląd rozwiązań - case studies
- Tworzenie autorskich narzędzi wg idei universal design – warsztaty wzbogacone badaniami focusowymi z udziałem przedstawicieli wybranych grup SPE
- Problem tworzenia norm w paradygmacie projektowania uniwersalnego; rola i zasady generowania profili funkcjonalnych
- Wykorzystanie klasyfikacji ICF w diagnozie psychologicznej
- Projektowanie uniwersalne w psychologii dobre praktyki (spotkanie z autorami zwalidowanych rozwiązań w przedmiotowym obszarze)
Termin realizacji zajęć: VII semestr jednolitych studiów magisterskich
Prowadzący zajęcia: kadra akademicka Wydz. PiP
Miejsce realizacji zajęć: Wydział Pedagogiki i Psychologii
Moduł III
Przedmiot III
Universal Design for Learning (UDL) perspektywa multidyscyplinarna w wymiarze 30 godz. dydaktycznych
Ramowy program zajęć
- UDL prezentacja zasad i przykładów implementacji
- Ocena wybranych materiałów dydaktycznych pod kątem zasad UDL case studies
- Osiągnięcia współczesnej nauki a UDL (medycyna, neurobiologia, kognitywistyka, AI) perspektywa teoretyczna i praktyczne rozwiązania
- Warsztaty UDL projektujemy materiały postdiagnostyczne
- Ocena autorskich materiałów przez sędziów kompetentnych i potencjalnych użytkowników (udział gości zewnętrznych osoby z niepełnosprawnościami, które wykonują zadania zawodowe związane z edukacją w ramach III sektora
- Korekta autorskich materiałów
- Uniwersalne projektowanie jako jeden ze standardów pracy psychologa
Termin realizacji zajęć: VIII semestr jednolitych studiów magisterskich
Prowadzący zajęcia: kadra akademicka Wydz. PiP
Miejsce realizacji zajęć: Wydział Pedagogiki i Psychologii
W 2023 r. przedmioty zrealizowane w ramach projektu zostaną ujęte w programach studiów jako zajęcia obowiązkowe