Zadanie skierowane jest do 24 nauczycieli akademickich UMCS, w tym:
- z Wydział Nauk o Ziemi i Gospodarki Przestrzennej – 10 osób
- z Wydział Pedagogiki i Psychologii – 9 osób
- z Wydział Filozofii i Socjologii – 5 osób
Wszyscy uczestnicy zostaną objęci następującym wsparciem szkoleniowym:
1) szkolenie wprowadzające do tematyki projektowania uniwersalnego
realizowane przez eksperta z UMCS – dr Andrzej Juros, w wymiarze 4 godz. dydaktycznych (2 grupy x 4 godz. dydaktyczne) w zakresie
Projektowanie uniwersalne jako metoda i proces włączania osób z niepełnosprawnością w pełnię życia
Cel szkolenia:
podniesienie jakości kształcenia z zakresu projektowania uniwersalnego na kierunkach studiów
Program szkolenia:
- Projektowanie uniwersalne – wprowadzenie
- Prawne uwarunkowania projektowania przestrzeni przyjaznej dla osób ze szczególnymi potrzebami
- Przegląd wybranych aktów prawnych, programów
- Konwencja ONZ o prawach osób niepełnosprawnych - czyli porozmawiajmy o prawach człowieka
- Poczucie jakości życia jako czynnik zmiany
- Podstawowe dane dotyczące liczby osób z niepełnosprawnością
- Projektowanie rozwiązań dostępnych dla wszystkich użytkowników
- Zasady savoir-vivre wobec osób niepełnosprawnych
- Monitoring, rekomendacje i ich wdrażanie w praktyce społeczności lokalnych
- Dyskusja, polecana literatura
2) szkolenie pogłębione z zakresu projektowania uniwersalnego
realizowane przez podmiot zewnętrzny w łącznym wymiarze 16 godz. dydaktycznych podzielnone na 2 moduły
a) Projektowanie uniwersalne i doświadczanie niepełnosprawności – metody prowadzenia zajęć w wymiarze 8 godz. dydaktycznych (2 grupy x 8 godz. dydaktycznych)
Program szkolenia:
- Różnorodność możliwości fizycznych, sensorycznych i umysłowych użytkowników przestrzeni /produktów / usług: Osoby z niepełnosprawnością wzroku; Osoby z niepełnosprawnością słuchu; Osoby z niepełnosprawnością narządu ruchu; Osoby z niepełnosprawnością intelektualną; Osoby ze spektrum autyzmu; Seniorzy i seniorki; Rodzice i opiekunowie z małymi dziećmi
- Dla każdej z grup użytkowników: możliwe bariery architektoniczne i infrastrukturalne, na które należy zwrócić uwagę; sposób komunikacji, podstawy savoir-vivre wobec poszczególnych grup użytkowników
- Podstawowe pojęcia (niepełnosprawność, bariery itp.)
- Lista możliwych scenariuszy zajęć do wprowadzenia modułu I
- Lista pytań / umiejętności, które studenci powinni posiąść po przejściu modułu I (efekty uczenia się w zakresie wiedzy, umiejętności i kompetencji społecznych oraz metody ich osiągania przez studentów, a także sposób weryfikacji efektów kształcenia)
b) Praktyczne wykorzystanie wiedzy z zakresu projektowania uniwersalnego w wymiarze 8 godz. dydaktycznych (4 grupy x 8 godz. dydaktycznych)
Program szkolenia:
- Projektowanie uniwersalne rozwój koncepcji, współczesny odbiór podstawowe zagadnienia; 8 zasad projektowania uniwersalnego, koncepcja łańcucha dostępności
- Korelacja pomiędzy niepełnosprawnością a dostępnością środowiska (procesów, produktów, usług)
- Możliwość praktycznego wykorzystania wiedzy z zakresu projektowania uniwersalnego w pracy (adekwatnie do kierunku studiów)
- Lista możliwych scenariuszy zajęć do wprowadzenia modułu II
- Lista pytań / umiejętności, które studenci powinni posiąść po przejściu modułu I (efekty uczenia się w zakresie wiedzy, umiejętności i kompetencji społecznych oraz metody ich osiągania przez studentów, a także sposób weryfikacji efektów kształcenia)
Termin realizacji zajęć: wrzesień – październik 2020 r.