Zadanie skierowane jest do 72 studentów z Wydziału Filozofii i Socjologii
Uczestnikami zajęć będą studenci z kierunku studiów:
1) Socjologia – 24 osoby (2 edycje po 12 osób) – studenci studiów stacjonarnych I stopnia
2) Zarządzanie w politykach publicznych – 24 osoby (2 edycje po 12 osób) – studenci studiów stacjonarnych I stopnia
3) Kreatywność społeczna – 24 osoby (2 edycje po 12 osób) – studenci studiów stacjonarnych I stopnia
I edycja (1 grupa x 12 osób x 3 kierunki)
II edycja (1 grupa x 12 osób x 3 kierunki)
Moduł I
Przedmiot I
Wprowadzenie do projektowania prospołecznego/uniwersalnego w wymiarze 30 godz. dydaktycznych
Ramowy program zajęć
Celem modułu jest wprowadzenie studentów w problematykę szeroko rozumianej dostępności i uświadomienie zróżnicowanych potrzeb społecznych różnych grup osób wykluczonych i zagrożonych wykluczeniem społecznym i cyfrowym, a także wprowadzenie w ideę projektowania uniwersalnego.
Zakres tematyczny
1. wykład dotyczący zagadnień dostępności w obrębie różnych obszarów życia społecznego
1.1. prezentacja grup osób wykluczonych i zagrożonych wykluczeniem społecznym i cyfrowym wraz z charakterystyką barier i potrzeb społecznych tych grup
1.2. savoir-vivre w kontaktach z osobami z niepełnosprawnościami
1.3. doradztwo osobie z niepełnosprawnością i jej rodzinie w wyborze instrumentów umożliwiających integrację społeczną identyfikacja zasobów, sił środowiskowych wspierających proces rehabilitacji społecznej
1.4. podstawowe zasady projektowania uniwersalnego
1.5. odpowiedzialność społeczna projektanta produktów i usług
2. spotkania z przedstawicielami wybranych grup osób wykluczonych i zagrożonych wykluczeniem społecznym i cyfrowym, w szczególności z osobą poruszającą się na wózku, osobą niewidomą lub słabowidzącą, osobą starszą i kobietą w ciąży
3. zajęcia praktyczne, podczas których studenci w symulowanych warunkach są zachęcani do wchodzenia w role osób wykluczonych i zagrożonych wykluczeniem społecznym i cyfrowym (empatyzowanie z sytuacją społeczno-psychologiczną osoby ze specjalnymi potrzebami, np. wykluczenie, protekcjonalne traktowanie) i testują określone ograniczenia (ciemność, ograniczenie ruchu, ograniczenie mobilności, ograniczenie słyszenia) [np. odbiór sztuki osób niewidomych lub słabowidzących zrealizowany podczas pobytu w galerii sztuki na specjalnej wystawie - dr Ewa Niestorowicz, WA UMCS, ul. Zana 11]
4. opracowanie raportów dotyczącego wrażeń studentów z przeprowadzonych działań symulacyjnych oraz ich prezentacja na forum grupy
Termin realizacji zajęć: III semestru studiów stacjonarnych I stopnia
Osoba/y prowadzące: pracownicy dydaktyczni UMCS
Miejsce realizacji zajęć: sala warsztatowa WFiS, WA (galeria sztuk, ul. Zana 11)
Moduł II
Przedmiot II
Warsztaty projektowania uniwersalnego w wymiarze 30 godz. dydaktycznych
Ramowy program zajęć
Celem modułu jest poznanie przez studentów zaawansowanych zasad projektowania uniwersalnego i diagnozowania potrzeb dla wybranych grup użytkowników (z uwzględnieniem psychofizjologicznych ograniczeń i możliwości użytkowników) oraz zdobycie praktycznych umiejętności projektowania usług społecznych, a także opcjonalnie przedmiotów/przestrzeni/urządzeń/narzędzi z uwzględnieniem potrzeb osób z niepełnosprawnością i osób starszych wg metodologii Design Thinking w kontekście koncepcji projektowania uniwersalnego.
Zakres tematyczny
Termin realizacji zajęć: IV semestru studiów stacjonarnych I stopnia
Osoba/y prowadzące: pracownicy dydaktyczni UMCS
Miejsce realizacji zajęć: sala warsztatowa WFiS
W 2023 r. przedmioty zrealizowane w ramach projektu zostaną ujęte w programach studiów jako zajęcia obowiązkowe