Ta strona używa cookies
Ze względu na ustawienia Twojej przeglądarki oraz celem usprawnienia funkcjonowania witryny umcs.pl zostały zainstalowane pliki cookies. Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na ich używanie. Możesz to zmienić w ustawieniach swojej przeglądarki.
Spektakl słowno-muzyczny Pawła Odorowicza pn. „Miłosz w żywych obrazach” odbył się 23 września w Inkubatorze Medialno-Artystycznym UMCS w Lublinie, w ramach 12. Edycji Lubelskiego Festiwalu Nauki.
To zaskakująca hybryda słów, obrazów i muzyki. Wielopłaszczyznowa interakcja, której efektem jest udźwiękowienie i zobrazowanie człowieka jako jednostki. Wizja. Otwarcie. Wybór. Czas. To słowa – klucze onirycznej konstrukcji z pogranicza koncertu i spektaklu. Konstrukcji, w której Miłosz jest po prostu narratorem, człowiekiem bliskim, ciepłym, żywym. Jego słowa wyświetlane na ekranie splatają się z wielowymiarowymi, pełnymi symboliki i surrealizmu wizualizacjami Roberta Motyki. Wszystko spaja w całość muzyka Pawła Odorowicza – pomysłodawcy projektu – bazująca na klasycznym instrumentarium (altówka, kwartet smyczkowy i komputer), lecz potraktowana jak kolejna warstwa tkanki. Sam Odorowicz – czy raczej jego kontur – jest tutaj jedynym „żywym elementem scenicznym” zamkniętym wewnątrz poetyckich wizji słów, tworząc spójną, choć nieprzewidywalną całość.
Premiera spektaklu odbyła się 1.10.2011 w Wiedniu, (w Theater Brett, w wersji niemieckiej, według autorskiego tłumaczenia poezji Miłosza). Spektakl pokazywany był również w Krakowie (w legendarnej Piwnicy pod Baranami, w wersji polskiej), w Państwowej Galerii Sztuki w Sopocie, w Edynburgu (m.in. na Festiwalu Fringe, w wersji polskiej i angielskiej, z wykorzystaniem tłumaczeń samego Miłosza).
Warstwa muzyczna projektu została objęta programem stypendialnym Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego w roku 2011.
Fot. Robert Frączek