Lubelski Festiwal Nauki – fotorelacja z czwartego dnia

Na Wydziale Matematyki, Fizyki i Informatyki trwa Lubelski Festiwal Nauki, w ramach którego zorganizowano wiele niezmiernie ciekawych zajęć i warsztatów. Zapraszamy do zapoznania się z opisami festiwalowych projektów oraz fotorelacjami dokumentującymi ich przebieg.

Kostki do gry na zajęciach edukacji matematycznej. Myślenie logiczne i algorytmiczne

Organizator: dr Iwona Ćwiklińska

Można na nauczanie matematyki patrzeć na wiele sposobów. Jeśli traktuje się matematykę jako naukę zajmującą się badaniem struktur oraz istniejących w nich prawidłowości to eksperyment okazuje się być zupełnie oczywistą dydaktyczną metodą nauczania matematyki.


Matematyczne koło fortuny

Organizatorzy: dr Anna Walczuk, dr Anna Bednarska, dr Magdalena Skrzypiec

Były to zajęcia edukacyjne  łączące w sobie elementy zabawy i nauki. Dzieci podzielone na grupy zagrały w znaną z telewizyjnego programu grę. Kręciły kołem, szukały wyników działań matematycznych, liczyły wygrane pieniądze  i zgadywały hasła powiązane z matematyką. Gra uczy logicznego myślenia, komunikacji w zespole, cierpliwości w oczekiwaniu na swoją kolej, wygrywania i przegrywania. Dzieci poprzez zabawę poćwiczyły swoją pamięć, udoskonaliły liczenie i posługiwanie się polskimi banknotami oraz mogły oswajać się z terminologią matematyczną. 


Odkryj tajemnice języka: warsztaty zgłębiające powstanie ludzkiego języka

Organizatorzy: mgr Piotr Kosela, Martyna Mikołaj, Oskar Maksim, Katarzyna Woźniak, Jan Bylina

Warsztaty oparte na eksperymentalnych badaniach wytwarzania systemów komunikacji wykonywanych przez Bruno Galantucciego stanowiły niepowtarzalną okazję dla nauczycieli do poszerzenia horyzontów edukacyjnych swoich podopiecznych oraz rozbudzenia ich ciekawości i pasji badawczej. 


O kwadratowych kulach

Organizator: dr Anna Gąsior

Podcza tych zajęć uczniowie wyruszyli w wyprawę w tajemniczy świat topologii metrycznej. Podczas zajęć dr Anna Gąsior opowiedziała o różnych sposobach poruszania się po płaszczyźnie i różnych rodzajach mierzenia odległości pomiędzy punktami. Na koniec młodzież zmierzyła się się z problemem kul. Jak doskonale wiemy okrąg na płaszczyźnie jest to zbiór punktów równoodległych od środka. I tutaj pojawia się pytanie. Jak zmieni się kształt naszego „okręgu” jeżeli, w inny niż tradycyjny sposób, zdefiniujemy odległość pomiędzy punktami.


Pokazy Słońca przez teleskopy

Organizatorzy: dr hab. Tomasz Kwapiński, prof. UMCS, mgr Mieczysław Paradowski, Zbigniew Rzepka, inż. Bogumił Bielak, dr Piotr Sagan    

Podczas pokazów Słońca można było obejrzeć protuberancje słoneczne na skraju tarczy Słońca i na jej tle (włókna) oraz plamy słoneczne. Na pokazie, do dyspozycji były teleskopy do obserwacji Słońca i lornetka, m.in.:    

  • teleskop systemu Maksutowa-Cassegraina MTO11CA na montażu paralaktycznym do obserwacji plam na Słońcu w świetle widzialnym,    
  • teleskop słoneczny SolarMax 40BF10 firmy   Coronado   , wyposażony w wąskopasmowy filtr H alfa (szerokość pasma poniżej 0.07nm), przepuszczający światło czerwone w linii wodoru o długości 656.28nm i służący do obserwacji protuberancji słonecznych,    
  • lornetka Nikon Action EX 12x50 z filtrami Baadera do obserwacji plam na Słońcu.  
 

Wyrzuć sobie szóstkę z matmy

Organizatorzy: dr Magdalena Skrzypiec, dr Anna Gąsior, dr Anna Bednarska, dr Anna Walczuk    

Celem zajęć warsztatowych była nauka poprzez zabawę przy pomocy kostek do gry. 

    Aktualności

    Autor
    Marta Kostrzewa
    Data dodania
    21 września 2023