Jak przetrwać gorączkę przedświątecznych zakupów? Podcast „Głos nauki”

Zapraszamy do wysłuchania kolejnego odcinka podcastu „Głos nauki”. Tym razem dr Magdalena Wołoszyn-Mróz z Redakcji „Wiadomości Uniwersyteckich” rozmawiała z dr Anną Tychmanowicz z Katedry Emocji i Osobowości UMCS m.in. o gorączce przedświątecznych zakupów i nietrafionych prezentach. Ekspertka opowiedziała o kilku psychologicznych mechanizmach, jakie mogą zastosować wobec nas sprzedawcy oraz o tym, jak nie dać się nabrać na różnego rodzaju promocje, które w rzeczywistości nimi nie są. Zachęcamy do słuchania, udostępniania i dzielenia się wiedzą!

- (…) „Zaplanowane zakupy powodują, że po pierwsze kupujemy taniej, dlatego że tuż przed świętami ceny rosną. Po drugie te zakupy są mniej impulsywne, a bardziej przemyślane (…). Dlatego [warto] planować i [kupować] z wyprzedzeniem i to są chyba dwie podstawowe zasady, które pomogą nam w racjonalny sposób przygotować prezenty i też w mniejszym stopniu być podatnym na wszystkie chwyty marketingowe, które czekają na nas w sklepach internetowych i stacjonarnych.

(…) W dawnych społecznościach (…) prezent ujawniał status społeczny i ekonomiczny osoby, która nim obdarowywała. Niektórzy uważają, że dzisiaj to się trochę utrzymało, tzn. dając komuś prezent też trochę chcemy pokazać swój status. I to jest o tyle trudne, że do dawania prezentów przypisana jest również zasada wzajemności, tzn. osoba, która została obdarowana czuje się zobowiązana, żeby jakoś się odwdzięczyć (…).

Do grupy prezentów, które naprawdę są bardzo ryzykowne i mogą powodować negatywne emocje u osoby obdarowanej zaliczamy zestawy kosmetyków, które są ukierunkowane na problem jak np. kosmetyki przeciwzmarszczkowe (…), ponieważ one dają jakby w swoim komunikacie, że coś jest nie tak z osobą, którą obdarowujemy. W prezencie powinny być dwa elementy niespodzianki. Pierwszym może być to, że osoba nie spodziewa się prezentu, a jednak go otrzymuje. Drugim elementem jest to, że osoba spodziewa się, że dostanie prezent, ale nie wie co to będzie” – mówi dr Anna Tychmanowicz.

 

dr Anna Tychmanowicz – adiunkt w Katedrze Psychologii Emocji i Osobowości UMCS, autorka publikacji z zakresu orientacji społecznych, psychologii religii, osobowości i satysfakcji z życia. Prowadzi szkolenia i warsztaty rozwijające kompetencje dotyczące m.in. twórczego myślenia, radzenia sobie z sytuacjami trudnymi oraz efektywnego porozumiewania się.

Fot. Michał Piłat
Zdjęcie ilustracyjne: gpointstudio / Freepik

    Aktualności

    Data dodania
    5 grudnia 2023