Ta strona używa cookies
Ze względu na ustawienia Twojej przeglądarki oraz celem usprawnienia funkcjonowania witryny umcs.pl zostały zainstalowane pliki cookies. Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na ich używanie. Możesz to zmienić w ustawieniach swojej przeglądarki.
46. Festiwal im. Jana Kiepury zmienia nazwę, logo i charakter. Po rezygnacji Bogusława Kaczyńskiego, który przez 28 lat kierował tym najważniejszym wakacyjnym projektem muzycznym, władze Krynicy przejęły organizację festiwalu od impresariatu Casa Grande, powierzając stanowisko dyrektora artystycznego dr. Stefanowi Munchowi z Zakładu Kultury Literackiej i Obyczaju UMCS. Stało to się na niespełna trzy miesiące przed planowanym rozpoczęciem festiwalu (11 sierpnia).
W tym błyskawicznie zmieniającym się świecie nic nie trwa długo, więc formuła krynickiego święta muzyki powinna być inna. Skupienie się na operowo-operetkowym repertuarze (skądinąd podyktowanym osobą patrona – jednego z największych tenorów pierwszej połowy ubiegłego stulecia) przyniosło różnorodne i niekoniecznie pozytywne skutki. Powtarzalność programów i artystów, mniej więcej ta sama grupa docelowa – trzeba to zmienić i nadać festiwalowi nową jakość. W porozumieniu z organizatorami dr Stefan Munch postanowił zróżnicować repertuar, wzbogacając go o inne odmiany muzyki i zapraszając wykonawców, którzy wcześniej nie występowali w Krynicy. Chodziło o to, by festiwal otworzył się na nowe segmenty publiczności, ludzi młodych, dla których operetka jest być może nieomal muzealnym eksponatem, a także na społeczność lokalną.
Dr Munch zaplanował 15 koncertów (ich ostateczna liczna zależy od gwarancji finansowych) w ciągu ośmiu dni. Tegoroczny festiwal odbędzie się w dniach 11-18 sierpnia i rozpocznie go koncert „Gwiazdy polskich scen muzycznych” z udziałem Iwony Sochy, Magdaleny Idzik, Pawła Skałuby, Leszka Skrli i orkiestry Filharmonii Krakowskiej pod batutą Pawła Przytockiego. Zaprezentowanych zostanie kilka dużych projektów: Małgorzata Walewska z orkiestrą Akademii Beethovenowskiej, „Najpiękniejsze melodie świata” (Agnieszka Tomaszewska, Krystian Krzeszowiak, młode solistki związane z Sądecczyzną, orkiestra Filharmonii Podkarpackiej, dyr. Tomasz Chmiel), „Michael Jackson Symphonicznie”, „Koncert Polskich Tenorów” (z orkiestrą Filharmonii Zabrzańskiej, dyr. Sławomir Chrzanowski) i Stanisław Soyka z towarzyszeniem orkiestry. Światowej sławy skrzypek Vadim Brodski zagra koncert z Krynicką Orkiestrą Zdrojową, a Jacek Ścibor i Jolanta Münch przedstawią swój znany projekt „Piękno i łzy” z piosenkami żydowskimi. Organizatorzy chcą także wprowadzić do programu festiwalu muzykę sakralną – koncerty odbędą się w trzech kościołach i dodatkowo w prawosławnej cerkwi Św. Włodzimierza Wielkiego. Inną atrakcją będzie koncert poświęcony dwom słynnym basom, Robertowi i Wojciechowi Gierlachom (towarzyszyć im będzie przy fortepianie Mariola Cieniawa). Przewidziano więc bardzo rozległy obszar stylów i form muzycznych, organizatorzy spodziewają się, że publiczność to zaakceptuje, a każdy odnajdzie w tym programie bliskie sobie nazwiska kompozytorów i solistów – nie mówiąc już o repertuarze, który dr Munch starał się wybrać najlepiej, jak potrafi.
Bardzo pomocne okazuje się osiemnastoletnie doświadczenie p. doktora w organizowaniu i prowadzeniu Festiwalu „Tempus Paschale” i innych dużych imprez koncertowych, jak choćby najnowszy projekt – uroczysty koncert z okazji 25-lecia wizyty bł. Jana Pawła II w Lublinie. Dzięki wieloletniej współpracy z Filharmonią Narodową, Muzycznym Festiwalem w Łańcucie i szeregiem innych ważnych imprez muzycznych, dr Munch mógł uczyć się na najlepszych wzorach.