Kwiecień z DKF "Bariera" - zapraszamy na filmy!

Jesteście głodni filmowych wrażeń? Dyskusyjny Klub Filmowy "Bariera" czeka na Was w marcu w Chatce Żaka!

 
Eros i Tanatos według psychoanalizy Freuda to dwa główne impulsy sterujące działaniami człowieka: popęd życia i popęd śmierci. Mają silny wpływ na motywacje i dokonywane wybory, często też prowadzą do konfliktu wewnętrznego. Nie dziwi więc fakt, że obydwa motywy przewijają się w wielu filmach. Są motorem do działań bohaterów, na nich są osadzone punkty zwrotne scenariusza i to one trzymają nas, widzów, przed  srebrnym ekranem.

Zapowiedź śmierci bliskiej osoby pojawia się w „Symfonii o umieraniu”.  Jednak pomimo oczywistych złych emocji stąd wynikających zdaje się zespalać rodzinę, która już dawno zapomniała o łączących ją więzach. Czasem takie ostateczne sytuacje zbliżają ludzi, którzy uświadamiają sobie, że kolejnego spotkania może już nie być.

Za to Eros przyjął oblicze tytułowej „Bogini  Partenope”. Jest to ewenement w twórczości Paolo Sorrentino.  Dotychczas w jego filmach patrzyliśmy na świat oczami mężczyzn. Tym razem reżyser zaproponował nam kobiecą optykę. Bohaterka filmu jest świadoma tego, jak działa na płeć przeciwną i w wykorzystywaniu swoich atutów znajduje sposób na życie.

Przychodzi Tanatos do Erosa, tak można streścić fabułę „Motelu Destino”. Eros zagościł na dobre w tytułowym motelu, słynącym z tego, że jest ulubionym miejscem schadzek przypadkowych kochanków. Tanatos krąży dyskretnie gdzieś w pobliżu. Towarzyszy wręcz młodemu człowiekowi, który co i rusz ociera się o jego obecność. Na razie – do czasu – górą jest Eros.

A co się dzieje w sytuacji, kiedy  osoba obdarzona przez kogoś uczuciem  umiera? Z taką sytuacją musi zmierzyć się młoda bohaterka  filmu „Jutro o świcie”. Na dodatek to ona obwinia się o tę śmierć, gdyż doszło do niej  tuż po spotkaniu kochanków. Takie doświadczenie to dość ekstremalne przeżycie. Lepiej obcować z nim w bezpiecznej przestrzeni sali kinowej, podglądając bohaterów przechodzących z jednej do drugiej strefy wpływów dwóch boskich rywali. O uwagach Freuda na temat voyeuryzmu  uda się pewnie pomówić przy innej okazji.

08.04.25, wt, 18:00 PRZECHWYCONE reż. Oksana Karpowycz, Kanada/Francja/Ukraina 2024 (95 min)

Grand Prix na MFFD w Montrealu’2024; Srebrny Róg oraz nagroda FIPRESCI na Krakowskim Festiwalu Filmowym’2024

Unikalny zapis rosyjskiego barbarzyństwa w Ukrainie. Film nie pokazuje działań na froncie, jakie dominują w mediach. Jego fenomen polega na tym, że na obrazy wojennych zniszczeń zostały nałożone rozmowy telefoniczne ruskich żołdaków z ich bliskimi. Przerażające jest to, jak podsłuchiwani rozmówcy widzą tę zbrojną napaść na sąsiedni kraj, jak są zobojętniali na dokonywane zbrodnie i niewrażliwi na cierpienie ofiar. Wyłania się z tego filmu rosyjska mentalność w stanie totalnego rozkładu.

14.04.25, pn, 18:00 JUTRO O ŚWICIE reż. Rúnar Rúnarsson, Islandia/Holandia/Chorwacja/Francja 2024 (82 min)

w: Elin Hall, Katia Njálsdóttir, Michael Kaaber, Ágúst Wigum

Nagroda za rolę kobiecą (E. Hall) na MFF w Chicago’2024

Między dwoma wschodami słońca rozgrywają się przełomowe chwile w życiu studentki Uny, ukrywającej swój romans z kolegą, który formalnie związany jest z inną. Na zakochaną dziewczynę spada niespodziewany cios, po którym przyjdzie jej zmierzyć się nie tylko z wielką stratą, ale również z poczuciem winy. Film o trudnej sztuce przeżywania bólu. Cichy dramat, który rozgrywa się na tle zniewalającego islandzkiego krajobrazu.

15.04.25, wt, 18:00 BOGINI PARTENOPE reż. Paolo Sorrentino, Włochy/Francja 2024 (137 min)

w: Celeste Dalla Porta, Gary Oldman, Silvio Orlando, Daniele Rienzo

Nagroda techniczna za zdjęcia na MFF w Cannes’2024

Partenope to kobieta idealna, która swą niezwykłą urodą zniewala mężczyzn. Jednocześnie wymyka się ich żądzom. Ambitna, ciekawa świata, nade wszystko ceni sobie wolność i wybór własnej życiowej drogi. Od spotkanych na niej mężczyzn: amerykańskiego pisarza, lubieżnego biskupa czy zakochanego w niej przyjaciela z młodości, uczy się patrzenia na świat. Zanurzona w żywiole neapolitańskiej codzienności nie pozwala sobą zawładnąć.

22.04.25, wt, 18:00 SYMFONIA O UMIERANIU reż. Matthias Glasner, Niemcy 2024 (180 min)

w: Lars Eidinger, Corinna Harfouch, Lilith Stangenberg, Hans-Uwe Bauer

Srebrny Niedźwiedź za scenariusz na MFF w Berlinie’2024; nagroda za reżyserię na MFF w Gijón’2024; Niemieckie Nagrody Filmowe’2024 za najlepszy film, pierwszoplanową rolę kobiecą (C. Harfouch), drugoplanową rolę męską (H.-U. Bauer) i muzykę

Opowieść o rodzinie w kryzysie. Jej członkowie dawno zapomnieli już o łączących ich więzach. Dopiero widmo śmierci, jakie zagląda im w oczy, sprawia, że zbliżają się w tym krytycznym momencie do siebie. Kiedy rodzice nie czują się na siłach by stawić czoła tej sytuacji, cały ciężar spada na dzieci. Tylko że syn, ceniony dyrygent, nie daje sobie rady z własnym życiem. Natomiast córka nie może zapanować nad słabością do alkoholu i afektem do żonatych mężczyzn. Wszyscy muszą zatem poddać się seansowi rodzinnej terapii.

29.04.25, wt, 18:00 MOTEL DESTINO reż. Karim Aïnouz, Brazylia/Francja/Niemcy/Anglia 2024 (115 min)

w: Iago Xavier, Nataly Rocha, Fábio Assunção, Renan Capivara

Przydrożny motel na godziny to miejsce dla par, które chcą dać szybki upust erotycznym żądzom. Jest także przymusowym azylem dla młodego Heraldo, który po nieudanym napadzie ukrywa się przed swoimi mocodawcami i policją. Wyuzdana atmosfera tego miejsca wystawia na próbę również bohatera filmu, podatnego na wdzięki właścicielki motelu. Heraldo zyskuje tym samym kolejnego wroga: męża zmysłowej kobiety.

08.04.25 godz. 18.00 || PRZECHWYCONE
14.04.25 godz. 18.00 || JUTRO O ŚWICIE
15.04.25 godz. 18.00 || BOGINI PARTENOPE
22.04.25 godz. 18.00 || SYMFONIA O UMIERANIU
29.04.25 godz. 18.00 || MOTEL DESTINO
 

Sprzedaż biletów (12 zł i 15 zł) i karnetów (40 zł) w kasie Chatki Żaka od godziny 17:00.

Bilety dostępne na eBilet.pl.

Zapraszamy!

 

Aktualności

Autor
Karolina Nowakowska
Data dodania
7 kwietnia 2025