Obchody Międzynarodowego Dnia Liczby Pi

W tym roku ponownie 14 marca na Wydziale Matematyki, Fizyki i Informatyki hucznie obchodzony był Międzynarodowy Dzień Liczby Pi. W ramach święta odbyło się wiele zajęć warsztatowych popularyzujących matematykę i informatykę oraz wykłady popularnonaukowe dla uczennic oraz uczniów ze szkół podstawowych i ponadpodstawowych.

W programie dla uczennic i uczniów ze szkół ponadpodstawowych znalazły się takie zajęcia, jak chociażby Escape Room z matematyki i informatyki dla klas 4-6, zorganizowany przez członkinie oraz członków Koła Dydaktyków MaFiI.

Dr Anna Bednarska poprowadziła zajęcia pt. “Punkty szczególne w trójkącie z wykorzystaniem Geogebry”, podczas których uczestnicy mieli okazję stworzyć własny aplet, który zwizualizował punkty szczególne w trójkącie. Analizowali także punkty przecięcia środkowych, dwusiecznych, wysokości oraz symetralnych boków trójkąta, aby lepiej zrozumieć ich znaczenie i właściwości.

Dr Iwona Ćwiklińska przeprowadziła zajęcia pn. “Od zabawy i eksperymentu do wiedzy”. Podczas tych warsztatów zostały wykorzystane różne rekwizyty m.in. monety, kości oraz karty do gry - prowadząca pokazała za pomocą eksperymentów, jak w prosty sposób można wprowadzić podstawowe pojęcia z zakresu rachunku prawdopodobieństwa.

Z kolei dr Agnieszka Kozak-Prus w ramach wykładu pt. “Poszukiwanie matematyki w otaczającym nas świecie, czyli o królikach, złotej proporcji i bryłach platońskich” opowiedziała o tym, że matematyka ukrywa się w najróżniejszych i czasami bardzo zaskakujących obszarach naszego życia. Bez niej nie byłoby zachwycającej architektury, praw fizyki, ani pewnych związków w chemii, czy biologii.

Również program dla uczennic i uczniów ze szkół ponadpodstawowych obfitował w wiele fantastycznych aktywności! Dr Małgorzata Michalska poprowadziła wykład pt. “Liczby zespolone”, w którym przedstawiła krótką historię powstawania liczb zespolonych. Określiła też możliwe działania na liczbach zespolonych i podała ich interpretację geometryczną.

Dr Anna Walczuk w swoim warsztacie “Mieszkanie na studia - wynająć czy kupić?” zabrała uczestników w ciekawą podróż po liczbach przedstawionych za pomocą kosztów wynajmu i kosztów kredytu. Bez zaawansowanej matematyki, stosując odpowiednie finansowe funkcje arkusza kalkulacyjnego, młodzi adepci nauki policzyli wysokość raty kredytu, jej część odsetkową i kapitałową dla modelu rat równych i malejących, zastanowili się też nad dodatkowymi kosztami. Na koniec spróbowali odpowiedzieć na pytanie co i w jakim przypadku bardziej się opłaca: wynajęcie mieszkania czy jego zakup.

Dr Anna Bednarska poprowadziła warsztaty pt. “Przekształcenia wykresu funkcji z wykorzystaniem Geogebry”. Na zajęciach uczestnicy badali różne rodzaje przekształceń wykresów funkcji za pomocą narzędzi dostępnych w programie Geogebra. Dr Monika Kotorowicz na warsztatach pn. “Łamigłówki diagramowe” zaprezentowała najpopularniejsze typy łamigłówek i wciągnęła młodzież do fantastycznej zabawy.

Następnie dr Agnieszka Kozak-Prus poprowadziła niezwykle ciekawy wykład pt. “Kody klasyczne i współczesne”, w którym opowiedziała o zmieniających się sposobach kodowania informacji i o tym jak miejsce kombinatoryki i statystyki zajęła w tej dziedzinie algebra. Dr Dorota Kępa-Maksymowicz w ramach warsztatów “Jak powstają gry – warsztaty w OpenGL” zaprezentowała aplikacje z grafiką 3D oraz możliwości, jakie daje pisanie programów w OpenGL.

Dr Bartosz Łanucha podczas warsztatów pt. “Liczby zespolone” przedstawił krótką historię powstania liczb zespolonych, określił działania na liczbach zespolonych oraz podał ich interpretację geometryczną. Dr Piotr Kowalski poprowadził warsztaty pn. “Eksperyment matematyczny – jak rachunek prawdopodobieństwa pozwala wyznaczyć przybliżenie liczby Pi”. Z kolei dr Tomasz Walczyński w ramach warsztatów “Pakiet matematyczny Maxima” przedstawił ww. Pakiet, który jest niezwykle przydatny w nauczaniu matematyki. Uczestnicy mieli okazję rozwiązać przykładowe zadania przy jego pomocy.

Dr hab. Mariusz Bieniek, prof. UMCS wygłosił wykład pt. “Dlaczego liczba pi jest tak ważna?” - w trakcie wykładu słuchacze zastanowili się wspólnie nad fenomenem liczby pi. Przemawiający przedstawił też udział liczby pi w wybranych wzorach z różnych działów matematyki i fizyki oraz skłonił do zastanowienia się nad tym, dlaczego liczba pi w nich występuje. W dalszej części obchodów dr Magdalena Skrzypiec poprowadziła warsztaty pn. “Fraktale”, podczas których uczestnicy mogli nasycić oczy niezwykłymi obrazami zbiorów Julii i innych fraktali. Obchody zakończył dr Jerzy Mycka poprzez zaprezentowanie wykładu pt. “O produkcji złotych żetonów i funkcjach multiplikatywnych - przykład myślenia matematycznego”. Podczas wykładu został zobrazowany proces pracy matematycznej na przykładzie rozwiązania interesującego problemu produkcji. Próby odnalezienia odpowiedzi prowadziły do budowy zrębów matematycznej teorii funkcji multiplikatywnych. Wyniki tej teorii w połączeniu z ciekawymi faktami teorii liczb pozwoliły znaleźć rozwiązanie pierwotnego problemu i pokazały jak owocnie można prowadzić badania matematyczne.

 

    Aktualności

    Autor
    Marta Kostrzewa
    Data dodania
    14 marca 2024