Sukcesy studentów Wydziału Artystycznego UMCS

W dniach 5-8 października w Lublinie miał miejsce międzynarodowy konkurs Typhlo&Tactus Competition na książkę dotykową dla autorów oraz ilustratorów książek dla dzieci niewidomych i słabowidzących. Edycja tego konkursu odbyła się po raz pierwszy w Polsce, w Galerii Labirynt, gdzie obradowało międzynarodowe jury z Francji, Włoch, Holandii, Belgii, Wielkiej Brytanii, Czech i Polski (nadesłano 75 książek z całego świata). Konkurs ma już bogatą tradycję, jako że odbywa się od 2001 r. i został powołany do życia przez francuskie stowarzyszenie Le Doigts Qui Rêvent. Ma charakter biennale i do tej pory był organizowany w różnych miejscach w Europie (Belgia, Francja Włochy, Holandia).

We wrześniu odbył się także etap krajowy, gdzie zostało wyłonionych 5 książek dotykowych, które wzięły udział w dalszym etapie konkursu – międzynarodowym. Wśród książek wybranych w krajowym konkursie do etapu międzynarodowego, znalazły się aż cztery prace studentów Wydziału Artystycznego, wykonane pod opieką artystyczną dr Ewy Niestorowicz. Książki z dotykowymi ilustracjami, z tekstem w brajlu i w powiększonym druku powstały w ramach zajęć z Arteterapii.

Nagrodę specjalną w edycji międzynarodowej, za najwyżej ocenioną książkę kraju organizatora (w kwocie 1500,00 PLN) otrzymała Anastasiya Yarash,autorka książki dotykowej pt. Lew i mysz (ilustracje do tekstu Lwa Tołstoja).

Ponadto na etapie krajowym, jury wybrało i oceniło książki dotykowe, które następnie weszły do finału i reprezentowały Polskę na etapie międzynarodowym. Wyniki etapu krajowego prezentowały się następująco: 1- e miejsce, Anastasiya Yarash (studentka EA), Lew i mysz;

2- gie miejsce (ex aequo): Maria Łucka, Łucja Trubacz, Karolina Mirosław vel Matysiak (studentki EA), Mała wielka pszczoła (dodatkowe wyróżnienie za sposób zilustrowania tematu ochrony środowiska) oraz Wiktoria Bujak, Paulina Romanowska, Milena Piędzia (studentki EA), Kilka słów o planetach. 3- cie miejsce: Dominika Iwaniuk (absolwentka ISP WA, UMCS); Nocna wędrówka nietoperza Jacka (dodatkowe wyróżnienie za sposób zilustrowania tematu wykluczenia).

https://tactuspoland.eu/wyniki-etapu-krajowego/

Należy podkreślić, iż studenci Wydziału Artystycznego od wielu lat biorą udział w niniejszym konkursie. Prace studentów Instytutu Sztuk Pięknych Wydziału Artystycznego UMCS, wykonane w ramach przedmiotu Arteterapia, a także projektu artystycznego ,,Sztuka a percepcja dotykowa”, pod opieką artystyczną dr Ewy Niestorowicz oraz prof. Marii Sękowskiej, zakwalifikowały się do ścisłegofinału konkursu „Typhlo&Tactus” (np. w 2009 r. na pięć miejsc przeznaczonych dla uczestników z Polski, zakwalifikowano aż cztery prace studentów Wydziału Artystycznego UMCS: Marka Brzezińskiego, Pauli Jezior, Moniki Martys i Karoliny Radajewskiej); w 2015 r. do finału weszły propozycje Anastazji Grigoriewej i Huberta Piątkowskiego. W kategorii "Mój faworyt" spośród książek uczestniczących w konkursie, propozycja Huberta Piątkowskiego „In the Beehive” została wyróżniona przez jury z Wielkiej Brytanii.


Projekt artystyczno-dydaktyczny ,,Sztuka a percepcja dotykowa

W 2007 r. zapoczątkowana została realizacja projektu artystyczno-dydaktycznego ,,Sztuka a percepcja dotykowa” (pod opieką artystyczną dr Ewy Niestorowicz i prof. Marii Sękowskiej), wraz ze studentami Instytutu Sztuk Pięknych Wydziału Artystycznego, we współpracy z tyflodydaktykiem prof. Bogusławem Markiem, założycielem Katedry Tyflodydaktyki na KUL, Centrum Adaptacji Materiałów dla studentów niepełnosprawnych KUL CAN; pełnomocnikiem Rektora ds. osób niepełnosprawnych na Katolickim Uniwersytecie Lubelskim.

Projekt artystyczny ,,Sztuka a percepcja dotykowa” zakładał opracowanie zasad tworzenia ilustracji przestrzennych, tworzenie ilustracji dotykowych oraz kreowanie dzieł na wystawy dotykowe dla osób niewidomych, dla każdej grupy wiekowej. Projekt zaowocował także sześcioma wystawami prac studentów, w tym jedną zagraniczną na festiwalu sztuki w Druskiennikach na Litwie (17.10 – 20.11. 2008). W ramach projektu studenci pierwszego roku Malarstwa, drugiego roku Malarstwa i Grafiki, czwartego roku Edukacji Artystycznej oraz pierwszego roku Edukacji Artystycznej studiów zaocznych, prezentowali ilustracje przestrzenne dla osób niewidomych, wykonane pod kierunkiem dr Ewy Niestorowicz i prof. Marii Sękowskiej na następujących wystawach tyflografiki: Między Światłem a Dotykiem, Galeria ,,Po Schodach” MDK2, Lublin (maj 2008 r.), a także ,,Galeria Sztuki Druskienniki”, Druskienniki, Litwa (październik-listopad 2008 r.); wystawa Tyflografiki ,,Galeria 31”, Lublin (maj-czerwiec 2008 r.); wystawa Sztuka a percepcja dotykowa w foyer Auli im Kardynała Wyszyńskiego, w ramach Międzynarodowej Konferencji ,,Per lingua mundi ad laborem”, zorganizowanej przez Katedrę Tyflodydaktyki KUL (marzec 2008 r.).

W maju 2011 r. została zorganizowana wystawa ilustracji przestrzennych dla osób niewidomych w Instytucie Sztuk Pięknych w Kazimierzu Dolnym. Wystawa prezentowała prace studentów pierwszego roku Malarstwa, drugiego roku Malarstwa i Grafiki oraz pierwszego roku Edukacji Artystycznej. Prace powstały pod kierunkiem dr Ewy Niestorowicz, prof. Marii Sękowskiej i mgr Magdaleny Szyszkowskiej.

W 2015 r. zorganizowana została wystawa artystycznej książki dotykowej Sztuka dla niewidomych, autorstwa studentów II roku studiów magisterskich Edukacji Artystycznej w Galerii Collegium Norwidianum, KUL, Lublin 2015. Prace powstały pod kierunkiem dr Ewy Niestorowicz.

Tęcza, Układ słoneczny, Pryzmat

Autorem książeczki jest student Grafiki WA, wypukły druk metodą termoformowania, 2016

Justyna Szeller Krasnale

Wojciech Bartnik Bajka Trójkątna, Jakub Jeremicz Legenda o Smoku, Studentka Edukacji Artystycznej Wiersz Brzechwy pt. Tom

Anna Kozicka Czasoprzestrzeń, Grzegorz Mituła Narodziny Anioła

Ilona Oszust Wieża Babel, Artur Furtak Przemijanie

Marek Brzeziński Przejście przez Morze Czerwone, Studentka Edukacji Artystycznej Wiatr, Łukasz Kowal Sąd Ostateczny

Magdalena Kisiel Obiekt, Mariusz Wachowski Obiekt

Studenci tworzą zatem własne projekcje zjawisk, wykorzystując symbole utrwalone przez kulturę oraz wiedzę o niewidomym odbiorcy, do którego adresują swoje przedstawienia. Relacja działa w obie strony, zarówno na niewidomego odbiorcę, jak i na twórcę dzieła. Artysta bowiem starając się poznać niewidomych adresatów prac, kreuje odmienną sensorycznie wypowiedź artystyczną, której nie stworzyłby w żadnej innej sytuacji. Niejednokrotnie zadziwia nawet samego siebie, przekraczając granicę własnej twórczości. Sztuka zatem posługując się językiem zmysłów, ,,dotyka” zarówno odbiorcę jak i twórcę. - dr Ewa Niestorowicz

    Aktualności

    Autor
    Julia Maj
    Data dodania
    16 października 2024