Ta strona używa cookies
Ze względu na ustawienia Twojej przeglądarki oraz celem usprawnienia funkcjonowania witryny umcs.pl zostały zainstalowane pliki cookies. Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na ich używanie. Możesz to zmienić w ustawieniach swojej przeglądarki.
Czy czas wakacyjny można połączyć z kreatywną i nowoczesną edukacją? O tym mogą przekonać się ci, którzy wezmą udział w niecodziennej inicjatywie organizowanej przez Wydział Historii i Archeologii UMCS – pierwszych „wakacjach z HISTAR-em 2023”.
Jak informują organizatorzy, „Wakacje z HISTAR-em 2023” to nowatorski projekt edukacyjny z lekką dozą humoru i wartościową porcją wiedzy. Akcja skierowana jest zarówno do uczniów szkół podstawowych ze szkół partnerskich UMCS, „młodych studentów” Uniwersytetu Dziecięcego UMCS oraz do podopiecznych wszelkich placówek opiekuńczo-wychowawczych, fundacji, domów dziecka, a także do tych wszystkich, którzy chcą spędzić wakacje w sposób kreatywny i edukacyjny. Celem projektu jest przede wszystkim zapoznanie młodych uczestników z nowoczesną formą nauki historii, a także zwiększenie sprawności myślenia, projektowania, rozwijania wyobraźni czy ćwiczenia abstrahowania – a mówiąc prościej – trening kreatywności.
W ramach „Wakacji z HISTAR-em 2023” WHiA UMCS przygotował następujące wydarzenia:
1. HISTAR’owy geocaching po miasteczku akademickim:
To edukacyjny spacer po kampusie UMCS połączony z odkrywaniem skarbów, czyli z tzw. historycznym geocaching’iem. Zadaniem uczestników będzie rozwikłanie danej zagadki i odnalezienie ukrytego pojemnika, czyli tzw. geoskrzynki. Edukacyjny geocaching po miasteczku akademickim UMCS pomoże młodym odkrywcom rozwikłać nawet najtrudniejsze i najbardziej skomplikowane zagadki, dowiedzą się m.in. jak połączyć podróż poślubną Marii Curie-Skłodowskiej na rowerach, polski komputer Odra 1305 i „kryjówkę drzewo”. Najlepsi będą mogli zawalczyć o tytuł Młodego Odkrywcy-Ambasadora Wydziału Historii i Archeologii UMCS. Miejsce, z którego wystartuje spacer, to pl. Marii Curie-Skłodowskiej.
2. „The future is in your hands. Wynalazki i lekcja historii w 2030 r.”:
Uczestnicy zostaną kreatorem własnej przyszłości i podczas zajęć zaprojektują osobiste Laboratorium Historyczne, w którym sami zdecydują, w jaki sposób wiedza historyczna i nauka historii powinna być przekazywana kolejnym pokoleniom. - Odkryj w sobie „Wynalazcę roku 2030”. Co, według Ciebie, potrzebne jest społeczeństwu w niedalekiej przyszłości? Jak postrzegasz naukę w szkole bądź na studiach? Być może za kilkanaście lat Twoja lekcja historii będzie „odbywała się” w wirtualnej rzeczywistości, np. w gabinecie Marszałka Józefa Piłsudskiego, w którym zobaczysz jego osobiste przedmioty i… samego Marszałka. Z kolei, śmieci wyrzuci za Ciebie czworonożny robot Big Dog, firmy projektowej Boston Dynamics, a kartki do zapisywania notatek nie będą Ci już zupełnie potrzebne – zachęcają organizatorzy i jak podają, projekt będzie stanowił próbę przedstawienia przez uczestników ich własnej wizji przyszłości, w tym nauki historii w 2030 roku. Każdy z uczestników będzie musiał odpowiedzieć na dwa pytania: co jest potrzebne ludziom w niedalekiej przyszłości (np. jakie wynalazki, itd.) i w jaki sposób chciałby uczyć się historii. Uczestnicy będą mogli swoje odpowiedzi przedstawić w dowolnej formie np. za pomocą wiersza, piosenki, logo, ilustracji czy ulotki. Organizator zapewnia wszystkie niezbędne materiały na potrzeby realizacji niniejszego warsztatu.
3. „Milion z HISTAR-em”
To z kolei propozycja dla „przyszłych milionerów”, którzy pragną zmieniać świat. Tym razem uczestnicy odpowiedzą na pytanie, w jaki sposób chcieliby zdobyć pierwszy milion i przedstawią swoje pomysły w dowolnie wybranej formie, może być to zarówno prezentacja multimedialna, plakat, rysunek czy film. - Chcesz zmieniać świat tak jak Steve Jobs? Sięgnij po kawałek kartki i długopis bądź wyciągnij telefon z kieszeni oraz zacznij działać. Dodatkowym zadaniem każdego uczestnika będzie wylosowanie kartki z pytaniem, na które trzeba będzie udzielić odpowiedzi – zachęcają organizatorzy. Na twórców najlepszych pomysłów „na pierwszy milion” oraz najbardziej kreatywnych odpowiedzi będą czekały atrakcyjne nagrody.
Ponadto WHiA UMCS zaprasza do współpracy wszystkich tych, którzy chcieliby włączyć się w projekt „Wakacje z HISTAR-em 2023” i poprowadzić edukacyjny warsztat dla najmłodszych. Najlepsze zajęcia zostaną nagrodzone.
Liczba miejsc na wybrany projekt/warsztat nie powinna przekraczać 30 osób, niemniej jednak Wydział Historii i Archeologii UMCS jest otwarty na wszelkie propozycje ze strony zainteresowanych.
Udział w projektach/warsztatach w ramach „Wakacji z HISTAR-em 2023” jest bezpłatny, wydarzenie jest realizowane do końca września.
Zainteresowanych wybranym projektem/warsztatem, prosimy o wcześniejsze zgłoszenie na adres e-mail: paulina.litka@mail.umcs.pl, w celu uzgodnienia szczegółów oraz wybrania dogodnego terminu i godziny (do 29 września br.).