Na podstawie Rozporządzenia Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego z dnia 12 lipca 2007 r. (Dz. U. Nr 164, poz. 1166) w sprawie standardów kształcenia dla poszczególnych kierunków oraz poziomów kształcenia zarządza się co następuje:
Wprowadza się Regulamin Praktyk Studenckich w Instytucie Muzyki Wydziału Artystycznego Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej, zwany dalej Regulaminem.
Postanowienia ogólne
Celem praktyk studenckich jest przygotowanie studentów Uczelni do zawodu przez wzbogacenie procesu dydaktycznego, realizowanego w trakcie studiów, o wiedzę
i doświadczenie zdobyte w miejscu odbywania praktyk, w szczególności:
nabycie przez studentów umiejętności:
- planowania, prowadzenia i dokumentowania zajęć,
- prowadzenia obserwacji zajęć i ich dokumentowania,
- analizy pracy nauczyciela i uczniów podczas wspólnego omawiania praktyk przez
opiekuna praktyk i studenta,
- autorefleksji i analizowania własnej pracy i jej efektów oraz pracy uczniów,
- współpracy z innymi nauczycielami, w szczególności z wychowawcą klasy, pedagogiem
szkolnym, psychologiem szkolnym,
- współpracy z poradnią psychologiczno – pedagogiczną;
Praktyki pedagogiczne realizowane powinny być w taki sposób, aby student przed obserwowaniem zajęć, asystowaniem nauczycielowi prowadzącemu zajęcia i samodzielnym prowadzeniem zajęć nabył umiejętności w zakresie opiekuńczo-wychowawczym, tj. poznał różnorodne uwarunkowania wpływające na specyfikę pracy przedszkola, szkoły lub placówki, znał pracę opiekuńczo-wychowawczą przedszkola, szkoły lub placówki i nauczyciela, został przygotowany do obserwacji uczniów w środowisku grupowym i klasowym, znał interakcje ucznia i nauczyciela, potrafił: zbadać dynamikę grupy i klasy stosować metody poznawania ucznia i jego szkolnego środowiska, kierować zespołem klasowym w sytuacjach pozalekcyjnych, współpracować z rodziną i środowiskiem lokalnym ucznia
1. Obowiązek odbywania praktyki przez studentów wynika z planów studiów oraz procesu kształcenia, przy czym wymiar czasowy tych praktyk nie może być inny, niż określony w standardach kształcenia dla poszczególnych kierunków studiów. W przypadku studiów dwukierunkowych student odbywa dodatkowo praktykę w zakresie nauczania drugiego przedmiotu. Wymiary godzinowe praktyk oraz terminy ich realizacji (semestry) odpowiadają zatwierdzonym przez Rektora planom studiów.
2. Opiekę nad studentem w trakcie realizacji praktyk oraz ich zaliczenia sprawują nauczyciel z ramienia szkoły oraz nauczyciel akademicki.
Organizacja praktyk
1. Nadzór organizacyjny i dydaktyczny nad przebiegiem praktyk sprawuje Dziekan Wydziału. Do organizowania praktyk, nadzoru nad ich przebiegiem oraz ich zaliczania Dziekan może powołać opiekuna praktyk studenckich z ramienia Instytutu.
2. Szczegółowy harmonogram praktyki ustala przyjmująca studenta szkoła lub inna instytucja oraz opiekun praktyki z ramienia szkoły.
3. Praktyki są realizowane w zależności od ich specyfiki w miejscach określonych przez opiekuna (szkoły, instytucje). Dopuszcza się możliwość realizowania wybranych praktyk stacjonarnie w salach Instytutu Muzyki.
4. Student ma prawo do samodzielnego wyboru miejsca, gdzie będzie odbywał praktykę, pod warunkiem, że jego profil działania umożliwi zrealizowanie celów praktyki.
5. Zmiana miejsca lub terminu odbywania praktyki wymaga niezwłocznego powiadomienia uczelnianego opiekuna praktyki.
6. Podstawą odbywania praktyki jest umowa zawarta między Uczelnią i szkołą lub inną instytucją, której załącznikiem jest ramowy program praktyki.
7. Przed rozpoczęciem praktyki obowiązkiem studenta jest poinformowanie pracownika Instytutu, odpowiedzialnego za zawieranie umów, gdzie i w jakim terminie będzie odbywał praktykę. Uczelnia ma prawo skierować sama studenta do odpowiednich szkół.
8. W czasie trwania praktyki student jest zobowiązany do:
a) realizacji programu praktyk;
b) zapoznania się ze specyfiką i organizacją placówki, w której odbywa praktykę;
c) przestrzegania przepisów obowiązujących w miejscu odbywania praktyki;
d) stawiania się w miejscu praktyki o godzinie wyznaczonej przez opiekuna z ramienia szkoły bądź instytucji;
e) bieżącego wypełniania dziennika praktyk zgodnie z programem praktyk i wykonywanymi czynnościami oraz ustaleniami z opiekunem z ramienia Uczelni.
9. Dziennik praktyk pozostaje jako dokumentacja do dyspozycji opiekuna z ramienia Uczelni.
Zaliczenie praktyk
1. Zaliczenie praktyki następuje na podstawie złożonej przez studenta po jej zakończeniu doku-mentacji zawierającej:
a) wypełniony i poświadczony przez Dyrektora i opiekuna ze strony szkoły dziennik praktyk, zawierający szczegółowy przebieg oraz opinię opiekuna z ramienia szkoły lub innej instytucji,
b) inne załączniki ustalone wcześniej z opiekunem praktyki z ramienia Uczelni.
2. Formalnym wyrazem zaliczenia praktyki jest dokonanie wpisu w indeksie przez instytutowego opiekuna praktyk studenckich lub Dziekana oraz złożenie indeksu najpóźniej do 30 września.
3. W uzasadnionych przypadkach losowych możliwe jest - za zgodą Dziekana lub Dyrektora Instytutu - przeniesienie praktyki na inny termin lub ustalenie indywidualnego trybu odbywania praktyki.
4. Student traci prawo do zaliczenia praktyki, jeśli Uczelnia uzyskała pisemną informację od zakładu pracy, w którym student odbył praktykę, na temat jego nieprawidłowego zachowania lub innych informacji świadczących o rażącym naruszeniu przez studenta dyscypliny pracy.
5. Podstawą do niezaliczenia praktyki mogą być również negatywne wyniki kontroli jej przebiegu przez przedstawiciela Uczelni lub negatywna opinia opiekuna z ramienia szkoły lub innej instytucji.
6. Niezaliczenie praktyki jest jednoznaczne z koniecznością jej powtórzenia.
W sprawach nieuregulowanych niniejszym regulaminem i spornych decyzje podejmuje Dziekan.
Regulamin wchodzi w życie z dniem podpisania.
EDUKACJA ARTYSTYCZNA W ZAKRESIE SZTUKI MUZYCZNEJ
STUDIA LICENCJACKIE 3-LETNIE 180 godzin
|
ROK
|
2010/11
|
2011/12
|
2012/13
|
2013/14
|
2014/15
|
|||||
|
|
SEMESTR ZIMOWY
|
SEMESTR LETNI |
SEMESTR ZIMOWY |
SEMESTR LETNI |
SEMESTR ZIMOWY |
SEMESTR LETNI |
SEMESTR ZIMOWY |
SEMESTR LETNI |
SEMESTR ZIMOWY |
SEMESTR LETNI
|
2010/11
|
I
|
-
|
-
|
-
|
-
|
-
|
-
|
-
|
-
|
-
|
-
|
II
|
Warsztaty muzyczne – 15 godzin |
Warsztaty muzyczne – |
Warsztaty muzyczne – 15 godzin |
Warsztaty muzyczne – |
Warsztaty muzyczne – 15 godzin |
Warsztaty muzyczne – |
Warsztaty muzyczne – 15 godzin |
Warsztaty muzyczne – |
Warsztaty muzyczne – 15 godzin |
Warsztaty muzyczne – |
|
|
Praktyka ogólno pedagogiczna – 30 godzin |
|
Praktyka ogólno pedagogiczna – 30 godzin |
|
Praktyka ogólno pedagogiczna – 30 godzin |
|
Praktyka ogólno pedagogiczna – 30 godzin |
|
Praktyka ogólno pedagogiczna – 30 godzin |
||
III
|
Warsztaty muzyczne – 15 godzin |
|
Warsztaty muzyczne – 15 godzin |
|
Warsztaty muzyczne – 15 godzin |
|
Warsztaty muzyczne – 15 godzin |
|
Warsztaty muzyczne – 15 godzin |
|
|
Praktyka w zakresie nauczania muzyki |
Praktyka w zakresie nauczania muzyki |
Praktyka w zakresie nauczania muzyki |
Praktyka w zakresie nauczania muzyki |
Praktyka w zakresie nauczania muzyki |
Praktyka w zakresie nauczania muzyki |
Praktyka w zakresie nauczania muzyki |
Praktyka w zakresie nauczania muzyki |
Praktyka w zakresie nauczania muzyki |
Praktyka w zakresie nauczania muzyki |
||
|
Praktyka w zakresie wiedzy o kulturze 30 godzin |
|
Praktyka w zakresie wiedzy o kulturze 30 godzin |
|
Praktyka w zakresie wiedzy o kulturze 30 godzin |
|
Praktyka w zakresie wiedzy o kulturze 30 godzin |
|
Praktyka w zakresie wiedzy o kulturze 30 godzin |
||
|
Praktyka w zespole muzycznym 15 godzin |
|
Praktyka w zespole muzycznym 15 godzin |
|
Praktyka w zespole muzycznym 15 godzin |
|
Praktyka w zespole muzycznym 15 godzin |
|
Praktyka w zespole muzycznym 15 godzin |
||
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
EDUKACJA ARTYSTYCZNA W ZAKRESIE SZTUKI MUZYCZNEJ
STUDIA UZUPELNIAJĄCE MAGISTERSKIE
ROK
|
2010/11
|
2011/12
|
2012/13
|
2013/14
|
|
SEMESTR LETNI |
SEMESTR LETNI |
SEMESTR LETNI |
SEMESTR LETNI |
II
|
Praktyka w zespole muzycznym/instytucji kulturalno-oświatowej/edukacyjnej 30 godzin |
Praktyka w zespole muzycznym/instytucji kulturalno-oświatowej/edukacyjnej 30 godzin |
Praktyka w zespole muzycznym/instytucji kulturalno-oświatowej/edukacyjnej 30 godzin |
Praktyka w zespole muzycznym/instytucji kulturalno-oświatowej/edukacyjnej 30 godzin |
Praktyka ogólnopedagogiczna (szkoły ogólnokształcące: podstawowa, gimnazjum) - wymiar 30 godzin.
3 – letnie studia stacjonarne licencjackie, semestr 4
Cele praktyki ogólnopedagogicznej:
Praktyka ma na celu bezpośrednie poznanie przez studentów całokształtu życia szkoły oraz typowych czynności wykonywanych przez nauczyciela w toku codziennej pracy szkolnej.
Zajęcia w ramach praktyki pedagogicznej obejmują wybrane czynności wychowawcze
i dydaktyczne wykonywane przez studentów w charakterze pomocników nauczyciela wychowawcy przed lekcjami, w czasie przerw międzylekcyjnych, w czasie lekcji oraz po zajęciach szkolnych.
Celem praktyki jest także przygotowanie studentów do pełnienia roli nauczyciela wychowawcy. W związku z tym studenci są zobowiązani do:
- zapoznania się z zadaniami i czynnościami wychowawcy klasy,
- jak najwcześniejszego nawiązania kontaktu pedagogicznego z dzieckiem w wieku szkolnym oraz uczniowskim zespołem klasowym,
- poznania grupy uczniowskiej określonej klasy i poszczególnych uczniów,
- zebrania informacji niezbędnych do wyjaśniania zagadnień teoretycznych z przedmiotów pedagogicznych,
- zdobycia informacji na temat funkcjonowania szkoły jako instytucji,
- zapoznania się z innowacyjnymi formami i metodami pracy wprowadzanymi przez szkołę,
- przeprowadzenie godziny wychowawczej (pod kontrolą opiekuna praktyk)
Formy realizacji praktyki ogólnopedagogicznej i system kontroli.
Na wykonanie wszystkich zadań opisanych w programie praktyki przeznacza się 30 godzin w trakcie letniego semestru. Studenta rozlicza i ocenia za wykonanie każdego zadania pod koniec praktyki opiekun wyznaczony przez dyrekcję szkoły. Natomiast całość zalicza opiekun z ramienia uczelni.
Szczegółowy zakres zadań studenta:
a) Zdobycie informacji na temat prawnych i finansowych podstaw funkcjonowania szkoły oraz jej miejsca w systemie oświatowym:
- zapoznanie się z dokumentami regulującymi pracę szkoły,
- analiza planu dydaktyczno-wychowawczego szkoły,
- orientacja w przepisach określających sytuację zawodową nauczyciela.
b) Hospitacja lekcji z różnych przedmiotów w klasach wszystkich poziomów:
- poznanie metod nauczania stosowanych w pracy przez nauczycieli,
- ocena lekcji pod kątem kryterium merytorycznego, psychologicznego, prakseologicznego i metodycznego.
c) Uczestniczenie w pracy kół zainteresowań, zespołów wyrównywania wiedzy, półinternatu biblioteki szkolnej. Zapoznanie się z pracą pedagoga szkolnego.
d) Przeprowadzenie przez studenta 1 godziny wychowawczej na uzgodniony z wychowawcą klasy temat (student przygotowuje się do lekcji i rozlicza z jej przeprowadzenia przy pomocy samodzielnie napisanego konspektu lekcji).
e) Sporządzenie przez studenta notatek na temat współpracy szkoły z innymi instytucjami wspomagającymi pracę szkoły, udziału rodziców w życiu szkody oraz innowacyjnych form i metod pracy wprowadzanych przez szkołę m.in. w związku z reformą.
f) Praktyczne zastosowanie różnorodnych metod zbierania informacji o uczniu (sporządzenie charakterystyki wybranego ucznia zdolnego lub ucznia doświadczającego niepowodzeń dydaktycznych na podstawie obserwacji zachowania dziecka, analizy jego wytworów, wywiadu lub rozmowy z uczniem oraz jego wychowawcą szkolnym).
g) Wypełnianie dziennika praktyk odzwierciedlającego przebieg praktyki zgodnie z programem. W dzienniku. powinna się również znaleźć ocena przebiegu praktyki dokonana przez nauczyciela - opiekuna, potwierdzona przez opiekuna szkoły.
Warunki zaliczenia praktyki
Student uzyskuje zaliczenie po złożeniu i zaakceptowaniu przez opiekuna praktyki następującej dokumentacji:
- wypełniony i opatrzony pieczątką szkoły i podpisem dyrektora dzienniczek praktyk,
- protokół z dwóch obserwowanych lekcji dowolnych przedmiotów,
- konspekt prowadzonej przez siebie godziny wychowawczej,
- notatki na dwa wybrane przez siebie tematy (praca kółek zainteresowań, praca pedagoga, sprawozdanie z posiedzenia Rady Pedagogicznej itp.),
- charakterystyka wybranego ucznia w oparciu o metody badań pedagogicznych,
- wszystkie dokumenty powinny być podpisane i opieczętowane.
PRAKTYKA W ZAKRESIE NAUCZANIA MUZYKI - program
Realizowana w szkolnictwie powszechnym (szkoły podstawowe, gimnazja)
3-letnie studia licencjackie
Realizowana jest na roku III w semestrze 5 i 6 - wymiar - 60 godz.
Cele praktyki w zakresie nauczania muzyki:
Praktyka ma na celu wyposażenie studentów w umiejętności planowania, przygotowania, prowadzenia i dokumentowania lekcji muzyki na wszystkich etapach nauczania tego przedmiotu w polskim szkolnictwie powszechnym.
Formy realizacji praktyki i system kontroli:
Realizacja praktyki przebiega dwutorowo; w semestrze 5 studenci realizują ją w trybie stacjonarnym, w semestrze 6 realizowana jest na terenie wybranych szkół.
Głównym zadaniem studentów podczas realizacji praktyki jest metodyczne i merytoryczne przygotowanie się do pracy w szkole. W związku z tym mają oni przeprowadzić samodzielnie zaplanowane lekcje muzyki na wszystkich poziomach kształcenia oraz hospitować wybrane lekcje prowadzone przez nauczyciela opiekuna z ramienia szkoły i kolegów - studentów. Studenci powinni również zapoznać się z innymi obowiązkami nauczyciela muzyki - obserwować i uczestniczyć w zajęciach pozalekcyjnych, chórach, zespołach, zajęciach artystycznych.
Opiekun praktyk z ramienia uczelni koordynuje pracę studentów, uczestniczy we wszystkich lekcjach prowadzonych w trybie stacjonarnym, omawia je i ocenia pod względem metodycznym i merytorycznym oraz zalicza praktyki dokonując wpisu do indeksu..
Praktyka w zakresie nauczania muzyki realizowana w szkole podlega nadzorowi nauczyciela-opiekuna z ramienia szkoły.
Studenci zobowiązani są do zrealizowania następujących zadań:
- hospitacji lekcji prowadzonych przez nauczyciela – opiekuna z ramienia szkoły,
- hospitacji wybranych lekcji prowadzonych przez innych studentów, jeśli takowi odbywają praktykę w szkole,
- omówienia z nauczycielem – opiekunem obserwowanych lekcji pod kątem tematu, celów, treści lekcji, form aktywności muzycznej, repertuaru, metod realizacji, wykorzystanych pomocy dydaktycznych, form ewaluacji,
- poznania planu dydaktyczno – wynikowego, opracowanego dla przedmiotu muzyka przez nauczyciela prowadzącego przedmiot w szkole,
- konsultowania się z nauczycielem – opiekunem praktyk w kwestii planowania lekcji, doboru celów lekcji, zastosowania odpowiednio dobranych metod nauczania, pomocy i środków dydaktycznych, całego toku praktyk, merytorycznego przygotowania do lekcji itp.,
- właściwej dokumentacji przebiegu praktyk,
- samodzielnego opracowania scenariuszy prowadzonych lekcji, które podlegają akceptacji nauczyciela- opiekuna.
- przygotowywania się do zajęć lekcyjnych korzystając z najnowszej literatury z zakresu dydaktyki muzycznej i zgodnie z nową podstawą programową kształcenia ogólnego,
- przygotowywania niezbędnych pomocy dydaktycznych (prezentacje multimedialne, wizualizacje wybranych zagadnień, karty pracy, fragmenty filmowe ect.), korzystania z najnowszych technologii informatycznych, sprzętu multimedialnego, urządzeń odtwarzających muzykę, różnorodnych instrumentów muzycznych,
- brać udział w zajęciach pozalekcyjnych na terenie szkoły, m. in. w rozmaitych kołach zainteresowań,
- przygotowywać się do zajęć zgodnie z najnowszymi trendami w edukacji muzycznej, wykorzystując instrumenty muzyczne oraz inne pomoce dydaktyczne.
Warunki zaliczenia praktyki:
Student uzyskuje zaliczenie po złożeniu i zaakceptowaniu dziennika praktyk, potwierdzającego ich realizację i spełniając następujące warunki:
a) oświadczenie o zapoznaniu się i zobowiązaniu do stosowania Regulaminu Praktyk,
b) miejsce, rodzaj praktyki i czas trwania,
c) opis realizowanych czynności (hospitacji, prowadzenia zajęć), potwierdzony przez nauczyciela - opiekuna praktyk,
d) konspekty z samodzielnie przeprowadzonych lekcji,
e) wypełniony, opatrzony pieczątką szkoły i podpisem dyrektora dzienniczek praktyk,
f) pozytywna opinia nauczyciela – opiekuna praktyk.
PRAKTYKA W ZAKRESIE WIEDZY O KULTURZE - program
3-letnie studia licencjackie
Praktyka realizowana jest na roku III w semestrze 6 w wymiarze 30 godzin.
Cele praktyki w zakresie nauczania muzyki:
Celem praktyki jest wyposażenie studentów w umiejętności planowania, prowadzenia
i dokumentowania lekcji z przedmiotu Wiedza o kulturze w szkolnictwie ponadgimnazjalnym oraz nabycie umiejętności analizowania własnej pracy, jej efektów oraz pracy uczniów.
Formy realizacji praktyki i system kontroli:
Praktyka realizowana jest w trybie stacjonarnym.
Możliwe jest też uczestnictwo w lekcjach wiedzy o kulturze w wybranych szkołach ponadgimnazjalnych.
Studenci zobowiązani są do zrealizowania następujących zadań:
Zadania studentów realizujących praktykę opierają się o założenia podstawy programowej kształcenia w ramach tego przedmiotu i akcentują rozwijanie u uczniów aktywnej postawy i motywowanie ich do różnych form udziału w kulturze, wprowadzanie uczniów w problemy kultury współczesnej oraz wyposażenie ich w intelektualne narzędzia umożliwiające analizę
praktyk i wytworów kultury (w tym dzieł sztuki) w kontekście kultury, w której powstają.
Przedmiot Wiedza o kulturze stanowi zakończenie i zwieńczenie cyklu kształcenia artystycznego w szkolnictwie polskim. Nie sprowadza się jednak do realizacji treści przedmiotów, takich jak historia sztuki, muzyka czy plastyka. Przedmioty te proponują bowiem wąskie, artystyczne rozumienie kultury. Studenci opracowują interdyscyplinarne tematy zajęć zgodnie z ministerialnymi zaleceniami. Studenci zobowiązani są również do wykorzystywania podczas praktyk różnorodnych materiałów dydaktycznych, podnoszących jakość przygotowywanych lekcji (prezentacje itp.) zgodnie z treściami podręczników dopuszczonych do użytku szkolnego oraz innych, dodatkowych pomocy dydaktycznych (zeszyty ćwiczeń, materiały źródłowe, foliogramy, tablice kultury, przewodniki metodyczne, scenariusze lekcji, testy, materiały uzupełniające).
Warunki zaliczenia praktyki:
Opiekun praktyk z ramienia uczelni koordynuje pracę studentów, uczestniczy we wszystkich lekcjach prowadzonych w trybie stacjonarnym, omawia je i ocenia pod względem metodycznym i merytorycznym. W przypadku praktyk szkolnych studenci mają możliwość przeprowadzenia samodzielnie zaplanowanych zajęć oraz hospitować wybrane lekcje.
WARSZATY MUZYCZNE - program
Realizowane w szkolnictwie powszechnym (szkoły podstawowe, gimnazja), pozaszkolnych placówkach oświatowo-wychowawczych, ośrodkach kultury, placówkach opiekuńczo-wychowawczych, innych placówkach posiadających zespoły i zajęcia muzyczne (chóry)
3-letnie studia I stopnia
Realizowana jest na roku II w semestrze 3 i 4 - wymiar 30 godz. oraz na roku III w semestrze 5 – wymiar 15 godz.
Cele praktyki:
Celem praktyki jest zapoznanie studenta z różnymi formami warsztatów muzycznych oraz przygotowanie go do prowadzenia tego typu zajęć po ukończeniu studiów.
Formy realizacji praktyki i system kontroli:
Praktyki realizowane są w ciągu trzech semestrów (po 15 godzin) wymiennie w zakresie: zespołu wokalnego, zespołu folklorystycznego, zespołów instrumentalnych i wokalno-instrumentalnych, zespołu instrumentów orffowskich, warsztatów muzykoterapii lub arteterapii. Student uczestniczy w poszczególnych zajęciach zgodnie z zainteresowaniami i zaplanowaną przez opiekuna praktyk ofertą praktyk w danym semestrze.
Studenci zobowiązani są do zrealizowania następujących zadań:
Uczestniczenia w zajęciach jako obserwator, czynnego uczestnictwa jako członek zespołu (jeśli to możliwe), samodzielnego prowadzenia zajęć zaplanowanych w porozumieniu z nauczycielem lub instruktorem i zaakceptowanych przez opiekuna praktyk. Student powinien wykazać się inicjatywą dotyczącą realizowanych zadań oraz metod dydaktycznych. W przygotowanym przez niego konspekcie zajęć lub projekcie powinien być położony nacisk na korzystanie z nowoczesnego sprzętu odtwarzającego, nagłaśniającego, nagrywającego oraz instrumentów (pianino, keyboard, instrumentarium Orffa). Wskazane jest dokumentowanie (nagrywanie audio i wideo) wybranych zajęć w celu omówienia ich przebiegu z opiekunem praktyk.
Warunki zaliczenia praktyki:
Praktyka jest zaliczana przez opiekuna praktyk na podstawie dokumentacji przebiegu praktyk, potwierdzonych przez nauczyciela lub instruktora prowadzącego zajęcia; przedstawienia konspektów (scenariuszy) prowadzonych samodzielnie zajęć; obserwacji zajęć przez opiekuna praktyk. Wpis do indeksu następuje po przedłożeniu pełnej dokumentacji przebiegu praktyki, w tym dzienniczka praktyk.
PRAKTYKA W ZESPOLE MUZYCZNYM – program
Realizowana w szkolnictwie powszechnym (szkoły podstawowe, gimnazja), pozaszkolnych placówkach oświatowo-wychowawczych, ośrodkach kultury, uczelniach i innych instytucjach posiadających chóry i inne zespoły.
3-letnie studia I stopnia
Realizowana jest na roku III w semestrze 6 - wymiar 15 godz.
Cele praktyki:
Celem praktyki jest przygotowanie studenta do pracy z różnego typu zespołami.
Formy realizacji praktyki i system kontroli:
Praktyka realizowana jest w ostatnim semestrze studiów I stopnia i może odbywać się w zespole wokalnym, chórze, zespole instrumentalnym, instrumentalno-wokalnym lub innym w Uczelni lub poza nią. Praktyka może odbywać się w zespole, z którym zostanie przygotowany program dyplomu artystycznego. W tym przypadku wybór zespołu powinien być zaakceptowany przez nauczyciela przedmiotu „dyrygowanie”.
Studenci zobowiązani są do zrealizowania następujących zadań:
Hospitowania zajęć w wybranym zespole, uzgodnienia przygotowywanego repertuaru z opiekunem praktyk i instruktorem prowadzącym zespół, samodzielnego przeprowadzenia sekcyjnych i całościowych prób zespołu z ustalonym programem, uczestniczenia w koncertach zespołu, w którym odbywa się praktyka. W przypadku realizowania dyplomu artystycznego w danym zespole – poprowadzenie części lub całości koncertu. Próby i koncerty powinny być dokumentowane (nagranie audio lub wideo).
Warunki zaliczenia praktyki:
Praktyka jest zaliczana przez opiekuna praktyk na podstawie dokumentacji przebiegu praktyk, potwierdzonych przez nauczyciela lub instruktora prowadzącego zajęcia; przedstawienia sprawozdania z hospitacji i prowadzonych samodzielnie prób (koncertów); obserwacji zajęć przez opiekuna praktyk. Wpis do indeksu następuje po przedłożeniu pełnej dokumentacji przebiegu praktyki, w tym dzienniczka praktyk.
PRAKTYKA W ZESPOLE MUZYCZNYM/ INSTYTUCJI KULTURALNO-OŚWIATOWEJ/ EDUKACYJNEJ – program
Realizowana w szkolnictwie powszechnym (szkoły podstawowe, gimnazja), pozaszkolnych placówkach oświatowo-wychowawczych, ośrodkach kultury, uczelniach i innych instytucjach posiadających chóry i inne zespoły.
2-letnie studia II stopnia magisterskie
Realizowana jest na roku II w semestrze 4 - wymiar 30 godz.
Cele praktyki:
Celem praktyki jest zapoznanie studenta z różnymi formami zajęć muzycznych pozalekcyjnych w szkole, innej placówce kulturalno-oświatowej, wychowawczej lub zespołach muzycznych działających w uczelniach, instytucjach kulturalnych, instytucjach pozarządowych oraz przygotowanie go do prowadzenia tego typu zajęć. Innym ważnym celem jest poznanie zasad organizowania zespołów, realizowania projektów, koncertów, festiwali i imprez muzycznych.
Formy realizacji praktyki i system kontroli:
W ramach praktyki student powinien prowadzić obserwację zajęć, zapoznać się z zasadami organizacji zajęć muzycznych lub chórów i zespołów muzycznych, sposobu ich funkcjonowania, a także samodzielnie prowadzić zajęcia lub próby zespołu. Wskazane jest również uczestnictwo w organizacji przedsięwzięć muzycznych. Wybór placówki, w której będzie odbywać się praktyka powinien być uzasadniony specjalizacją realizowaną na studiach II stopnia. W czasie praktyki co najmniej 10 godzin zajęć powinno być prowadzone samodzielnie przez studenta. Zajęcia muszą być dokumentowane w dzienniczku praktyk.
Warunki zaliczenia praktyki:
Praktykę zalicza opiekun z ramienia Uczelni, po uzyskaniu poświadczenia kierownika zespołu lub nauczyciela placówki, w której odbywa się praktyka oraz na podstawie sprawozdania studenta i obserwacji wybranych zajęć. Wpis do indeksu następuje po przedłożeniu pełnej dokumentacji przebiegu praktyki, w tym dzienniczka praktyk.