Zakończono IV edycją praktyk plenerowych w ramach projektu "Profesjonalizm w edukacji. Przygotowanie i realizacja nowego programu praktyk pedagogicznych na Wydziale Artystycznym UMCS" Podczas tegorocznych wakacji studenci Edukacji artystycznej w zakresie sztuk plastycznych wraz z młodzieżą szkolną uczestniczyli w 4 turnusach w malowaniczych miejscowościach: Janowie Lubelskim i Krasnobrodzie. Wsparcie otrzymało 55 studentów i 65 uczniów.
Opiekunami podczas wyjazdu byli: Magdalena Ciężak Helena Sakowicz Małgorzata Basińska Katarzyna Bauer Agata Fijewska-Pajdowska Iwonna Jedlińska Ewa Dziekońska-Sarlińska Anna Ścisło
Zajęcia plenerowe będą prowadzili pracownicy Wydziału Artystycznego: Dr Anna Perłowska-Weiser Mgr Andrzej Mosio Dr hab. Anna Boguszewska Dr hab. Wiesław Proć Dr Piotr Korol Dr Wojciech Mendzelewski Prof. Maria Polakowska-Prokopiak Dr hab. Anna Waszczuk
Fotorelacje z plenerów w Zakładce "Galeria zdjęć".
Zapraszamy studentów I roku I st. i II roku I st. na Warsztaty Wymiany Doświadczeń "Eko art", które odbędą się 25 kwietnia (piątek) 2014 na terenach zielonych Wydziału Artystycznego. Osoby zainteresowane zapraszamy do biura projektu w celu uzupełnienia karty zgłoszenia.
Fotorelacja ze szkolenia dla nauczycieli plastyki 25.01.2014 r. w zakładce "Galeria zdjęć".
Fotorelacja ze szkolenia dla nauczycieli muzyki 14.12.2013 r. w zakładce "Galeria zdjęć".
Zapraszamy nauczycieli plastyki – opiekunów praktyk pedagogicznych (zrekrutowanych do projektu w dodatkowym naborze kwiecień 2013) na szkolenie aktualizujące w ramach projektu „Profesjonalizm w edukacji. Przygotowanie i realizacja nowego programu praktyk pedagogicznych na Wydziale Artystycznym UMCS” współfinansowane ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego, które odbędzie się 25.01.2014 w Instytucie Sztuk Pięknych Wydziału Artystycznego UMCS w Lublinie.
Program szkolenia aktualizującego dla nauczycieli plastyki 25.01.2014r.
9.00 – 10.30 – część pierwsza – sala 32
10.30 - 10.45 – przerwa kawowa – sala 16
10.45 – 13.00 – część druga – sala 32
13.00 – 13.30 – przerwa obiadowa – sala 16
13.30 – 15.45 – część trzecia – sala 32
PROGRAM WARSZTATÓW GRAFICZNYCH DLA NAUCZYCIELI
w ramach projektu
„Profesjonalizm w edukacji. Przygotowanie i realizacja nowego programu praktyk pedagogicznych na Wydziale Artystycznym UMCS”
Prowadzący – ad. Alicja Snoch-Pawłowska
1. Umiejętność rozpoznawaniaklasycznych technik grafiki warsztatowej.
2. Znajomość miejsca grafiki warsztatowej we współczesnej sztuce.
3. Praktyczne opanowanie wybranych technik graficznych: przygotowanie projektów, zastosowanie odpowiednich narzędzi w procesie przygotowania matryc, wykonanie odbitek.
4. Umiejętność wykorzystania i właściwego doboru technik graficznych w ramach zajęć szkolnych.
5. Znajomość zasad BHP podczas pracy z technikami graficznymi.
Treści merytoryczne:
1. Podział technik graficznych ze względu na rodzaj druku: druk wypukły, wklęsły i płaski.
2. Prezentacja technik grafiki warsztatowej: linoryt, suchoryt, akwaforta, akwatinta, mezzotinta, miękki werniks, litografia, serigrafia.
3. Zagadnienia warsztatu graficznego: materiały, narzędzia i wyposażenie pracowni graficznej.
4. Omówienie zagadnień charakterystycznych dla języka graficznego, takich jak: linia i plama, bryła i światłocień, walor i kolor, faktura.
5. Zagadnienia metodyczne dotyczące realizacji technik graficznych na lekcjach plastyki i zajęciach artystycznych.
6. Techniki graficzne dostosowane do możliwości wykonawczych dzieci i młodzieży oraz warunków warsztatowych w szkole: monotypia czarno-biała i barwna, kolografia, kalkografia, termotransfer, stempel, frottage.
Metody kształcenia: Wykład wprowadzający. Pokaz. Ćwiczenia praktyczne. Praca indywidualna i grupowa prowadzona pod kierunkiem dydaktyka. Korekty merytoryczne i technologiczne na każdym etapie powstawania grafik. Rezultaty pracy poddane dyskusji w grupie.
Spis zalecanych lektur:
1. B. Grabowski, B. Fick, Grafika. Techniki i materiały. Przewodnik, Universitas, Kraków 2011.
2. J. Catafal, C. Oliva, Techniki graficzne, Arkady, Warszawa 2004.
3. M. Daszyńska, Techniki graficzne powielane i odbijane, WSiP, Warszawa 1992.
4. M. Laskowska, Drzeworyt. Poradnik dla dzieci, Muzeum Narodowe w Krakowie 2006.
5. M. Laskowska, Akwaforta i akwatinta. Przewodnik dla młodzieży, Muzeum Narodowe w Krakowie 2008.
Fotorelacja z Wernisażu Wystawy poplenerowej 13.12.2013 r. w zakładce - Galeria Zdjęć
Serdecznie zapraszamy na Otwarcie wystawy prac plenerowych uczniów i studentów WA UMCS, które odbędzie się 13 grudnia 2013 r. o godz.18.00 w Galerii Instytutu Sztuk Pięknych WA UMCS "Zajezdnia" (Al. Krasnicka 25 w Lublinie, teren MPK, wejście od ul. Nałęczowskiej). Wystawa czynna 13.12.2013-05.01.2014 pon.-pt. 10.00-14.00.
Zapraszamy nauczycieli muzyki – opiekunów praktyk pedagogicznych na szkolenie aktualizujące w ramach projektu „Profesjonalizm w edukacji. Przygotowanie i realizacja nowego programu praktyk pedagogicznych na Wydziale Artystycznym UMCS” współfinansowane ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego, które odbędzie się 14.12.2013 r. w Instytucie Muzyki Wydziału Artystycznego UMCS w Lublinie.
9.00 – 10.30 – część pierwsza
10.30 - 10.45 – przerwa kawowa
10.45 – 12.15 – część pierwsza cd.
12.15 – 12.45 – przerwa obiadowa
12.45 – 15.45 – część druga
Ramowy program spotkania:
Ogólne założenia programu 4 godzin zajęć
1. Zapoznanie z możliwościami nowoczesnych technologii w zakresie kształtowania muzyki i kultury muzycznej.
2. Zapoznanie z nowatorskimi praktykami wykorzystania nowoczesnych technologii
w edukacji muzycznej w świecie, w tym wykorzystywanie ipadów, tabletów oraz nietypowych instrumentów opartych o nowoczesne technologie, programów wrażliwych na gest i ruch człowieka, tworzenie wirtualnych chórów i orkiestr.
3. Ocena programów i działań MEN w zakresie cyfryzacji polskiej szkoły.
4. Zapoznanie z wybranymi portalami internetowymi pomocnymi w edukacji muzycznej.
5. Zapoznanie z dostępnym oprogramowaniem do użytku szkolnego oraz ocena jego funkcjonalności.
6. Zapoznanie z możliwościami wizualizacji muzyki i jej wykorzystania na lekcjach.
Zwrócimy uwagę na dynamiczny rozwój systemu MIDI, instrumentów wirtualnych VST, instrumentów przestrzennych, oraz całej gamy instrumentów elektronicznych: klawiszowych, smyczkowych, dętych i perkusyjnych, które coraz częściej stają się pełnoprawnymi, nauczanymi w szkołach muzycznych instrumentami oraz – dzięki skype i innym programom do teletransmisji internetowych – na coraz to popularniejsze wspólne muzykowanie, tworzenie i nagrywanie muzyki przez ludzi z odległych miejsc na świecie.
Obecnie kilka elementów w edukacji muzycznej na świecie jest szczególnie intensywnie obecnych. Między innymi muzykowanie na różnych nietypowych instrumentach. Z jednej strony są to instrumenty typu boomwhackers z drugiej ipady, tablety, smartfony, instrumenty przestrzenne. Drugim elementem są programy wspierające naukę dyrygowania oraz wirtualne instrumenty przestrzenne.
W tym punkcie ustosunkuję się do działań MEN w obszarze cyfryzacji szkoły – w wielu zakresach złych, kosztowanych i niepotrzebnych oraz wskażę na działania celowe, właściwe
i konieczne.
Wskażemy na kilka portali polskich oraz zagranicznych gdzie można znaleźć wiele ciekawych materiałów pomocnych w edukacji muzycznej i je ocenimy.
Wyłącznie skupimy uwagę na dostępnym oprogramowaniu muzycznym, które można wykorzystać w szkole. Będą to aplikacje do analiz dzieł muzycznych, programy do kształcenia słuchu, zapisu muzyki, wspierające naukę śpiewu, do tworzenia muzyki oraz quizy i multimedia dla młodszych dzieci.
Na konkretnych przykładach muzycznych przedstawimy możliwości wizualizacji muzyki, jakie można wykorzystać w edukacji, a są to:
a) wspieranie nastroju, klimatu, uwypuklanie emocjonalności muzyki.
b) opowiadanie historii, ilustrowanie zawartych w muzyce wokalnej, programowej treści semantycznych.
c) przedstawianie formy utworu, struktury, instrumentacji – od ogólnych, schematycznych grafik po różne rodzaje przedstawiania zapisu nutowego, linii melodycznych, dynamiki, artykulacji itp.
Ogólne założenia programu 4 godzin zajęć
Wykłady mają za zadanie ukazać muzykę jako nieodłączny i równoprawny czynnik wszystkich kultur tradycyjnych na świecie. Różnorodność jej funkcji, sposobów przekazywania, jej stan obecny oraz zadania ochronne wymagają wyjaśnienia następujących kwestii:
1. Terminologia: muzyka ludowa, muzyka tradycyjna, revival, word music, muzyka folkowa, muzyka rekonstruowana, in crudo.
2. Wykonawcy i okoliczności wykonania: muzycy autentyczni, zespoły folklorystyczne i śpiewacze, ruch sceniczny, środowiska Domów Tańca, kontynuatorzy miejscy, ruch festiwalowo-konkursowy.
3. Elementy wspólne i różne na przykładzie wybranych zjawisk kulturowych: tradycyjna muzyka wokalna Słowian, instrumenty strunowe na świecie, muzyka w obrzędowości weselnej i pogrzebowej.
4. Źródła wiedzy: archiwa dźwiękowe, literatura przedmiotu, wydawnictwa płytowe, Internet.