Fotorelacja z Konferencji podsumowującej realizację projektu w zakładce "Galeria zdjęć".

Fotorelacja z Wernisażu Wystawy poplenerowej w Galerii Zajezdnia w zakładce "Galeria zdjęć".

Serdecznie zapraszamy na Wernisaż wystawy prac plenerowych uczniów i studentów, który odbędzie się 17.11.2014 o godz.17.00 w Galerii ISP "Zajezdnia".
 

W ramach projektu "Profesjonalizm w edukacji. Przygotowanie i realizacja nowego programu praktyk pedagogicznych na Wydziale Artystycznym UMCS" wydaliśmy 2 publikacje "Wieloaspektowe działania muzyczne we współczesnej rzeczywistości kulturowej" pod redakcją Renaty Gozdeckiej i "Interpretacje i inspiracje dla edukacji artystycznej" pod redakcją Anny Mazur i Romualda Tarasiuka. Książki są dystrybuowane bezpłatnie. Zainteresowanych prosimy o kontakt z biurem projektu. Istnieje także możliwość pobrania publikacji w formacie .pdf  w zakładce "Do pobrania".

Obecnie w ramach projektu odbywają się praktyki pedagogiczne dla studentów Edukacji art. w zakresie sztuk plast. - ogólnopedagogiczna (II rok I st.), metodyczno-przedmiotowa (III rok I st.), oraz dla studentów Edukacji art. w zakresie sztuki muz. - nauczanie muzyki (III rok I st.), warsztaty muzyczne (II rok I st. i III rok I st.).  Przypominamy, że studenci są zobligowani do zaliczenia praktyk do końca listopada 2014 r.

Serdecznie zapraszamy na konferencję podsumowującą działalność projektu, która odbędzie się 18 listopada 2014 r. na terenie Wydziału Artystycznego UMCS. Przedmiotem konferencji będzie prezentacja innowacyjnego programu praktyk pedagogicznych zrealizowanych w ramach projektu współfinansowanego ze środków EFS w ramach POKL.
Szczegóły konferencji wkrótce zostaną zamieszczone. 

Zakończono IV edycją praktyk plenerowych w ramach projektu "Profesjonalizm w edukacji. Przygotowanie i realizacja nowego programu praktyk pedagogicznych na Wydziale Artystycznym UMCS"  Podczas tegorocznych wakacji studenci Edukacji artystycznej w zakresie sztuk plastycznych wraz z młodzieżą szkolną uczestniczyli w 4 turnusach w malowaniczych miejscowościach: Janowie Lubelskim i Krasnobrodzie. Wsparcie otrzymało 55 studentów i 65 uczniów.

Opiekunami podczas wyjazdu byli: Magdalena Ciężak Helena Sakowicz Małgorzata Basińska Katarzyna Bauer Agata Fijewska-Pajdowska Iwonna Jedlińska Ewa Dziekońska-Sarlińska Anna Ścisło

Zajęcia plenerowe będą prowadzili pracownicy Wydziału Artystycznego: Dr Anna Perłowska-Weiser Mgr Andrzej Mosio Dr hab. Anna Boguszewska Dr hab. Wiesław Proć Dr Piotr Korol Dr Wojciech Mendzelewski Prof. Maria Polakowska-Prokopiak Dr hab. Anna Waszczuk

 

Fotorelacje z plenerów w Zakładce "Galeria zdjęć".

 


 
Fotorelacja z Warsztatów Wymiany Doświadczeń 25.04.2014 r. na Wydziale Artystycznym UMCS w Zakładce "Galeria Zdjęć"
Fotorelacja z Lekcji muzealnej 8.04.2014 r. w Zakładce "Galeria Zdjęć"
Fotorelacja z Dnia Otwartego na Wydziale Artystycznym UMCS w Zakładce "Galeria Zdjęć"

 



Zapraszamy studentów I roku I st. i II roku I st. na Warsztaty Wymiany Doświadczeń "Eko art", które odbędą się 25 kwietnia (piątek) 2014 na terenach zielonych Wydziału Artystycznego. Osoby zainteresowane zapraszamy do biura projektu w celu uzupełnienia karty zgłoszenia.

 


Fotorelacja ze szkolenia dla nauczycieli plastyki 25.01.2014 r. w zakładce "Galeria zdjęć".

 


Fotorelacja ze szkolenia dla nauczycieli muzyki 14.12.2013 r. w zakładce "Galeria zdjęć".

 


Zapraszamy nauczycieli plastyki – opiekunów praktyk pedagogicznych (zrekrutowanych do projektu w dodatkowym naborze kwiecień 2013) na szkolenie aktualizujące w ramach projektu „Profesjonalizm w edukacji. Przygotowanie i realizacja nowego programu praktyk pedagogicznych na Wydziale Artystycznym UMCS” współfinansowane ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego, które odbędzie się 25.01.2014 w Instytucie Sztuk Pięknych Wydziału Artystycznego UMCS w Lublinie.

 

Program szkolenia aktualizującego dla nauczycieli plastyki 25.01.2014r.

9.00 – 10.30 – część pierwsza – sala 32

10.30 - 10.45 – przerwa kawowa – sala 16

10.45 – 13.00 – część druga – sala 32

13.00 – 13.30 – przerwa obiadowa – sala 16

13.30 – 15.45 – część trzecia – sala 32

 

PROGRAM WARSZTATÓW GRAFICZNYCH DLA NAUCZYCIELI

w ramach projektu

„Profesjonalizm w edukacji. Przygotowanie i realizacja nowego programu praktyk pedagogicznych na Wydziale Artystycznym UMCS”

25.01.2014
 

Prowadzący – ad. Alicja Snoch-Pawłowska

 
Efekty kształcenia:

1.     Umiejętność rozpoznawaniaklasycznych technik grafiki warsztatowej.

2.     Znajomość miejsca grafiki warsztatowej we współczesnej sztuce.

3.     Praktyczne opanowanie wybranych technik graficznych: przygotowanie projektów, zastosowanie odpowiednich narzędzi w procesie przygotowania matryc, wykonanie odbitek.

4.     Umiejętność wykorzystania i właściwego doboru technik graficznych w ramach zajęć szkolnych.

5.     Znajomość zasad BHP podczas pracy z technikami graficznymi.

 

Treści merytoryczne:

1.     Podział technik graficznych ze względu na rodzaj druku: druk wypukły, wklęsły i płaski.

2.     Prezentacja technik grafiki warsztatowej: linoryt, suchoryt, akwaforta, akwatinta, mezzotinta, miękki werniks, litografia, serigrafia.

3.     Zagadnienia warsztatu graficznego: materiały, narzędzia i wyposażenie pracowni graficznej.

4.     Omówienie zagadnień charakterystycznych dla języka graficznego, takich jak: linia i plama, bryła i światłocień, walor i kolor, faktura.

5.     Zagadnienia metodyczne dotyczące realizacji technik graficznych na lekcjach plastyki i zajęciach artystycznych.

6.     Techniki graficzne dostosowane do możliwości wykonawczych dzieci i młodzieży oraz warunków warsztatowych w szkole: monotypia czarno-biała i barwna, kolografia, kalkografia, termotransfer, stempel, frottage. 

 

Metody kształcenia: Wykład wprowadzający. Pokaz. Ćwiczenia praktyczne. Praca indywidualna i grupowa prowadzona pod kierunkiem dydaktyka. Korekty merytoryczne i technologiczne na każdym etapie powstawania grafik. Rezultaty pracy poddane dyskusji w grupie.

  

Spis zalecanych lektur:

1.     B. Grabowski, B. Fick, Grafika. Techniki i materiały. Przewodnik, Universitas, Kraków 2011.

2.     J. Catafal, C. Oliva, Techniki graficzne, Arkady, Warszawa 2004.

3.   M. Daszyńska, Techniki graficzne powielane i odbijane, WSiP, Warszawa 1992.

4.   M. Laskowska, Drzeworyt. Poradnik dla dzieci, Muzeum Narodowe w Krakowie 2006.

5.   M. Laskowska, Akwaforta i akwatinta. Przewodnik dla młodzieży, Muzeum Narodowe w Krakowie 2008.

 


Fotorelacja z Wernisażu Wystawy poplenerowej 13.12.2013 r. w zakładce - Galeria Zdjęć


 

Serdecznie zapraszamy na Otwarcie wystawy prac plenerowych uczniów i studentów WA UMCS, które odbędzie się 13 grudnia 2013 r. o godz.18.00 w Galerii Instytutu Sztuk Pięknych WA UMCS "Zajezdnia" (Al. Krasnicka 25 w Lublinie, teren MPK, wejście od ul. Nałęczowskiej). Wystawa czynna 13.12.2013-05.01.2014 pon.-pt. 10.00-14.00.

plakat_www.jpg

  


Zapraszamy nauczycieli muzyki – opiekunów praktyk pedagogicznych na szkolenie aktualizujące w ramach projektu „Profesjonalizm w edukacji. Przygotowanie i realizacja nowego programu praktyk pedagogicznych na Wydziale Artystycznym UMCS” współfinansowane ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego, które odbędzie się 14.12.2013 r. w Instytucie Muzyki Wydziału Artystycznego UMCS w Lublinie.

Program szkolenia aktualizującego dla nauczycieli muzyki 14.12.2013 r.

 

9.00 – 10.30 – część pierwsza

10.30 - 10.45 – przerwa kawowa

10.45 – 12.15 – część pierwsza cd.

12.15 – 12.45 – przerwa obiadowa

12.45 – 15.45 – część druga

  

Ramowy program spotkania:

 

Część I
 
Nowoczesne technologie w edukacji muzycznej

Ogólne założenia programu 4 godzin zajęć

Oprac. dr Mirosław Grusiewicz
 
Cele:

1. Zapoznanie z możliwościami nowoczesnych technologii w zakresie kształtowania muzyki i kultury muzycznej.

2. Zapoznanie z nowatorskimi praktykami wykorzystania nowoczesnych technologii 
w edukacji muzycznej w świecie, w tym wykorzystywanie ipadów, tabletów oraz nietypowych instrumentów opartych o nowoczesne technologie, programów wrażliwych na gest i ruch człowieka, tworzenie wirtualnych chórów i orkiestr.

3. Ocena programów i działań MEN w zakresie cyfryzacji polskiej szkoły.

4. Zapoznanie z wybranymi portalami internetowymi pomocnymi w edukacji muzycznej.

5. Zapoznanie z dostępnym oprogramowaniem do użytku szkolnego oraz ocena jego funkcjonalności.

6. Zapoznanie z możliwościami wizualizacji muzyki i jej wykorzystania na lekcjach.

 
Ad. 1.

Zwrócimy uwagę na dynamiczny rozwój systemu MIDI, instrumentów wirtualnych VST, instrumentów przestrzennych, oraz całej gamy instrumentów elektronicznych: klawiszowych, smyczkowych, dętych i perkusyjnych, które coraz częściej stają się pełnoprawnymi, nauczanymi w szkołach muzycznych instrumentami oraz – dzięki skype i innym programom do teletransmisji internetowych – na coraz to popularniejsze wspólne muzykowanie, tworzenie i nagrywanie muzyki przez ludzi z odległych miejsc na świecie.

Ad. 2.

Obecnie kilka elementów w edukacji muzycznej na świecie jest szczególnie intensywnie obecnych. Między innymi muzykowanie na różnych nietypowych instrumentach. Z jednej strony są to instrumenty typu boomwhackers z drugiej ipady, tablety, smartfony, instrumenty przestrzenne. Drugim elementem są programy wspierające naukę dyrygowania oraz wirtualne instrumenty przestrzenne.

Ad. 3.

W tym punkcie ustosunkuję się do działań MEN w obszarze cyfryzacji szkoły – w wielu zakresach złych, kosztowanych i niepotrzebnych oraz wskażę na działania celowe, właściwe
i konieczne.

Ad. 4.

Wskażemy na kilka portali polskich oraz zagranicznych gdzie można znaleźć wiele ciekawych materiałów pomocnych w edukacji muzycznej i je ocenimy.

Ad. 5.

Wyłącznie skupimy uwagę na dostępnym oprogramowaniu muzycznym, które można wykorzystać w szkole. Będą to aplikacje do analiz dzieł muzycznych, programy do kształcenia słuchu, zapisu muzyki, wspierające naukę śpiewu, do tworzenia muzyki oraz quizy i multimedia dla młodszych dzieci.

Ad. 6.

Na konkretnych przykładach muzycznych przedstawimy możliwości wizualizacji muzyki, jakie można wykorzystać w edukacji, a są to:

a) wspieranie nastroju, klimatu, uwypuklanie emocjonalności muzyki.

b) opowiadanie historii, ilustrowanie zawartych w muzyce wokalnej, programowej treści semantycznych.

c) przedstawianie formy utworu, struktury, instrumentacji – od ogólnych, schematycznych grafik po różne rodzaje przedstawiania zapisu nutowego, linii melodycznych, dynamiki, artykulacji itp.

 
Część II
 
Muzyka w kulturach tradycyjnych świata

Ogólne założenia programu 4 godzin zajęć

Oprac. dr Agata Kusto
 
 

Wykłady mają za zadanie ukazać muzykę jako nieodłączny i równoprawny czynnik  wszystkich kultur tradycyjnych na świecie. Różnorodność jej funkcji, sposobów przekazywania, jej stan obecny oraz zadania ochronne wymagają wyjaśnienia następujących kwestii:

1. Terminologia: muzyka ludowa, muzyka tradycyjna, revival, word music, muzyka folkowa, muzyka rekonstruowana, in crudo.

2. Wykonawcy i okoliczności wykonania: muzycy autentyczni, zespoły folklorystyczne i śpiewacze, ruch sceniczny, środowiska Domów Tańca, kontynuatorzy miejscy, ruch festiwalowo-konkursowy.

3. Elementy wspólne i różne na przykładzie wybranych zjawisk kulturowych: tradycyjna muzyka wokalna Słowian, instrumenty strunowe na świecie, muzyka w obrzędowości weselnej i pogrzebowej.

4. Źródła wiedzy: archiwa dźwiękowe, literatura przedmiotu, wydawnictwa płytowe, Internet.