Warsztaty wymiany doświadczeń dla studentów edukacji artystycznej w zakresie sztuk plastycznych

Prowadzone w ramach projektu „Profesjonalizm w edukacji. Przygotowanie i realizacja nowego programu praktyk pedagogicznych na Wydziale Artystycznym UMCS” współfinansowanego ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki, Priorytet III Wysoka jakość systemu oświaty, Działanie 3.3 Poprawa jakości kształcenia, Poddziałanie 3.3.2 Efektywny system kształcenia i doskonalenia nauczycieli.

 

7.06.2013 sala nr 103

 

9.00 – 11.15 – Założenia merytoryczne i formy realizacji projektu edukacyjno – artystycznego na przykładzie projektu –„Opowieści pogranicza” – dr Joanna Polak

1. Analiza celów wychowawczo-dydaktycznych projektu.
2. Charakterystyka osób uczestniczących w projekcie.

3. Prezentacja filmów animowanych zrealizowanych w trakcie warsztatów (analiza spójności formalno-znaczeniowej).

4. Omówienie uwarunkowań warsztatowych i technicznych projektu.
5. Dyskusja, wymiana opinii, formułowanie wniosków.
 
11.15-11.30 – przerwa kawowa, catering 
 

11.30-13.45  Program kształcenia plastycznego dziecka poprzez stymulację percepcji wzrokowej – założenia badawcze i wymiar praktyczny.- prof. Urszula Szuścik

1. Analiza założeń i procedury badawczej.
2. Charakterystyka programu eksperymentalnego.

3. Analiza efektów eksperymentu pedagogicznego (prezentacja dokumentacji fotograficznej z przebiegu eksperymentu, analiza prac dzieci).

4. Interpretacja wyników badań, dyskusja.

Fotorelacja z Warsztatów Wymiany Doświadczeń w Instytucie Sztuk Pięknych 7.06.2013 r. w zakładce "Galeria Zdjęć".


Fotorelacja ze szkolenia aktualizującego dla nowych nauczycieli plastyki 25 i 26.05.2013 r. w zakładce "Galeria Zdjęć".


Fotorelacja z Lekcji Muzealnej dla studentów ISP WA UMCS w Muzeum Narodowym w Warszawie 16.05.2013 r. w zakładce „Galeria Zdjęć”.


Fotorelacja z Warsztatów Wymiany Doświadczeń w Instytucie Muzyki 13.05.2013 r. w zakładce „Galeria Zdjęć”.


Fotorelacja ze szkolenia podstawowego dla nauczycieli plastyki 11 i 12.05.2013 r. w zakładce „Galeria Zdjęć”.


Fotorelacja z Lekcji Muzealnej dla studentów IM WA UMCS w Muzeum F. Chopina w Warszawie i Pałacu Ostrogskich w Żelazowej Woli 8 maja 2013 r. w zakładce „Galeria Zdjęć”.


Program lekcji muzealnej dla studentów Edukacji artystycznej w zakresie sztuk plastycznych

prowadzonej w ramach projektu „Profesjonalizm w edukacji. Przygotowanie i realizacja nowego programu praktyk pedagogicznych na Wydziale Artystycznym UMCS” współfinansowanego ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki, Priorytet III Wysoka jakość systemu oświaty, Działanie 3.3 Poprawa jakości kształcenia, Poddziałanie 3.3.2 Efektywny system kształcenia i doskonalenia nauczycieli.

16.05.2013

7.00 – zbiórka na parkingu przy Wydziale Artystycznym, Al. Kraśnicka 2B Lublin

7.30 – wyjazd
10.30 – przyjazd do Muzeum Narodowego w Warszawie, Al. Jerozolimskie 3

.00-12.30 – przeprowadzenie lekcji muzealnej w Muzeum Narodowym 
w Warszawie – zapoznanie studentów z innowacyjnymi metodami pracy z uczniem oraz nowoczesnymi formami przekazywania wiedzy (I grupa, w tym czasie II grupa studentów zapoznaje się z kolekcją sztuki współczesnej)

12.30- 13.00 – przerwa

13.00 – 14.30 - przeprowadzenie lekcji muzealnej w Muzeum Narodowym 
w Warszawie – zapoznanie studentów z innowacyjnymi metodami pracy 
z uczniem oraz nowoczesnymi formami przekazywania wiedzy (II grupa, w tym czasie I grupa studentów zapoznaje się z kolekcją sztuki współczesnej)

14.30-16.00 – przerwa obiadowa
16.00 - wyjazd do Lublina
19.00 – planowany przyjazd do Lublina
 
 
 
 

Program szkolenia aktualizującego dla nowych nauczycieli przedmiotu plastyka oraz innych zajęć artystycznych w zakresie sztuki plastycznej
w ramach projektu
„Profesjonalizm w edukacji. Przygotowanie i realizacja nowego programu praktyk pedagogicznych na Wydziale Artystycznym UMCS” współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego, realizowanego w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki, Priorytet III, Poddzialanie 3.3.2
 
Spotkanie dotyczy innowacyjnego wykorzystywania technik malarskich w realizacji praktyk pedagogicznych przez studentów Wydziału Artystycznego. Spotkanie ma również za zadanie poszerzenie wiedzy z zakresu technik plastycznych i materiałoznawstwa w obrębie techniki foliorytu.
Szkolenie aktualizujące dla nauczycieli odbędzie się w Instytucie Sztuk Pięknych UMCS, al. Kraśnicka 2b w dniach 25 i 26 maja 2013  w godzinach:
godziny
Program szkolenia w dniu 25.05.2013
9.00 – 10.30
Zapoznanie z różnymi technikami warsztatu malarskiego i dekoracyjnego, prezentacja wybranych przykładów, analiza uwarunkowań technologicznych.
Sala 23
 
10.30 – 11.00
przerwa kawowa – sala 16
11.00-12.30
Zapoznanie uczestników warsztatów z techniką foliorytu w kontekście możliwości wykorzystania w pracy dydaktycznej i prezentacja przykładowych prac. Sala 23
 
12.30-13.00
0biad – sala 16
13.00 – 14.00
Praca teoretyczno-warsztatowa: przygotowanie szyby: wypolerowanie 
i odtłuszczenie. Naklejenie dwóch warstw płatków szlagmetalu przy użyciu mikstionu akrylowego, wykonanie ewentualnych retuszy i zabezpieczenie szybkoschnącym werniksem. Sala 23
godziny
Program szkolenia w dniu 26.05.2013
9.00 – 10.30
Praca teoretyczno-warsztatowa: Przeniesienie projektu za pomocą kalki. Wykonanie rysunku przy użyciu rylca, igły graficznej, skalpeli itp. narzędzi. Sala 23
 
10.30-11.00
przerwa kawowa – sala 16
11.00 – 12.30
Praca teoretyczno-warsztatowa w zakresie wykorzystania techniki foliorytu 
w pracy dydaktycznej. Sala 23
 
12.30-13.00
Obiad – sala 16
13.00 – 14.30
Praca teoretyczno-warsztatowa w zakresie wykorzystania techniki foliorytu 
w pracy dydaktycznej. Sala 23
 
 

Program lekcji muzealnej dla studentów Edukacji artystycznej w zakresie sztuki muzycznej
prowadzonej w ramach projektu „Profesjonalizm w edukacji. Przygotowanie i realizacja nowego programu praktyk pedagogicznych na Wydziale Artystycznym UMCS” współfinansowanego ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki, Priorytet III Wysoka jakość systemu oświaty, Działanie 3.3 Poprawa jakości kształcenia, Poddziałanie 3.3.2 Efektywny system kształcenia i doskonalenia nauczycieli.
8.05.2013
5.00 – zbiórka na parkingu przy Wydziale Artystycznym, Al. Kraśnicka 2A Lublin
5.15 – wyjazd
9.45 – przyjazd do Żelazowej Woli
10.00-12.00 – przeprowadzenie lekcji muzealnej w Domu Urodzenia Fryderyka Chopina – zapoznanie studentów z innowacyjnymi metodami pracy z uczniem oraz nowoczesnymi formami przekazywania wiedzy
12.00 – wyjazd do Warszawy
12.15 – postój w miejscowości Brochów – wizyta w kościele – miejscu chrztu Fryderyka Chopina
12.45- wyjazd do Warszawy
14.15 – przyjazd do Muzeum Fryderyka Chopina, ul. Okólnik 1
14.15-14.45 – przerwa na lunch ( w okolicach muzeum)
15.00-17.00 – przeprowadzenie lekcji muzealnej w Pałacu Ostrogskich – zapoznanie studentów z innowacyjnymi metodami pracy z uczniem oraz nowoczesnymi formami przekazywania wiedzy
17.00 – wyjazd do Lublina
20.00 – planowany przyjazd do Lublina

Warsztaty wymiany doświadczeń dla studentów edukacji artystycznej w zakresie sztuki muzycznej
Prowadzone w ramach projektu „Profesjonalizm w edukacji. Przygotowanie i realizacja nowego programu praktyk pedagogicznych na Wydziale Artystycznym UMCS” współfinansowanego ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki, Priorytet III Wysoka jakość systemu oświaty, Działanie 3.3 Poprawa jakości kształcenia, Poddziałanie 3.3.2 Efektywny system kształcenia i doskonalenia nauczycieli.
13.05.2013 sala nr 14.00
9.00 – 11.15 - MUSICAL – opera Nowego Świata – prowadzący prof. Marzena Bernatowicz
Warsztaty zatytułowane „Musical- opera Nowego Świata” mają na celu zapoznanie studentów z technicznymi i stylistycznymi problemami związanymi z tym gatunkiem scenicznym.
Zagadnienia
1.Krótka historia musicalu
·twórcy
·najwybitniejsze dzieła
2.Integracja sztuk na gruncie musicalu
·warstwa muzyczna
·gra aktorska
·ruch sceniczny, taniec
·scenografia i kostiumy
3. Technika wokalna jako element niezbędny w kształtowaniu artystycznej
kreacji ( prezentacja wybranych nagrań )
·J. Bock- Skrzypek na dachu- framgenty
·E. John- Król Lew – fragmenty
·G. Macdermont- Hair - fragmenty
4.Ćwiczenia emisyjne przygotowujące do czytania oraz wykonania wybranych songów musicalowych
5.Praca nad repertuarem – zajęcia praktyczne z uwagami dotyczącymi metodyki pracy z zespołem
11.15-11.30 – przerwa kawowa, catering
11.30-13.45 Muzyka jazzowa jako fenomen kulturowy XX wielu. Pochodzenie, główne gatunki i najwybitniejsi twórcy – prowadzący dr Mariusz Bogdanowicz
Część I
1.Co odróżnia jazz od innych gatunków muzycznych. Idoim muzyki jazzowej, wolność, współtworzenie, dialog, ekspresja, szerokie spektrum stylistyczne.
2.Przedstawienie sylwetki prelegenta (wykształcenie, dorobek, zainteresowania muzyczne)
Część II
1.Pochodzenie muzyki jazzowej – rys historyczny z uwzględnieniem aspektu społecznego
a.Muzyka afrykańska
b.Niewolnictwo
c.Muzyka europejska
d.Work song
e.Spirituals
f.Blues
2.Walking bass jako idiomatyczny dla muzyki jazzowej sposób grania sekcji rytmicznej. Rola kontrabasu jako stylotwórczego instrumentu w jazzie.
a.Schematyczna struktura zespołu jazzowego (soliści, sekcja rytmiczna)
b.Podstawowe sposoby grania sekcji rytmicznej (pulsacja triolowa, ósemkowa)
- walking
- bossa nova
- ballada jazzowa
- funk (pulsacja ósemkowa-szesnastkowa)
Część III
1.Główne style jazzu
a.Jazz nowoorleański
b.Swing
c.Be Bop
d.Cool
e.Hard Bop,
f.Free
g.Fusion
h.Współczesność – jazzowy postmodernizm – współegzystencja i wzajemne przenikanie się wszystkich stylów
2.Czołowi twórcy muzyki jazzowej z szczególnym omówieniem sylwetek Milesa Davisa i Johna Coltrane’a
a.Lester Young
b.Charlie Parker
c.Count Basie
d.Oskar Peterson
e.Miles Davis
f.John Coltrane
g.Herbie Hancock
h.Wayne Shorter
i.Keith Jarrett
j.Chick Corea
k.Joe Zawinul
l.Jaco Pastorius
m.John Mc Laughlin
n.John Scofield
o.Michael Brecker
p.Pat Metheny
3.Wokalistyka jazzowa
a.Sarah Vaughn
b.Ella Fitzgerald,
c.Carmen Mc Rae
d.Dianne Reeves
4.Jazz europejski
a.“Europejski” kwartet Keitha Jarretta
b.Jan Garbarek
c.Niels-Henning Ørsted Pedersen
d.Michel Petruciani
5.Polski jazz
a.Krzysztof Komeda
b.Zbigniew Namysłowski
c.Włodzimierz Nahorny
d.Tomasz Stańko
e.Współczesne polskie zespoły jazzowe
6.Muzyka pokrewna jazzowi i nim inspirowana (np. Frank Sinatra, Sting, Joni Mitchell, James Taylor)
Część IV
1.Muzyka jazzowa jako styl o cechach niewystępujących w żadnym innym gatunku muzycznym.
2.Improwizacja
3.Współtworzenie
4.Interreakcja
5.Element świadomości melodycznej, harmonicznej i formalnej u muzyka jazzowego
6.Jazz jako język – globalny uniwersalizm

PROGRAM SZKOLENIA DLA NAUCZYCIELI PLASTYKI
realizowanego w ramach projektu
„Profesjonalizm w edukacji. Przygotowanie i realizacja nowego
programu praktyk pedagogicznych na Wydziale Artystycznym
UMCS w Lublinie”
współfinansowanego ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki, Priorytet III Wysoka jakość systemu oświaty, Działanie 3.3 Poprawa jakości kształcenia, Poddziałanie 3.3.2 Efektywny system kształcenia i doskonalenia nauczycieli.
Termin realizacji: 11, 12 maja 2013 r.
Czas szkolenia : 16 godzin
Lokalizacja: Instytut Sztuk Pięknych Wydział Artystyczny UMCS, al. Kraśnicka 2b.
RAMOWY PROGRAM SZKOLENIA
11.05.2013
9.00 – 11.15 Rola wyobraźni w procesie kreacji plastycznej – prowadzący dr Romuald Tarasiuk – sala nr 15
Czas: 3 godziny
plakat na stronę_1.jpg
 

Fotorelacja z wernisażu wystawy w zakładce Galeria Zdjęć.

 


Program szkolenia aktualizującego dla nauczycieli przedmiotu muzyka oraz innych zajęć artystycznych w zakresie sztuki muzycznej
 w ramach projektu
„Profesjonalizm w edukacji. Przygotowanie i realizacja nowego programu praktyk pedagogicznych na Wydziale Artystycznym UMCS”współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego, realizowanego w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki, Priorytet III, Poddzialanie 3.3.2
 
Spotkanie dotyczy innowacyjnego wykorzystywania technik gry na instrumentach perkusyjnych w realizacji praktyk pedagogicznych przez studentów Wydziału Artystycznego. Spotkanie ma również za zadanie wyeksponowanie jednej z form nauczania muzyki, jaką jest gra na instrumentach szkolnych, etnicznych i innych, jako ważnej aktywności sprzyjającej rozwijaniu umiejętności, zainteresowań oraz zdobywaniu wiedzy.
 
Warsztaty perkusyjne dla nauczycieli odbędą się w Instytucie Muzyki UMCS
dnia 10.12.2011 w godzinach:
9.00 - 10.00 - Wprowadzenie do tematyki szkolenia: Realizacja nowego programu praktyk pedagogicznych na Wydziale Artystycznym UMCS. Prowadzenie - kierownik merytoryczny dr Renata Gozdecka.
10.00 – 12.15 – część pierwsza
12.15 – 12.45 – przerwa (catering)
12.45 – 15.00 – część druga
 
Program spotkania:
1.     Wprowadzenie – rola rytmu w muzyce
2.     Rytmy proste, złożone, parzyste, nieparzyste
3.     Denominacja wartości ćwierćnuty jako wyznacznik interpretacyjny stylistyki muzycznej, rytmy parzyste i trójdzielne
4.     Koordynacja rytmiczna - wielowarstwowość i linearyzm rytmu
5.     Technika wykonawcza – metoda Sanforda Moellera
6.     Rudymenty – wzory rytmiczne perkusisty
7.     Sekcja rytmiczna – zestaw instrumentalny sekcji perkusyjnej kubańskiej i brazylijskiej
8.     Rodzaje uderzeń na kongach i bongosach 
9.     Nauka rytmów brazylijskich i afrokubańskich: bossa nova, samba, frevo, baiao, mambo, cha-cha, merengue
10.    Body percussion – ciało ludzkie jako naturalny rezonator rytmiczny, Samba life 
E. Kopetzkiego
11.    Koncerty różnych wykonawców – fragmenty filmów.
 
 

Lista studentów na praktykę metodyczno-przedmiotową i ogólnopedagogiczną w zakładce "Dla Studentów - Instytut Sztuk Pięknych".
Dzienniki praktyk będą do odbioru od 1 września w Biurze Projektu ISP (pokój nr 7) w godz. 10.00-14.00. 
 
PRAKTYKI PLENEROWE
Podczas wakacji w ramach projektu "Profesjonalizm w edukacji. Przygotowanie i realizacja nowego programu praktyk pedagogicznych na Wydziale Artystycznym UMCS" zostaną zorganizowane trzy turnusy dwutygodniowych praktyk plenerowych, w których uczestniczyć będą uczniowie i nauczyciele z lubelskich szkół oraz studenci Instytutu Sztuk Pięknych Wydziału Artystycznego UMCS pod opieką wykładowców. 
Plenery odbędą się w terminach: 9 do 22 lipca 2011 r. i 23 lipca do 5 sierpnia 2011 r. w Hotelu "Gryfia-Mazur" (Szeligi 10, 19-301 Szeligi) oraz 6 do 19 sierpnia 2011 r. w Ośrodku kolonijnym w Ustrzykach Dolnych (ul. Gombrowicza 37, 38-700 Ustrzyki Dolne). 
W trakcie zajęć plenerowych uczniowie, korzystający z doświadczenia starszych kolegów, będą mogli lepiej poznać tajniki warsztatu plastycznego. Studenci natomiast zapoznają się z metodami pracy z uczniem zdolnym oraz sposobami budowania relacji z uczniami w warunkach pozaszkolnych. 
Wszyscy uczestnicy plenerów będą mieli zapewnione zakwaterowanie, całodzienne wyżywienie, transport, ubezpieczenie oraz materiały plastyczne. 
 
gazeta.jpg

Fotorelacja z tegorocznej imprezy w Galerii Zdjęć. 


 

Lekcja muzealna w Muzeum Fryderyka Chopina w Warszawie

W dniu 26.05.2011 r. w ramach projektu „Profesjonalizm w edukacji. Przygotowanie i realizacja nowego programu praktyk pedagogicznych na Wydziale Artystycznym UMCS„ studenci Wydziału Artystycznego Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie wzięli udział w lekcji muzealnej w Muzeum Fryderyka Chopina w Warszawie oraz w Dworku Fryderyka Chopina w Żelazowej Woli. Podczas zwiedzania studenci mieli okazję zapoznać się z życiem i twórczością artysty.
Fotorelacja z wyjazdu w Galerii zdjęć.

 


Program WARSZTATÓW WYMIANY DOŚWIADCZEŃ dotyczących realizacji projektu „Profesjonalizm w edukacji. Przygotowanie i realizacja nowego programu praktyk pedagogicznych na Wydziale Artystycznym UMCS”.

24 MAJA 2011 
Instytut Muzyki Wydział Artystyczny UMCS, sala 14 
Godz. 10.00 – 15.00 
Eksperci: Prof. Urszula Bobryk, mgr Izabela Urban 
Kierownik merytoryczny praktyk: dr Renata Gozdecka 

1. Wymiana doświadczeń na temat realizacji praktyk w poszczególnych placówkach edukacyjnych. 
- analiza przebiegu praktyk w zakresie nauczania muzyki i wiedzy o kulturze, 
- omówienie warunków prowadzenia zajęć (wyposażenie pracowni w instrumenty, sprzęt audiowizualny oraz pomoce dydaktyczne), 
- wykorzystanie instrumentów szkolnych w toku realizacji praktyk studenckich, 
- opinie i uwagi studentów i nauczycieli na temat nowego programu praktyk. 

2. Dziecięce i młodzieżowe amatorskie zespoły muzyki dawnej w Polsce.
  Wymiana doświadczeń w zakresie praktyki dotyczącej prowadzenia zespołów muzycznych. 
- stylowe wykonawstwo muzyki dawnej w amatorskim ruchu muzycznym i jego rola w kształtowaniu świadomych i wrażliwych odbiorców sztuki, 
- wpływ zawodowego ruchu muzyki dawnej na podnoszenie poziomu i propagowanie muzyki dawnej wśród dzieci i młodzieży – o pracy warsztatowej zespołów i nauczycieli pod okiem specjalistów z dziedziny muzyki dawnej, 
- aktualnie działające w Polsce amatorskie zespoły wykonujących muzykę dawną, 
- rodzaje zespołów, instrumentarium oraz źródła pozyskiwania repertuaru, 
- prezentacja i omówienie materiałów z Ogólnopolskiego Festiwalu Zespołów Muzyki Dawnej „Schola Cantorum” w Kaliszu, Letnich Warsztatów Muzyki Dawnej w Kaliszu i Gorzowskich Spotkań z Muzyką Dawną

 
Lekcja muzealna w Muzeum Sztuki Współczesnej w Łodzi
W dniu 17.05.2011 r. w ramach projektu „Profesjonalizm w edukacji. Przygotowanie i realizacja nowego programu praktyk pedagogicznych na Wydziale Artystycznym UMCS„ studenci Wydziału Artystycznego Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie wzięli udział w lekcji muzealnej w Muzeum Sztuki Współczesnej w Łodzi. Podczas zwiedzania studenci mieli okazję zobaczyć prace znanych artystów oraz uczestniczyć w warsztatach artystycznych z dziećmi i młodzieżą.
Fotorelacja z wyjazdu w Galerii zdjęć.
 

 
W ramach Drzwi Otwartych na Wydziale Artystycznym (11.03.2011 r.) nauczyciele ze szkół biorących udział w projekcie „Profesjonalizm w edukacji. Przygotowanie i realizacja nowego programu praktyk pedagogicznych na Wydziale Artystycznym UMCS”, zostali zaproszeni wraz ze swoimi podopiecznymi na prezentacje do pracowni Instytutu Sztuk Pięknych. Uczniowie zapoznawali się z tajnikami technologii w różnych dziedzinach sztuk plastycznych (grafika, ceramika, technologia malarstwa, multimedia itp.). Warsztaty prowadzili nauczyciele akademiccy i studenci odbywający praktyki pedagogiczne. Uczniowie obejrzeli ekspozycje prac studentów zorganizowaną w Galerii ISP „Zajezdnia”. Dodatkową wartością z prowadzenia warsztatów było wypracowanie rzeczywistej i pogłębionej współpracy między uczelniami i organami prowadzącymi szkoły i placówki.
Fotorelacja z Drzwi Otwartych w Galerii Zdjęć.

 
 

W dniu 5.02 zakończyliśmy realizację konsultacji z nauczycielami przedmiotów artystycznych z lubelskich szkół i placówek edukacyjno – kulturalnych dotyczące opracowania nowego programu praktyk pedagogicznych. Przy udziale ekspertów zostały omówione warunki realizacji nowego programu praktyk dla studentów Instytutu Sztuk Pięknych i Instytutu Muzyki min. w szkołach z terenu Miasta Lublin w kontekście nowej podstawy programowej w zakresie edukacji artystycznej i kulturalnej. W pracach nad konsultacją założeń nowego programu praktyk wzięło udział ponad 50 osób. Dzięki aktywnemu udziałowi w konsultacjach nauczyciele mogli zapoznać się także z możliwościami jakie niesie ze sobą realizacja projektu, takimi jak min. szansa realizacji zajęć muzycznych i innych zajęć artystycznych w oparciu o doposażenie pracowni w pomoce dydaktyczne. Aktywna wymiana doświadczeń ekspertów i nauczycieli sprzyjała także weryfikacji podręczników do nauki przedmiotów artystycznych pod kątem ich adekwatności do nowej podstawy programowej. Wszystkie powyższe zagadnienia poruszone w czasie konsultacji były  przedmiotem uważnej dyskusji a spostrzeżenia uczestników zostaną uwzględnione podczas realizacji praktyk pedagogicznych przez studentów Wydziału Artystycznego. Warto także podkreślić, że bardzo ważnym elementem całego przedsięwzięcia jest udział Partnera projektu- Miasta Lublin.

 3. Dyskusja 

W dniu 24 maja 2011 r. na Wydziale Artystycznym UMCS odbyły się Warsztaty Wymiany Doświadczeń. Poniżej przedstawiamy program tego wydarzenia i fotorelację w Galerii Zdjęć.

 

ogłoszenie_2.jpg

 

PROGRAM KONSULTACJI 
Z NAUCZYCIELAMI I INSTRUKTORAMI PLASTYKI 
DOTYCZĄCYCH REALIZACJI PROJEKTU 
„Profesjonalizm w edukacji. Przygotowanie i realizacja nowego programu praktyk pedagogicznych na Wydziale Artystycznym UMCS”.

5.02.2011 godz. 10.00 - 16.45

Instytut Sztuk Pięknych, Al. Kraśnicka 2B pok.23 / 112

Kierownik merytoryczny praktyk: mgr Anna Mazur

Eksperci: dr Barbara Niścior, dr Alicja Snoch-Pawłowska, mgr Anna Barańska



I. Omówienie merytorycznych i organizacyjnych założeń projektu. 
1. Analiza celów i zadań projektu. 
2. Charakterystyka rodzajów praktyk pedagogicznych przewidzianych do realizacji przez studentów Instytutu Sztuk Pięknych WA UMCS. 
3. Omówienie szczegółowego programu praktyk oraz warunków jego realizacji. 
4. Charakterystyka zadań i obowiązków opiekunów praktyk z ramienia szkoły oraz uczelni. 

II. Konsultacje na temat możliwości realizacji praktyk studenckich w poszczególnych placówkach edukacyjnych. 
1. Analiza rodzajów, ilości i rozkładu zajęć prowadzonych przez nauczycieli i instruktorów plastyki. 
2. Omówienie warunków prowadzenia zajęć (wyposażenie pracowni w materiały, narzędzia, sprzęt audiowizualny oraz pomoce dydaktyczne; liczebność grup uczniów; możliwości ekspozycji prac itp.). 
3. Opinie i uwagi nauczycieli na temat nowego programu praktyk. 

III. Tradycyjne i nowatorskie techniki plastyczne w edukacji artystycznej. 
1. Prezentacja efektów zastosowania wybranych technik malarskich i dekoracyjnych. 
2. Techniki graficzne w edukacji plastycznej – problemy formalne i technologiczne. 
3. Dyskusja na temat możliwości wykorzystania omawianych technik w realizacji celów dydaktycznych zawartych w nowej podstawie programowej dla edukacji plastycznej. 
 


 

Program konsultacji z nauczycielami przedmiotu muzyka oraz innych zajęć artystycznych dotyczących realizacji projektu 
„Profesjonalizm w edukacji. Przygotowanie i realizacja nowego programu praktyk pedagogicznych na Wydziale Artystycznym UMCS”. 

5.02.2011 godz. 10.00 - 16.45 
Instytut Muzyki, Al. Kraśnicka 2A, pok. 106

Kierownik merytoryczny praktyk: dr Renata Gozdecka 
Eksperci: prof. Beata Dąbrowska, dr Agnieszka Weiner, mgr Elżbieta Rakowska, mgr Małgorzata Pastucha 


1. Omówienie merytorycznych i organizacyjnych założeń projektu. 

1.1. Analiza celów i zadań projektu. 
1.2. Charakterystyka rodzajów praktyk pedagogicznych przewidzianych do realizacji przez studentów Instytutu Muzyki WA UMCS zgodnie z harmonogramem studiów. 
1.3. Omówienie szczegółowego programu praktyk oraz warunków jego realizacji i zaliczania. 
1.4. Charakterystyka zadań i obowiązków opiekunów praktyk z ramienia szkoły oraz uczelni. 

2. Konsultacje na temat możliwości realizacji praktyk studenckich w poszczególnych placówkach edukacyjnych. 

2.1. Analiza rodzajów, ilości i rozkładu zajęć prowadzonych przez nauczycieli muzyki, innych przedmiotów oraz zajęć artystycznych. 
2.2. Omówienie warunków prowadzenia zajęć (wyposażenie pracowni w materiały, narzędzia, sprzęt audiowizualny oraz pomoce dydaktyczne). 
2.3. Specyfika warsztatów muzycznych. 
2.3. Cele, zadania i przebieg praktyki pedagogicznej. 
2.4. Ewaluacja praktyki pedagogicznej: zadania nauczyciela - opiekuna praktyk
2.5. Nowoczesne trendy w kształceniu muzycznym. 
2.6. Wykorzystanie instrumentów szkolnych w toku realizacji praktyk studenckich. 
2.7. Opinie i uwagi nauczycieli na temat nowego programu praktyk. 


3. Szkoła szacunku – płeć i godność uczniów i uczennic. 

Wzorzec męskości i kobiecości w mediach i kulturze, wzorzec męskości i kobiecości a współczesna szkoła, szykanowanie i molestowanie wśród dzieci i młodzieży – zasięg zjawiska i osobiste doświadczenia uczestników i uczestniczek ,formy szykanowania w szkole, metody zapobiegania zachowaniom naruszającym godność dziewcząt i chłopców w klasie, psychologiczne mechanizmy powstawania przemocy o podtekście seksualnym wśród młodzieży, metody tworzenia społeczności klasowych na gruncie otwartości i wzajemnego szacunku 

 


Ramowy program konsultacji dla nauczycieli 

„Profesjonalizm w edukacji. Przygotowanie i realizacja nowego programu praktyk pedagogicznych na Wydziale Artystycznym UMCS”
6.11.2010r.

10.00 – 10.30 Powitanie nauczycieli– Prof. Urszula Bobryk – dziekan Wydziału Artystycznego UMCS
Sala Kameralna Instytutu Muzyki, Al. Kraśnicka 2A

10.30-13.15 – konsultacje
Sala 23 Instytut Sztuk pięknych UMCS – nauczyciele plastyki
Sala 109 Instytutu Muzyki UMCS – nauczyciele muzyki

13.15 – 14.00 lunch

14.00 – 16.45 konsultacje
Sala 23 Instytut Sztuk pięknych UMCS – nauczyciele plastyki
Sala 109 Instytutu Muzyki UMCS – nauczyciele muzyki


Lublin, dnia 4 października 2010 r.

Szanowni Państwo,
Nauczyciele i instruktorzy plastyki

Wydział Artystyczny Uniwersytetu Marii Curie – Skłodowskiej w partnerstwie z Gminą Lublin przygotowuje się do realizacji projektu Profesjonalizm w edukacji. Przygotowanie i realizacja nowego programu praktyk pedagogicznych na Wydziale Artystycznym UMCS w Lublinie. Projekt będzie realizowany w ramach Priorytetu „Wysoka jakość systemu oświaty, 3.3. Poprawa jakości kształcenia, 3.3.2. Efektywny system kształcenia i doskonalenia nauczycieli. Okres realizacji projektu: wrzesień 2010 – grudzień 2014.

Projekt obejmuje praktyki ogólnopedagogiczne, śródroczne praktyki metodyczno-warsztatowe, praktyki ciągłe metodyczno-przedmiotowe oraz praktyki plenerowe.

Projekt współfinansowany jest ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego i patronuje mu Ministerstwo Edukacji Narodowej. Nauczyciele z lubelskich szkół, którzy zdecydują się na udział w niniejszym projekcie, w toku jego realizacji zostaną wyposażeni w rozbudowany pakiet materiałów szkoleniowych, pomoce dydaktyczne, materiały plastyczne do realizacji zajęć z uczniami, podręczniki oraz inne materiały edukacyjne. Przewidziane jest również objęcie nauczycieli wsparciem merytorycznym. Odbędą się konsultacje i szkolenia dla pedagogów oraz konferencja finalizująca projekt.

Realizacja praktyk uwzględnia honoraria dla nauczycieli, którzy zdecydują się wziąć pod opiekę studentów naszego Wydziału.

Zapraszamy do współpracy, która dzięki zaangażowaniu doświadczonych nauczycieli, może zaowocować lepszym przygotowaniem studentów do wykonywania swojego zawodu w przyszłości i lepszej pozycji na rynku pracy.

Przewidujemy pierwsze konsultacje dnia 6 listopada 2010 r. 

W najbliższym czasie zostanie uruchomiona strona internetowa projektu pod adresem www.praktyki.wa.umcs.lublin.pl, na której znajda się wszystkie informacje dla opiekunów praktyk.

Nauczycieli zainteresowanych udziałem w niniejszym projekcie prosimy o potwierdzenie uczestnictwa poprzez przesłania załączonego formularza na adres mailowy: praktyki.wa@poczta.umcs.lublin.pl, przybycie na spotkanie organizacyjne i konsultacyjne dnia 6 listopada 2010r. o godz. 10.00 w Sali Kameralnej Instytutu Muzyki UMCS, Al. Kraśnicka 2A oraz ewentualne przygotowanie zagadnień do dyskusji.

Dziekan Wydziału Artystycznego 
Prof. Urszula Bobryk

Wszelkich informacji udzielają:
z ramienia UMCS:
Monika Matiaszek – tel. 664974029
z ramienia Miasta Lublin
Marta Biernacka
tel.81 466 2821

Lublin, dnia 4 października 2010 r.

Szanowni Państwo,
Nauczyciele przedmiotu muzyka oraz innych zajęć artystycznych,

Wydział Artystyczny Uniwersytetu Marii Curie – Skłodowskiej w partnerstwie z Gminą Lublin przygotowuje się do realizacji projektu Profesjonalizm w edukacji. Przygotowanie i realizacja nowego programu praktyk pedagogicznych na Wydziale Artystycznym UMCS w Lublinie. Projekt będzie realizowany w ramach Priorytetu „Wysoka jakość systemu oświaty, 3.3. Poprawa jakości kształcenia, 3.3.2. Efektywny system kształcenia i doskonalenia nauczycieli. Okres realizacji projektu: wrzesień 2010 – grudzień 2014..
Projekt obejmuje praktyki pedagogiczne, praktyki w zakresie nauczania przedmiotu muzyka, praktyki w zakresie prowadzenia zespołów oraz innych zajęć artystycznych.
Projekt współfinansowany jest ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego i patronuje mu Ministerstwo Edukacji Narodowej. Nauczyciele, rekrutujący się z lubelskich szkół, którzy zdecydują się na udział w niniejszym projekcie, w toku jego realizacji zostaną wyposażeni w rozbudowany pakiet materiałów szkoleniowych, wybrane pomoce dydaktyczne, podręczniki, płyty oraz inne materiały edukacyjne. 
Przewidziane jest również objęcie nauczycieli wsparciem merytorycznym. W trakcie realizacji projektu zaplanowano zorganizowanie kilku spotkań (konsultacje, szkolenia) oraz finalizującą projekt konferencję w 2014 roku.
Realizacja praktyk uwzględnia honoraria dla nauczycieli, znacznie wykraczające poza dotychczasowe wynagrodzenia dla opiekunów praktyk z ramienia szkoły, którzy zdecydują się wziąć pod swoją opiekę studentów naszego Wydziału.
Zapraszamy do współpracy, która dzięki doświadczonym pracującym nauczycielom, może zaowocować lepszym przygotowaniem studentów do wykonywania swojego zawodu w przyszłości i lepszej ich pozycji na rynku pracy.

Przewidujemy pierwsze konsultacje dnia 6 listopada 2010 r. 

W najbliższym czasie zostanie uruchomiona strona internetowa projektu pod adresem www.praktyki.wa.umcs.lublin.pl, na której znajda się wszystkie informacje dla opiekunów praktyk.

Nauczycieli zainteresowanych udziałem w niniejszym projekcie prosimy o potwierdzenie uczestnictwa poprzez przesłania załączonego formularza na adres mailowy: praktyki.wa@poczta.umcs.lublin.pl, przybycie na spotkanie organizacyjne i konsultacyjne dnia 6 listopada 2010r. o godz. 10.00 w Sali Kameralnej Instytutu Muzyki UMCS, Al. Kraśnicka 2A oraz ewentualne przygotowanie zagadnień do dyskusji.

Dziekan Wydziału Artystycznego 
Prof. Urszula Bobryk

Wszelkich informacji udzielają:
z ramienia UMCS:
Monika Matiaszek – tel. 664974029, 
z ramienia Miasta Lublin
Marta Biernacka
tel.81 466 2821