KIERUNEK EDUKACJIA ARTYSTYCZNA W ZAKRESIE SZTUK PLASTYCZNYCH
Na podstawie Rozporządzenia Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego z dnia 12 lipca 2007 r. (Dz. U. Nr 164, poz. 1166) w sprawie standardów kształcenia dla poszczególnych kierunków oraz poziomów kształcenia studentów kierunku Edukacja Artystyczna w zakresie sztuk plastycznych na Wydziale Artystycznym UMCS obowiązuje zaliczenie praktyk pedagogicznych oraz metodyczno przedmiotowych.
Celem praktyk studenckich jest przygotowanie studentów do zawodu przez wzbogacenie procesu dydaktycznego, realizowanego w trakcie studiów, o wiedzę i doświadczenie zdobyte w miejscu odbywania praktyk a w szczególności nabycie przez studentów umiejętności :
- planowania, prowadzenia i dokumentowania zajęć ;
- prowadzenia obserwacji zajęć i ich dokumentowania ;
- analizy pracy nauczyciela i uczniów podczas wspólnego omawiania praktyk przez opiekuna praktyk i studenta ;
- autorefleksji i analizowania własnej pracy jej efektów oraz pracy uczniów ;
- współpracy z innymi nauczycielami, w szczególności z wychowawcą klasy, pedagogiem szkolnym i psychologiem szkolnym ;
- współpracy z poradnią psychologiczno- pedagogiczną .
Praktyki pedagogiczne powinny być realizowane w taki sposób, aby student przed obserwowaniem zajęć asystowaniem nauczycielowi prowadzonemu zajęcia i samodzielnym prowadzeniem zajęć nabył umiejętności w zakresie opiekuńczo wychowawczym, tj. poznał
różnorodne uwarunkowania wpływające na specyfikę pracy szkoły i innych placówek edukacyjnych.
Obowiązek odbywania praktyki przez studentów wynika z planów studiów oraz procesu kształcenia, przy czym wymiar czasowy praktyk jest określony w standardach kształcenia dla poszczególnych kierunków studiów.
Opiekę nad studentem w trakcie realizacji praktyk a także ich zaliczenia sprawują, nauczyciel z ramienia szkoły oraz nauczyciel akademicki.
Szczegóły dotyczące celów, zadań oraz organizacji, realizacji i warunków zaliczenia praktyk określają załączone programy praktyk.
PROGRAM PRAKTYKI OGÓLNOPEDAGOGICZNEJ
1. Cele praktyki
Celem praktyki ogólnopedagogicznej jest :
• Poznanie organizacji pracy w szkole;
• Nabycie umiejętności prowadzenia obserwacji zajęć i jej dokumentowania;
• Nabycie umiejętności planowania, prowadzenia i dokumentowania zajęć;
• Nabycie umiejętności analizy pracy nauczyciela i uczniów;
• Nabycie umiejętności analizowania własnej pracy i jej efektów podczas trwania praktyki.
2. Organizacja i przebieg praktyki
• Praktyka realizowana jest w oparciu o plan pracy oraz tygodniowy rozkład zajęć danej szkoły ;
• Student uczestniczy w charakterze asystenta nauczyciela –opiekuna we wszystkich typach zajęć organizowanych w tej placówce ;
• Hospituje i asystuje opiekunowi z ramienia szkoły w różnych formach zajęć dydaktyczno - wychowawczo - opiekuńczych ;
• Studenta obowiązuje udokumentowanie 36 godzin z przebiegu praktyki.
3. Obowiązki praktykanta
• Zgłasza termin i miejsce odbywania praktyki ;
• Uczestniczy w ustaleniu wraz z opiekunem praktyki z ramienia szkoły harmonogramu praktyki ;
• Wpisuje do dziennika praktyk:
- harmonogram praktyki
- protokoły hospitacji
- scenariusze ( konspekty) prowadzonych zajęć
- uwagi z przebiegu praktyki;
• Przedstawia powyższą dokumentacje do zaliczenia praktyki.
4. Obowiązki opiekuna praktyki z ramienia szkoły
• Sprawuje bezpośrednią opiekę nad studentem praktykantem ;
• Ustala wraz z praktykantem szczegółowy harmonogram zajęć w pierwszych dwóch dniach praktyki ;
• Dba o wysoki poziom realizacji programu praktyki, dzieli się wiedzą przy wykonywaniu poszczególnych zadań przez studenta ;
• Po zakończeniu praktyki wspólnie ze studentem analizuje przebieg i realizację wykonanych zadań ;
• Wpisuje do dziennika praktyki pisemną opinię wraz z oceną.
5. Obowiązki opiekuna praktyki z ramienia uczelni
• Przygotowuje studentów do realizacji praktyki ;
• Zapoznaje z programem praktyki oraz ustala formy jej odbycia ;
• Konsultuje z kierownikiem praktyk szczegółowe programy (harmonogramy) praktyk ;
• Czuwa nad przebiegiem praktyki i udziela konsultacji ;
• W oparciu o analizę dokumentacji przebiegu praktyki omawia i ocenia jej rezultaty ;
• Dokonuje wpisu w indeksie ;
• Przedkłada kierownikowi praktyk sprawozdanie z realizacji praktyki ;
6. Warunki zaliczenia praktyki
Podstawę zaliczenia praktyki stanowi :
• Dziennik praktyki z wymaganą dokumentacją wymienioną w punkcie 3.;
• Pozytywna opinia wraz z oceną wystawioną przez opiekuna praktyki, potwierdzona przez dyrektora szkoły oraz wpisana do dziennika praktyki.
7. Zadania praktyki
W trakcie praktyki ogólnopedagogicznej student pozna :
• Miejsce szkoły w środowisku ;
• Szkołę jako środowisko dydaktyczno - opiekuńczo - wychowawcze ;
• Strukturę organizacyjną szkoły ;
• Dokumentację szkolną ;
• Wyposażenie szkoły w środki dydaktyczne i sprzęt multimedialny ;
• Współczesne technologie stosowane w dydaktyce oraz najnowsze metody nauczania ;
• Warsztat pracy nauczyciela poszczególnych przedmiotów ;
• Dokumentację wychowawcy klasowego ;
• Charakter pracy wychowawcy klasowego ;
• Formy pracy zespołu pedagogicznego ;
• Rolę świetlicy i biblioteki szkolnej ;
• Różne formy zajęć, rozwijających zainteresowania ucznia, zarówno szkolne jak i pozalekcyjne ;
• Formy i metody pracy pedagoga szkolnego ;
• Możliwości współpracy z poradnią psychologiczno - pedagogiczną ;
• Formy pedagogizacji rodziców ;
• Pracę Komitetu Rodzicielskiego i Rady Szkoły ;
• Wewnętrzny system mierzenia jakości pracy szkoły ;
• Możliwości ewaluacji pracy szkoły.
PROGRAM PRAKTYKI PRZEDMIOTOWO - METODYCZNEJ
1. Cele praktyki
Celem praktyki przedmiotowo - metodycznej jest :
Poznanie organizacji pracy różnych typów szkół i placówek edukacyjnych w których absolwenci mogą znaleźć zatrudnienie;
• Poznanie planów rocznych (semestralnych) w zakresie edukacji plastycznej lub upowszechniania kultury plastycznej i animacji sztuki ;
• Nabycie umiejętności prowadzenia obserwacji zajęć i jej dokumentowania;
• Nabycie umiejętności planowania, prowadzenia i dokumentowania zajęć;
• Nabycie umiejętności analizowania pracy nauczyciela (instruktora) i uczniów ;
• Nabycie umiejętności analizowania własnej pracy i jej efektów.
2. Organizacja i przebieg praktyki
• Praktyka realizowana jest w oparciu o plan pracy szkoły , placówki lub instytucji w której student realizuje praktykę ;
• W czasie praktyki student uczestniczy w charakterze asystenta nauczyciela – opiekuna w całokształcie funkcjonowania instytucji ;
• Hospituje i prowadzi samodzielne różne formy zajęć ;
- hospituje zajęcia prowadzone przez nauczyciela i innych praktykantów
- prowadzi samodzielnie nie mniej niż 15 godzin zajęć
• Studenta obowiązuje udokumentowanie 62 godzin z przebiegu praktyki.
3. Obowiązki praktykanta
• Zgłasza termin i miejsce odbywania praktyki ;
• Uczestniczy w ustalaniu wraz z opiekunem, harmonogramu praktyki ;
• Wpisuje do dziennika praktyk:
- harmonogram praktyki
- protokoły hospitacji
- scenariusze ( konspekty) prowadzonych zajęć
- uwagi z przebiegu praktyki;
• Przedstawia powyższą dokumentacje do zaliczenia praktyki.
4. Obowiązki opiekuna praktyki z ramienia szkoły lub innej placówki
• Sprawuje bezpośrednią opiekę nad studentem praktykantem ;
• Ustala wraz z praktykantem szczegółowy harmonogram zajęć w pierwszych trzech dniach praktyki ;
• Dba o wysoki poziom realizacji programu praktyki, dzieli się wiedzą przy wykonywaniu poszczególnych zadań przez studenta ;
• Po zakończeniu praktyki wspólnie ze studentem analizuje przebieg i realizację wykonanych zadań ;
• Wpisuje do dziennika praktyki pisemną opinię wraz z oceną.
5. Obowiązki opiekuna praktyki z ramienia uczelni
• Przygotowuje studentów do realizacji praktyki ;
• Zapoznaje z programem praktyki oraz ustala formy jej odbycia ;
• Konsultuje z kierownikiem praktyk szczegółowe programy (harmonogramy) praktyk ;
• Czuwa nad przebiegiem praktyki i udziela konsultacji ;
• W oparciu o analizę dokumentacji przebiegu praktyki omawia i ocenia jej rezultaty ;
• Dokonuje wpisu w indeksie .
• Przedkłada kierownikowi praktyk sprawozdanie z realizacji praktyki ;
6. Warunki zaliczenia praktyki
Podstawę zaliczenia praktyki stanowi :
• Dziennik praktyki z wymaganą dokumentacją wymienioną w punkcie 3.;
• Pozytywna opinia wraz z oceną wystawioną przez opiekuna praktyki, potwierdzona przez dyrektora szkoły lub innej instytucji oraz wpisana do dziennika praktyki.
7. Zadania praktyki
W takcie praktyki przedmiotowo - metodycznej student pozna :
• Szkołę (placówkę edukacyjną) w której realizowana jest praktyka ;
• Plan dydaktyczno - wychowawczy szkoły ;
• Dokumentację szkolną w zakresie edukacji plastycznej włącznie z podstawą programową przedmiotu ;
• Plan pracy z przedmiotu ”plastyka” roczny (semestralny) ;
• Warsztat pracy nauczyciela plastyki ;
• Obudowę dydaktyczną programu z plastyki ;
• Możliwości stosowania najnowszych technologii do dydaktyki przedmiotu ”plastyka” ;
• Różnorodność współczesnych metod stosowanych w edukacji plastycznej ;
• Możliwości projektowania struktur dydaktycznych a także stosowania ich w procesie dydaktycznym ;
• Plan pracy zespołu plastycznego ;
• Plan pracy świetlicy szkolnej w zakresie zajęć plastycznych ;
• Inne formy zajęć szkolnych i pozalekcyjnych rozwijających zainteresowania plastyczne uczniów.
PROGRAM PRAKTYKI ŚRÓDROCZNEJ
1. Cele praktyki
Celem praktyki śródrocznej jest:
• Zapoznanie w drodze wywiadu i analizy dokumentów ze specyfiką placówki (instytucji) w której realizowana jest praktyka ;
• Zapoznanie z elementami warsztatu pracy nauczyciela (instruktora) podczas konsultacji i obserwacji zajęć przez niego prowadzonych ;
• Organizowanie zajęć (warsztatów) w celu wykorzystania dotychczas zdobytej wiedzy ;
• Nabycie umiejętności celowego doboru zadań do możliwości rozwojowych dzieci i młodzieży;
• Zdobycie doświadczenia w pracy z dziećmi i młodzieżą uzdolnioną plastycznie.
2. Organizacja i przebieg praktyki
• Praktyka realizowana jest w oparciu o plan pracy danej placówki ;
• Student uczestniczy w charakterze asystenta nauczyciela ( instruktora) opiekuna w wybranych formach zajęć ;
• Hospituje i prowadzi samodzielnie różne formy zajęć ;
- hospituje 20 godzin zajęć
- prowadzi 10 godzin zajęć
• Studenta obowiązuje udokumentowanie 30 godzin z realizacji praktyki.
3. Obowiązki opiekuna praktyki z ramienia szkoły lub innej placówki
• Sprawuje bezpośrednią opiekę nad studentem praktykantem ;
• Ustala wraz z praktykantem szczegółowy harmonogram zajęć w pierwszych dniach praktyki ;
• Dba o wysoki poziom realizacji programu praktyki, dzieli się wiedzą przy wykonywaniu poszczególnych zadań przez studenta ;
• Po zakończeniu praktyki wspólnie ze studentem analizuje przebieg i realizację wykonanych zadań ;
• Wpisuje do dziennika praktyki pisemną opinię wraz z oceną.
4. Obowiązki opiekuna praktyki z ramienia szkoły lub innej
placówki
• Sprawuje bezpośrednią opiekę nad studentem praktykantem ;
• Ustala wraz z praktykantem szczegółowy harmonogram zajęć w pierwszych dniach praktyki ;
• Dba o wysoki poziom realizacji programu praktyki, dzieli się wiedzą przy wykonywaniu poszczególnych zadań przez studenta ;
• Po zakończeniu praktyki wspólnie ze studentem analizuje przebieg i realizację wykonanych zadań ;
• Wpisuje do dziennika praktyki pisemną opinię wraz z oceną.
5. Obowiązki opiekuna praktyki z ramienia uczelni
• Przygotowuje studentów do realizacji praktyki ;
• Zapoznaje z programem praktyki oraz ustala formy jej odbycia ;
• Konsultuje z kierownikiem praktyk szczegółowe programy (harmonogramy) praktyk ;
• Czuwa nad przebiegiem praktyki i udziela konsultacji ;
• W oparciu o analizę dokumentacji przebiegu praktyki omawia i ocenia jej rezultaty ;
• Dokonuje wpisu w indeksie .
• Przedkłada kierownikowi praktyk sprawozdanie z realizacji praktyki ;
6. Warunki zaliczenia praktyki
Podstawę zaliczenia praktyki stanowi :
• Dziennik praktyki z wymaganą dokumentacją wymienioną w punkcie 3.;
• Pozytywna opinia wraz z oceną wystawioną przez opiekuna praktyki, potwierdzona przez dyrektora szkoły lub innej instytucji oraz wpisana do dziennika praktyki.
7. Zadania praktyki
W trakcie praktyki śródrocznej student pozna:
• Specyfikę placówki edukacyjnej ;
• Programy edukacyjne i upowszechnieniowe ;
• Programy edukacji plastycznej ;
• Różne formy zajęć i warsztatów ;
• Najnowsze metody i formy pracy z dziećmi i młodzieżą uzdolnioną ;
• Zasady doboru zadań - problemów do wieku uczestnika zajęć ;
• Struktury dydaktyczne stosowane podczas zajęć ;
• Możliwości projektowania struktur dydaktycznych do konkretnych problemów - zadań plastycznych ;
• Możliwości stosowania różnych technik plastycznych w pracy z dziećmi i młodzieżą uzdolnioną plastycznie ;
• Współczesne technologie multimedialne w zastosowaniu warsztatowym, edukacyjnym a także upowszechnieniowym.
PROGRAM DWUTYGODNIOWEJ PRAKTYKI PLENEROWEJ
1. Cele praktyki
Celem praktyki plenerowej jest :
• Poznanie organizacji pracy w plenerze, a szczególnie różnorodności jej form i możliwości ;
• Nabycie umiejętności stosowania metod pracy z uczniem zdolnym;
• Nabycie umiejętności budowania relacji z uczniem w sytuacjach pozaszkolnych
• Nabycie umiejętności prowadzenia obserwacji i jej dokumentowania;
• Nabycie umiejętności współpracy - nauczyciela (instruktora), uczniów i studentów oraz opiekuna z ramienia uczelni - w zakresie planowania, realizowania a także analizowania efektów pracy plenerowej ;
• Nabycie umiejętności prezentowania własnych i wspólnych pomysłów - projektów, edukacyjno - artystycznych.
2. Organizacja i przebieg praktyki
• Praktyka realizowana jest w oparciu o scenariusze zajęć plenerowych ;
• Studenci i uczniowie uczestniczą we wszystkich formach zajęć plenerowych ;
• Studenta obowiązuje udokumentowanie udziału w zajęciach plenerowych.
3. Obowiązki praktykanta
• Zgłasza termin i miejsce odbywania praktyki plenerowej ;
• Uczestniczy w opracowaniu wspólnie z nauczycielem (instruktorem) oraz opiekunem z ramienia uczelni harmonogramu zajęć ;
• Wpisuje do dziennika praktyk :
- harmonogram praktyki
- scenariusze zajęć plenerowych
- uwagi o przebiegu praktyki
• Przedstawia formę zapisu własnych doświadczeń zdobytych w trakcie praktyki plenerowej - porfolio - Dokument elektroniczny w Power Poincie.
Portfolio należy podzielić na trzy części :
- moje cele, plany i zamierzenia przed rozpoczęciem praktyki plenerowej ;
- moje doświadczenia w trakcie trwania praktyki ;
- analizy i wnioski podsumowujące ;
• Przedstawia powyższą dokumentację do zaliczenie praktyki plenerowej.
4. Obowiązki opiekuna praktyki plenerowej z ramienia szkoły
• Sprawuje pośrednią opiekę nad studentem - praktykantem ;
• Ustala wraz z praktykantem harmonogram zajęć na okres pleneru ;
• Dba o poziom realizacji programu praktyki, dzieli się wiedzą przy wykonywaniu poszczególnych zadań – problemów wynikających z charakteru praktyki ;
• Wpisuje do dziennika praktyki pisemną opinię wraz z oceną.
5. Obowiązki opiekuna praktyki z ramienia uczelni
• Przygotowuje studentów do realizacji praktyki ;
• Zapoznaje z programem praktyki oraz ustala formy jego realizacji ;
• Konsultuje z kierownikiem praktyk szczegółowe programy (harmonogramy) praktyk ;
• Sprawuje opiekę nad studentem, czuwa nad prawidłowością przebiegu praktyki, inspiruje i udziela konsultacji ;
• W oparciu o analizy dokumentacji przebiegu praktyki omawia, analizuje i ocenia jej rezultaty ;
• Dokonuje wpisu w indeksie.
• Przedkłada kierownikowi praktyk sprawozdanie z realizacji praktyki ;
6. Warunki zaliczenia praktyki
• Dziennik praktyki z wymaganą dokumentacją wymienioną w punkcie 3. ;
• Pozytywna opinia wraz z oceną wystawioną przez opiekuna praktyki
7. Zadania praktyki
W trakcie praktyki plenerowej student pozna:
• Organizację pracy z dziećmi lub młodzieżą w plenerze ;
• Różnorodność form i metod pracy w plenerze ;
• Warunki integracji w grupie zróżnicowanej wiekiem ;
• Możliwości prowadzenia obserwacji i różnorodność form jej dokumentowania i interpretowania ;
• Wykorzystanie technologii multimedialnej do projektowania, realizowania i prezentowania własnych i wspólnych projektów edukacyjno - artystycznych.