Ta strona używa cookies
Ze względu na ustawienia Twojej przeglądarki oraz celem usprawnienia funkcjonowania witryny umcs.pl zostały zainstalowane pliki cookies. Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na ich używanie. Możesz to zmienić w ustawieniach swojej przeglądarki.
Za chwilę listopad, a Wy jesteście głodni filmowych wrażeń? Dyskusyjny Klub Filmowy "Bariera" czeka na Was w Chatce Żaka!
Listopad z DKF "Bariera" to wyjątkowa okazja do zapoznania się z najlepszymi i najciekawszymi filmami z ostatniego sezonu!
Żyjemy w racjonalnym świecie albo przynajmniej tak nam się wydaje. Kiedy spada na nas niespodziewany cios, rozsypują się relacje z bliskimi osobami czy też padamy ofiarami złowieszczego fatum, to z miejsca pojawiają się pytania. Dlaczego? Czemu właśnie ja? Kto lub co może być sprawcą? Odpowiedzi nasuwają się same. Siła wyższa: bóg albo demon. Wir zdarzeń, na jakie nie mamy wpływu. Przesądy albo uprzedzenia. A może wina leży po naszej stronie?
Jeśli w dziewiętnastowiecznych Włoszech żydowskie dziecko staje się ofiarą katolickiej przemocy, to o czym to może świadczyć? Oderwanie go od rodziców, z woli papieża, nie znaczy, że jest to wynik boskiej interwencji. Dziecko jest tu tylko pionkiem w grze o religijną dominację między dwoma systemami wiary. Jego dusza i promesa zbawienia to tylko pretekst. Liczy się wyłącznie to, co może podnieść w oczach wiernych przekonanie o potędze i nieomylności instytucji Kościoła. („Porwany”)
Więzy krwi nie tylko łączą, mogą również dzielić. Ojciec jest zawziętym antyklerykałem, a syn zaciekłym obrońcą wiary. Kiedy był jeszcze dzieckiem, ojciec chciał za wszelką cenę odwieść go od Boga. Bezskutecznie. Po latach to syn próbuje nawrócić ojca. Z takim samym skutkiem. Jedyne, co mają ze sobą wspólnego, to fanatyzm. Dialog między nimi stał się niemożliwy, żadna ze stron nie stara się nawet wczuć w racje tej drugiej. Pokrewieństwo staje się fikcją. („Bóg i wojownicy lunaparków”)
Imigrantka z Senegalu, która wylądowała we Francji, nie tak wyobrażała sobie kraj wolności i szans na lepsze życie. Być może taki właśnie jest, ale nie dla wszystkich. Kobieta ma ambicje i zdolności ku temu, aby wspiąć się w hierarchii społecznej, a tymczasem spada coraz niżej. Miarą totalnego upadku jest zbrodnia na własnym dziecku. Ale czy tylko ona sama ma udział w doprowadzeniu do popełnienia tego potwornego czynu? („Saint Omer”)
Podział na dwa światy: ludzi normalnych i upośledzonych umysłowo (czytaj „innych”) jest w społeczeństwie niekwestionowany. A w gruncie rzeczy opiera się na uprzedzeniach i stereotypach. Wystarczy pokonać wrodzony lęk przed obcym, aby zmienić perspektywę. Zobaczyć w tych „innych” ludzi podobnie czujących, wrażliwych i zaskakująco błyskotliwych. Owszem, cierpią na deficyt pewnych cech. Za to często my też – na deficyt empatii. („Adamant”)
No i kto za tym wszystkim stoi?
Sprzedaż biletów (12 zł i 15 zł) i karnetów (40 zł) w kasie Chatki Żaka:
Bilety ONLINE: KARNETY; PORWANY; BÓG I WOJOWNICY LUNAPARKÓW; SAINT OMER; ADAMANT!
Serdecznie zapraszamy! Do zobaczenia w Chatce Żaka!