Ta strona używa cookies
Ze względu na ustawienia Twojej przeglądarki oraz celem usprawnienia funkcjonowania witryny umcs.pl zostały zainstalowane pliki cookies. Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na ich używanie. Możesz to zmienić w ustawieniach swojej przeglądarki.
Już po raz szósty na naszym Uniwersytecie zostało zorganizowane wyjątkowe wydarzenie – Dzień Jakości Kształcenia. Tym razem odbyło się pod hasłem „Indywidualizacja procesu kształcenia”.
Wszyscy zainteresowani m.in. edukacją, dydaktyką, poziomem i jakością kształcenia spotkali się 4 grudnia na Wydziale Biologii i Biotechnologii, aby dyskutować, dzielić się doświadczeniami, wzbogacić swoją wiedzę oraz wziąć udział w interesujących wykładach i warsztatach.
Wydarzenie otworzyła prorektor ds. studentów i jakości kształcenia prof. Dorota Kołodyńska, która przywitała obecnych słowami: - „Wiem, że są dziś z nami entuzjaści i miłośnicy dydaktyki. To bardzo cieszy. Ten rok się kończy, ale w 2025 r. przed nami wiele nowych wyzwań (…). Dzielcie się dziś spostrzeżeniami, ponieważ będziemy mówić o bardzo ważnym aspekcie – indywidualizacji procesu kształcenia (…). Uczmy się od siebie wzajemnie. UMCS jest uczelnią kompletną, w której dydaktyka jest dla nas niezwykle ważna”.
Następnie głos zabrała dziekan Wydziału Biologii i Biotechnologii dr hab. Anna Matuszewska, prof. UMCS, która zaprezentowała m.in. historię tej jednostki i jej wieloletnią działalność. Opowiedziała też o ofercie kształcenia, organizowanych wydarzeniach (np. Nocy Biologów, Tygodniu Mózgu) i bazie dydaktycznej.
Wydarzenie zostało podzielone na dwie części. W pierwszej z nich Alicja Borzęcka-Szajner – dyrektor Centrum Kształcenia i Obsługi Studiów wygłosiła wykład pt. „Uczelnie przyszłości” – prezentacja założeń projektu realizowanego w ramach Funduszy Europejskich dla Rozwoju Społecznego, Działanie 5.1 Innowacje społeczne, Oś V Innowacje społeczne. W swoim wystąpieniu omówiła najważniejsze cele i plany dotyczące projektu, który będzie realizowany w latach 2024–2028 w konsorcjum. Jego liderem jest Narodowe Centrum Badań i Rozwoju, a partnerami 12 publicznych polskich uczelni, w tym UMCS. Dyrektor A. Borzęcka zauważyła, że: -„Głównym celem projektu jest wdrożenie innowacyjnego Modelu Edukacji Spersonalizowanej opartego o autorskie projekty studentów w uczelniach różnego typu w celu przetestowania możliwości jego powszechnego zastosowania (…). Liczę na Państwa zaangażowanie w prace związane z jego realizacją. Naprawdę warto. Wiem, że wspólnymi siłami możemy wiele osiągnąć”.
Następnie wystąpienie pt. Ćwiczenia terenowe wyjściem naprzeciw preferencjom studentów zaprezentowali dr Maciej Filipiuk i dr Karol Wagner z Katedry Zoologii i Ochrony Przyrody. Ostatni w tej części wykład wygłosił dr hab. Grzegorz Janusz, prof. UMCS (dyrektor Instytutu Nauk Biologicznych), który opowiedział o nauczaniu projektowym w kształceniu współczesnego biologa.
W drugiej części wydarzenia głos zabrała dr Jolanta Rodzoś, prof. UMCS – dziekan Wydziału Nauk o Ziemi i Gospodarki Przestrzennej. Mówiła o studiach II stopnia na wydziale eksperymentalnym z różnych perspektyw. Natomiast o indywidualizacji procesu kształcenia od strony studentów opowiedział mgr Dawid Świstak.
W dalszej części spotkania miała miejsce dyskusja Co uniwersytet ma do zaoferowania generacji Alfa?. Moderowała ją prof. Dorota Kołodyńska.
Podczas szóstego Dnia Jakości Kształcenia, oprócz interesujących wykładów i dyskusji moderowanej, odbyły się również warsztaty dla nauczycieli akademickich. Ich tematyka była zróżnicowana i dotyczyła m.in.: wspierania uzdolnionych studentek i studentów (dr hab. Małgorzata Kuśpit, prof. UMCS); aktywnego przygotowania do zawodu nauczyciela jako przykładu personalizacji kształcenia z wykorzystaniem zasobów Muzeum Zoologicznego UMCS (dr Anna Maria Wójcik, prof. UMCS i dr Ewa Gajuś-Lankmer, prof. UMCS); indywidualizacji procesu nauczania poprzez autorskie narzędzia pracy (dr Liliana Węgrzyn-Odzioba) i pozyskiwania wzoru na skuteczną edukację (dr Paweł Wojtanowicz).
Wzorem poprzednich edycji, idea wydarzenia opierała się na wymianie dobrych praktyk poprzez udział w wykładach i warsztatach oraz dzielenie się doświadczeniami i interesującymi inicjatywami – tym razem – z zakresu indywidualizacji procesu kształcenia.
Fot. Michał Piłat, Bartosz Proll