Ta strona używa cookies
Ze względu na ustawienia Twojej przeglądarki oraz celem usprawnienia funkcjonowania witryny umcs.pl zostały zainstalowane pliki cookies. Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na ich używanie. Możesz to zmienić w ustawieniach swojej przeglądarki.
11 maja br. na Uniwersytecie Jagiellońskim w Krakowie odbyła się uroczystość inaugurująca II edycję polsko-norweskiego programu naukowego oraz Funduszu Stypendialnego i Szkoleniowego (FSS). Wydarzenie odbyło się przy udziale Prezydenta RP Bronisława Komorowskiego i jego małżonki oraz norweskiej pary królewskiej Króla Haralda V i Królowej Sonji. Na zaproszenie ambasady Norwegii w Warszawie w uroczystości wziął udział dr hab. Janusz Ryczkowski, prof. UMCS (w pierwszej edycji programu był ekspertem oceniającym wnioski w ramach FSS).
Podczas wizyty norweskiej pary królewskiej w Polsce podpisano porozumienie, na mocy którego z Norwegii, Liechtensteinu i Islandii do Polski popłynie 578 mln euro w ramach współpracy gospodarczej. Z tej sumy aż 11 mln euro zasili Fundusz Stypendialny i Szkoleniowy koordynowany przez Fundację Rozwoju Systemu Edukacji.
Mechanizm Finansowy Europejskiego Obszaru Gospodarczego (EOG) oraz Norweski Mechanizm Finansowy dofinansowują projekty zmniejszające różnice ekonomiczne w Europie i zacieśniające współpracę między państwami beneficjentami a państwami darczyńcami: Norwegią, Islandią i Liechtensteinem.
Współpraca akademicka i edukacyjna, badania naukowe oraz stypendia to jeden z 10 głównych obszarów priorytetowych Mechanizmów Finansowych w Polsce, w ramach których w latach 2008-2011 wdrażany był m.in. Fundusz Stypendialny i Szkoleniowy. Kwota ta pozwoliła zrealizować 469 projektów, a za granicę wyjechało ponad 2,5 tys. stypendystów.
Budżet II edycji programu wyniesie ponad 11 mln €. Środki te umożliwią studentom, uczniom, naukowcom oraz innym pracownikom instytucji edukacyjnych w Polsce wyjazdy na stypendia indywidualne oraz wizyty studyjne do Norwegii, Islandii i Lichtensteinu, skąd będą mogli czerpać wiedzę, doświadczenie i twórcze inspiracje do dalszej pracy naukowej i rozwoju zawodowego.