This page uses cookies
Due to the settings of your browser and in order to facilitate the functioning of the umcs.pl webpage, the cookies have been installed. By continuing to use this webpage, you accept their usage. You can change this in the settings of you browser.
W semestrze zimowym roku akademickiego 2024/2025:
poniedziałek, 12.15-13.15, Instytut Nauk o Kulturze, Pl. Marii Curie-Skłodowskiej 4, p. 316 (SH)
czwartek, 10.30-11.30, Instytut Sztuk Pięknych, Al. Kraśnicka 2b, p. 129
Dr hab. Piotr Majewski jest historykiem sztuki, profesorem uczelni w Instytucie Nauk o Kulturze UMCS. Specjalizuje się w dziejach sztuki nowoczesnej i współczesnej z naciskiem na tradycję awangardową, migracje artystyczne oraz recepcję sztuki z Europy Środkowo-Wschodniej w krajach Europy Zachodniej i w Stanach Zjednoczonych. Jego zainteresowania badawcze obejmują również krytykę artystyczną, relacje pomiędzy sztuką współczesną a kulturą popularną, polityczne uwarunkowania twórczości artystycznej oraz zagadnienia designu i architektury XX i XXI wieku.
Kariera akademicka:
2021 – stopień doktora habilitowanego w dziedzinie nauk humanistycznych, w dyscyplinie nauki o sztuce nadany Uchwałą Rady Dyscypliny Naukowej Nauki o Sztuce Uniwersytetu Wrocławskiego.
od 2019 – adiunk w Instytucie Nauk o Kulturze na Wydziale Humanistycznym UMCS w Lublinie. Zajęcia z historii i teorii sztuki nowoczesnej, analizy sztuki współczesnej, historii designu, historii malarstwa, krytyki artystycznej, seminarium licencjackie i magisterskie.
od 2008 – adiunkt w Instytucie Sztuk Pięknych na Wydziale Artystycznym UMCS w Lublinie. Zajęcia z historii sztuki nowoczesnej, analizy sztuki współczesnej, krytyki artystycznej, analizy dzieła sztuki, ponadto seminarium licencjackie i magisterskie.
od 2006 – wykładowca historii sztuki powszechnej i polskiej w Instytucie Sztuk Pięknych na Wydziale Artystycznym UMCS w Lublinie.
2005 – stopień doktora nauk humanistycznych nadany Uchwałą Rady Wydziału Nauk Humanistycznych KUL na podstawie dysertacji doktorskiej pt. Malarstwo materii w Polsce jako formuła „nowoczesności”, napisanej pod kierunkiem profesor Elżbiety Wolickiej-Wolszleger (recenzenci dr hab. Małgorzata Kitowska-Łysiak, prof. KUL, prof. Tomasz Gryglewicz, Uniwersytet Jagielloński w Krakowie).
2001-2005 – studia doktoranckie z historii sztuki, Katolicki Uniwersytet Lubelski, Wydział Humanistyczny, Instytut Historii Sztuki.
1997 – dyplom magistra historii sztuki na podstawie pracy magisterskiej pt. Nurt metaforyczny w powojennym malarstwie polskim, napisanej pod kierunkiem profesor Elżbiety Wolickiej-Wolszleger.
1989-1996 – studia magisterskie z historii sztuki, Katolicki Uniwersytet Lubelski, Wydział Humanistyczny, Instytut Historii Sztuki.
Projekty badawcze, kuratorskie i stypendia:
2018/2019 - kurator wystawy sztuki współczesnej Ziemski - Przestrzeń, Centrum Spotkania Kultur w Lublinie (razem z Marciniem Lachowskim).
2017/2018 - kurator wystawy sztuki współczesnej Utopie i osobliwości, Centrum Spotkania Kultur w Lublinie (razem ze Zbigniewem Sobczukiem)
2012-2016 – członek zespołu badawczego i wykonawca w ramach grantu przyznanego przez Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego, poświęconego polskiej krytyce artystycznej w XX i XXI wieku (kierownik: prof. Ryszard Kasperowicz)
2015 - kurator wystawy sztuki współczesnej [A]symetrie, Muzeum Lubelskie w Lublinie (zespół kuratorski)
2014 – kurator wystawy Tytus Dzieduszycki-Sas. Pomiędzy Lublinem a Paryżem, Muzeum Narodowe w Poznaniu.
2013 – konsultacja naukowa wystawy Mapa. Migracje artystyczne a zimna wojna, Zachęta Narodowa Galeria Sztuki.
2013 – badania nad historią projektu ogrodu botanicznego w Lublinie Oskara i Zofii Hansenów.
2013 – kwerenda badawcza w Paryżu, poświęcona zbiorom nowoczesnej sztuki polskiej w publicznych kolekcjach Paryża.
2012 – kierownik projektu badawczego, współorganizator ogólnopolskiej konferencji naukowej i redaktor naczelny opracowania naukowego Sztuka i Edukacja. 40 lat kształcenia artystycznego na UMCS.
2012 – kwerenda badawcza w Bibliotece Polskiej w Paryżu poświęcona Wandzie Ładniewskiej.
2012 – kurator wystawy Tytus Dzieduszycki-Sas (1934-1973). Pomiędzy Lublinem a Paryżem w Muzeum Lubelskim w Lublinie.
2011 – opracowanie i inwentaryzacja archiwum Tytusa Dzieduszyckiego-Sasa w Paryżu, w ramach projektu badawczo-wystawienniczego Lubelskiego Towarzystwa Zachęty Sztuk Pięknych i Muzeum Lubelskiego w Lublinie.
od 2010 – koordynator programu otwartych wykładów z historii sztuki organizowanego przez Instytut Historii Sztuki KUL, Miejską Bibliotekę im. H. Łopacińskiego w Lublinie i Lubelskie Towarzystwo Zachęty Sztuk Pięknych (projekt kontynuowany).
2010 – ekspert w Komitecie Artystycznym konkursu Europejska Stolica Kultury 2016 na zaproszenie Urzędu Miasta Lublin.
2010 – współredaktor monografii Obrazy miasta. Fotografia pomiędzy dokumentem a dziełem sztuki (Towarzystwo Naukowe KUL, Lublin 2010, pp. 202).
2009 – autor koncepcji i kurator wystawy Puls fotografii. Dzieła fotograficzne z kolekcji Lubelskiego Towarzystwa Zachęty Sztuk Pięknych w Warsztatach Kultury w Lublinie.
2009 – kierownik projektu wystawienniczo-badawczego Fotografia – między dokumentem a dziełem sztuki z programu Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego.
od 2009 – współkoordynator projektu Tworzenie Regionalnej Kolekcji Sztuki Współczesnej z programu Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego (projekt kontynuowany).
2008 – stypendium naukowe w Paryżu z fundacji Anny Zaleski dla Instytutu Historii Sztuki KUL.
2007-2009 – projekt badawczy poświęcony dziejom grupy „Zamek” (współredaktor dwutomowej publikacji poświęconej historii grupy i kontekstom jej działalności).
2005 – członek zespołu opracowującego twórczość Romana Artymowskiego na zlecenie Międzynarodowego Instytutu Badań nad Sztuką IRSA w Krakowie.
Udział w konferencjach, działalność popularyzatorska i członkostwo w organizacjach:
Udział w ogólnopolskich konferencjach naukowych organizowanych m. in. przez SHS w Warszawie, Zachęta Narodowa Galeria Sztuki w Warszawie, Instytut Historii Sztuki Uniwersytetu im. Mikołaja Kopernika w Toruniu, Instytut Historii Sztuki Uniwersytetu Wrocławskiego, Centrum Rzeźby Polskiej w Orońsku i innych. Udział w konferencjach zagranicznych w Sankt Petersburgu i w Paryżu. Organizacja sesji naukowych: „Obrazy miasta. Fotografia pomiędzy dokumentem a dziełem sztuki”; (2009), „Przestrzeń – Wyraz – Percepcja” (2011); "Sztuka Lublina. Od średniowiecza do współczesności" (2017).
Publikacje recenzji wystaw i książek oraz tekstów popularyzatorskich m. in. w kwartalniku literackim „Kresy”, miesięczniku „Znak”, miesięczniku „Artluk”, kwartalniku rzeźby „Orońsko”, a także w katalogach wystaw.
Członkostwo w Stowarzyszeniu Historyków Sztuki; członkostwo w Lubelskim Towarzystwie Zachęty Sztuk Pięknych (w latach 2008-2009 Prezes Zarządu, od 2009 – Wiceprezes Zarządu); członkostwo w Polskim Instytutcie Badań nad Sztuką Świata. W ramach działalności Lubelskiego Towarzystwa Zachęty Sztuk Pięknych m. in. współorganizacja cyklów wystawowych (2012 – „Lekcje z kolekcji” – cztery wystawy; 2013 – „Ścieżki malarstwa” – cztery wystawy).
Nagrody:
2021 - Nagroda indywidualna Rektora V stopnia
2020 - Medal Unii Lubelskiej
2018 - Medal Brązowy za Długoletnią Służbę
2017 - Medal 700-lecia Miasta Lublin
2015 - Nagroda Rektora III stopnia
https://orcid.org/0000-0001-9341-3848
Wykaz publikacji:
Monografie autorskie
2020 – La Vague polonaise. Migracje artystów i wędrówki dzieł sztuki nad Sekwanę w czasach żelaznej kurtyny (lata 1955-1969), Wydawnictwo UMCS, Lublin 2020.
2006 – Malarstwo materii w Polsce jako formuła „nowoczesności” , wyd. Towarzystwo Naukowe KUL Jana Pawła II, Lublin 2006.
Współautorstwo i (współ)redakcja monografii
2020 – Słownik polskiej krytyki artystycznej XX i XXI wieku. Tom I. Słownik biograficzny, red. Ryszard Kasperowicz, Marcin Lachowski, Piotr Majewski, Towarzystwo Naukowe KUL, Lublin 2020.
2020 – Słownik polskiej krytyki artystycznej XX i XXI wieku. Tom II. Słownik pojęć, red. Ryszard Kasperowicz, Marcin Lachowski, Piotr Majewski, Towarzystwo Naukowe KUL, Lublin 2020.
2019 – Sztuka Lublina od średniowiecza do współczesności. Studia i szkice, red. Lechosław Lameński, Ewa Letkiewicz, Piotr Majewski, Jerzy Żywicki, Wydawnictwo UMCS, Lublin 2019.
2013 – Sztuka i edukacja 1972-2012. 40 lat kształcenia artystycznego na Uniwersytecie Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie, wyd. Wydział Artystyczny UMCS, Lublin 2013 – red. Piotr Majewski, Marek Letkiewicz, Monika Mielko-Remiszewska, Małgorzata Stępnik.
2012 – Tytus Dzieduszycki-Sas 1934-1973, wyd. Muzeum Lubelskie w Lublinie, Lubelskie Towarzystwo Sztuk Pięknych, Lublin 2012 - red. Piotr Majewski.
2010 – Obrazy miasta. Fotografia pomiędzy dokumentem a dziełem sztuki, wyd. Towarzystwo Naukowe KUL Jana Pawła II, Lublin 2010 – red. Piotr Majewski, Marcin Lachowski.
2009 – Grupa „Zamek”. Konteksty – wspomnienia – archiwalia, wyd. Towarzystwo Naukowe KUL Jana Pawła II, Lublin 2009 – red. Piotr Majewski, Małgorzata Kitowska-Łysiak, Marcin Lachowski.
2007 – Grupa „Zamek”. Historia – krytyka – sztuka, Towarzystwo Naukowe KUL Jana Pawła II, Lublin 2007 – red. Piotr Majewski, Małgorzata Kitowska-Łysiak, Marcin Lachowski.
2006 – Tradycja i sztuka, wyd. Towarzystwo Przyjaciół Puław, Puławy 2006 – red. Piotr Majewski, Urszula Ślusarczyk.
Rozdział w publikacji zbiorowej (wybór)
2020 - Barbarzyńca w ogrodzie sztuki współczesnej. O pobycie Zbigniewa Herberta w Paryżu w latach 1958-1960 i kilku tego konsekwencjach, [w:] Kłusownik i myśliwy. Prywatna historia sztuki Zbigniewa Herberta, red. Justyna Pyzia, Józef M. Ruszar, Instytut Literatury, Kraków 2020, s. 85-96.
2018 - Le voyage de Pierre Restany pour la Pologne, et ses echos dans les ecrits du critique, [w:] Paris et les artistes polonais / Paris and the Polish Artists 1945-1989, red. Małgorzata Geron, Jerzy Malinowski, Wiktor Sienkiewicz, wyd. Polski Instytut Studiów nad Sztuką Świata, Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu, Toruń 2018, s. 195-208.
2017 - Tytus Dzieduszycki-Sas : de l'avant-garde artistique du groupe Zamek à Lublin au mouvement Phases à Paris, [w:] Lublin - Paris - Lublin. 700 ans d'itinéraires croisés d'artistes et d'intellectuels polonais et français. Échanges et dialogues entre deux villes au coeur de l'Europe, red. Leszek Kańczugowski, wyd. Wydawnictwo Kul, Lublin 2017, s. 208-219 (razem z Ewą Dzieduszycką).
2017 - Na peryferiach centrum: „polski Paryż” w fotografiach Władysława Sławnego, [w:] Regiony wyobraźni. Peryferyjność w kulturze XIX i XX wieku, red. Marcin Lachowski, Instytut Historii Sztuki UW, Stowarzyszenie Historyków Sztuki, Warszawa 2017, s. 75-96.
2017- Neodadaizm około 1960 roku – diagnoza Pierre’a Restany’ego i artyści polscy, [w:] Impuls dadaistyczny w polskiej sztuce i literaturze dwudziestowiecznej, red. Paweł Polit, Muzeum Sztuki w Łodzi, Łódź 2017, s. 238-249.
2017 - Obrazy aktywności polskich artystów w Paryżu na łamach „Tygodnika Polskiego” (La Semaine Polonaise) w latach 1957-1969, [w:] Migracje, red. Anna Sylwia Czyż, Katarzyna Chrudzimska-Uhera, Stowarzyszenie Historyków Sztuki, Warszawa 2017, s. 299-310.
2017 - Picasso na wystawie. Niektóre sposoby postrzegania twórczości artysty poprzez fragment / Picasso od display. Selected ways of approaching the artist’s creative work through a fragment, [w:] Pablo Picasso. Wizerunek wielokrotny, red. Marcin Lachowski, Krystyna Rzędzian, Łukasz Wiącek, Muzeum Lubelskie, Lublin 2017, s. 113-127.
2017 - W modnym stroju przed obiektywem. O kilku prekursorach fotografii mody i ich estetycznych dążeniach, [w:] Ciało, strój biżuteria w kontekście przemian kulturowych, społecznych i politycznych pierwszej połowy XX wieku, red. Ewa Letkiewicz, Wydział Artystyczny Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej, Lublin 2017, s. 269-278.
2017 - Roman Cieślewicz i krytyka, [w:] Rozmaitości emigracyjne. Literatura i sztuka, pod red. Doroty Kudelskiej i Zdzisława Kudelskiego, Lublin 2017, Katolicki Uniwersytet Jana Pawła II, Towarzystwo Naukowe KUL, Lublin 2017, s. 145-159.
2016 - "Nowocześni" w Paryżu. Z historii recepcji polskiej za granicą po 1955 roku, [w:] Polityczne konteksty sztuki, red. Małgorzata Stepnik, wyd. Wydawnictwo UMCS, Lublin 2016, s. 253-264.
2015 - Artyści polscy w Paryżu w latach 1946-1952 w publicystyce Wandy Ładniewskiej, [w:] Wyjazdy „za sztuką”. Nadzieje, zyski i straty artystów XIX i XX wieku, red. naukowa Dorota Kudelska, Ewelina Kuryłek, TN KUL, Lublin 2015, s. 325-338.
2013 - Środowisko École de Paris w latach 1944-1964 i jego oddziaływanie na artystów polskich, [w:] Centrum, prowincje, peryferia – wzajemne relacje w dziejach sztuki, red. Piotr Gryglewski, Krzysztof Stefański, Robert Wróbel, wyd. Uniwersytet Łódzki – Wydział Filozoficzno-Historyczny, Katedra Historii Sztuki, Łódź 2013, s. 339-350.
2013 – Wystawa kolekcji sztuki współczesnej jako narzędzie edukacji, [w:] 18 Wschodni Salon Sztuki – Lublin 2013. Sztuka jako (re)medium, pod red. Małgorzaty Stępnik, wyd. Okręg Lubelskiego Związku Polskich Artystów Plastyków, Lublin 2013, s. 52-55.
2013 - Międzynarodowy ruch "Phases" i artyści polscy, [w:] Współczesność - historia nieznana. Studia z historii sztuki, red. Wojciech Włodarczyk, wyd. Stowarzyszenie Historyków Sztuki, Warszawa 2013, s. 111-126.
2011 – Metafizyka „obrazów urzeczywistnionych”. Niektóre aspekty wczesnej twórczości Mikołaja Smoczyńskiego, [w:] Mikołaj Smoczyński retrospektywnie, pod red. Marcina Lachowskiego, wyd. Warsztaty Kultury, Lublin 2011, s. 35-54 .
2011 – Nawrót do „prymitywu” w obrazach figuralnych Jeana Dubuffeta, [w:] Szpetne w sztukach pięknych. Brzydota, deformacja i ekspresja w sztuce nowoczesnej – red. Małgorzata Geron, Jerzy Malinowski,wyd. Wydawnictwo Libron, Kraków 2011, s. 199-208.
2010 – Sztuka i dylematy technologicznego dziedzictwa, [w:] Sztuka i wirtualność. Artyści UMCS 2010, pod red. Artura Popka – s. 9-14 – wyd. Wydział Artystyczny UMCS, Lublin.
2010 – Dążenie do krzyku. Metaforyczne „pejzaże” Rajmunda Ziemskiego, [w:] Rajmund Ziemski. Malarstwo, monografia artysty , red. Joanna Kania, wyd. ASP w Warszawie, Zachęta Narodowa Galeria Sztuki, Warszawa 2010, s. 18-24.
2009 – Krytyka jako „żywa konwersacja”. Funkcje krytyki w poglądach Wystana Hugh Audena, [w:] Dzieje krytyki artystycznej i myśli o sztuce , red. Małgorzata Geron, Jerzy Malinowski, Wydawnictwo DiG, Warszawa 2009, s. 83-92.
2009 – Rzeczy – ślady – osobliwości. Centon artystyczny Teresy Rudowicz, [w:] Mit – symbol mimesis. Studia z dziejów teorii i historii sztuki dedykowane Profesor Elżbiecie Wolickiej-Wolszleger, red. Jacek Jaźwierski, Ryszard Kasperowicz, Małgorzata Kitowska-Łysiak, Marcin Pastwa, Wydawnictwo KUL, Lublin s. 393-405.
2008 – Intermedialne programy edukacyjne w lubelskim Instytucie Sztuk Pięknych, [w:] Transgresja wyobraźni , wyd. Galeria Biała, Lublin 2008, s. 52-58.
2007 – Rzeczy w obrazach – uwagi o sztuce asamblażu, [w:] Rzecz i rzeczowość w sztuce XX i XXI wieku, red. Małgorzata Kitowska-Łysiak, Marcin Lachowski, wyd. Towarzystwo Naukowe KUL, Lublin 2007, s. 253-280 .
2006 – Od instalacji do narracji. Biała w czasach sztuki „postkrytycznej”, [w:] Biała 1985-2006. Sztuka Galerii Białej , wyd. Galeria Biała, Lublin 2006, s. 14-24.
2004 – Zbigniew Tymoszewski w oczach Jana Cybisa i problem „wyjścia z koloryzmu” , [w:] Natura natury 3. Między figuracją a abstrakcją, red. Urszula Ślusarczyk, współpraca redakcyjna Małgorzata Kitowska-Łysiak, Piotr Kmieć, Andrzej Ślusarczyk, Wydawnictwo L-Print, Lublin 2004, s. 5-10,
2004 – Sztuka w „guście” awangardy - grupa „Zamek” , [w:] Artyści lubelscy i ich galerie w XX wieku, red. Lechosław Lameński, wyd. Stowarzyszenie Historyków Sztuki, Lublin 2004, s. 191-206.
2003 – Pejzaże spalone słońcem, [w:] Roman Artymowski, pod red. Józefa Grabskiego, wyd. Galeria „Sztuka”, Kraków-Warszawa 2003, s. 7-26.
Artykuły w czasopismach (wybór)
2020 - Zagadka "Zagubionego spawacza" Jarosława Modzelewskiego, "Aspiracje. Kwartalnik Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie" 2020, nr 1/2 (59/60), s. 7-16.
2017 - Krytyka artystyczna wobec abstrakcji niegeometrycznej, lata 1945–1965, "Studia i Materiały Lubelskie" 2017, nr 20, 36-47.
2017 - Koloryzm i krytyka, "Studia i Materiały Lubelskie" 2017, nr 20, 17-23.
2017, Sztuka plakatu. Biennale w Lublinie, "Aspiracje. Pismo warszawskich uczelni artystycznych" 2017, nr 49/50, s. 52-57.
2016 - Muzyka i malarstwo - poszukiwanie wspólnego gruntu na marginesie Partytur do baletu Sokrates Włodzimierza Pawlaka, "Annales Universitatis Mariae Curie-Skłodowska Lublin – Polonia, Sectio L" 2016, vol. XIV, nr 1, s. 73-89.
2015 - Oficjalne i nieoficjalne peregrynacje Polaków do Paryża za sztuką (po 1945 r.), "Pamiętnik Sztuk Pięknych" 2015, nr 9, s. 61-67.
2014 - Oskara i Zofii Hansenów projekt koncepcyjny zagospodarowania przestrzenno-architektonicznego Ogrodu Botanicznego Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie, "Biuletyn Historii Sztuki" 2014, nr 2, s. 289-302.
2013 – Czapski wobec abstrakcji, "Quart. Kwartalnik Instytutu Historii Sztuki Uniwersytetu Wrocławskieg" 2013, nr 2(28), s. 39-46.
2013 – Niepospolitość ma swoją cenę. O grupie „Zamek” (raz jeszcze), "Lamus. Pismo kulturalno-artystyczne" 2013, nr 1/11(27), s. 36-41.
2012 – Gerhard Richter i dylematy malarskiej tradycji, "Artluk" 2012, nr 3(23), s. 20-23.
2011 – Grupa „Zamek” – niedokończona rewolucja, "Partisan" 2011, nr 16, s. 6-8 (J. polski i j. białoruski).
2011 – Paryskie dzieła Tytusa Dzieduszyckiego-Sasa – zaginione i odnalezione, "Cenne, bezcenne / utracone" 2011, nr 4(69), s. 33-37.
2011 – W stronę sacrum?, "Ethos. Kwartalnik Instytutu Jana Pawła II KUL – Lublin i Fundacji Jana Pawła II – Rzym" 2011, nr 93-94, s. 272-274.
2011 – Sztuka poza systemem, "Znak" 2011, nr 672, s. 155-156.
2011 - Duchowość, czyli akt heroiczny, "Exit. Nowa sztuka w Polsce" 2011, nr 2 (86).
2010 – Przedmioty białe Alicji Kupiec jako materializacja idei, "Orońsko. Kwartalnik rzeźby" 2010, nr 2(79), s. 17-19.
2010 – Liryka przedmiotowości. „Krytyka poetów” wobec malarstwa Jana Tarasina, "Annales Universitatis Mariae Curie-Skłodowska Lublin – Polonia, Sectio L" 2010, vol. VIII, s. 43-56.
2010 – Siła malarstwa. Jerzy Tchórzewski w słowach i obrazach, "Akcent. Literatura i sztuka – kwartalnik" 2010, nr 2(120), s. 154-157.
2009 – Szlachetne płótna i niezwykłe papiery, "Ethos. Kwartalnik Instytutu Jana Pawła II KUL – Lublin i Fundacji Jana Pawła II – Rzym" 2009, nr 87-88, s. 365-367.
2008 – Pojęcie metafory w języku polskiej krytyki artystycznej w drugiej połowie lat pięćdziesiątych XX wieku, "Annales Universitatis Mariae Curie-Skłodowska Lublin – Polonia, Sectio L" 2008, vol. VI, s. 73-84.
2008 – Zmienność formy w rzeźbie Magdaleny Więcek, "Rocznik Rzeźba Polska" 2008, t. 13, s. 181-186.
2006 – Aktualność figuracji w młodym malarstwie polskim, "Kresy" 2006, nr 3 (67).
2005 – Doświadczanie materii. Szkic o malarstwie nowoczesnym w Polsce lat 50. i 60. XX wieku, "Akcent" 2005, nr 4 (102).
2005 – Między materią a czystymi ideami. Wystawa obrazów Janusza Tarabuły z lat 1954-2004, "Znak" 2005, nr 10 (605).
2003 – Magiczne malarstwo Aleksandra Kobzdeja, "Znak" 2003, nr 3 (574), s. 146-150.
2002 – Malarstwo materii w nowej odsłonie, "Znak" 2002, nr 6 (565), s. 150-154.
1998 - Narodziny koncepcji dzieła metaforycznego w powojennej sztuce polskiej: lata 1945-1949, "Roczniki Humanistyczne" 1998, t. 46, nr 4, s. 203-214.