Ta strona używa cookies
Ze względu na ustawienia Twojej przeglądarki oraz celem usprawnienia funkcjonowania witryny umcs.pl zostały zainstalowane pliki cookies. Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na ich używanie. Możesz to zmienić w ustawieniach swojej przeglądarki.
Dnia 28 listopada 2024 roku miała miejsce wizyta studyjna, której celem było zapoznanie członków Studenckiego Koła Naukowego Prawników UMCS z działalnością dwóch kluczowych instytucji państwowych – Kancelarii Prezesa Rady Ministrów oraz Biura Rzecznika Praw Obywatelskich. Dzięki wizycie o walorze edukacyjnym uczestnicy wydarzenia pogłębili wiedzę na temat funkcjonowania polskiego systemu administracyjnego, roli instytucji publicznych oraz ich interakcji z obywatelami.
Pierwszym etapem wizyty było odwiedzenie Biura Rzecznika Praw Obywatelskich. Pracownik Biura przedstawił rolę Rzecznika jako niezależnej instytucji, której zadaniem jest monitorowanie przestrzegania praw obywatelskich, interweniowanie w przypadku naruszeń oraz inicjowanie działań legislacyjnych na rzecz poprawy stanu ochrony praw człowieka.
W trakcie spotkania omówiono również konkretne przypadki interwencji Rzecznika w sprawach dotyczących wolności słowa, ochrony danych osobowych oraz dostępu do wymiaru sprawiedliwości. Uczestnicy wizyty mogli zadawać pytania dotyczące roli instytucji w systemie prawnym Polski oraz wyzwań, przed którymi stoi w obliczu zmieniających się realiów politycznych i społecznych.
Drugim punktem była wizyta w Kancelarii Prezesa Rady Ministrów, która stanowi centrum administracyjne polskiego rządu. Uczestnicy zapoznali się ze strukturą i funkcjonowaniem Kancelarii, która wspiera Prezesa Rady Ministrów w realizacji jego obowiązków oraz zapewnia koordynację działań rządu. W ramach wizyty uczestnicy mieli również szansę porozmawiać z ministrem Maciejem Berkiem na temat bieżącej pracy rządu oraz przypomnieć sobie podstawowe zagadnienia związane z prawem konstytucyjnym.
Serdecznie dziękujemy obu instytucjom za ciepłe przyjęcie, gościnność oraz możliwość wymiany doświadczeń i informacji.