Ta strona używa cookies
Ze względu na ustawienia Twojej przeglądarki oraz celem usprawnienia funkcjonowania witryny umcs.pl zostały zainstalowane pliki cookies. Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na ich używanie. Możesz to zmienić w ustawieniach swojej przeglądarki.
Źródło finansowania: Narodowe Centrum Nauki, OPUS 19 Nr projektu 2020/37/B/HS6/00941 Czas trwania projektu: 2021-2025 Dofinansowanie: 163 681 PLN Kierownik projektu: dr hab. Jakub Nowak, prof. UMCS Opis: Ten badawczy projekt z obszaru nauk o mediach koncentruje się na prywatności jako sferze realizacji obywatelskiej sprawczości w erze cyfrowej. Wykorzystując teoretyczne perspektywy współczesnej socjologii mediów i badań and aktywizmem, projekt analizuje prywatność rozumianą jako praktyki medialne, będące jednym z kluczowych aspektów współczesnego cyfrowego obywatelstwa. Postrzega zatem prywatność jako zjawisko polityczne, realizowane poprzez zróżnicowane, codzienne praktyki medialne, a także jako zjawisko ściśle zależne od kontekstu, zbiorowe i nigdy w pełni nie osiągane. Dla celów badawczych definiujemy prywatność jako kontrolę nad przepływami prywatnych informacji, zatem tworzenie prywatności polega na sprawowaniu tej kontroli w kontekście działań innych ludzi. Badania w ramach projektu mają na celu analizę tego, jak obywatele tworzą własną prywatność poprzez podejmowane przez nich praktyki medialne. W szczególności pytamy: 1) jak ludzie definiują prywatność i jak te definicje są wzmacniane/kwestionowane przez poszczególne praktyki medialne? 2) Jakie są repertuary społecznych praktyk tworzenia prywatności? 3) Jakie socjologiczne i kontekstualne czynniki mogą wpływać na to, jak ludzie tworzą swoją prywatność? |